meer hoog ??

Started by ajblancke, November 21, 2008, 17:37:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ajblancke



geachte medemensen ik heb voor een paar tannoy D700 en een front ook van tannoy de  D750

maar ik mis toch wat hoog iemand een tip voor wat extra tweeters ??

Interficior

Ik zou eerst in het filter kijken van deze speakers. Wellicht is het hoog gedempt met weerstanden. Dit kun je dan naar smaak weer opkrikken.
Take it or lease it

ajblancke

ik wil eigenlijk niks doen aan de speaker zelf , dus ik dacht een extra tweeter er op te zetten ??

een extra tweeter in een kasje

en dat gewoon parallel aan te sluiten

yorkie13

#3
grappig feit is dat Tannoy zogenaamde supertweeters heeft voor SACD en DVD die doorlopen tot de 40 kHZ

je kan dit ook zelf bouwen met de Vifa xt300 ringradiator twwters welke ook tot ongeveer 40khz doorlopen
je laat deze tweeters dan als supertweeter vanaf een 10-12000 hz meedoen en je hoog zal een stuk verder doorlopen.
je filtert de xt300 tweeter mer een 6 db filter, ofwel een enkele condensator, ik dacht eentje van 4,7 uF
maar weet dit niet zeker daar de xt300 een 4 ohm tweeter is

Dit effect is een beetje te vergelijken met de aanvulling in het laag dmv een subwoofer
onderste foto is een Tannoy tweeter

ajblancke


deze tweeters moet ik dus in een kastje bouwen ?? en op de bestaande speaker plaatsen

ik zie ook wel eens spekers gewoon open van achteren ik heb soms de indruk als ik luister dat ze ruimtelijker klinken juist omdat ze dan open zijn vanachteren

waar zijn deze speakers te bestellen en wat is de prijs ? ongeveer

gr.ton

yorkie13

informeer eens bij speaker en co te Haarlem
Titus heeft hier speciaal een kleine kubusje voor ontwikkeld
past de xt300 perfect in

ajblancke


ok bedankt voor detip

meer tips zijn welkom hoor

gr. ton

Interficior

Ik zou dan meer gaan voor een 2,7µF eraan te zetten. Echter als je zo hoog gaat spelen zou ik nog eerder het kleinere broertje nemen van de XT300, de 19mm versie. Kost ongeveer  60 euro die tweeter.
Take it or lease it

yorkie13

je hebt gelijk, was 2,7 uF
en de xt200 is idd een goedkopere oplossing

Interficior

Quote from: RA SUBS on November 21, 2008, 22:31:00
en de xt200 is idd een goedkopere oplossing
Mij interesseert die 6 euro niet echt, maar de afstralingskarakteristiek des te meer! :)
Take it or lease it

ajblancke


wat is nu het echte  verschil tussen die 3 ??

XT 300   Nieuwe Ringradiator, bereik tot 60 KHz € 55,-
XT 300 S Afgeschermde uitvoering van de XT 300 € 78,50
XT 300/V4 High-end uitvoering van de XT 300, met metalen frontplaat € 105,-

ok de prijs dat weet ik maar wat bedoelen ze met bv een afgeschermde uitvoering ?

sorry ben een leek en kocht vroeger gewoon maar nu wat pegels minder maar wil nog steeds het beste ja een echte hollander he

gr. ton

Interficior

XT300 = 25mm ringradiator met plastic frontplaat.
XT300 S = 25mm ringradiator met plastic frontplaat maar magnetisch afgeschermd (interessant voor dichtbij plaatsen bij een CRT-monitor bijvoorbeeld).
XT300/V4 = 25 mm ringradiator met metalen frontplaat, ziet er fancy uit maar heeft *in principe* dezelfde klank als de bovenste.

Ikzelf bedoelde dus de XT200. Dat is een 19mm ringradiator. Door de kleinere afmeting straalt hij wat breder af. In de problemen aan de lage kant kom je toch niet als je zo hoog crosst.
Take it or lease it

ajblancke



is denk ik niet meer leverbaar staat niet in de catalogus ?

gr. ton

yorkie13

vandaag bij S&C i Haarlem gewwest en die heeft de xt200 en kleine kubusjes speciaal hiervoor gemaakt
condensator moet idd 2,7 uF zijn, heb ik even nagevraagd

ajblancke


hee toppie bedankt ik ben dus niet de enigste met dat probleem ?

gr. ton

Interficior

Quote from: RA SUBS on November 22, 2008, 15:56:12
vandaag bij S&C i Haarlem gewwest en die heeft de xt200 en kleine kubusjes speciaal hiervoor gemaakt
condensator moet idd 2,7 uF zijn, heb ik even nagevraagd
Hij zal wel hebben opgekeken dat dat de tweede keer is dat dat vandaag is gevraagd. ;D
Quotehee toppie bedankt ik ben dus niet de enigste met dat probleem ?

gr. ton
Nop.
Take it or lease it

ajblancke


sorry maar is dit hem ??   Audiofabriek. Wateringweg 147. 2031 EG. Haarlem

Interficior

Nee. Is ook een leuke winkel hoor.

Maar deze winkel wordt bedoeld: www.speakerenco.nl
Take it or lease it

ajblancke




ok bedankt , meer tips welkom hoor

gr.ton

NielsLu

Wat ik me dan hierbij afvraag  ::) Sluit je deze "supertweeters" parallel aan? Krijg je dan geen impedantieproblemen?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Interficior

Take it or lease it

NielsLu

Quote from: Interficior on December  4, 2008, 16:37:08
Hoezo denk je dat?

De impedantie halveert toch als je meer speakers aansluit?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Marvin....

de plek waar je de tweeter op het dak van je speaker neerzet is ook niet onbelangrijk.
je zal de spreekspoelen van de dc en de nieuwe tweeter moeten oplijnen om grove tijdsverschillen te voorkomen.
toch 1 van de grote voordelen van zo'n gekke DC...
bij die supertweeters van Tannoy zelf zit voor een hoop Tannoy modellen een malletje zodat je de ST goed oplijnt met de DC..

Interficior

Quote from: NielsLu on December  4, 2008, 16:44:15
De impedantie halveert toch als je meer speakers aansluit?
Die wordt inderdaad minder als je ze parallel aansluit. (R1*R2)/(R1+R2). Wat is de impedantie van een 2,7µF condensator op pakweg 2k? (Waar die van de supertweeter nog bij opgeteld moet worden en in acht genomen moet worden dat de impedantie van je gewone tweeter ook is toegenomen, hetzei niet zoveel daar de meeste tweeters een lage zelfinductie hebben).
Take it or lease it