De grote sage van Dynaudio marketing: Esotec D260 tweeter in Audience serie...

Started by Audiofiel, November 10, 2008, 13:43:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeKa


g6reke

Quote from: Audiofiel on November 12, 2008, 08:48:12
Daar zitten in ieder geval wél de echte D260 tweeters in. 8)

Wat zou het groote verschil zijn tussen de d28/2 en de d260?

Audiofiel

In mijn ervaring is de D28/2 (hoewel geen slechte tweeter) een beetje ruwer/scherper/gruiziger. De D260 is meer richting fluweelzacht, maar laat wel scherpte horen als het ook in de opname zit (bijvoorbeeld koperblazers). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

g6reke

Quote from: Audiofiel on November 12, 2008, 19:08:42
In mijn ervaring is de D28/2 (hoewel geen slechte tweeter) een beetje ruwer/scherper/gruiziger. De D260 is meer richting fluweelzacht, maar laat wel scherpte horen als het ook in de opname zit (bijvoorbeeld koperblazers). ;)

Zit in mijn wagen met een MD100 van dynaudio en is naar mijn mening ook veel rustiger,zachter dan mijn home audio dyn's .
Als ik die d28/2 wil veranderen naar een d260 moet ik dan het filter aanpassen?

Audiofiel

De MD100 is als ik het goed heb een D28/2 in een uitvoering zonder de frontplaat en met een neodymium (in plaats van normale) magneet om hem kleiner te maken. Als je de MD100 beter vind klinken dan de 28/D2 kan dat natuurlijk ook aan de andere zaken liggen: bron, versterker en ander filter...


Een D28/2 of D260 is in principe gewoon uit te wisselen zonder filteraanpassing. Enige wat je kunt krijgen is een halve dB meer output, maar dat merk je vaak toch niet (ventueel kun je de voorschakel weerstand dus vervangen door een andere waarde). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

g6reke

Aan het filter ga ikzelf niet beginnen,ik kan namelijk nog aan een stel nieuwe D260 tweeters geraken en wou deze vervangen in mijn audience 9.
Kijken wat het oplevert in de eerste plaat,achteraf mss een aangepast filter laten maken. 8)

Wat betreft de MD100,zal idd wel aan de bron liggen waarom hij anders klinkt.

Thanks voor de info  ;)

Audiofiel

Hou er wel rekening mee dat de frontplaat van de D260 bijna 2x zo dik is... en dus de ingefreesde rand van de D28/2 niet toereikend zal zijn en de tweeter dus zal uitsteken (zonder aanpassingen). ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ggalf

Maarruh wel leuk speurwerk enzo. maar als die Esotec D260 zoveel beter zou klinken dan hoor je dat toch meteen???

Als je zo lang moet zoeken om de verschillen te vinden (ergo je kan het verschil niet horen) dan was dit een beetje een exercise in futility...

toch?

Of heb ik het dan toch ff niet goed begrepen (zou ook goed kunnen hoor ;))
aka Flagg

Audiofiel

Je hebt het inderdaad niet helemaal begrepen. Verschil tussen D28 en D260 makkelijk hoorbaar? Ja, met exact dezelfde luidsprekers in dezelfde set... Maar ook de gebruikte bron, versterker en filter telt mee. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Ggalf

Quote from: Audiofiel on November 13, 2008, 22:36:47
Je hebt het inderdaad niet helemaal begrepen. Verschil tussen D28 en D260 makkelijk hoorbaar? Ja, met exact dezelfde luidsprekers in dezelfde set... Maar ook de gebruikte bron, versterker en filter telt mee. ::)

Aah okay, ik dacht al waar hebben we het over.. :P

Al met al maakt het dus niet zo veel uit?
aka Flagg

Audiofiel

Quote from: Ggalf on November 14, 2008, 18:41:36
Aah okay, ik dacht al waar hebben we het over.. :P

Al met al maakt het dus niet zo veel uit?

Dat zeg ik nergens.... ::)

Ik vind zelf de verschillen erg groot. Maar met een el-cheapo filter van 5 euro aan onderdelen zullen de verschillen maar klein zijn. Met een serieus filter zijn de verschillen voor iedereen duidelijk hoorbaar. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

g6reke


advr


Erg leuk verhaal over de Esotec tweeters. Heb het helemaal gelezen.
Eigenlijk ook omdat de enige echte ook in mijn MC-Systemes MC3 zitten ;D ;D

En die zijn echt! 8) 8)

helaas is er eentje vervangen vanwege een ongelukje met een van de boxen... de magneet liet toen wel los.
Dynaudio vervangt de oude voor een nieuwe als je de oude inlevert. regen betaling van 150 euro. ???
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

advr



maar nu speelt het weer super ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

daand

Na het lezen van dit interessante topic ben ik toch erg nieuwsgierig geworden en heb mijn Audience 70 open gemaakt. Nu lijkt de tweeter duidelijk op een D28 maar op de achterkant staat D260 Audience. Hierdoor weet ik het niet zeker meer.
Voor de duidelijkheid wat foto's.

Audiofiel

Zo te zien is dat gewoon de D28/2. Het typenummer van jouw tweeter (81461) is gewoon hetzelfde als die ik in een Audience 40 heb gevonden (waar hij wel netjes D28/2 heet). Zie onderstaande foto:



Twee verschillende tweeters kunnen naar mijn mening niet hetzelfde typenummer hebben. Dus hier is iets heel vreemds aan de hand...


Een echte Esotec D260 zou typenummer 81620 (of vergelijkbaar) moeten hebben en ronds de 650 gram moeten wegen. Tevens is de D260 voorzien van een andere plastic kap met een trechtervormig gat aan de achterkant.



Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

daand

Bedankt voor je nadere uitleg. Ik wist het ook voor 95% zeker ;) . Echter vond ik het raar dat op de sticker D260 staat. Kwa klank had ik ook niet het idee dat het de D260's waren. Dat word dan toch op zoek naar de Esotec D260.
Helaas durf ik het niet aan om het filter ook aan te passen.

Heb jij misschien nog andere tips om net iets meer uit de Audience 70 te halen?

Audiofiel

Quote from: daand on June 23, 2009, 11:23:23
Bedankt voor je nadere uitleg. Ik wist het ook voor 95% zeker ;) . Echter vond ik het raar dat op de sticker D260 staat. Kwa klank had ik ook niet het idee dat het de D260's waren. Dat word dan toch op zoek naar de Esotec D260.

Makkelijk tweedehands te vinden zijn die niet... :confused:

QuoteHelaas durf ik het niet aan om het filter ook aan te passen.

Zonder dat heeft het weinig zin om een echte D260 er in te stoppen. Een beter filter is dan een vereiste.

QuoteHeb jij misschien nog andere tips om net iets meer uit de Audience 70 te halen?

Nee, voornamelijk het filter verbeteren heeft zin. Je kunt de kast wat meer dempen maar dat effect is vrij klein. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

gastje13

en hoe zit het eigenlijk met de nieuwe "excite" serie? de opvolger van de audience.
Wat voor tweeters zitten daar in?

Audiofiel

Als iemand mij er eentje ter beschikking kan stellen, schroef ik hem open en maak er met alle plezier een foto-reportage van. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

audiofilosoof

interessante informatie. zeker nu ik een paar d260 (eigenlijk d28) van marktplaats wil kopen en de vraagprijs 160 euro is.
hartelijk dank.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

En de D28 (al dan niet met een dikke rand) €80. Ik denk dat audiofilosoof daar op doelt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

advr

Quote from: Audiofiel on October 26, 2009, 21:24:55
En de D28 (al dan niet met een dikke rand) €80. Ik denk dat audiofilosoof daar op doelt. ;)
sorry, dacht dat hij het over de Esotec had 8)
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Audiofiel

Alle links waren 'down' door een wisseling van provider, dus ik heb alle foto's opnieuw geüpload en de links aangepast. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.