[Canon] bottleneck of pixelpeeping?!

Started by cyberjobe, November 14, 2008, 13:23:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

cyberjobe

Hee luitjes,

een paar jaar geleden heb ik een Canon 400D kit gekocht (EF-S 18-55mm 3.5-5.6 en EF 55-200mm 4.5-5.6 USM II). Op zich een aardige combinatie om weer terug te komen in de SLR: ik had eerst de analoge Canon EOS 1000F, toen overgeschakeld naar Minolta Dimage 7 (mijn allergrootste fout die ik had gemaakt, echter er was geen weg meer terug: ik had de Canon al verkocht en had niet veel geld meer over).
Nu iets meer dan een jaar later na de 400D heb ik een Canon 580EX-mkII flitser gekocht. Een erg goeie flitser (en ik ben nog steeds niet uitgeleerd: gelukkig leer ik veel van onze professionele fotograaf op ons werk), echter:
de flitser OP de camera is niet leuk, maar een Hama (plastic) flitsbeugel (met handvat) is redelijk gammel en dus geen alternatief.
Daarnaast vond ik dat de foto's vaak niet kleur-echt genoeg zijn en redelijk onscherp. Ook de lichtgevoeligheid was mij te slecht. Daarom heb ik een 70-200mm F2.8 L IS lens gekocht. Welliswaar inderdaad erg zwaar, maar de lage F verdient het wel terug! De IS werkt ook errug goed. Ook zijn de kleuren veel beter, maar... de scherpte blijft toch wel achter: als ik de foto's op 1:1 in Paint Shop Pro open, dan zie ik toch een duidelijke soft effect. Nu las ik in de dpreview dat ik de sharpness niet op '0' moet zetten, maar tussen de 3 en 5, omdat de AA dan minder aanwezig zou zijn (door de cropfactor oid, maar is dat niet gewoon een softwarematige truuk? of is de sharpness 3/5 een neutrale stand?).
Nu zit ik toch te dubben om een FF body aan te schaffen (5D mark II oid). De video is voor mij totaal onbelangrijk. Nu is de vraag: los ik met een andere body dat probleem op, of blijf ik daar steeds mee zitten rommelen? Of ben ik gewoon aan het pixelpeeping?
Wel staan er een aantal acties op mijn 2 do list:
1. Foto's afdrukken (eerst bij Schlecker als try-out, daarna vakfoto's afdrukken bij een fotozaak)
2. De sharpness van de 400D aanpassen.

Ik fotografeer vooral in de P-stand=AE (incidenteel maak ik gebruik van de programma's portret of landschap).
Verder lijkt het meer erop dat ik me ontwikkel richting detailfoto's EN/OF sfeerfoto's (als dat iets uitmaakt: iig geen actie zoals sport oid, wel soms vogels).
Denon AVC-A11SR / DVD-3930 / TU-1500R - Bow ZZ-One - Arcam CD62T - Monster Cable M850i / ILM 100 - Pioneer PDP-435HD - NBS Dragonfly powerchords / Active-4 LS /Active-4 RCA cables - Master Concept 3 /Concept 4 / Centre -REL Stadium III - Finite Elements Pagode Signature E17/E14

spotmatic

#1
Quote from: cyberjobe on November 14, 2008, 13:23:59
Nu is de vraag: los ik met een andere body dat probleem op, of blijf ik daar steeds mee zitten rommelen? Of ben ik gewoon aan het pixelpeeping?

Dat laatste sowieso :)

Maar voordat je overhaaste conclusies trekt zou ik eerst eens een aantal foto's op MF (Manual Focus) stand gaan maken, waarbij je rond het scherptepunt blijft zitten. Als de foto's duidelijk scherper worden als je de lens handmatig iets anders focust dan de camera, dan bestaat de kans dat je body een front- of backfocus probleem heeft (m.a.w. hij stelt scherp voor of achter het eigenlijke onderwerp).

Eerlijk gezegd kunnen de lenzen ook nog niet helemaal goed zijn. De standaard kitlenzen zijn nu ook weer niet zo geweldig, en het is niet onmogelijk dat je een minder exemplaar van de L lens hebt getroffen (jaja, dat gebeurt).
BarcoReality 909 (Cine 9 on steroids), Wii, Playstation 3, XBOX 360 Premium+HD-DVD, HDfury, Moomebox, MCE, GTdesign 16:9 scherm, Samsung PS42E7H plasma
CRT: 1041QM, 1030QM, 1031QM (3x), 1001QM (2x), 1252QM (2x), D50QM, ECP2100, BV701MM, BD701s, BD708s, BD801s (2x) , BG1208s/2, BG1209s/E, BR909

J.A.F._Doorhof

Je doet er sowieso verstandig aan om op RAW te schieten en niet op JPEG.
Vooral 1:1 kunnen JPEGs soms nogal apart overkomen.
Schiet op RAW en verscherp de RAW's ik denk dat je dan al een stuk verder komt.
In de P stand weet ik alleen niet zeker of je wel RAW kunt selecteren.
Ga daarvoor naar de AV of TV standen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

AllStar

Tip 1: leer fotograferen en vergeet die P stand!

Tip 2: als je denkt dat de scherpte echt niet in orde is, maak dan eens een foto van een focus test chart, kun je genoeg over vinden. Je kunt dan goed zien of je een front / backfocus probleem hebt.

Overigens zul je altijd iets aan sharpening moeten toepassen vanwege het AA / low pass filter.