De grote sage van Dynaudio marketing: Esotec D260 tweeter in Audience serie...

Started by Audiofiel, November 10, 2008, 13:43:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Voor wie twijfelt over welk type Dynaudio unit hij in handen heeft, is er nog een makkelijk hulpmiddel. Los van gewicht (reken voor het gemak met zo'n 600 gram voor een D28/2 met dikke Audience frontplaat) en de vorm van de kap aan de achterkant, kun je ook enkel naar het typenummer kijken.

Een D28/2 begint altijd met 814xx

Een D260 begint altijd met 816xx

Zie dit overzicht voor alle typenummers:

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Marantz 81

Interresant verhaal  :)

Ik heb de Audience 52SE gehad en ook een keer opgeschroefd ( kan het niet laten  :D ) daar zat wel de D260 in zoals op jouw foto,s te zien

Bijgevoegde foto is het filter van een Focus 220 kon ik ook niet laten om open te schroeven  :coffee:

Rob68


advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Quote from: Rob68 on February  2, 2014, 16:52:05


Deze jongens zitten in mijn Audience 40's (foto door baspoort).

Dat zijn de befaamde nep-D260 tweeters zoals eerder in dit topic is gepost. Het is een D28/2 met een D260 type-aanduiding. Als je nogmaals een foto maakt zul je als typenummering 814xx zien staan en niet de 816xx die bij een echte D260 hoort. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Foto's aangepast met een watermerk.


Binnenkort komt een update van dit topic. Ik heb inmiddels veel meer Dynaudio's uit elkaar gehaald, dus de lijst heeft wel een update nodig. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Senaxo

Goh, ik lees dit topic nu pas voor het eerst. Wel apart verhaal inderdaad. Nou ja heeft weinig zin om de tweeters uit mijn Audience 70 te gaan halen, zullen dan ook wel de D28/2 zijn. Maar opzich dus eigenlijk niet zo'n ramp, omdat het klankmatig verschil met de D260 eigenlijk marginaal is, in combinatie met het filter dat standaard in de Audience serie zit. Dus opzich niet zo gek van Dynaudio om er geen 'echte' D260 in te zetten, zou de prijs alleen maar omhoog drukken, terwijl het de klank nauwelijks ten goede komt. Toch?

Ik zit er sowieso wel al een tijdje aan te denken om eens naar een tweedehands Contour set te kijken. Een 1.8 mkII, 3.0 of 3.3, T2.5 ... steekt er eentje van deze nog duidelijk bovenuit?
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

cccp

Quote from: Senaxo on January 25, 2016, 13:25:35
Een 1.8 mkII, 3.0 of 3.3, T2.5 ... steekt er eentje van deze nog duidelijk bovenuit?
De Contour 2.8. Daar zit een T330 Esotar tweeter in.

Audiofiel

En in sommige andere Contours zit daarentegen dan weer een D28/2... :unhappy:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Senaxo

Quote from: daand on June 23, 2009, 10:33:14
Na het lezen van dit interessante topic ben ik toch erg nieuwsgierig geworden en heb mijn Audience 70 open gemaakt. Nu lijkt de tweeter duidelijk op een D28 maar op de achterkant staat D260 Audience. Hierdoor weet ik het niet zeker meer.
Voor de duidelijkheid wat foto's.

Omdat ik toch wel nieuwsgierig was, heb ik de tweeter uit mijn Audience 70 er ook maar eens uitgehaald. Zelfde als daand. Omschrijving D260 Audience, item no. 81461. Gewicht is 631 gram.
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

eric_audio

Wow, interessant verhaal. Ik zie het nu voor het eerst. Bedankt voor het speurwerk Audiofiel.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

geenius

Ik kwam net toevallig op deze interessante topic, vandaar mijn late post.

Misschien aardig om te weten: ik heb ooit jaren geleden (toen Dynaudio nog aan zelfbouwers leverde) een privé rondleiding gehad door de fabriek van Dynaudio in Skanderborg. Alles gezien van het persen van de polypropyleen woofer konussen tot en met de eindmontage en quality control. De fabricage van de tweeters is hier aardig om te vermelden, in principe maakten ze maar één type 28mm dome. Afhankelijk van de productie toleranties werden de domes geselecteerd aan de hand van diverse metingen en werd zo een dome een D28 óf een Esotec óf een Esotar (en andere varianten op het thema).



Nu bestaat een tweeter uit meer dan alleen een dome, dus de combinatie met alle andere componenten is uiteraard van ook belang voor het uiteindelijke resultaat en toepassing.  ;)
Net als de meeste fabrikanten die hun eigen woofers en tweeters maken werkt ook Dynaudio met een "bouw-systeem". Dome type A + spreekspoel type B + magneet type C + frontplaat type D wordt tweeter type 01. Dome type A + spreekspoel type B + magneet type E + frontplaat type D wordt tweeter type 02, etc, etc, etc. Zo kun je bijvoorbeeld je eigen tweeters (en andere drivers) laten maken volgens dit principe (net als vele luidspreker fabrikanten doen). Zoiets is uiteraard wel gebonden aan een minimale afname per bestelling en een minimale omzet per jaar. Dynaudio is daar inmiddels mee gestopt, maar bij andere fabrikanten zoals bijvoorbeeld Scan-Speak of Seas kun je nog steeds terecht.  ;D


geenius

Misschien ook nog aardig om te vermelden: om het productie-proces te vergemakkelijken werden de magneten (ook van de woofers) pas ná assemblage gemagnetiseerd. Hierdoor raak je niet per ongeluk iets kwijt in de luchtspleet zoals je schroevendraaier of andere gremlins.  ;) Daarvoor hadden ze een grote bak met een rond gat erin. Dit gat kon worden voorzien van diverse inzetstukken afhankelijk van de grootte van de driver. Met vier stevige klemmen werd de driver vastgezet, vervolgens werd met een grote draaiknop de gewenste driver geselecteerd. Toen ik daar was kon er gekozen worden uit 17M75 / 17W75 / 17W75XL en nog een paar andere, als ik het me goed herinner. Met een druk op de knop en een doffe klap was de driver gemagnetiseerd.  ;D

Ik praat hier overigens over zeker 20 jaar geleden, tegenwoordig besteden ze het maken van de domes uit aan een bedrijf in Duitsland en gaat het er in Skanderborg nog gestroomlijnder aan toe.



https://www.whathifi.com/features/behind-scenes-dynaudio-speaker-factory
Ze doen nog wel aan eerder genoemde selectie van de domes.  ;D


Richi

Nooit eerder gezien dit topic, maar wat een interessante hifi speurtocht. Zo zie je maar weer dat je gewoon op je oortjes moet afgaan om te bepalen wat je het mooiste vindt klinken.  :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Roeru117

https://www.alpha-audio.nl/2017/10/fabrieksbezoek-dynaudio/

In principe is het proces nog hetzelfde maar dan wel iets moderner dan 20 jaar geleden. Ik ben zelf vorige jaar bij ze in de fabriek geweest en het verbaasde mij hoeveel handwerk er bij de assemblage en controle komt kijken. Het proces van de tweeters is ruwweg hetzelfde gebleven. In de basis is elke tweeter hetzelfde (op de coating na die 8 uur  :blink: nodig heeft om te drogen), maar afhankelijk van de meetresultaten vallen ze in een andere categorie.

Wat mij het meest is bijgebleven is hoe weloverwogen bepaalde keuzes worden gemaakt (aluminium IPV koperen spoelen, kasten ook van binnen lamineren) en hoe weinig compromissen er gemaakt worden bij de producten.
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Frank72

Heel late post, ik weet het.
Audiofiel, wat betreft het nummer dat steeds 816 moet zijn en niet 814, ik heb ondertussen al wel enkele andere nummeringen opgemerkt, zelfs 8000035 voor wat duidelijk een D260 esotec was (te koop op canuck audio).
Een zestal jaar geleden kwam ik bij een audiofanaat voor een setje tweedehands B&W LCR60's om als stereopaartje te gebruiken. Ze werden aangestuurd door een McIntosh, en ik was meteen verkocht, ook al door de perfecte staat.
Na afkoppelen werden ze door een paar sjofele centers uit de audience-reeks vervangen. Gedeukte tweeters, loskomend vinyl op de hoeken, 2 verschillende kleuren en zoals op de achterkant zichtbaar dan nog 2 verschillende modellen (c120+ en 122c).
Ik ben terug gaan zitten, met mijn mond open (tegenwoordig heet dat surprised pikachu-pose).
Na wat onderhandelen stapte deze jongen buiten met een set dynaudio's, tot groot ongenoegen van mijn vriendin bij thuiskomst (...maar schat, deze moet je echt horen....die mormels komen er NIET in....). De speakers heb ik nog,....
Demonteren, kastjes renoveren, en op zoek naar vervangdiafragma's of volledige tweeters, waarbij ik dit topic voor het eerst las.
Gebeten door het virus, ben ik ondertussen een 20-tal modellen verder, en kan ik sommige van je stellingen beamen, waarbij ik met andere dan weer niet akkoord ben. Je lijstje van 2007 waarnaar je refereert klopt niet meer, en ik heb trouwens zelf een 23W75 08 uit die periode met een andere nummering dan in het lijstje.
Terug naar de basis van het verhaal. Ik heb enkele losse tweeters van dynaudio voor testdoeleinden, en voor heel wat duurdere modellen met zo'n 'D260' die heel erg lijkt op een D28/2 (oa. in de contour center en de contour 1.8MKII, de audience 72se) maakt omruilen geen verschil in klank, ook in de emit M20 niet, in de focus dan weer duidelijk verschillend.
Eventjes doorgedreven (of overdreven?) en filters uit de focus 140 in de emit M20's met de units van de M20. Alweer surprised Pikachu.
Er zit ergens in die veelheid aan ontwerpen en combinaties een rode  draad, een vorm van balans die je bereikt eens je de sleutel kent.
Uitleg gevraagd aan Dynaudio: "Onze units zijn specifiek gericht op het model waarvoor ze op maat gemaakt worden en dus niet onderling verwisselbaar. Experimenteren met onderdelen kan tot schade leiden die niet verhaalbaar is bij de fabrikant."
Ik hoop dat iedere constructieve bijdrager aan deze post ondertussen nog eea. ontdekt heeft, en het dan ook nog plaatst, ik ben nieuwsgierig naar de evolutie in dit onderwerp.


Thei

Ik heb 4 audience 52se speakers in gebruik in mijn home theater voor surround en voor hoogte speakers.
Ik heb deze ook eens getest op mijn zware Hegel stereo versterker en deze speakers zijn echte toppers met een goede versterker.

Dat deed me besluiten om nog een stel te kopen en inmiddels heb ik 2 stellen van de op 500 paar gelimiteerde Audience 52stp weten te kopen.
Een stel daarvan apeelt nu in de huiskamer en wordt aangedreven door een Rotel voor/eind rc-990bx/rb-980bx. Ook via die versterker aangestuurd is het een geweldige speaker.

In dit topic is me duidelijk geworden dat de D260 tweeter die in al mijn audience 52 speakers aanwezig zijn in principe beter is als de D28.
In de Contour 1.3se is de mindere D28 gemonteerd , hetgeen ik niet verwacht had.
Wie heeft deze 2 modellen ooit naast elkaar vergeleken en wat is het verschil?