iMac of Mac Pro?

Started by Nosoforos, November 12, 2008, 15:48:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos


Ik schaam me haast dit te vragen, aangezien het zo afhankelijk is van je persoonlijke eisen. En er wordt op veel fora naar gevraagd. Maar de antwoorden en overwegingen op veelal Amerikaanse fora vind ik iets minder herkenbaar of betrouwbaar dan ervaringen van mensen op dit forum. Vandaar dat ik toch heel graag even deze vraag wil pitchen: een Mac Pro of een iMac 24inch?

Momenteel gebruik ik een Macbookje, dat gaat niet meer. Ik gebruik de computer voor het maken van een website, videomontage, fotobewerking, geluidbewerking en het afspelen van HD materiaal. Dat gaat nu te langzaam of soms niet (zwaar HD materiaal bijv.)

Vroeger werkte ik op een 2x2Ghz Powermac, dat was meer mijn manier van werken.

Momenteel zijn de iMacs natuurlijk ook weer sterk verbeterd, dus ik kom er nu oprecht niet meer uit.

Met een iMac heb ik wel alvast een goed HD scherm, en in principe genoeg kracht voor mijn werkzaamheden...
Met een Mac Pro heb ik uitbreidingsmogelijkheden die ik misschien toch wel graag wil. Alleen zou ik hoogstwaarschijnlijk een tijd gaan werken op een minder scherm dan de iMac heeft.
In hoeverre zal het werken op de processor van bijv. de instap Mac Pro (single 2,8Ghz quad) sneller gaan dan een iMac, aangezien veel programma's niet omgaan met multicore?
In de nabije toekomst zal ik ook HD videomateriaal moeten monteren, het zou erg vervelend zijn als ik dan een systeem blijk te hebben dat minder mee blijkt te komen voor dergelijk zwaar materiaal.

Ik weet dat er een aantal iMac en Mac Pro gebruikers zijn op dit forum, wie weet kan jullie ervaring mij helpen een keuze te maken. Momenteel zie ik voor- en nadelen aan beide opties, dus ik kom er gewoon niet uit.





Audiofiel

Deze keuze moet vaak worden gemaakt, ik kom het bij mijn klanten vaak tegen en ik geef steeds hetzelfde advies. In principe is het heel simpel. Heb je de uitbreidingsmogelijkheden (PCIx slots en 4 interne schijven) nodig of de maximale power, alleen dan moet je een Mac Pro kopen. In alle andere gevallen gewoon kiezen voor een iMac (met snelheid naar keuze).

De reden is eenvoudig: voor de prijs van een Mac Pro en een 23" HD scherm koop je bijna twee 24" iMacs.... Je kunt er weliswaar van uit gaan dat de Mac Pro zelfs twee keer zo lang meegaat, maar dan nog heb je met de iMac een voordeel. Over een paar jaar koop je gewoon weer de nieuwste, snelste. Die Mac Pro had je dan nog wat jaartjes mee door moeten gaan. ::)

Uiteraard heb ik de regel ook op mijzelf toegepast, dus hier staat na jaren Powermacs ook gewoon een 24" iMac te draaien. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

J.A.F._Doorhof

zit nog wat meer achter.
Scherm van de imac is op zich leuk maar is geen top scherm.
Doe je kleurkritisch werk is een aRGB monitor te overwegen en met de macpro ben je dan al wat flexibeler.
Daarnaast kun je in de MacPro een andere videokaart kiezen, heb er net de nieuwe ATI ingezet en dat scheelt enorm op aplicaties die met de GPU werken zoals aperture en CS4.

Maar de MacPro is wel wat duurder dan een imac.

Je mag ons altijd mailen voor een nette offerte voor willekeurig welke mac :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Audiofiel

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2008, 17:18:12
zit nog wat meer achter.

Ik probeer het met mijn 24 jaar Apple ervaring zo simpel mogelijk te brengen. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nosoforos

Bedankt alvast voor jullie opmerkingen! Met een iMac zit ik met een max aan 1TB harde schijf, met een Mac Pro 4TB. Ik heb nu echt teveel externe schijven om me heen liggen, dus ik zou het fijn vinden om die intern te kunnen plaatsen zoals bij de Mac Pro.
ALS ik voor de Mac Pro zou gaan, zou ik niet een al te sjiek scherm er aan hangen (is voor wat ik er mee doe ook weer niet zo essentieel, en het geld is ook een keer op). Wat dat betreft zit ik dan met de iMac vermoed ik snel al beter.
Maar een iMac, met de opties zoals ik ze zou willen, scheelt niet zo veel meer van een Mac Pro in prijs. Alleen moet bij de Pro dan nog een scherm gerekend natuurlijk.

Audiofiel

Het maximum is niet 1TB en 4TB, maar momenteel 1,5TB en 6TB.  ;)         Succes met je beslissing. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Mark S

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2008, 17:18:12
Daarnaast kun je in de MacPro een andere videokaart kiezen, heb er net de nieuwe ATI ingezet en dat scheelt enorm op aplicaties die met de GPU werken zoals aperture en CS4.

Dan kun je straks je lol op want de core van de volgende versie van OSX (Snow Leopard) zal tevens flink gebruik gaan maken van GPU-acceleratie.  O0

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2008, 17:18:12
heb er net de nieuwe ATI ingezet


dewelke is dat dan? ik heb zelf de nvidia genomen indertijd omdat dat toen de snelste was

J.A.F._Doorhof

GPU van de ATI is sneller dan die van de Nvidia voor video en fotobewerking.
Voor games is de Nvidia sneller.

De nieuwe ATI is de 3870 Mac edition.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pjotr

Is er trouwens nog iets concreet bekend over of Apple dit jaar nog de nieuwe serie iMacs op de markt brengt? Ik wil er zelf rond de kerst eentje aanschaffen, maar weet niet of ik nu moet wachten tot begin 2009, of gewoon kopen die hap.
Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

Mark S

Dat weet je vantevoren nooit, Apple doet daar geen aankondigingen over. Het altijd slim even af te wachten tot na de MWSF (of WWDC?) beurs in januari, vaak een moment waarop wel nieuwe hardware wordt geintroduceerd.

ronwiel

Quote from: Pjotr on November 26, 2008, 16:19:00
Is er trouwens nog iets concreet bekend over of Apple dit jaar nog de nieuwe serie iMacs op de markt brengt? Ik wil er zelf rond de kerst eentje aanschaffen, maar weet niet of ik nu moet wachten tot begin 2009, of gewoon kopen die hap.
Wat misschien ook wel handig is om in de gaten te houden is dit: http://buyersguide.macrumors.com/#iMac. Daar staan alle nieuwsberichten per product groep opgesomd en wordt er ook een (over het algemeen) goede inschatting gemaakt van de volgende update.

Pjotr

Mijn Set: Panasonic TX-P42G20ES - Heed Obelisk Si II - Heed Obelisk X2 - Heed Obelisk DA - Denon DVD-1940 - Raspberry Pi 3B - Google Chromecast 2 - Logitech Squeezebox Duet - Takumi TT level2 met Ortofon 2M Bronze - Phonar Veritas P5.5 EdMa Cap+

ivo1986

Quote from: Pjotr on November 26, 2008, 16:19:00
Is er trouwens nog iets concreet bekend over of Apple dit jaar nog de nieuwe serie iMacs op de markt brengt? Ik wil er zelf rond de kerst eentje aanschaffen, maar weet niet of ik nu moet wachten tot begin 2009, of gewoon kopen die hap.

Een huisgenoot van mij wilde deze week een imac halen maar wacht daar nu mee door de link van ronwiel.
In de apple store zeiden ze ook dat het beter is om te wachten.
Misschien komen ook de quad processoren uit deze serie waar je naar het schijnt veel baat mee hebt met het nieuwe besturingssysteem snow.
Ik ga denk ik dan ook de nieuwe halen (heb nu de eerste intel).

manco401

#15
Ik heb zelf enkele maanden geleden een upgrade gekregen op mijn werk naar een dual quad-core 2.8ghz Mac Pro met 8gb RAM. Man, dit is toch wel een vliegmachien hoor. Als je high-res output moet maken met zware pdfs, raw, eps files en bijv Tiff bestanden die oplopen tot 1gb en meer dan is een Mac Pro wel enorm bevrijdend om mee te werken moet ik zeggen. Ik denk dat bijv voor webdesign een iMac 24" perfect moet lukken, een Mac Pro lijkt me dan overkill, en al helemaal voor hobby thuisgebruik. Ik zou dan ook voor mezelf zeker geen Mac Pro kopen, ik gebruik gewoon een Macbook Pro voor alles.

Je mag de iMac's zeker niet onderschatten, vroeger was het gat tussen een iMac en een PowerMac aanzienlijk veel groter. Nu koop je met een iMac 24" toch een behoorlijk krachtige computer waar je al heel veel mee kan uitsteken..

Maar wat je doet met je Mac is allesbepalend voor de keuze...

Ik zit wel ook benieuwd te wachten wat voor snelheidsboost de Mac Pro zal krijgen met snow leopard zijn multicore optimalisaties, gpu acceleratie. Want als ik nu mijn activity monitor bekijk bij zware tasks zie je toch niet altijd alle cores actief gaan.