Kassa test HDMI kabels & kwaliteit HDMI kabels

Started by Rick-DTS, November 26, 2008, 13:31:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

blue-eyes

@Garmt:

Wat ik me afvraag. Je geeft duidelijk aan bij dat je met een digitaal signaal geen verschillen krijgt.

Een CD kan je ook digitaal beluisteren via coax / glas, fiber. En daar hoor jij wel degelijk verschillen tussen diverse kabels.
Dat is toch ook digitaal?

Waarom daar wel en nu met de HDMI kabels niet?


Of als ik het goed begrijp zie je geen verschillen tussen digitale beeldkabel gebruik maar wel tussen digitale audiokabels of is er een technische verklaring waarom audio verschilt met beeld?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: Blue-Eyes on November 26, 2008, 19:24:41
@Garmt:

Wat ik me afvraag. Je geeft duidelijk aan bij dat je met een digitaal signaal geen verschillen krijgt.

Een CD kan je ook digitaal beluisteren via coax / glas, fiber. En daar hoor jij wel degelijk verschillen tussen diverse kabels.
Dat is toch ook digitaal?

Waarom daar wel en nu met de HDMI kabels niet?


Of als ik het goed begrijp zie je geen verschillen tussen digitale beeldkabel gebruik maar wel tussen digitale audiokabels of is er een technische verklaring waarom audio verschilt met beeld?

Ik zie inderdaad weinig tot geen verschil met HDMI kabels, of het moet een hele slechte vergeleken met een hele goed zijn. Er gaat dan bij de slechte echter al iets fout.

Geluid is een ander verhaal. S/PDIF is gewoon een gaar protocol met de timing in het signaal zelf. Ik hoor daar redelijk eenvoudig verschillen. Ik heb HDMI kabels met HDMI audio nooit vergeleken, omdat ik van mening ben dat de verschillen tussen de kabels worden overschaduwd door de enorme hoeveelheden jitter op de getransporteerde audio. Ik zeg dus niet dat er geen verschillen zijn, denk alleen dat het (nog) niet relevant is. Ik kan er echter naast zitten...

Grindtegel

Ik vraag me af wanneer dit topic in een welles nietes gevecht gaat veranderen  >:D

Ik trek vast mijn zuidwestertje aan.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

marconist

Quote from: garmtz on November 26, 2008, 19:30:55

Geluid is een ander verhaal. S/PDIF is gewoon een gaar protocol met de timing in het signaal zelf.

LOL!

Hier spreekt kennelijk dé data stream expert.  ;D

DJ-Foxx


bmateijsen

Quote from: marconist on November 26, 2008, 19:54:35
LOL!

Hier spreekt kennelijk dé data stream expert.  ;D


Oppassen, want je speelt op het randje van cynisme...

Garmt is afgestudeerd technisch natuurkundige.

Groet,

Bjorn

garmtz

Quote from: marconist on November 26, 2008, 19:54:35
LOL!

Hier spreekt kennelijk dé data stream expert.  ;D

Ik beschouw mezelf meer als ervaringsdeskundige... ;D  En jij?

Rick-DTS

Dat van de Aldi was maar een voorbeeld. Ik zal daar nooit zoiets kopen. ;)
Al met al kun je dus wel stellen veel het inderdaad over eens zijn dat er niet veel verschil zit tussen een dure en goedkope kabel van 1,5 meter op een plasma/LCD tv.
Wat betreft beeld dan.
Aangaande de connectoren lopen de meningen nog wel wat uiteen....
Ik haal mijn HDMI kabel echter niet elke dag/week/maand los van mijn TV.

DJ-Foxx

Quote from: bmateijsen on November 26, 2008, 20:03:03
Oppassen, want je speelt op het randje van cynisme...

Garmt is afgestudeerd technisch natuurkundige.

Groet,

Bjorn

???

krek

Mooi is dat. De enige manier op geluid en beeld gesynced te krijgen met die 'trage' lcd schermen ivm perfect pixel enzo is dmv hdmi. En dan is het geluid dus propvol jitter.

Maar die kassa uitzending.. Ik heb gekeken en was eigenlijk wel overtuigd. Ze hadden een volledig wit beeld wat ze via hdmi overbrachten van dvd naar tv, en ze lieten in een schermpje de nullen en enen zien van ik geloof de verschillende kleurcodes ofzo die naar de tv waren overgebracht. Mocht er invloed zijn van de aangebrachte storingen dan zouden nullen enen worden en vice versa. Dat was niet zo dus geen invloed op overgebracht signaal.

Natuurlijk was dit een stilstaand beeld. Er werd gezegd dat dit er ook met gewoon gebruik was getest, en dat er geen verschil in overdracht was gevonden.
NAD C-368 Tannoy Revolution XT 8F Bluesound node 2i Samsung ps58C6500 CI+ module

marconist

Quote from: bmateijsen on November 26, 2008, 20:03:03
Oppassen, want je speelt op het randje van cynisme...

Garmt is afgestudeerd technisch natuurkundige.

Groet,

Bjorn

Leuk.
Luiden met technische kennis mis ik hier wel eens.

Dat neemt niet weg dat bij het bediscussiëren van dit soort onderwerpen een opleiding als (ik noem maar wat) MTS datacommunicatie meer bruikbare kennis levert dan een opleiding technische natuurkunde.

Maar wellicht heeft Garmtz in zijn dissertatie speciaal aandacht mogen scchenken aan dit onderwerp.....
Oeps foutje, hij is ervaringdeskundige.

Dat treft, ik ook.  ;)

garmtz

Goed dat je ervaringsdeskundige bent marconist, dus jij kunt ook fgeen verschillen zien tussen verschillende HDMI kabels? Op welke apparatuur heb je dat getest, dan krijg ik een idee... :)  Een MTS datacommunicatie zal hier denk ik weinig echte meerwaarde hebben voor het begrip, maar het helpt wel in de details wellicht... :)

Maar ik ben geen Dr. hoor, dus ook geen dissertatie... ;)  Wel een scriptie, die was getiteld: "Het testen en karakteriseren van early warning branddetectoren", dus weinig te maken met S/PDIF... ;)

marconist

Quote from: garmtz on November 27, 2008, 20:13:56
Goed dat je ervaringsdeskundige bent marconist, dus jij kunt ook fgeen verschillen zien tussen verschillende HDMI kabels? Op welke apparatuur heb je dat getest, dan krijg ik een idee... :)  Een MTS datacommunicatie zal hier denk ik weinig echte meerwaarde hebben voor het begrip, maar het helpt wel in de details wellicht... :)

Maar ik ben geen Dr. hoor, dus ook geen dissertatie... ;)  Wel een scriptie, die was getiteld: "Het testen en karakteriseren van early warning branddetectoren", dus weinig te maken met S/PDIF... ;)

Tsja, mijn vakstudie ving aan in 1956, dus ik ben sowieso onderbedeeld ...... maar HTS lukt nog net.  ;)

Ik heb mij lang geleden (practisch) bezig gehouden met datatransport over twisted lines zoals b.v. gebruikt bij de toenmalige digital data recorders en later (als manager) met datatransport over allerlei twisted pairs zoals b.v. telefoonlijnen.
Dat testen deden we niet met  TV's of zo, maar met allengs steeds slimmere pulsgeneratoren en data-analyzers.
O ja, coax transmissielijnen weet ik ook nog wat van ..... tijdje radar en HF gedaan.

Er is m.i. weinig mis met het protocol van SPDIF (of z'n EBU/AES variant). In feite steekt het slim in elkaar er is gemoduleerd op een afgeleidde van het NRZ-protocol, dat ik als zéér betrouwbaar ken uit de tijd van de digital data recorders. Niks mis mee m.i. en zowel het protocol als de gekozen transmissiemethode maken snel duidelijk als er wat rammelt in de keten.

Dat brak materiaal en grote lengten de zaak kritischer maken is wat mij betreft geen discussiepunt. Dat geldt immers voor iedere electrische verbinding?

Het gaat mij meer om de fantasie- en spookverhalen die ontstaan door lieden die zich onvoldoende verdiepen in de materie en daar de gekste statements aan verbinden. Daarmee trachten ze veel innocenten te verleiden tot onzinnige aankopen.
En ja, m.i. is de "high-end kabelbranche" daar kampioen in.  ;D

garmtz

Ik snap precies wat je bedoelt en ik betwist de robuustheid van een NRZ codering ook niet, alleen merk ik dat ik verschil hoor tussen digitale coax kabels. Simpel. Dat zou niet mogen als het ECHT een goed protocol is, vandaar mijn statement... ;)   En dat ik het me inbeeld, laten we daar even niet op doorgaan, want dan hebben we WEER een welles nietes discussie te pakken. En ik weet ook dat het niet uit zou MOETEN maken, omdat blablablabla, maar toch hoor ik het!

Van mij geen rare statements, maar uitspraken door ervaring opgedaan en met kennis onderlegd.

marconist

Quote from: garmtz on November 27, 2008, 20:44:10
Ik snap precies wat je bedoelt en ik betwist de robuustheid van een NRZ codering ook niet, alleen merk ik dat ik verschil hoor tussen digitale coax kabels. Simpel. Dat zou niet mogen als het ECHT een goed protocol is, vandaar mijn statement... ;)   En dat ik het me inbeeld, laten we daar even niet op doorgaan, want dan hebben we WEER een welles nietes discussie te pakken. En ik weet ook dat het niet uit zou MOETEN maken, omdat blablablabla, maar toch hoor ik het!

Van mij geen rare statements, maar uitspraken door ervaring opgedaan en met kennis onderlegd.

Uiteraard ga ik uit van je goeder trouw en goede wil in deze.
Maar overleggen over wat je kennelijk alleen op gehoor waarneemt is natuurlijk ook geen doen met dit medium.

Waarom niet 's een keer een "lezing/meeting" opgezet met een aantal mensen die zowel pro als contra dit soort waarnemingen en hun explicatie zijn?
Je zou daarbij ook kunnen denken aan een aantal jongeren omdat het gehoor van de meeste personen vanaf 40 jaar toch aardig verslechterd. Hoewel ik als oude knar ook geloof dat er nog genoeg octaven overblijven om een redelijke beoordeling te doen.  ;D

Je zou hierbij wellicht de hulp in kunnen roepen van Jacco, hier ook niet onbekend, geloof ik. Die heeft in ieder geval de nodige schakelapparatuur om zonder veel gedoe deze vergelijkingen op te zetten en jouw inbreng zou daarbij de testkabels kunnen zijn alsmede b.v. bepaalde apparatuur.

Als acadeem  ;) zul je het toch met mij eens zijn dat minimaal een empirische (wellicht moet ik zeggen "pragmatische") benadering nodig is om enige helderheid omtrent je statement aangaande SPDIF te verschaffen.

garmtz

#40
Ik begrijp je wens en geloof me, ik was helemaal in voor zo'n experiment en had al ja gezegd, toen Jacco helaas afhaakte... ::)  Het was een voorstel van scrutinizer. Ik geloof echter niet in panels etc. Ik geloof in (dubbel-)blinde testen in een high-end set, waar rust heerst en weinig prestatiedruk heerst. Oftewel: een gezellige sfeer... ;)

Maar mag ik ook deze discussie weer in de kiem smoren...? Ze gaan namelijk uiteindelijk uitkomen op ruzies en onbegrip.

Ik ben overigens maar een simpele Ing. geen acadeem... ;)  En ik ben een objectivist op heel veel gebieden, maar ben daar lang geleden wat betreft audio vanaf gestapt. Ik heb teveel zaken gehoord en meegemaakt die ik niet kon verklaren met een pragmatische aanpak. En de meesten daarvan maakte ik mee ONWETEND van de fenomenen die ik waarnam. Oftewel, eerst was er een verandering in het geluid en daarna pas het besef dat het aan een verandering lag, dus tegen iedere verwachting, of eigenlijk ondanks geen enkele verwachting dat er iets zou moeten veranderen aan het geluidsbeeld. Daar moet je wel voor openstaan, anders zal de op exacte wetenschap ingestelde geest de waarneming al gelijk als een hersenspinsel afdoen. Zo heb je dus cognitieve dissonantie voor zowel de objectivisten als subjectivisten... ;)

Maar al veel te lang hierover.

Mark_a

#41
Zoiezo 1 kritisch puntje: het is een wetenschappelijk experiment uitgevoerd door HBO studenten ???, daar gaat volgens mij al iets mis. Maar Garmtz probeert denk ik ook al zoiets te zeggen :).

blue-eyes

Quote from: Mark_a on November 28, 2008, 01:36:12
Zoiezo 1 kritisch puntje: het is een wetenschappelijk experiment uitgevoerd door HBO studenten ???, daar gaat volgens mij al iets mis. Maar Garmtz probeert denk ik ook al zoiets te zeggen :).
Typische reactie van een universitair opgeleid persoon ;D



Wetenschappelijk onderzoek kan toch ook de methodiek zijn? Dat is niet per definitie uitgevoerd door dan wel universitair geschoolde mensen danwel op een universitaire instelling?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

garmtz

Quote from: Mark_a on November 28, 2008, 01:36:12
Zoiezo 1 kritisch puntje: het is een wetenschappelijk experiment uitgevoerd door HBO studenten ???, daar gaat volgens mij al iets mis. Maar Garmtz probeert denk ik ook al zoiets te zeggen :).

Nee, ik probeer niet al zoiets te zeggen... ::)  Maar ik ben met je eens dat het experiment niet wetenschappelijk verantwoord is uitgevoerd. Dat zegt echter niks over de kwaliteit van onderzoek van HBO studenten in het algemeen... ::)

marconist

Uit sommige reacties blijkt duidelijk dat men niet op de hoogte is van de opzet van experimenten en wanneer deze "wetenschappelijk" zijn te duiden. Nu ja, het zij zo .......  :(

Jammer Garmtz dat je dit niet aandurft. Maar het lijkt mij tevens een reden om je (niet gestaafde) opmerking betreffende SPDIF en het verwante protocol met de nodige korrels zout te nemen en te blijven bij mijn eigen positieve bevindingen.
Ik ga er vanuit dat zowel mijn eigen kennis en ervaring op datacommunicatiegebied alsmede de "wetenschappelijk verantwoorde" tests van AES en EBU toch sluitend zijn.
En niet te vergeten: mijn gehoor natuurlijk!  ;)

garmtz


snikkeltje

Zelf ook getest, bij korte lengtes maakt het volgens mij niks uit want ik zie en hoor geen verschil. Bij langere lengtes (>5m) kreeg ik last  van blokjes in het beeld met HD-materiaal, met de goedkope kabel.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

roland p

Het voordeel met die goedkope kabels is dat ze dusdanig goedkoop zijn, dat het loont om altijd eerst een goedkope te proberen. Voor inbouw heb ik wel een dure aangeschaft, omdat ik die moeilijk kan vervangen.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Mark_a

Quote from: garmtz on November 28, 2008, 07:23:06
Nee, ik probeer niet al zoiets te zeggen... ::)  Maar ik ben met je eens dat het experiment niet wetenschappelijk verantwoord is uitgevoerd. Dat zegt echter niks over de kwaliteit van onderzoek van HBO studenten in het algemeen... ::)

Nee dat hoor je mij ook niet zeggen. Het was ook laat en heb het te snel gelezen denk ik. Mijn excuses als ik je verkeerd heb geïnterperteerd en een soort van geciteerd dan ;).

tiptop

Ook even mijn bijdrage leveren hier. :D

Met goedkopere kan het prima goed gaan, maar de percentage uitval is redelijk groot. Vooral op 1080p (bluray)
Daarbij niet gezegd dat duurdere het altijd wel doen. Ook daartussen zitten mi nog te vaak exemplaren waarbij geen beeld komt.

Ook heb ik gezien dat bij het wisselen van de ene duurdere (90 euro) en de andere idem geprijsde van een ander merk een verschil was op te merken. De kleuren waren dieper en het beeld was wat gestokener.
Toen een goedkopere erop gedaan (40 euro) en de kleuren werden ook daarmee meteen wat fletser en was er meer ruis waar te nemen.
Van allen was de lengte 1 meter.

En ook ik begrijp dat het niet zou mogen in theorie, maar dat is al vaker het geval geweest. ;)

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.