Welke zelfbouwset bij Marantz set?

Started by beerten, November 23, 2008, 22:40:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

beerten

Hoi,

graag zou ik mijn luidsprekers opwaarderen. Ik maak nu gebruik van 15 jaar oude Philips luidsprekers. Er komt geluid uit, maar da's eigenlijk ook alles. Het stereobeeld klopt niet eens. Ik hoor 2 geluidsbronnen, de afzonderlijke luidsprekers. Stereobeeld is nul komma nul.
Nu ben ik niet onhandig en heb interesse om zelf luidsprekers te bouwen.

Ik heb een marantz Av/MM9000 voor/eindversterker combi. Voor mijn cd-speler zoek ik ook een waardig exemplaar. Mijn huidige cd/dvd-spelers zijn ook te beperkt, dit is een ander verhaal.

Aangezien ik nog nooit zelf luidsprekers heb gebouwd speelt het idee om een bestaand, beproefd concept te bouwen. Niet zelf ontwikkelen.  Ontwerp in de zin van tekenen/berekenen, filters bouwen, onderdelen kiezen lijkt me te veel van het goede om mee te beginnen.

Mijn vraag concreet is: welke zelfbouwsets komen in aanmerking? Er zijn veel leveranciers van sets, in heel veel prijsklassen. Wat zouden gezien mijn voor/eindversterker waardige speakers zijn? Hoofddoel is (rock)muziek, stereo. 5.1 weergave is een leuke bijkomstigheid, maar niet het belangrijkste.

Ik zoek zuilen voor op de vloer, 3 weg, eindversterker kent geen mogelijkheid tot bi-wiring Woonkamer is grofweg 4x8x2,5mtr. Speaker-afmetingen van 100x40x40(cm) ongeveer. Welke prijsklasse moet ik denken? Leverancier, type? Iemand goede aanwijzingen?

Alvast mijn dank voor het meedenken.

Henkjan_O

#1
Quote from: beerten on November 23, 2008, 22:40:16Welke prijsklasse moet ik denken?
dat lijkt me toch eenvraag die je portemonee je kan beantwoorden ;D
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

beerten

Ok, om het wat makkelijker/realistischer te aken.: 500 euro/speaker.
Oftewel 1000 euro budget. Drivers/filters/kabels/aansluitpaneel Alles behalve de kast. De materialen voor de kast komen daar nog bij dus.

mr TC

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Audiofiel

Steek je licht eens op (en ga luisteren) bij één van de zelfbouw luidsprekerzaken die we hebben:

Speakerland
Speaker & Co
Remo
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

scanspeakman

voor 500 euro per speaker kom je een heel eind bij speaker&co en speakerland. zonder houtpakket heb je dan al de reference monitor (se). superspeakers waar gezien hun grootte verbazingwekkend veel en strakke bas uit komt. luister het alleen wel in combi met je eigen spullen want met name deze modellen hebben aardig wat prik nodig. met een niet al te zware versterker willen ze een beetje duf klinken. maar met een krachtige versterker..........genieten......

Scanspeakman

Onne


beerten

#7
Dat linkje had ik al in een PM van de eigenaar gekregen. Thnx voor het meedenken.
Korte reactie: ik wil zelf speakers bouwen. Ik heb nu het geld nog niet. Daar moet ik voor sparen. In de tijd dat ik spaar kan ik info inwinnen en rondkijken.
Als ik die speakers koop ben ik mijn geld en een uitdaging kwijt....

Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

beerten

Hmmm, opvallend hoe commerciële partijen deze post bespringen. Dit is een constatering, zeker geen verwijt nog oordeel. ;)

Het ontwerp is best aardig, maar niet iets dat mijn woonkamer zal sieren.
Ik, zal de stille hint, de link onderaan je post eens bekijken. Was die link nog niet tegengekomen in zoekresultaten op Google.

Ik kan het niet laten: wellicht kunnen we wederzijds veel voor weinig voor elkaar betekenen  :-*

Hanz71

Mag ik vragen waarom je 3weg wilt? Op zich is mijn filosofie dat je met beperkt budget het best een 2weg kunt bouwen, omdat je minder drivers hoeft te kopen, dus beter (niet per definitie natuurlijk) en je hebt minder filter-elementen nodig.
Als het je ook om een stukje dynamiek gaat zou je ook nog kunnen denken aan een d'appolito of een 2 1/2 weg...
Ik zou snel in de scanspeak hoek duiken. 3weg wordt dan duurder dan 500 euro.
Je kunt ook kijken op www.lautsprechershop.de, daar staan (bijna) alle K&T en Hobbyhifi modellen naast andere merken.
Het grote voordeel van S&C/speakerland etc. is dat je lekker langs kunt gaan en van tevoren luisteren. Bovendien zijn dat nuchtere mensen die je van nuttige informatie en tips kunnen voorzien (i.i.g. in H'lem, enige die 'ken').
Visaton levert mooie 3weg systemen die nog betaalbaar zijn, met de woofer aan de zijkant zodat het front mooi smal blijft, vox 200 met mooie titanium midwoofertjes. Ook weer net duurder :).


beerten

3 weg of 2 weg: in principe maakt het niet zo heel veel uit.
Die luidsprekers met de woofer aan de zijkant vind ik echt foei en foei lelijk. Ik ga meer voor het klassieke model, bij voorkeur 3 weg. Als ik een goed presterende 2 weg vind is dat ook prima. Afmeting van de speaker is ook niet echt een probleem, ik heb de ruimte gelukkig. 350x350x1200 (lxbxh) is geen probleem.

Dank voor je inbreng, op zich heb je wel een punt. Voor het zelfde geld krijg ik inderdaad verhoudingsgewijs kwalitaief betere 2 weg systeem dan een 3 weg systeem.
Mijn voorkeur voor 3 weg heeft vooral met gevoel te maken. Naar mijn idee krijg ik dan net geen mid, net geen laag. En ook net geen hoog. Het is naar mijn smaak net te veel een compromis. Daarintegen, een 3 weg voor hetzelfde geld, met dus kwalitatief net iets mindere onderdelen kan hetzelfde resultyaat opleveren.


Morgen ga ik langs bij S&C om eens te luisteren naar diverse modellen. Ik kom er langs op weg naar vrienden, het is niet echt in de buurt voor mij. Nu zitten verdomme wel mijn oren een beetje dicht door verkoudheid... Vloekerdevloekerdevloek. Er zal dus geen beslissing vallen, wil me eerst eens orienteren op de mogelijkheden en de kosten, de verschillen etc. Morgenmiddag weet ik meer. U hoort nog van me....

beerten

Zo, ben wezen luisteren bij Speakerland in Oss.

Toppie service, aardige mensen.

Ik heb aldaar verschillende speakers beluisterd. Verschillend versterkers. ook.
Wat speakers betreft. Ik had op voorhand een lichte voorkeur voor 3 weg. Bleek niet ongegrond. Echter, rekening houdende met mijn budget kom ik uit, in de luistertest van vandaag, op 21/2 weg.
Ik weet dat er verschil zit in luidsprekers. Nooit gedacht dat het zo onbeschrijflijk veel is. Iedere bouwer claimt van alles, maar o wat een bagger zat er tussen. Dat heet, ik vond het bagger. Een ander zal het geweldig vinden. Dat is het mooie aan speakers. Iedere mens is anders.

Wat me opviel was dat echte 2 weg systemen inderdaad veel te veel een compromis zijn tussen mid en laag. Geen laag, geen mid. Is er wel laag, dan geen fatsoenlijk mid, is er mid, mis ik het diepe laag.
3- of meerwegsystemen zijn naast te duur ook niet je van de. Veel verschil in balans. Lang niet altijd betekent 3 weg een goede balans tussen laag mid en hoog.

Voor alsnog ga ik, momenteel, voor een Premium 33. Met de oren van vandaag een van de betere.
Met de oren van vandaag: speakers echt beoordelen als je een rare druk op je oren hebt is niet eerlijk.

Maar goed, ik weet wat er te koop is, wat de verschillen zijn en of ik iets krijg voor het budget dat ik heb. Mijn dag is geslaagd.

P.S.:  de Maxima. Kost wat, maar damn, het steekt met kop en schouders boven alles uit. Als muzikant weet ik hoe iets klinkt. Dit is de enige set die in de buurt komt van "live er bij zijn" Veel speakers/mensen willen de bassdrum voelen. Als je met een bandje staat te spelen voel je geen bassdrum. Je voelt de snare van de drums in je buik. En ik voelde de snare, zonder dat dit qua geluidsniveau boven alle suitstak. Erg erg fijne set. Alleen jammer dat ik het niet kan betalen....

Rudo

Beste Beerten,

En wil je attenderen op een actief systeem met DEQX.
Je schrijft nl dat je als muzikant weet 'hoe het klinkt' en mijn ervaring is dat muzikanten juist dit systeem beter waarderen dan de passieve systemen.

Nodig is een luidsprekersysteem, bestaande uit een goed gebouwde kast met mooie luidsprekerubnits.
Een twee-weg kan en mag, eventueel uit te breiden met een subwoofer, een drie-weg kan ook.
Elke luidspreker krijgt zijn eigen rechtstreeks verbonden eindversterker, zonder tussenkomst van andere componenten.
Het wisselfilter wordt in de DEQX ingeregeld en vastgelegd, met als resultaat een ongekend snel en transparant systeem.
Daarvoor kan je hulp krijgen, je kunt het ook zelf uitzoeken of uitbesteden.

Ik heb geen flauw idee wat je budget is, maar met DEQX is ook een opbouw in de loop der jaren mogelijk.

Met groet,
Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

beerten

Waar vind ik meer info over dit alles?

Het enige systeem dat van mij het stempeltje "OK" kijgt is een semi-actief systeem. Bij Speakerland dan, het Maxima systeem.
Een monitor met eenactieve woofer er onder. Dan kom je zo ongeveer op jouw voorstel.

Heb je een link?

Rudo

Je bent natuurlijk welkom om eens (vrijblijvend) te komen luisteren....

www.AudioSense.nl
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

beerten

Mijn waarde,

als eerste: de site is niets. Met alle respect, het hoeft niet echt niet allemaal even gelikt en spectaculair als men je zou doen geloven, maar dit is het andere uiterste. Popups doen mij weg klikken.
Als ik het geheel eens bekijk is het hele systeem niet veel anders dan een setje versterkers die de afzonderlijke drivers aansturen. En daar is een mooi praatje omheen gemaakt.

Als ik een setje actieve woofers aanschaf (met versterker-unit dus) en mijn 5 kanaals eindtrap zo bedraad dat ik de mid-toner en tweeter apart aanstuur ben ik er ook. Uiteraard enige afstemming qua filtering.

Of sla ik de plank nu helemaal mis?

Wijx wondere wereld

je hebt een kast met drivers. Elke driver wordt aangestuurd door een versterker. De filtering gebeurt door de deqx.

Dus als je een DEQX aanschaft klopt je redenatie
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Rudo

importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

beerten

#19
Quote from: Rudo on December  7, 2008, 17:21:22
Ja


Hmmm, wordt ik nog niets wijzer :)
Met de andere post: Het genoemde systeem is een filter-achtig iets welke het signaal optimaliseerd voor versterker/driver combinatie?

Iets heel anders: het voldoet niet aan de vraag: het is geen zelfbouw set welke goed zou kunnen combineren met mijn huidige set voor/eindversterker. Daarnaast, richtprijzen die ik vind op de site komen niet overeen met het door mij genoemde budget...

Toch bedankt voor de info. Altijd leuk om te weten wat er te koop is.