Objectieve meetmethode om verschillen in kabels, versterkers etc. aan te tonen

Started by Shorty, November 12, 2008, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

En ik heb het idee dat er misschien naar bepaalde eigenschappen van geluid gekeken wordt dat misschien juist helemaal niet zo relevant is voor ons gehoor. Is het bijvoorbeeld wel de verschillen in volume dat wat we moeten testen? Of is het bijvoorbeeld juist meer iets als de snelheid dat voor het oor zo gevoelig is? Snelheid dat de gebruikte microfoon ver te boven gaat en dus verschillen hierin niet zou kunnen registreren.... 

/edit:
Vergeef mij mijn foutieve termen. Ik bedoel met snelheid niet de snelheid van het voortbewegen van geluid. Maar meer de aanzet van een geluid. Zoals de snelheid waarmee een woofer plots tot uiterste uitslag kan komen.

Raphie

Waarom begin je toch steeds over een microfoon ???

Je ript je favo track als lossless, neemt deze 2x op met loopback (doe dit analoog of digitaal afhankelijk van de interlink)
en laat de tool het verschil summen tussen a en b

2x dezelfde source
2x dezelfde soundcard
enig verschil is kabel.....

Comprende? ;D

Zou een mooi projectje zijn met audioloog z'n RME kaart (alhoewel een AC97 dit op de spdif ook al prima zal doen hoor) kan gelijk zien dat alle digitale interlinks gelijk zijn........... (mits electrisch niet defect natuurlijk)
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: Raphie on November 14, 2008, 21:25:24
Waarom begin je toch steeds over een microfoon ???

Je ript je favo track als lossless, neemt deze 2x op met loopback (doe dit analoog of digitaal afhankelijk van de interlink)
en laat de tool het verschil summen tussen a en b

2x dezelfde source
2x dezelfde soundcard
enig verschil is kabel.....

Comprende? ;D

Zou een mooi projectje zijn met audioloog z'n RME kaart (alhoewel een AC97 dit op de spdif ook al prima zal doen hoor) kan gelijk zien dat alle digitale interlinks gelijk zijn........... (mits electrisch niet defect natuurlijk)

Maar zoals ik begrijp is de interlink mogelijk afhankelijk van de set waarin deze geplaatst wordt. Ook weer een puntje voor een mooie wellus nietes...  :P Zo schijnt interlink x de ene set positief te kunnen beinvloeden en de andere set juist negatief. De veel besproken 'match'.

Deze sluit je dus compleet uit...
Volgens de believers lijkt mij deze test-tool compleet zinloos...

Raphie

nogmaals, gaat niet om beter of slechter, maar om het waarnemen van verschil tussen output en input als je de kabel verwisselt, als dat verschil er niet is, valt er ook niks te matchen ;)

Maar goed, een ieder moet voor zichzelf maar weten of hij zich geld uit de zak wil laten kloppen of niet.
De aarde is nog steeds plat en opinions are like assholes, everybody has got one..... ;D
JBL PRX Power!

tiptop

Quote from: Raphie on November 14, 2008, 21:25:24
Waarom begin je toch steeds over een microfoon ???

Je ript je favo track als lossless, neemt deze 2x op met loopback (doe dit analoog of digitaal afhankelijk van de interlink)
en laat de tool het verschil summen tussen a en b

2x dezelfde source
2x dezelfde soundcard
enig verschil is kabel.....

Comprende? ;D

Zou een mooi projectje zijn met audioloog z'n RME kaart (alhoewel een AC97 dit op de spdif ook al prima zal doen hoor) kan gelijk zien dat alle digitale interlinks gelijk zijn........... (mits electrisch niet defect natuurlijk)
Maar waar sluit je dan je analoge kabels eventueel op aan? en ik neem aan dat je dan minstens twee paar nodig hebt. Eentje bijv. naar een soort splitter om vervolgens een kabel door te laten gaan naar je audioset en een adapterkabel of al veranderd in het kastje, die naar de computer gaat. Dus wat meet je dan?
En waarschijnlijk zijn er nog veel meer variaties mogelijk qua aansluiting.
Het mooiste zou misschien een computer met analoge stereo ingangen en digitale ingangen(S/PDIF en Toslink). Kan je ook meteen dat soort kabels testen.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Raphie

nee, neem een fatsoenlijke kaart zoals deze:


nog geen 90 euro en gewoon rca stereo en digitaal in en uit

dus kabel gewoon op input en output aansluiten (loopback)
en met bijv Audicacity (gratis) opnemen

http://audacity.sourceforge.net/
JBL PRX Power!

)p(

Quote from: Ejorne on November 14, 2008, 20:58:05


Ik denk dat het een leuk tooltje is en geschikt is om bepaalde verschillen in bijvoorbeeld volume te kunnen registreren. Maar om subtiele verschillen in de hi-end apparatuur te registreren lijkt mij dit zinloos... Maar goed, da's mijn idee. 

Als je de in gemixte fanfare nog niet eens kan horen in de luister challenge, waar blijf je dan nog met de veel kleinere verschillen tussen kabels e.d...de kwaliteit van ons gehoor wordt imho door audiofielen enorm overschat  :P

peter

Raphie

Quote from: )p( on November 14, 2008, 22:49:42
Als je de in gemixte fanfare nog niet eens kan horen in de luister challenge, waar blijf je dan nog met de veel kleinere verschillen tussen kabels e.d...de kwaliteit van ons gehoor wordt imho door audiofielen enorm overschat  :P

peter
Ach sommige forumleden wenden zich nou eenmaal graag in allerlei moeilijke bochten, om zichzelf verder in te graven en dat nare narcistische "aufiofiele" gedrag in stand te houden...... ;D
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: )p( on November 14, 2008, 22:49:42
Als je de in gemixte fanfare nog niet eens kan horen in de luister challenge, waar blijf je dan nog met de veel kleinere verschillen tussen kabels e.d...de kwaliteit van ons gehoor wordt imho door audiofielen enorm overschat  :P

peter

Verwar je me niet met een ander? Ik heb nooit een luister challenge bijgewoond voor zover ik me herinner.  ???  :D

Daarbij ben ik believer noch scep. Ik sta, zeg maar, neutraal. Ik beschik over te weinig technische back-ground waardoor ik mijzelf kan overtuigen dat sommige verschillen technisch niet mogelijk zijn. Evenmin beschik ik over KNO-arts achtige kennis. En over ons brein weet ik nog veel minder... Dus ik ga me niet staan opstellen dat ik het allemaal wel zo zeker weet omdat de beschikbare (technische)informatie/kennis dit zou aantonen. Maar ook heb ik zelf geen ervaring tussen hoorbare verschillen in verschillende kabels. Dus ook aan de kant van de believer zul je mij niet vinden. Alhoewel ik wel naar de laatste kant neig. Ik probeer in ieder geval mijzelf niet voor de gek te houden door te zeggen dat we alles technisch wel weten en ons hele zintuigelijke registratie proces ook door en door kennen.  :P

Raphie

JBL PRX Power!

)p(

Quote from: Ejorne on November 14, 2008, 23:13:37
Verwar je me niet met een ander? Ik heb nooit een luister challenge bijgewoond voor zover ik me herinner.  ???  :D


Ik doelde op die van de maker van het programma...zie het laatste voorbeeld...probeer het maar eens  :)

http://www.libinst.com/diffmaker_example_files.htm

peter

Raphie

Quote from: )p( on November 14, 2008, 23:42:02
Ik doelde op die van de maker van het programma...zie het laatste voorbeeld...probeer het maar eens  :)

http://www.libinst.com/diffmaker_example_files.htm

peter

Zolas ik al zei: deze test maakt korte metten met IEDERE audionarcist  ;D
JBL PRX Power!

Ejorne

Quote from: Raphie on November 15, 2008, 08:19:33
Zolas ik al zei: deze test maakt korte metten met IEDERE audionarcist  ;D

Helemaal niet zo zeker waarheid, lijkt mij. Ik ben niet technisch onderlegd maar ik kan mij zo voorstellen dat de eigenschappen van de kabel enigzins afhankelijk zijn van de electrische eigenschappen van de keten waarin hij komt te hangen. Of iets nu als beter of slechter wordt bestempeld doet er niet veel toe inderdaad... Het gaat om de verschillen.

Met zo een test sluit je alle mogelijkenheden uit en richt je ej enkel tot het kabeltje. En ik vraag me af welke geluidskaart en computer in staat is om uberhaupt verschillen op te merken. Als ik de believers een beetje begrijp dan zijn dergelijke verschillen niet maar zo met een doorsnee set te horen. En ik vermoed dat 99% van de computer/geluidskaart combi's VER onder de doorsnee set valt.... 

)p(

Quote from: Ejorne on November 15, 2008, 08:41:31
Helemaal niet zo zeker waarheid, lijkt mij. Ik ben niet technisch onderlegd maar ik kan mij zo voorstellen dat de eigenschappen van de kabel enigzins afhankelijk zijn van de electrische eigenschappen van de keten waarin hij komt te hangen. Of iets nu als beter of slechter wordt bestempeld doet er niet veel toe inderdaad... Het gaat om de verschillen.

Met zo een test sluit je alle mogelijkenheden uit en richt je ej enkel tot het kabeltje. En ik vraag me af welke geluidskaart en computer in staat is om uberhaupt verschillen op te merken. Als ik de believers een beetje begrijp dan zijn dergelijke verschillen niet maar zo met een doorsnee set te horen. En ik vermoed dat 99% van de computer/geluidskaart combi's VER onder de doorsnee set valt.... 

Dat is niet het punt...de challenge test wil aantonen dat zelfs relatief grote verschillen niet hoorbaar zijn...of de keten andere minimale verschillen wel kan laten horen is dan niet relevant meer...althans in deze gedachte gang  ;)


peter


Raphie

Quote from: Ejorne on November 15, 2008, 08:41:31
Helemaal niet zo zeker waarheid, lijkt mij. Ik ben niet technisch onderlegd maar ik kan mij zo voorstellen dat de eigenschappen van de kabel enigzins afhankelijk zijn van de electrische eigenschappen van de keten waarin hij komt te hangen. Of iets nu als beter of slechter wordt bestempeld doet er niet veel toe inderdaad... Het gaat om de verschillen.

Met zo een test sluit je alle mogelijkenheden uit en richt je ej enkel tot het kabeltje. En ik vraag me af welke geluidskaart en computer in staat is om uberhaupt verschillen op te merken. Als ik de believers een beetje begrijp dan zijn dergelijke verschillen niet maar zo met een doorsnee set te horen. En ik vermoed dat 99% van de computer/geluidskaart combi's VER onder de doorsnee set valt.... 

Kijk nou eens wat je zelf schrijft, hoe moet ik hier nu nog serieus op antwoorden. Lees je in, vergaar kennis en schrijf dan wat nuttigs............
JBL PRX Power!

garmtz

Wat een ontzettend DOMME manier om verschillen aan te proberen te tonen! Je meet namelijk met de microfoon voornamelijk het stochastische gedrag van de akoestiek van de weergaveruimte. Een steekhoudende meting dient reproduceerbaar te zijn en de toleranties van het meetapparaat kleiner dan het te meten subject. Een microfoon geeft geen reproduceerbaar resultaat en ook de stochastische variatie van de akoestiek gooit roet in het eten.

Veel beter is meten op de luidsprekerklemmen.

Raphie

Huh Garmtz, nog niet helemaal wakker?  ??? je loopt gewoon een kabel op input en output en gebruikt 2x dezelfde file? er is helemaal geen Microfoon nodig. en welke file je wilt gebruiken mag je helemaal zelf bepalen. De auteur suggereert zelfs om eens te experimenteren tussen MP3 / 44.1/16 en 96/24 om de verschillen te kunnen zien.

Dus niet gaan lopen bagataliseren, maar gewoon testen ;D (heb ik ook gedaan en de uitkomst is "voorspelbaar".... )   >:D
JBL PRX Power!

Raphie

Ik heb het gedaan op deze kaart:


JBL PRX Power!

)p(

Quote from: garmtz on November 15, 2008, 09:55:59
Wat een ontzettend DOMME manier om verschillen aan te proberen te tonen! Je meet namelijk met de microfoon voornamelijk het stochastische gedrag van de akoestiek van de weergaveruimte.

Aan de luister challenge komt geen meting aan te pas ;)

peter

garmtz

Oh sorry, men had het in dit topic steeds over een mic, vond het al sterk...

erik s.

Quote from: Raphie on November 15, 2008, 10:01:31
Huh Garmtz, nog niet helemaal wakker?  ??? je loopt gewoon een kabel op input en output en gebruikt 2x dezelfde file? er is helemaal geen Microfoon nodig. en welke file je wilt gebruiken mag je helemaal zelf bepalen. De auteur suggereert zelfs om eens te experimenteren tussen MP3 / 44.1/16 en 96/24 om de verschillen te kunnen zien.

Dus niet gaan lopen bagataliseren, maar gewoon testen ;D (heb ik ook gedaan en de uitkomst is "voorspelbaar".... )   >:D

dat lijkt me toch een beetje lastig als je luidsprekerkabels wil vergelijken... :P
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raphie

Laten we ons eerst maar eens buigen over interlinks >:D
Het is niet onwaarschijnlijk (maar nog niet bewezen) dat de verschillen tussen LS kabels net zo afwezig zijn als bij interlinks.

De interlink test kan IEDEREEN thuis doen, pak je dropveter en audio-orgasme kabel van 500 euro, kijk en vergelijk zou ik zo zeggen  >:D
Op het moment dat je van die deceptie bekomen bent, kan je je altijd nog afvragen of het uberhaupt nog nodig is om iets soortgelijks met luidspreakerkabel te doen. ::)
JBL PRX Power!

Rob_Dingen

Hoi

Ik snap niet waarom in dit soort topics believers en non believers altijd hun gelijk willen halen.
Iedereen heeft een set staan.
Wil je het weten leen je een kabel en beluister je die
Is het verschil wat je hoort het bedrag voor de upgrade waard koop je het en anders niet.
Overigens het progje kan niet vertellen of het beter klinkt maar of er verschil is.
Stel dat je deze test doet en er is verschil hoe weet je dan welke kabel het beste is?

Rob


erik s.

Quote from: Rob_Dingen on November 15, 2008, 10:39:44
Hoi

Ik snap niet waarom in dit soort topics believers en non believers altijd hun gelijk willen halen.
Iedereen heeft een set staan.
Wil je het weten leen je een kabel en beluister je die
Is het verschil wat je hoort het bedrag voor de upgrade waard koop je het en anders niet.
Overigens het progje kan niet vertellen of het beter klinkt maar of er verschil is.
Stel dat je deze test doet en er is verschil hoe weet je dan welke kabel het beste is?

Rob



ik geloof niet dat Raphie  dat WIL weten...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

erik s.

maar ja, hij schrijft op zijn myspace ook dat hij naar house en techno luistert
"Always Loud!"
dus waarschijnlijk KAN hij het ook helemaal niet meer horen...
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B