De grote sage van Dynaudio marketing: Esotec D260 tweeter in Audience serie...

Started by Audiofiel, November 10, 2008, 13:43:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Audiofiel

Sommige leugens lopen al zo lang mee dat iedereen ze eigenlijk al voor waar heeft aangenomen. Dat probleem is vooral groot bij zaken die niet zelf te verifiëren zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor sommige claims die fabrikanten over hun producten opgeven. Vaak kan de eindgebruiker niet checken of werkelijk de functionaliteit of gebruikte componenten worden verwerkt die worden geclaimd. Des te groter wordt de leugen als recensenten de claims gaan napraten en die op hun beurt weer worden nagepraat door andere. Zo wordt een leugen langzaamaan 'waarheid'.

Dat is ook het geval met het verhaal wat al 10 jaar de ronde gaat over de Dynaudio tweeter die in de (eerste) Audience serie wordt gebruikt. Daar zou een D260 Esotec tweeter in zitten, een zeer fraaie tweeter die Dynaudio bijvoorbeeld in hun veel duurdere series als de Contour toepast en die op de zelfbouwmarkt ook geroemd zijn om hun klankkarakter. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het zelf ook heb geloofd, na al die vele verhalen en de details die er mee gemoeid gingen. Want, laten we eerlijk zijn, een goede leugen werkt alleen doordat er voldoende details worden gegeven. Misschien zelfs wel teveel, maar dat blijkt alleen maar achteraf.

Wat is er aan de hand? Wel, Dynaudio heeft vele jaren 3 tweeters in het assortiment gehad. De D28/2 van €80, de D260 (Esotec) van €150 en de T330 (Esotar) van €325. Voor luidsprekerontwerpers die Dynaudio units gebruikten en voor zelfbouwers waren vooral de laatste twee heilig. De eerste wil nog wel eens wat 'zanderig' klinken. De Esotar (D260) is een rechtstreekse en zeer betaalbare afgeleide van de zeer dure Esotar (T330) die 15 jaar geleden mateloos populair was. Gezien de prijs was de D260 natuurlijk de populairste van de drie.

Toen Dynaudio de zelfbouwmarkt zo'n 10 jaar gelden de nek omdraaide door geen units meer te willen leveren, introduceerden zij tegelijkertijd zelf ook het antwoord op de zelfbouwmarkt: de Audience serie, waarvan vooral de kleinere modellen 40 en 50 zeer populair waren. De zelfbouwmarkt stond versteld van de lage prijzen die Dynaudio vroeg: 275 euro per Audience 40 luidspreker terwijl de 15W75 woofer (€145) en de D260 tweeter (€150) die werden gebruikt alleen al duurder waren geweest op de zelfbouwmarkt. En dan rekenen we nog niet eens de kosten van de kast, het filter, aansluitmateriaal, transport en alle extra marges van dealers mee!

Het was in die tijd dat er twijfels ontstonden over de gebruikte units. Er verschenen verhalen op internet over mensen die de Audience 40 kochten en uit elkaar haalden enkel en alleen om de units te gebruiken voor hun zelfbouwprojecten omdat ze niet meer los waren te leveren en nu - potverdriedubbeltjes! - zelfs goedkoper waren in een complete kast. De kast verkochten ze eventueel weer los door aan zelfbouwers die nog zelf wat units hadden liggen.

Ook de diverse reviews uit die tijd over de Audience serie sprak van de gebruikte D260 tweeter of een speciale afgeschermde versie daarvan. De ene reviewer begon de andere na te praten en het geheim over de te slopen Audience kasten ging van zelfbouwer op zelfbouwer...

Het verhaal kwam mij zelf ook op meerdere manieren ter ore. Zowel bij de luidspreker zelfbouw zaken als van zelfbouwers direct ontving ik de berichten over die gewilde tweeter in de Audience kastjes. Ik heb uiteindelijk zelfs lege Audience 40 kasten overgenomen van iemand die zei dat hij ze speciaal voor de units had gekocht en dat hij er inderdaad de befaamde D260 tweeter uit had gehaald. Hij wees zelfs op het feit dat de nieuwere Audience 42 niet meer de luxere D260 tweeter had, maar de goedkopere D28/2. Ja, dit is die extra specifieke informatie waar ik het eerder over had die de leugen extra aannemelijk maakt.

Hoe kan het zijn dat al die zelfbouwers en reviewers elkaar na zitten te praten? Het antwoord is vrij simpel: het was een overtuigend verhaal en de uiterlijke kenmerken van de gebruikte tweeter wezen met zekerheid in de richting van de duurdere D260 tweeter.

De goedkopere D28/2 tweeter heeft een lichtere magneet (normale magneet), terwijl de D260 een sterkere neodymium magneet bezit. Tevens heeft de D260 een heel andere constructie aan de achterkant met een gat voor de koeling van de spreekspoel in de vorm van een trechter. Maar dat is uiteraard niet aan de buitenkant te zien. Wat wel direct te zien is, is het verschil in dikte van de frontplaat. De D28/2 heeft een dunnere frontplaat (2 mm) dan de D260 (3,5 mm), wat je goed kunt zien aan het afgeschuinde stuk rondom de dome. Je ziet daar dat je met een dikker stuk metaal te maken hebt. Als je de tweeter van dichtbij kunt zien, is het direct duidelijk. Zie onderstaande foto's (overigens zie je hier ook verschil in de binnenste schroeven, maar dat is niet altijd het geval):

 
D28/2 zijkant (links) en front (rechts).

 
D260 zijkant (links) en front (rechts).

Voor de 'kenner' is het verschil dus duidelijk te zien, zonder een schroevendraaier ter hand te hoeven nemen. Wellicht is dit ook de reden dat deze sage de wereld in is geholpen. Dynaudio zelf sprak uiteraard niets tegen (en bevestigde ook niets), maar stelde zelf enkel dat de gebruikte tweeter een afgeleide was van de D260 Esotec die in de duurdere series wordt gebruikt. Dat is weliswaar niet helemaal 100% waar, maar ook niet 100% onwaar als je het heel letterlijk neemt, zoals later in dit verhaal zal blijken. De ene reviewer praatte de andere na en zo ontstond langzamerhand de 'nieuwe waarheid'. En waarom Dynaudio het enthousiasme gaan temperen over deze Audience 40, die nota bene een EISA-Award kreeg in 1999?

Voorbeelden zijn onder meer hier te vinden:
What Hifi:
"The 28mm silk dome tweeter is a version of Dynaudio's D260 Esotec unit, as used professionally by the BBC."

Hometheater Sound:
"According to Dynaudio the tweeter is a shielded version of their legendary D260 ESOTEC driver."

Hometoys:
"The 28-mm soft-dome tweeter is a special shielded version of Dynaudio's renowned D260 ESOTEC tweeter and features a 4-mm die-cast aluminum front for maximum stiffness and a vented pole piece and rear chamber for excellent transient response. "

Hometheatermag:
"employing Dynaudio's D260 ESOTEC tweeter"

Afijn, tot voor kort geloofde ik de verhalen zelf ook. Ze zijn immers zo hardnekkig dat je ze wel bijna moet geloven. Want er zit inderdaad in de Dynaudio Audience 40 een gefreesd gat van 3,5 mm waar een D260 exact in past. En de frontplaat is inderdaad precies gelijk aan de D260: dezelfde afgeschuinde kanten (en dezelfde schroefjes). Kijk maar eens naar deze twee foto's van de D260 tweeter en de tweeter uit een originele Audience 40:

 
D260 tweeter (links) en originele Audience 40 tweeter (rechts).

Zien ze er gelijk uit of niet? ::)
Als je al tot hier bent gekomen met lezen zul je beseffen "There is more than meets the eye".

Ik schreef al dat ik zelf een keer lege kasten heb gekocht om daar een Audience 40 mee te 'herbouwen'. Althans, ik wilde een Special Edition maken. Meer daarover kun je lezen in het topic dat ik daar destijds voor aanmaakte en in de shootout tussen een standaard Audience 40 en mijn eigen Special Edition. Uiteraard heb ik bij het bouwen gebruik gemaakt van de 'echte' units, dus een originele D260 tweeter en een 15W75 woofer. We zullen deze verder in het verhaal voor het gemak even de Audience 40 DIY (Do It Yourself) noemen.

Onlangs heb ik echter een setje Audience 40 en een setje Audience 42 op de kop getikt met als doel ze in de slaapkamer op te hangen. Ik kocht eerst de '40' en kon dus visueel weer vaststellen met een D260 tweeter van doen te hebben. Aangezien ik ze niet direct wilde gaan modificeren, heb ik de schroevendraaiers eerst met rust gelaten. Pas toen ik de tweede Audience set kocht, de '42', kreeg ik argwaan: "Hier zat zo te zien dezelfde tweeter in!" Dus niet de goedkopere D28/2, zoals het gerucht al die jaren onder zelfbouwers was rondgegaan. Uiteraard kon ik mij niet meer bedwingen en heb ik dus de '40' en de '42' maar eens open geschroefd om te kijken wat er aan de hand was.

Het marketingverhaal van Dynaudio bij de introductie van de nieuwe '42' was destijds dat de '40' op een aantal punten was verbeterd. Zo werd er nu gebruik gemaakt van een nieuwe MDF baffle, een steviger kast en een betere bracing van de poort op de achterkant. Tevens werd het crossover aangepast voor nog betere prestaties. Zie onderstaande informatie uit de folder:



Welnu, een aantal van die punten zijn leugens, sommige zijn waar. Laten we ze één voor één bekijken. Hiervoor leggen we beide Audience modellen naast elkaar:


Links zien we de '42' en rechts de '40'.

Zo te zien zijn er op het eerste gezicht geen verschillen. De schroevendraaiers worden dus vast gepakt. We beginnen bij de achterkant. Die zou immers verschillen:

   
Links zien we de '42' en rechts de '40'.

Duidelijk is te zien dat de '40' een spaanplaat board gebruikt voor de achterkant en de '42' een MDF plaat. Dat levert waarschijnlijk ook de 'betere bracing' op, want de gebruikte poort is uiteindelijk identiek...

Dan eens naar de voorkant kijken:


Links zien we de '42' en rechts de '40'

Beide hebben een MDF baffle (frontplaat) en zo te zien beide even dik. De '42' heeft een zwartgeverfde binnenkant van het gefreesde gat, maar dat is kennelijk de enige 'verbetering' die is te vinden...

Dan eens kijken naar de gebruikte units. De woofers:

   
Links de '42' en rechts de '40'.

Die zijn dus identiek. Kijk maar eens naar het typenummer: 88401.

Dan de gebruikte tweeters:


Links de '42' en rechts de '40'.

De partnumbers verschillen hier ietsje. De '42' is 81468 en de '40' is 81461. Kennelijk niet zo belangrijk, aangezien Dynaudio zelf in haar folder zegt dat beide units gelijk zijn gebleven. Optisch zijn ze ook hetzelfde, zie hier de bovenkanten:

   
Links de '42' en rechts de '40'.

Blijft over de claim van het verbeterde filter. Dat kunnen we bij de Audience prima zien, aangezien het filter aan de luidsprekerterminal vast is gemaakt. Even losschroeven dus om de filters te bekijken:

   
Links de '42' en rechts de '40'.

Zoek de 7 verschillen... Ahum, er is er eigenlijk maar één: de printplaat is bij de ene groter dan de andere. De gebruikte onderdelen zijn volledig identiek!

En dan het leukste voor het laatst bewaard. Is de gebruikte tweeter nu wél of juist niét de befaamde D260? Welnu, na al die pagina's lezen wordt het tijd om dat raadsel te onthullen. En plaatjes zeggen meer dan woorden:


Links de '42' en rechts de '40'.

Het is hetzelfde plaatje als eerder gebruikt voor de partnumbers, maar daar had ik een stukje onleesbaar gemaakt. Op de tweeter van de '40' staat namelijk niet alleen het partnumber, maar tevens de officiële D28/2 benaming. Zowel de Audience 40 als de 42 maken dus gebruik van de goedkopere tweeter.

Toch zei ik eerder dat de claim van Dynaudio niet 100% onwaar was. En dat komt omdat de gebruikte D28/2 een ge-upgrade versie is. Ze hebben namelijk de frontplaat van de D260 gebruikt. Zie hieronder het verschil tussen het front en de zijkant van de D28/2 originele tweeter en de versie die in de Audience wordt gebruikt. Ter vergelijk staat er de originele D260 tweeter naast.

      
Links het front van een originele D28/2, midden de versie uit de Audience 40 en 42 en rechts de originele D260.

      
Links de zijkant van een originele D28/2, midden de versie uit de Audience 40 en 42  en rechts de originele D260.

En dan voor de gein nog even het gewichtsverschil tussen de twee tweeters. Let wel: de D260 heeft een neodymium magneet die bij dezelfde kracht dus juist lichter is dan de D28/2:

   
Links de D28/2 tweeter met 594 gram en rechts de D260 tweeter met 648 gram.

Samenvattend: de claims zijn voor het meerendeel niet juist. In de Audience serie wordt de goedkopere D28/2 tweeter gebruikt en niet de betere en duurdere D260. Er is ook geen verschil tussen de gebruikte tweeters in de Audience '0' en '2' serie geconstateerd. Ook de filters zijn volledig identiek. Bovendien zijn de geclaimde verbeteringen tussen deze twee series eigenlijk terug te voeren op slechts 1 ding: een MDF achterkant in plaats van spaanplaat, dus een zeer marginale verbetering.

Het komt er dus waarschijnlijk op neer dat mijn eigen oude Audience 40 DIY de enige is met de D260 tweeter. Nog even visueel voor het verschil in tweeters (en de overeenkomst in frontplaat);

   
Rechts de gemonteerde D260 in mijn Audience 40 DIY

De moraal van dit verhaal?
Geloof niet alles wat de fabrikant beweerd. Vooral niet als het gaat om een 'verbeterde versie'. Dit verhaal geldt net zo goed voor andere fabrikanten van luidsprekers, versterkers of CD-spelers. Bedankt voor het meelezen! ;)


Edit: weblinks aangepast.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Harry HT

Quote from: Audiofiel on November 10, 2008, 13:43:08
De moraal van dit verhaal?
Geloof niet alles wat de fabrikant beweerd. Vooral niet als het gaat om een 'verbeterde versie'. Dit verhaal geldt net zo goed voor andere fabrikanten van luidsprekers, versterkers of CD-spelers. Bedankt voor het meelezen! ;)
Bedankt voor je rechercheurswerk, je kunt zo bij de hifi-politie  O0

Die keukenweegschaal  ;D Meten is weten...

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

snikkeltje

Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

Ramius

Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

WickedGame


el-jorge

|LG OLED| |Denon| |PS4| |Monitor Audio Radius| |SVS| |Wyrewizard|

J.S.

Prettig stukje! Leuk ook om het filter van de Audience eens te zien.

g6reke

Leuk verhaal,dus is het eigelijk ook niet waar wat men beweert dat de audience 40 beter klinkt als de 42. :P
Dus in mijn audience 9 speakers zouden ook D28/2 tweeters inzitten?
Kan ze er niet uithalen want zitten vast gelijmd  >:(

Audiofiel

Quote from: g6reke on November 10, 2008, 15:54:20
Leuk verhaal,dus is het eigelijk ook niet waar wat men beweert dat de audience 40 beter klinkt als de 42. :P

Inderdaad. Tenzij je het filter grondig gaat verbouwen, zoals ik heb gedaan met mijn Special Edition. Maar dat geldt ook voor de 42.

QuoteDus in mijn audience 9 speakers zouden ook D28/2 tweeters inzitten?
Kan ze er niet uithalen want zitten vast gelijmd  >:(

Ik vrees hetzelfde. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

JeKa

Quote from: Audiofiel on November 10, 2008, 15:59:03
Inderdaad. Tenzij je het filter grondig gaat verbouwen, zoals ik heb gedaan met mijn Special Edition. Maar dat geldt ook voor de 42.

Ik vrees hetzelfde. ;)

Leuk stuk en boeiend geschreven! Als het goed is zitten er in mijn double 17's ook D260/Esotecs...... Ach, zijn door Speaker & Co gebouwd, dus zal wel waar zijn dan.

Nahpets

Leuk verhaal Audiofiel.

In mijn Jamootjes horen Esotar's te zitten. Maar ik ga ze niet openmaken om het te controleren (en afgezien van het feit dat ik dat helemaal niet kan zonder permanente schade aan de luidsprekers toe te brengen).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Enno on November 10, 2008, 16:33:34
Leuk verhaal Audiofiel.

In mijn Jamootjes horen Esotar's te zitten. Maar ik ga ze niet openmaken om het te controleren (en afgezien van het feit dat ik dat helemaal niet kan zonder permanente schade aan de luidsprekers toe te brengen).

De Esotar kun je herkennen aan de extra ringen met schroefjes op de frontplaat. Zie het plaatje helemaal onderaan. Of deze ook ooit door Dynaudio is aangepast als 'budget'-lookalike weet ik niet, maar ik betwijfel het ten zeerste. De frontplaat van de T330 Esotar is ongeveer even groot als de 15W75 woofer van de Audience 40/42. :o




Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

kippekop

Heb het verhaal van begin tot einde gefascineerd gelezen, erg prettige opbouw en mooie foto's ter "bewijs". Misschien een grote show op de zondagavond bij SBS6 in het verschiet??  ;)

Ben nu wel benieuwd hoe alle reviewers zouden reageren die a) een verschil tussen de 40 en 42 claimen b) de tweeter zo ontzettend veel mooier vinden klinken dan de "goedkope" versie...
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

Rob Eric Blank


Nahpets

Quote from: Audiofiel on November 10, 2008, 16:51:31
De Esotar kun je herkennen aan de extra ringen met schroefjes op de frontplaat. Zie het plaatje helemaal onderaan.

Bedoel je zoiets?



Quote from: Audiofiel on November 10, 2008, 16:51:31
Of deze ook ooit door Dynaudio is aangepast als 'budget'-lookalike weet ik niet, maar ik betwijfel het ten zeerste.

Jamo heeft ook luidsprekers waarbij het budget geen bezwaar moet zijn.  :-*
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Enno on November 10, 2008, 19:49:21
Bedoel je zoiets?

Exact. ;)

QuoteJamo heeft ook luidsprekers waarbij het budget geen bezwaar moet zijn.  :-*

Dat is waar, Jamo heeft niet alleen dure, maar ook goede speakers in hun programma. Maar dat zegt nog niets over de (prijs van de) toegepaste drivers. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Nahpets

Quote from: Audiofiel on November 10, 2008, 20:05:12
Exact. ;)

Blij om te lezen dat het inderdaad Esotar's zijn.

Quote from: Audiofiel on November 10, 2008, 20:05:12
Maar dat zegt nog niets over de (prijs van de) toegepaste drivers. ;)

De link tussen Jamo en budget-units kwam toch echt van jezelf.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Audiofiel

Quote from: Enno on November 10, 2008, 20:10:12
De link tussen Jamo en budget-units kwam toch echt van jezelf.

Lees het nog eens een keer...

Quote from: Enno on November 10, 2008, 16:33:34
De Esotar kun je herkennen aan de extra ringen met schroefjes op de frontplaat. Zie het plaatje helemaal onderaan. Of deze ook ooit door Dynaudio is aangepast als 'budget'-lookalike weet ik niet, maar ik betwijfel het ten zeerste.

Geen enkele link met Jamo whatsoever... :o ::)    Maar ik geef (tegen betaling) ook lessen begrijpend lezen hoor. ;) ;D


De term 'budget'-lookalike refereert uiteraard naar de hele crux van mijn topic: de D260 lookalike tweeter die uiteindelijk een D28/2 bleek te zijn. Voor zover ik weet bestaat er niet een dergelijke versie van de T330. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

g6reke

Wij hebben ooit een esotar tweeter gemonteerd in een seat ibiza,wel een kleinere frontplaat voor laten draaien.
Zitten nu esotar2 tweeters in maar worden terug vervangen door de eerste generatie want klinken veel beter.



Douma

Erg leuk om te lezen Audiofiel. Bedankt voor deze bijdrage. In hoeverre mogen fabrikanten nou dit soort claims - betreffende het filter - maken? Want daar lijkt dus niks van waar te zijn.

QuoteLeuk stuk en boeiend geschreven! Als het goed is zitten er in mijn double 17's ook D260/Esotecs...... Ach, zijn door Speaker & Co gebouwd, dus zal wel waar zijn dan.

Sinds wanneer lees jij dit soort lange verhalen? Zeker weten dat je niet alleen foto's hebt gekeken?  :-*

"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Quote from: Douma on November 11, 2008, 17:50:24

Sinds wanneer lees jij dit soort lange verhalen? Zeker weten dat je niet alleen foto's hebt gekeken?  :-*

;D Het is inderdaad een wonder, maar het gaat dan ook wel over een onderwerp dat mij erg aanspreekt! De manier van schrijven, afgewisseld met foto's maakt het erg interessant!


fikszo

Goed en interessant verhaal. Leuk om te lezen hoe deze verhalen gemeengoed kunnen worden totdat iemand zich echt eens verdiept
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

daxie

Leuk verhaal Arjen!

ik zal mijn gemini's maar eens onder handen nemen :p

Audiofiel

Quote from: daxie on November 12, 2008, 08:30:06
Leuk verhaal Arjen!

ik zal mijn gemini's maar eens onder handen nemen :p

Daar zitten in ieder geval wél de echte D260 tweeters in. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

yorkie13

Heel mooi en goed onderbouwdverhaal, erg jammer dat ze met zelfbow gestopt zijn.
Ik vond de double 17 altijd een erg mooie DIY speaker.
Heb je al een Deense versie naar Dynaudio gestuurd, zijn ze niet blij mee denk ik? ;D