Objectieve meetmethode om verschillen in kabels, versterkers etc. aan te tonen

Started by Shorty, November 12, 2008, 14:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

)p(

Quote from: Ejorne on November 17, 2008, 20:10:11
De onnauwkeurigheid wordt dus op een of andere manier weggefilterd. Maar wat wordt daarbij nog meer weggefilterd?
Het lijkt mij al met al een vrij ondoorzichtige test.

Nogmaals de claim is dat zeer kleine verschillen meetbaar zijn met deze methode en dat veel grotere verschillen zelfs nog niet hoorbaar zijn...en de voorbeeld diff files laten zien dat deze claim helemaal nog zo gek niet is...

peter

Raphie

Quote from: tiptop on November 17, 2008, 19:44:39


Logisch denken heet dat.  ::)

Hoe denk je dat het spul wordt opgenomen en op jouw geluidsdrager komt? met EXACT dezelfde apparatuur waar jij je twijfels bij hebt ;)
JBL PRX Power!

marconist

Quote from: roland p on November 17, 2008, 20:03:19
Wordt er bij de A/D conversie niet een (analoge) ruis van met een amplitude van 1-bit aan het signaal toegevoegd, voor dithering? : http://www.national.com/an/AN/AN-804.pdf

Er zijn diverse methoden voor dithering. Je kunt het (in de betere programma's) ook uitschakelen.
Maar dithering draagt niet bij aan "onnauwkeurigheid". Het tegendeel is eigenlijk het geval. Je kunt het met wat goede wil vergelijken met een zekere middeling van de gemeten waarde. Enfin, de invloed op de absoluut gemeten puls is uitermate klein en niet direct hoorbaar. Wel bereik je er een betere s/n mee. Dat is dus een meetwaarde die we gebruiken om de auditieve kwaliteit van een circuit aan te geven. En je hebt er baat bij als er zeer grote dynamieken moeten worden weergegeven. Maar dat vindt je eigenlijk alleen bij heel specifieke klassieke muziek opnames.
Ter vergelijking kan de LP gelden. Je bent daar al spekkoper als de s/n 60 dB haalt. En toch vinden mensen dit een heel acceptabel medium.  ;)

Raphie

Ze willen er gewoon niet aan, iedere "believer" gaat liever een hele avond soebatten dan zelf even de test te doen...... erg typisch.... wat is er nou makkelijker dan mijn verhaal te ontkrachten met wat diff files met verschillen?
JBL PRX Power!

marconist

Quote from: Ejorne on November 17, 2008, 20:10:11
De onnauwkeurigheid wordt dus op een of andere manier weggefilterd. Maar wat wordt daarbij nog meer weggefilterd?
Het lijkt mij al met al een vrij ondoorzichtige test.

Je haalt filtering en correctie door elkaar .......

erik s.

Quote from: Raphie on November 17, 2008, 20:17:33
Ze willen er gewoon niet aan, iedere "believer" gaat liever een hele avond soebatten dan zelf even de test te doen...... erg typisch.... wat is er nou makkelijker dan mijn verhaal te ontkrachten met wat diff files met verschillen?

omdat de "Believers", ik houd het meer op mensen zonder gehoorbeschadeging, de meetmethode totaal niet relevant vinden.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

marconist

Quote from: erik s. on November 17, 2008, 20:20:15
omdat de "Believers", ik houd het meer op mensen zonder gehoorbeschadeging, de meetmethode totaal niet relevant vinden.

Het is geen kwestie van relevant vinden, maar geestelijke luiheid waardoor je je niet verdiept in een bepaalde materie.
Ook zonder hogere wiskunde maar wel met een gezond verstand is zowel de analoge als de digitale techniek voldoende te begrijpen. Er zijn zat schrijvers (ook op internet) die in jip-en-janneke taal de materie belichten.

Maar ja, het kost wat tijd omdat je het moet bestuderen ......

stef662

Quote from: marconist on November 17, 2008, 19:36:36
Vandaar mijn verbazing over mensen die hun  beperkingen niet (willen) kennen en ook niet op zoek gaan naar het hoe en waarom.

Je komt in het geheel niet verbaasd over maar meer in de ontkennende fase net als Raphie zit je in denial. Je begrijpt die audiofielen wel maar wilt het niet begrijpen want stel je voor dat je er zelf eentje zou zijn  ::) Zou dat erg zijn?

Raphie

Quote from: erik s. on November 17, 2008, 20:20:15
omdat de "Believers", ik houd het meer op mensen zonder gehoorbeschadeging, de meetmethode totaal niet relevant vinden.
Is weer jammer dat je inhoudelijk niks hebt bij te dragen.  ::)
JBL PRX Power!

Raphie

Quote from: bourne on November 17, 2008, 20:26:18
Je komt in het geheel niet verbaasd over maar meer in de ontkennende fase net als Raphie zit je in denial. Je begrijpt die audiofielen wel maar wilt het niet begrijpen want stel je voor dat je er zelf eentje zou zijn  ::) Zou dat erg zijn?
Ik zie het meer als kritisch zijn "show me the money".......... ;)
JBL PRX Power!

Ejorne

Ik mis KlinktBeter, misschien is hij bereid om toch nog eens de ABX test te houden die destijds niet doorging.


marconist

Quote from: bourne on November 17, 2008, 20:26:18
Je komt in het geheel niet verbaasd over maar meer in de ontkennende fase net als Raphie zit je in denial. Je begrijpt die audiofielen wel maar wilt het niet begrijpen want stel je voor dat je er zelf eentje zou zijn  ::) Zou dat erg zijn?

Wel als je met dat soort dingen bezig gaat als een "innocente".

Voor de rest piel ik ook maar wat aan hoor  ;D maar probeer iedere stap wel bewust te nemen en daar waar ik kennis ontbeer haal ik minimaal de basics binnen.

Wonderlijk gebruik van het woord denial, maar dat zie je wel meer bij sommige lieden.
Politici maken ook graag gebruik van dit effect, maar hoe je het ook keert of wendt: het blijft een gebrek aan kennis.
In die zin ben ik de beginnende (en kennelijk niet groeiende) audiofiel inderdaad allang voorbij.  ;)

tiptop

Quote from: Raphie on November 17, 2008, 20:15:17
Hoe denk je dat het spul wordt opgenomen en op jouw geluidsdrager komt? met EXACT dezelfde apparatuur waar jij je twijfels bij hebt ;)

Ik heb geen twijfels bij de ontwerpapparatuur.
Maar mi wordt er een hoop weggelaten bij hetgeen door de scepts hier op het forum gemeten wordt.
Daarnaast houden de ontwerpers van apparatuur altijd nog een luistersessie nadat het ontwerp in elkaar gezet is om te luisteren of het aan hun verwachtingen voldoet. En dat is meestal niet na 1 keer al het geval. Terwijl ze hadden gemeten dat het zo toch perfect had moeten zijn???!

Maar gelukkig luisteren ze. Iets wat een hoop hier helemaal niet schijnen te hoeven doen.
En een hoop dus wel, waarvan de meeste (die op een set luisteren met voldoende resolutie) zelf tot de conclusie komen dat verschillen wel degelijk optreden.
Dat is dus het jammere van de sceps. Ze zijn zo overtuigd van hun superieure status tov de believers (leken) dat ze vinden dat ze dat stadium kunnen overstijgen.

Mijn tip. ga eens wat vaker de proef op de som nemen en luisteren :) (op een goede set) :D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

stef662

Quote from: Raphie on November 17, 2008, 20:28:51
Ik zie het meer als kritisch zijn "show me the money".......... ;)

Ok, maar marconi betrap ik er op altijd een enorme brei aan half technisch gebabbel op te hangen, nooit to the point te komen. Maar wel altijd bereid een ander te paternaliseren.

marconist

Quote from: bourne on November 17, 2008, 20:42:58
Ok, maar marconi betrap ik er op altijd een enorme brei aan half technisch gebabbel op te hangen, nooit to the point te komen. Maar wel altijd bereid een ander te paternaliseren.

Welk point wil je van mij hebben, knul?   ;D


Raphie

Heren nogmaals, geen twijfels over kwaliteitsverschillen in actieve componenten. het gaat puur om interlinks........
JBL PRX Power!

stef662

Quote from: marconist on November 17, 2008, 20:45:15
Welk point wil je van mij hebben, knul?   ;D



Ok, geen reden om de discussie te verkloten. On topic.

marconist

Quote from: bourne on November 17, 2008, 21:20:21
Ok, geen reden om de discussie te verkloten. On topic.

OK, bourne. "Knul" was overigens een reactie op jouw "paternalisme".  ;)

Maar waar vindt je nu dat ik er om heen draai??


Shorty

De test schrijft o.a. voor dat bij het vergelijken van kabels gecompenseerd dient te worden voor verschillen in capaciteit, inductie en weerstand. Kennelijk is de nauwkeurigheid van de test dus hoog genoeg om die verschillen eruit te filteren. De test blijkt volgens de berichten hier ook in staat om verschillen in condensators hoorbaar te maken.
Waarom er dan toch door sommigen gesteld wordt dat deze testmethode geen klankmatige verandering kan aantonen, en dat die test pas deugt als die WEL verschillen kan aantonen ( ??? dat doet de test al!) is mij een raadsel... of is de methode die Raphie gebruikt niet volgens het protocol?

VrGr,

Bart J.

Raphie

jawel, maar je neemt de correctie al mee. DWZ je calibreert je systeem en dat gebruik je als null meting.
voor mijn was alleen de cancellation tussen A (orginele file) en B orginele file opnieuw opgenomen via loopback) interessant. daar was dus geen verschil tussen. Dus niet alle electrische verschillen maken blijkbaar een meetbaar verschil in audio.
JBL PRX Power!

Shorty

QuoteDus niet alle electrische verschillen maken blijkbaar een meetbaar verschil in audio.

Als ik het artikel van Jim Lesurf in HiFiNews mag geloven, dan kan dat (ook) te maken met de uitgangsconfiguratie van je eindversterker. Hij legt bijvoorbeeld ook uit waarom bij sommige versterkers de luidsprekerkabels van DNM een handje kunnen helpen om te voorkomen dat ze (de versterkers) in het Megaherzgebied gaat oscilleren.... Er staan ook verhelderende grafieken met meetresultaten bij Lesurfs stuk... cold, hard facts  8) .... een aanrader!

Overigens is het toch ook al lang en breed bekend dat je bij sommige versterkers bepaalde kabels moet gebruiken? Die dure Amerikaanse jongens - kan even niet op de naam komen - die recht zijn tot in het Megaherzgebied?

VrGr,

Bart J.

stef662

Ik maakte een tijdje geleden een opmerking dat we niet precies weten wat het programmatje doet (en dat dat komt niet omdat ik daar te dom voor ben) en daar zit hem het probleem. Vragen die ik nog heb zijn b.v. dat lineaire frequency responce wordt genegeerd terwijl dat nu juist is wat ons interesseert in een kabel. Of lees ik dat verkeerd in de sheets bij het programmatje op: http://www.libinst.com/Detecting%20Differences%20(slides).pdf    ?


marconist

Quote from: bourne on November 21, 2008, 14:08:05
Ik maakte een tijdje geleden een opmerking dat we niet precies weten wat het programmatje doet (en dat dat komt niet omdat ik daar te dom voor ben) en daar zit hem het probleem. Vragen die ik nog heb zijn b.v. dat lineaire frequency responce wordt genegeerd terwijl dat nu juist is wat ons interesseert in een kabel. Of lees ik dat verkeerd in de sheets bij het programmatje op: http://www.libinst.com/Detecting%20Differences%20(slides).pdf    ?



Hij spreekt over linearity changes. Dat treedt b.v. op bij oversturing.

De "gewone" lineariteit is vastgelegd in het calibratieproces.

stef662

Quote from: marconist on November 21, 2008, 17:33:43
Hij spreekt over linearity changes. Dat treedt b.v. op bij oversturing.

De "gewone" lineariteit is vastgelegd in het calibratieproces.


Op blz 14 van de genoemde pdf wordt onder het hoofdstukje

"Uninteresting" differences

Gesproken over

Linear frequency response changes -- maybe significant, but
easily detected other ways and fixable.