Hub draadloos netwerk - vergroting bereik

Started by El Nino, November 19, 2008, 20:28:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

El Nino

Hallo,

Weet iemand hoe je een draadloos netwerk kan versterken middels het aanleggen van een "hub". Ik heb nl. een grachtenpand waarbij de aansluiting in de meterkast zit (dus ook de draadloze router) en nu heb ik op de 4e verdieping geen signaal ontvangst.

M'n Cisco Linksys G-router heb ik inmiddels uitgewisseld voor een N-router (WRT-160 N) welke een groter bereik zou moeten hebben. De afstand bedraagt ca. 12 meter. Ik werk met een DELL laptop Latitude D531 met ingebouwde WiFi functie. Heb geen losse adapter van Cisco.

Nu ben ik dus op zoek naar een oplossing hoe ik het bereik kan vergroten en zit dus te denken aan een ''hub''.

Alvast bedankt voor de reacties.

El Nino






Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

SpeedyAndré

De 'hub' heet repeater (of range extender) en een betere (versterkte) antenne kan ook uitkomst bieden.
Veel 'standaard' antennes zijn rondomstralers, misschien heb je meer aan een richtantenne.
Zelf heb ik goede resultaten geboekt met een Hawking antenne op mijn Versatel modem/router :)
Kijk hier maar eens ;)



André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp


El Nino

Dat ziet er goed uit...kan m'n wireless-N router op marktplaats en sluit ik gewoon m'n wireless G router weer aan. Even kijken wie die dingen online levert.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

TornadoGo

Laat je 't mij weten als je je accespoint wegdoet? Ik heb zo'n ding nodig en volgens mij voldoet deze aan mijn wensen. :xmas:
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

wil

Quote from: TornadoGo on December 12, 2008, 22:19:26
Laat je 't mij weten als je je accespoint wegdoet? Ik heb zo'n ding nodig en volgens mij voldoet deze aan mijn wensen. :xmas:
Er staat nu een Linksys router te koop, volgens mij kan je een router ook gebruiken als accesspoint.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

El Nino

Niet meer nodig, heb hem net die van mij aangeboden.... :thumbs-up:
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

sandervg

Mocht het nog relevant zijn: ik heb in mijn nieuwbouwhuis (een drama met al dat beton) veel gezeur gehad met wifi signaal over meerdere verdiepingen. Ook alle extenders, sterkere antennes etc. boden geen uitkomst (steeds een zwak en labiel signaal). DE oplossing was een kastje van Devolo: Van je router in de meterkast in het kastje van Devolo en dat kastje gaat in het stopcontact. Op de bovenste verdieping weer zo'n kastje in het stopcontact en voila! Je hebt een 100% krachtig wifi siginaal op de bovenste verdieping. Supersnel, superbetrouwbaar (helaas niet supergoedkoop). Heb er geen moment spijt van gehad. Het internet signaal gaat dus op de één of andere manier via het elektrisiteitsnetwerk van de woning van het ene devolo kastje naar het andere devolo kastje.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DJ-Foxx

Quote from: sandervg on December 13, 2008, 23:05:52
Mocht het nog relevant zijn: ik heb in mijn nieuwbouwhuis (een drama met al dat beton) veel gezeur gehad met wifi signaal over meerdere verdiepingen. Ook alle extenders, sterkere antennes etc. boden geen uitkomst (steeds een zwak en labiel signaal). DE oplossing was een kastje van Devolo: Van je router in de meterkast in het kastje van Devolo en dat kastje gaat in het stopcontact. Op de bovenste verdieping weer zo'n kastje in het stopcontact en voila! Je hebt een 100% krachtig wifi siginaal op de bovenste verdieping. Supersnel, superbetrouwbaar (helaas niet supergoedkoop). Heb er geen moment spijt van gehad. Het internet signaal gaat dus op de één of andere manier via het elektrisiteitsnetwerk van de woning van het ene devolo kastje naar het andere devolo kastje.

vreemd, ik heb totop mijn 3de verdieping en 20 meter rondom vollebak met mijn GL, hangt gewoon in mijn meterkast op een speciale wallmount, ik heb wel eens vastlopers maar niet echt nare situaties, draai met hyperWRT

El Nino

#9
Quote from: sandervg on December 13, 2008, 23:05:52
Mocht het nog relevant zijn: ik heb in mijn nieuwbouwhuis (een drama met al dat beton) veel gezeur gehad met wifi signaal over meerdere verdiepingen. Ook alle extenders, sterkere antennes etc. boden geen uitkomst (steeds een zwak en labiel signaal). DE oplossing was een kastje van Devolo: Van je router in de meterkast in het kastje van Devolo en dat kastje gaat in het stopcontact. Op de bovenste verdieping weer zo'n kastje in het stopcontact en voila! Je hebt een 100% krachtig wifi siginaal op de bovenste verdieping. Supersnel, superbetrouwbaar (helaas niet supergoedkoop). Heb er geen moment spijt van gehad. Het internet signaal gaat dus op de één of andere manier via het elektrisiteitsnetwerk van de woning van het ene devolo kastje naar het andere devolo kastje.

Heb 4 verdiepingen.....en daar liggen betonnen vloeren, houten vloeren en stenen vloeren in. Dubbeldik dus.....en de betonnen muren, die zijn van Duits beton. Vraag me idd af of een extender soelaas biedt.

Heb inmiddels de website gevonden...eens kijken of dit de oplossing is.
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Jeroen V

Er is maar 1 goede methode om een goed dekkend wireless netwerk te krijgen, en dat is het plaatsen van extra access points. En ook al kan je vooraf een redelijke inschatting maken, het is nooit met zekerheid te zeggen of het draadloze goed zal werken. Om dat wel te kunnen heb je een site survey nodig, maar dat is duur en voor particulieren eigenlijk niet haalbaar.

Je hebt nu geen of slechte ontvangst en je hebt geen flauw idee wat de oorzaak is. Misschien ligt de oorzaak inderdaad in het huis en wordt het signaal afgezwakt door staal en/of draad in muren en plafond. Maar misschien zit er wel een buurman op dezelfde frequentie op de vierde verdieping naast je. In dat laatste geval zal een wireless extender uiteraard niet helpen... Overigens geloof ik al helemaal niet in extenders in een dergelijke situatie, hooguit als de afstand de oorzaak van signaalverlies zou zijn zou ik een extender (willen) gebruiken...

Maar ga eerst eens kijken wat er allemaal al voor wireless signalen zijn. Welke kanalen gebruiken de buren? (er zijn helaas maar 3 gebieden bruikbaar) Hoe staan de antennes gericht? Maak niet de klassieke fout om de ene antenne de ene kant op te laten wijzen, en de andere antenne de andere richting. Ze moeten beide in dezelfde richting staan. Het zendkarakteristiek van de standaard antennes (ducktail) ziet eruit als een donut, dus misschien heef het zin om de antenne niet kaarsrecht omhoog, maar juist horizontaal te richten. (nogmaals, beide antennes dezelfde richting op, dus evenwijdig aan elkaar) Is het mogelijk om het access point op de eerste verdieping te plaatsen? Nog mooier is het plaatsen van 1 access point op de begane grond, en een tweede op bv de derde verdieping.

Succes, in ieder geval een hoop mogelijkheden die je zou kunnen proberen :)

El Nino

Bedankt voor de uitgebreide informatie.Met betrekking tot m'n antennes ben ik snel klaar......die zitten in de linksys router ingebouwd (heb een WRT160N) dus die kan ik verder niet richten.

Bedoel je met een accespoint op een andere verdieping, gewoon een tweede router? en hoe sluit ik die dan aan?
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

Jeroen V

Quote from: El Nino on December 14, 2008, 20:24:12
Bedankt voor de uitgebreide informatie.Met betrekking tot m'n antennes ben ik snel klaar......die zitten in de linksys router ingebouwd (heb een WRT160N) dus die kan ik verder niet richten.

Klimkt misschien gek, maar leg hem eens op zijn kant, misschien is het bereik boven dan beter.

Quote from: El Nino on December 14, 2008, 20:24:12
Bedoel je met een accespoint op een andere verdieping, gewoon een tweede router? en hoe sluit ik die dan aan?

Ja. De meeste wireless routers kan je ook gewoon als access point gebruiken, dus alles wat met het router gedeelte te maken heeft uitschakelen. (dus WAN poort, DHCP sever) Ik ken de WRT160N niet, dus ik heb geen idee of dat met die router mogelijk is.

De twee routers moet je wel met een netwerkkabel verbinden. Bij het instellen van het draadloze netwerk op beide access points hetzelfde SSID nemen (dus het naampje) alleen het kanaal bij voorkeur niet hetzelfde. (anders zitten ze elkaar in de weg met de frequentie) Bij wireless netwerken heb je effectief 3 frequentie-gebieden die elkaar niet overlappen. Kanaal 1, 7 en 11 zitten elkaar niet in de weg. (een kanaal is namelijk een frequentiegebied, dus kanaal 1 en 2 overlappen elkaar stom genoeg) Als je nou met je notebook van beneden naar boven zou lopen zal je zien dat hij automagisch overschakelt naar het andere access point...

sandervg

Quote from: Jeroen V on December 14, 2008, 08:28:45
Er is maar 1 goede methode om een goed dekkend wireless netwerk te krijgen, en dat is het plaatsen van extra access points. En ook al kan je vooraf een redelijke inschatting maken, het is nooit met zekerheid te zeggen of het draadloze goed zal werken.
Ben ik het dus niet mee eens  ;D

Bij iedereen die ik ken die ongelooflijk in de problemen zat met wifi ontvangst heeft Devolo perfect gewerkt. Gewoon op elke verdieping zo'n kastje in het stopcontact en je hebt in je hele huis perfect bereik en snelheid. Er zijn ook goedkopere merken (van Trust e.d.), maar daarvan weet ik niet hoe goed dat werkt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

theo_reet

#14
de beste oplossing om de ruimtes goed te dekken is: een wireless lan controller en wat accespoints van Cisco.het kost wat maar dan heb je ook wat !
Om div accespoints aan elkaar te koppelen als repeater van elkaar gaat niet goed werken.Het roamen geeft vaak problemen

maxtrash

Quote from: sandervg on December 17, 2008, 14:15:36
Ben ik het dus niet mee eens  ;D

Bij iedereen die ik ken die ongelooflijk in de problemen zat met wifi ontvangst heeft Devolo perfect gewerkt. Gewoon op elke verdieping zo'n kastje in het stopcontact en je hebt in je hele huis perfect bereik en snelheid. Er zijn ook goedkopere merken (van Trust e.d.), maar daarvan weet ik niet hoe goed dat werkt.
volgens mij zeggen jullie hetzelfde. De Devolo fungeren als extra accespoints, alleen zijn de accespoints onderling niet verbonden via een netwerk-kabel maar via het elektriciteitsnet.

sandervg

Quote from: maxtrash on December 17, 2008, 22:25:58
volgens mij zeggen jullie hetzelfde. De Devolo fungeren als extra accespoints, alleen zijn de accespoints onderling niet verbonden via een netwerk-kabel maar via het elektriciteitsnet.


Nou, dan ben ik het er dus wel mee eens!!   ;D ;D :thumbs-up:
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

El Nino

Inmiddels is m'n linksys extender binnen, ga deze dit weekend aansluiten. Ben benieuwd...... :nervous:
Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom