Kassa test HDMI kabels & kwaliteit HDMI kabels

Started by Rick-DTS, November 26, 2008, 13:31:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mark_a

Bovendien vind ik het wel vreemd, dat bladen als What Hifi wel verschillen zien.

Perfectionist

Er zijn absoluut verschillen heb ik aan den lijve ondervonden. Kassa is voor mij totaal geen referentie voor een dergelijke test. Laten ze zich beperken tot testjes met huis -tuin en keukenartikelen.
Een beter forum begint bij jezelf.

roland p

Quote from: Perfectionist on November 28, 2008, 19:43:48
Er zijn absoluut verschillen heb ik aan den lijve ondervonden. Kassa is voor mij totaal geen referentie voor een dergelijke test. Laten ze zich beperken tot testjes met huis -tuin en keukenartikelen.
Och, kassa is een programma voor de gemiddelde consument, niet voor de videofiel ;)
Ik vind het alleen maar positief dat ze dit onder de aandacht brengen.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

garmtz

Voor de gemiddelde persoon is er op korte lengtes ook geen verschil, hoogstens dat het het wel of niet doet of met duidelijke storing. Als het gewoon werkt, zal Jan Modaal het verschil tussen goed en zeer goed (als dat al bestaat) niet waarnemen, of het boeit ze niet.

searcher

mmm ik vind de connectoren van de HDMI wat kwetsbaar,en niet stevig aansluiten.
Ik heb er geen wetenschappelijk bewijs voor maar ik had liever een stevige aansluiting gezien.

Of Kassa een waardevolle conclusie kan geven betwijfel ik ook.
Zoals de Media Totaal redactie lid over de consumenten bond aangaf in mijn woorden wat zijn de variabelen,condities ect,, geweest.

Over kabels zijn ellenlange discussies geweest zie hifi.nl waarbij het forum haast werd gesloten.

Ik ben van mening dat er verschil is over lange afstanden m.b.t de HDMI kabels dat is wat ik zie.
Korreliger ect.... maar duurder hoeft niet perse beter te zijn.

Ik vind het nog steeds een produkt met kinderziektes waarbij de klant het euro's kost.



DJ-Foxx

Quote from: garmtz on November 28, 2008, 20:58:49
Voor de gemiddelde persoon is er op korte lengtes ook geen verschil, hoogstens dat het het wel of niet doet of met duidelijke storing. Als het gewoon werkt, zal Jan Modaal het verschil tussen goed en zeer goed (als dat al bestaat) niet waarnemen, of het boeit ze niet.

hehe.. denk het laatste! ;D

Staaled

Er zit naar mijn ervaring verschil in HDMI kabels.
Ik speel nu met Nordost silver screen.
Die geeft ook bij kleine lengte een mooier plaatje dan de Siltech die ik hiervoor in bezit had.
Raaaarrrrrr. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

ShellBeach

#57
Quote from: Hipster on November 28, 2008, 23:32:31
Er zit naar mijn ervaring verschil in HDMI kabels.
Ik speel nu met Nordost silver screen.
Die geeft ook bij kleine lengte een mooier plaatje dan de Siltech die ik hiervoor in bezit had.
Raaaarrrrrr. ;D


Quasi elke flatpanel doet basically aan buffering (de-interlacing + scaling), wat wil zeggen dat op niveau van jitter het weinig uitmaakt, omdat je eerst een full-frame moet kunnen bufferen alvorens je plasma, projector of lcd dit kan weergeven. En als bij 24P een frame 1/24 van een seconde duurt dan is de typische schaal van transmissiejitter (nano/pico ?) niet meer relevant. Het is niet zoals audio waarbij een sample onmiddelijk wordt afgespeeld en van een veeeeeeeeel kortere duur is dan een videoframe.

Dus als er al visuele verschillen zijn dan ben ik benieuwd naar een wetenschappelijke fundering hoe dit mogelijk is.

Het enige wat me te binnen schiet is dat met een goedkope kabel er effectief meer bitfouten (hogere ber) voorkomen en dat dit niet gecorrigeerd wordt (zit er op HDMI wel error checking ? volgens mij niet, anders zou er geen sneeuw in het beeld mogelijk zijn). Wellicht dat deze bitfouten in bepaalde stukken van het beeld sneller duidelijke artefacts geven (zoals clipping van wit, en objectranden) ...

Ik gebruik een HDMI kabel van 10m van TPD, en ik zie geen fouten of artefacts. Ik heb met zowat alle test patterns gekeken en ik vind geen fouten, dus ik zie ook niet de noodzaak om nog ander spul te testen (gegeven de eigenschappen van digitale transmissie).  Wat wel is, als ik een andere dongle dan de officiële ATI HDMI dongle gebruik op m'n 50' Panasonic plasma icm een ATI kaart (maakt niet uit dewelke), dan heb ik geen beeld, terwijl ik met een officieuze dongle op m'n vorige BenQ LCD er wel mee weg kwam. De panasonic is minder tolerant, maar het werkt gelukkig nooit half: in mijn geval is het nu beeld/geen-beeld, niks ertussen ...
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

krek

''In een studie werden twintig personen identieke wijnen voorgezet, maar verteld dat ze verschillende prijzen hadden. De 'duurste' wijnen werden het meest geapprecieerd. Dit werd bevestigd door een hersenscan die activiteit toonde in de ventromediale prefrontale cortex van de hersenen, waar zich het 'emotiecentrum' bevindt. Het smaakcentrum van de hersenen was daarbij niet actief. Volgens de onderzoekers passen de hersenen zich dus zelf aan aan de prijs van de wijn, onafgezien van de smaak of van eventuele beïnvloeding door marketing of reclame.''


Ik vraag dus sinds dit onderzoek of mijn vrouw de wijnen wil kopen en mij wil voorliegen over de prijs. Ik stel voor om hetzelfde te doen met de HDMI kabels.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

krek

De testers van bladen als what hifi staan bloot aan het wijn effect zoals in de vorige post van mij beschreven. Ze krijgen kabels aangeleverd, weten wat de kabel kost, en ze zullen een duurdere kabel daardoor meer waarderen. Het emotiecentrum wordt daadwerkelijk meer geprikkeld bij het beoordelen van een duurdere wijn/kabel dus voor je hersenen is de ervaring ''dit is een betere wijn/kabel'' gewoon echt waar.

Als je als consument dat hogere bedrag ook nog eens echt moet uitgeven, is het effect op de waarneming wellicht nog wel groter!



NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

fca

#60
Dit soort onderwerpen is 1 van de redenen dat ik hier soms rondhang. ;D
Het is allemaal zo voorspelbaar zodra iemand met (peper)dure kabel iets leest wat zijn droom configuratie in duigen ziet vallen dan komen er altijd argumenten die meer zijn gericht op van......IK zie/hoor het verschil wel degelijk.
Termen als rust, meer hoog,zwart,contrast alles wordt uit de kast getrokken.

Terwijl er een andere groep audio/beeldliefhebbers hier rondhangen die een meer ontspannen houding hebben en ook genieten van deze fantastische hobby.
Niet telkens op zoek naar de Heilige Graal en het nemen zoals het is.
Ik laat iedereen in zijn waarde op dit punt.

Als iemand een dropvetertje tussen componenten heeft van een paar tientjes en hij is er gelukkig mee, why not?

Als iemand een (peper) dure kabel tussen componenten heeft en hij is er gelukkig mee,why not?

ik zie dit soort onderwerpen zwart wit. ;)
Er zijn mensen die geloven in geesten en vliegende schotels en een andere groep mensen die geloven daar geen barst van.



Snowmaster

#61
Quote from: garmtz on November 26, 2008, 13:34:39
Helemaal mee eens! :)

:o :o :o

Mijn eerste primaire reactie heb ik toch maar aangepast  ;)
Ben alleen verbaasd dat Garmtz met al zijn ervaring nog geen verschillen is tegengekomen.

Wel is het zo dat naarmate het signaal dat wordt geproduceerd van hogere kwaliteit (lees ongestoord) is, het transport van het digitale signaal steeds minder kritisch lijkt. De terugval in kwaliteit lijkt moeilijker waarneembaar.  De lengte doet niet direct ter zake, het kwaliteitsverschil is er ook bij korte lengtes. Alleen bij grotere lengtes zijn de verschillen makkelijker waarneembaar.  
Hdmi wordt helaas altijd gekoppeld aan beeld. Als ook het geluid in testen zou worden meegenomen, zijn de verschillen nog eenvoudiger te herkennen.  Maar.....goedkoper betekent niet altijd slechter.....wel vaak "anders".
De timingverschillen die ontstaan bij kabels van minder materiaalkwaliteit (dit betekent niet perse goedkoper)
zorgen voor verlies in de kwaliteit van de audio en video. Het hangt van de set up af of dit storend is.
Voor de waarneming helpt het enorm of je de set up door en door kent in zijn weergavekwaliteiten.


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Quote from: fca on November 29, 2008, 12:47:48
Dit soort onderwerpen is 1 van de redenen dat ik hier soms rondhang. ;D
Als iemand een (peper) dure kabel tussen componenten heeft en hij is er gelukkig mee,why not?

Er zijn mensen die geloven in geesten en vliegende schotels en een andere groep mensen die geloven daar geen barst van.

Helemaal met je eens, gun en geef elkaar die ruimte  :D
Zelf heb ik dit jaar een "peperdure" digitale link met een oorspronkelijke adviesprijs van €500,- gekocht om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen en hem testen.  Nadat door forumleden en mijzelf gezocht is naar alternatieven, blijkt een goed geproduceerde CAT6 kabel van €5,- er nauwelijks voor onder te doen.
Ditzelfde kom je ook tegen bij HDMI kabels. De verschillen zijn wel waarneembaar in goede set ups, maar de prijsverhoudingen zijn vaak volledig zoek als het om digitale kabels gaat.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bmateijsen

Quote from: Snowmaster on November 29, 2008, 12:53:01
:o :o :o

Sorry, ik lees nu voor het eerst deze topic en moet nu even primair reageren.....
Alle audio en video van BB&G gaat vanaf nu aan Aldikabels  ???  Come on..... :o  Wat gaat er in hemelsnaam fout bij jullie dat je dit niet ziet?

Wij adviseren altijd een constante kwaliteit en doen daarom Supra kabels, omdat wij weten dat deze t/m 15 meter goed 1080p24/50/60 doorgeeft. Dat is bij goedkopere kabels nog weleens een probleem, meestal ook vanwege goedkope pluggen.

Let wel op, Garmt en ik hebben het alleen over beeld.
Maar wij zullen zelf binnenkort een compleet scala aan HDMI kabels testen. Als onze mening wijzigt, dan lees je dat vanzelf wel. ;)

Groet,

Bjorn

Ramius

Quote from: bmateijsen on November 29, 2008, 13:14:06
Maar wij zullen zelf binnenkort een compleet scala aan HDMI kabels testen. Als onze mening wijzigt, dan lees je dat vanzelf wel. ;)

Dat beloofd, daar kijk ik wel naar uit  ;D


Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

Snowmaster

Quote from: bmateijsen on November 29, 2008, 13:14:06
Wij adviseren altijd een constante kwaliteit en doen daarom Supra kabels, omdat wij weten dat deze t/m 15 meter goed 1080p24/50/60 doorgeeft. Dat is bij goedkopere kabels nog weleens een probleem, meestal ook vanwege goedkope pluggen.

De Supra's heb ik ook geprobeerd of in bezit gehad (voeding, luidspreker en HDMI) en het zijn perfecte kabels met een erg goede prijskwaliteitverhouding. Ze laten je nooit in de steek en niemand kan voor dat geld twijfelen aan hun kwaliteit.  Overigens kon de speakerkabel mij het minst bekoren, maar dat is een persoonlijke smaak en lag niet aan het nette redelijk neutrale karakter.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

bmateijsen

Quote from: Snowmaster on November 29, 2008, 13:32:58
De Supra's heb ik ook geprobeerd of in bezit gehad (voeding, luidspreker en HDMI) en het zijn perfecte kabels met een erg goede prijskwaliteitverhouding. Ze laten je nooit in de steek en niemand kan voor dat geld twijfelen aan hun kwaliteit.  Overigens kon de speakerkabel mij het minst bekoren, maar dat is een persoonlijke smaak en lag niet aan het nette redelijk neutrale karakter.


Ik heb het alleen over de HDMI kabels eigenlijk. De digitale kabels gebruiken we ook veel.

Groet,

Bjorn

Harry HT

Hi,
Quote from: garmtz on November 28, 2008, 20:58:49
Voor de gemiddelde persoon is er op korte lengtes ook geen verschil, hoogstens dat het het wel of niet doet of met duidelijke storing. Als het gewoon werkt, zal Jan Modaal het verschil tussen goed en zeer goed (als dat al bestaat) niet waarnemen, of het boeit ze niet.
Hoezo kan Jan Modaal verschil niet waarnemen volgens jou ? Kunnen rijke kakkers en de minema de verschillen beter waarnemen dan?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

bmateijsen

Quote from: Harry HT on November 29, 2008, 16:36:29
Hi,Hoezo kan Jan Modaal verschil niet waarnemen volgens jou ? Kunnen rijke kakkers en de minema de verschillen beter waarnemen dan?

Gegroet,

Harry

Je hebt gelijk... slechte woordkeuze ;). Garmt had beter niet videofiel kunnen zeggen ;).

celerontje

Probleem is nu dat je met de mensen die Kassa hebben gezien, geen discussie meer aan kunt gaan over kabels, omdat ze zo'n TV programma klakkeloos geloven.
Ik sta best open voor zulke kabelverschillen, er is immers meer dan je je kunt voorstellen! (of wordt ik nu te filosofisch? ;D)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

tiptop

Quote from: krek on November 29, 2008, 12:34:33
''In een studie werden twintig personen identieke wijnen voorgezet, maar verteld dat ze verschillende prijzen hadden. De 'duurste' wijnen werden het meest geapprecieerd. Dit werd bevestigd door een hersenscan die activiteit toonde in de ventromediale prefrontale cortex van de hersenen, waar zich het 'emotiecentrum' bevindt. Het smaakcentrum van de hersenen was daarbij niet actief. Volgens de onderzoekers passen de hersenen zich dus zelf aan aan de prijs van de wijn, onafgezien van de smaak of van eventuele beïnvloeding door marketing of reclame.''


Ik vraag dus sinds dit onderzoek of mijn vrouw de wijnen wil kopen en mij wil voorliegen over de prijs. Ik stel voor om hetzelfde te doen met de HDMI kabels.
Hoe lekker achterhaalt verhaaltje en totaal niet van toepassing op de ervaren kijker/luisteraar van de betere audio/video::)

Maar ja, als je daarmee rust hebt en een ander die wel verschillen merkt in zijn waarde laat, prima dan ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

NeonKnight

Quote from: tiptop on November 29, 2008, 17:12:02
Hoe lekker achterhaalt verhaaltje en totaal niet van toepassing op de ervaren kijker/luisteraar van de betere audio/video::)

Maar ja, als je daarmee rust hebt en een ander die wel verschillen merkt in zijn waarde laat, prima dan ;)

Waarom is dit een achterhaald verhaaltje, eigenlijk?
Je bent het er blijkbaar niet mee eens. Dat kan, maar ik zie geen enkel argument in je reactie.
Dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje makkelijk.

Probeer dan op zijn minst uit te leggen waarom dit achterhaald zou zijn of waarom je vindt dat deze opmerking mensen niet in hun waarde zou laten...

(Nee, ik ben niet degene op wie je reageert).
Meridian 565 z3 | Classé CAV-75 | Eichmann six interlinks | Monitor audio in-wall en in-ceiling speakers

1080P24

Quote from: bmateijsen on November 29, 2008, 13:14:06
Wij adviseren altijd een constante kwaliteit en doen daarom Supra kabels, omdat wij weten dat deze t/m 15 meter goed 1080p24/50/60 doorgeeft. Dat is bij goedkopere kabels nog weleens een probleem, meestal ook vanwege goedkope pluggen.

Let wel op, Garmt en ik hebben het alleen over beeld.
Maar wij zullen zelf binnenkort een compleet scala aan HDMI kabels testen. Als onze mening wijzigt, dan lees je dat vanzelf wel. ;)

Groet,

Bjorn
als er 1 merk is dat niet constant is in zijn kwaliteit dan is het Supra wel , en dan bedoel ik de feitelijke kabelkwaliteit. Ze zouden de kwaliteitscontrole in de fabriek beter moeten controleren. Verder heb ik ook Supra , en heel veel zelfs dus ik zit het merk niet te bashen gewoon een feit om te melden ( dit even bij voorbaat ).

Alleycat

#73
Het enige wie ik nog mis in deze discussie is SNUTCHZ!!

SNUTCHZ HELP !!!!!


wat een onzin, allemaal vol emoties en aannames etc. Btw ik heb net weer genoten van de BD I am legend (and i am)
Pioneer PDP LX5090 ISF | Pioneer BDP LX71 | Meridian 558 | Sony STR DB930 QS | Infinity Reference 100 MKII | 4x Infinity Reference 61 MKII | Yamaha YST SW320 | Samsung DCB H360RS | Cisco8455DVB | XBOX360 elite | Logitech H 525 | DUNE HD base 3.0

tiptop

#74
Quote from: NeonKnight on November 29, 2008, 17:43:52
Waarom is dit een achterhaald verhaaltje, eigenlijk?
Je bent het er blijkbaar niet mee eens. Dat kan, maar ik zie geen enkel argument in je reactie.
Dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje makkelijk.

Probeer dan op zijn minst uit te leggen waarom dit achterhaald zou zijn of waarom je vindt dat deze opmerking mensen niet in hun waarde zou laten...

(Nee, ik ben niet degene op wie je reageert).
Achterhaald omdat dit voorbeeld al jaren naar voren gehaald wordt om zogenaamd aan te geven dat mensen die verschillen horen het zich inbeelden. Een totaal verkeerd gekozen metafoor en al vaak uitgelegd waarom.

Er niet mee eens dus. Waarom?
Wijnproeven is nogal iets anders dan muziek luisteren en/of film kijken. Tevens vind ik dat de serieuze ervaren luisteraars te kort wordt gedaan met zo'n opmerking, waarbij wordt gesuggereerd dat zij zich alles inbeelden.
Dat er mensen zijn die voldoen aan het beeld en een suggestieve beslissing maken, begrijp ik best, maar daarnaast zijn er ook velen die wel duidelijk een onderscheidend vermogen hebben en deze partijen niet over 1 kam geschoren mogen worden.

Zelf ooit ook een criticus geweest maar met een open vizier. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds kritisch naar wat allemaal wordt beweerd.
Omdat ik bereid ben om alles uit te proberen ben ik er wel achter gekomen dat het toch allemaal niet zo zwart-wit is als dat men soms denkt/hoopt.

Tuurlijk zijn er soms geen verschillen hoorbaar, maar helaas vaak ook wel. Ik ben geen technicus op dat vlak, maar kan heel goed interpreteren wat er gebeurd.
Voor mij dus duidelijk dat er verschillen zijn tussen kabels, of dat nu luidsprekerkabels zijn of stroomkabels. Nooit gelooft. toch gehoord.\
Wanneer mensen dus blijven volhouden dat het niet zo is of niet kan, hebben ze of nooit geluisterd of geloven ze veel in een theorie die niet compleet is. Dat neem ik ze niet kwalijk, maar vindt het wel te kortzichtig. Zelf ga ik er dus vanuit dat er schijnbaar zaken zijn die we nog niet ontdekt hebben.

Of dat de berekeningen niet de juiste parameters bevatten om de juiste afwijkingen te meten.
Hoe dan ook, geen verschil is uitgesloten, maar wat de oorzaak is weet ik ook nog niet.

Als mensen dan opnieuw met allerlei metaforen op het onderwerp komen, dan krijg ik een gevoel van ::) ::)

En voor mijn gevoel terecht ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.