Lord of the Rings / Star wars op Blu Ray

Started by Maartje, November 10, 2008, 12:59:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

celerontje

Quote from: Blue-Eyes on May 14, 2009, 12:49:08
De DVD versie is toch een gedownscalede versies?
LOTR is met HD camera's opgenomen dacht ik ooit gehoord te hebben.

Ik verwacht dan ook met de BD's fors beter beeld ;)
Op 1 april gehoord zeker?
LotR is opgenomen op 35mm negatieffilm en vervolgens afgewerkt met een 2K digital intermediate.
Alhoewel, FotR is gedeeltelijk met een DI en gedeeltelijk optisch afgewerkt, volgens IMDb.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: celerontje on May 14, 2009, 13:15:07
Op 1 april gehoord zeker?
LotR is opgenomen op 35mm negatieffilm en vervolgens afgewerkt met een 2K digital intermediate.
Alhoewel, FotR is gedeeltelijk met een DI en gedeeltelijk optisch afgewerkt, volgens IMDb.
lijkt me sterk, want ze hebben toch een hele feature op de dvd staan over de grading? 2K is eigenlijk
te weinig voor 35mm, maar ze zullen toen nog het geld/de processing power/de tijd niet gehad hebben bij WETA digital denk ik

celerontje

Mmm,
QuoteCinematographic process
Digital Intermediate (segments)
Super 35
http://www.imdb.com/title/tt0120737/technical

2K is misschien te weinig, maar het meeste post-productiewerk gebeurt ook heden ten dage nog steeds in 2K...
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: celerontje on May 15, 2009, 11:41:22
Mmm, http://www.imdb.com/title/tt0120737/technical

2K is misschien te weinig, maar het meeste post-productiewerk gebeurt ook heden ten dage nog steeds in 2K...

imdb is ook niet heilig, weet je. iedereen kan daarover info opsturen, en dat wordt echt niet zo grondig gecheckt hoor... tis een beetje zoals wikipedia. Als ze beginnen met een DI gaan ze daar geen halve film op afwerken. je doet hem helemaal, en als je hem helemaal online (a.k.a de goeie kopie in volle resolutie) hebt staan kan je hem terug naar film schrijven. Als je daar stukken optisch zou tussen zitten hebben wordt het echt geknoei. Tevens nemen ze alle DVD- en HD masters van die online kopij.

Er zal inderdaad nog wel veel op 2K gewerkt worden. 4k is veel duurder natuurlijk. voor zover ik weet worden belgische films ook maar op 2K afgewerkt

celerontje

Tot nu toe is er 1 Nederlandse film die op 3K is afgewerkt, Oorlogswinter.
En dat is ook duidelijk te zien op de Blu-ray, het beeld is ongelovelijk detailrijk, ik heb amper Hollywoodfilms gezien die zo'n goede beeldkwaliteit hebben.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

celerontje

Trouwens, over DI en optisch door elkaar, daar is The Dark Knight wel een leuk voorbeeld van:
Voor de 35mm prints is er voor de shots zonder CGI geen DI gebruikt, maar uiteraard wel voor de shots met CGI en de gedownconverte IMAX scenes.
Voor de IMAX prints (ik heb 'm de IMAX gezien) heeft men wel voor die scenes een 4K DI gebruikt, nadat de optische grading was gedaan.
Dit 4K DI is geupscaled en op IMAX film geprint, samen met de echte IMAX scenes vanuit een 6K of 8K DI en optisch.

Voor de DVD/Blu-ray en D-Cinema versie zijn de 4K scans gebruikt i.c.m. alle IMAX scenes vanuit een DI, volgens mij.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

jaco

Quote from: Rob Eric Blank on May 14, 2009, 12:42:41
Zijn de 1080 uploads van SW en LOTR niet gewoon geupscalede beelden van de DVD?
Nee, die zien er echt een stuk beter uit..

Gaeje

ik heb hem hier in belgie digitaal gezien, en in nl ook de imax versie. (helaas) dus nooit de optische versie.

het klinkt wel mooi, optisch afwerken om maximum kwaliteit te behouden, maar in de praktijk heb je toch vaak wat verlies naar releaseprints toe, omdat ze het origineel negatief bijna meteen in de kluis gooien en voor de rest werken met inter-positiefs en inter-negatiefs. (wat al weer 2de en derde generatie is...)

een scan kan in principe vanaf het originele negatief gebeuren (als de studio het durft) en in principe heb je daarna geen verlies meer. (ervan uitgaande dat je je scan zelf niet als inferieur beschouwt)

het voordeel van DI is natuurlijk de eindeloze tweak mogelijkheden die je als DOP hebt waar je bij optische afwerking alleen maar van kan dromen.

maar ik neem zeker geen standpunt in, voor of tegen DI, als een dop vind dat optisch voor hem het beste is, dan is dat zijn keuze. Alleen zonde dat alle projectie hier nu digitaal aan het worden is, dan ben (was) je weer beter af geweest met een DI-afgwerkte film...

celerontje

Dus er zijn ook films waarbij ze eerst een kopie van originele cameranegatief maken en die kopie dan inscannen voor het DI?
Tja, wordt je beeld ook niet beter op.

Hier in Nederland loopt het veel minder hard met digitaal.
Zo heb ik laatst Valkyrie gezien in een zaal met digitale projector (DP-90), maar de film werd gewoon vanaf 35mm gedraaid...

Maar vindt jij dat Christopher Nolan bij TDK een beetje omslachtig bezig is geweest?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Maartje


Op de extended edition van TFOTR wordt er toch verteld dat ze ongeveer 85% hebben ingescand, digitaal bewerkt en weer terug op celluloid hebben gezet ?

Hugh Hefner died . . . .did he whent to a better place ? . .

Gaeje

vroeger, in den beginne van DI durfden studio's niet hun originele negatief in die scanner steken, dat moest meteen in de kluis.
Maar één van de studiobonzen had blijkbaar ooit eens de bemerking gemaakt dat een projectie van een scan er minder goed uit zag dan dailies die hij ooit gezien had op rushprint (optische print van een negatief). ik denk dat dit bij één van de harry potter films was. Ze hebben dan in een postproductie bedrijf een sharpener ontwikkeld voor los te laten op die scans van internegatieven, maar ik denk dat ze daarna toch begonnen zijn met het originele negatief te scannen. (en alsnog die sharpener er op los te laten)

is een verhaal dat ik van een colorist bij hier in belgie gehoord heb.

ik vind trouwens helemaal niet dat nolan bij TDK omslachtig is geweest. Het lijkt me alleen raar, als ze toch DI doen voor de imax versie, van dan niet gewoon die versie te gaan gebruik om de 35mm prints te maken. Zo groot zal het verschil met hun optische kopie toch ook niet geweest zijn?

-misschien is het dan wel waar, van fellowship dat ze hem niet helemaal gescand hebben, maar lijkt me stom, als je dan toch bezig bent...

celerontje

Mmm, interassant.
De Blu-ray van Harry Potter 1 (misschien ook 2) is duidelijk wat ruisiger/minder detailrijk dan de nieuwere delen, dus je zou best eens gelijk kunnen hebben.

Misschien is die 85% van van FotR wel om sneller/goedkoper kleine veranderingen in de montage kunnen te maken zonder dat de rendercomputers weer moesten stampen etc, omdat de computers minder snel waren/rendertijd veel duurder was?
Dus dan klopt die info op IMDb toch wel!

Wat Nolan gedaan heeft bij TDK, zal wel komen omdat hij zijn eigen standpunten/kwaliteitseisen heeft en Memento en Batman Begins ook al op een soortgelijke manier afgewerkt heeft, lijkt mij.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

voor zover ik weet wordt alles gemonteerd in een offline (slechte kwaliteit) en dan als de montage gelocked is wordt alles (wat in de montage zit) ingescand op 2k of hoeveel je wil (of kan betalen) met ongeveer 5 seconden 'handles' (reserve om shots nog langer of korter te maken).

Dan wordt die DI gedaan, en als je klaar bent wordt alles op een 6-tal Reels (spoelen van ongeveer 20min) terug uitgeschreven. (zo heb ik het ongeveer begrepen van mijn korte bezoeken aan postproductiehuizen. Allicht kan Job (die monteur) hier veel beter zeggen hoe het exact in z'n werk gaat.

maar dat is dus als een film volledig dmv DI gedaan wordt. ik weet niet hoe het gaat met deels DI.

uiteraard is volledig optisch veel sneller, (real time)

celerontje

#63
Ik heb vaak genoeg releaseprints in handen, ik projecteer namelijk zelf ook 35mm films voor een cultuurstichting, dus dat van die aktes weet ik wel. ;)
Wist je trouwens dat de bioscoop 35mm print van Titanic uit 12 aktes bestaat? :o Beetje overdreven voor een film van iets meer dan 3 uur, 9 of 10 aktes had ook makkelijk gekund, als je ziet dat een film van 2,5 uur meestal uit 7 aktes bestaat. (TDK is bv. 6 aktes, dat zijn dan hele lange aktes)
De meeste films bestaan uit 5, 6 of 7 aktes.

Gebeurt het monteren nog steeds off-line in slechte kwaliteit?
Volgens mij wordt er tegenwoordig ook wel gewerkt met Quicktime i.c.m. tijdcodes in Final Cut Pro.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

Quote from: celerontje on May 15, 2009, 14:42:55
Gebeurt het monteren nog steeds off-line in slechte kwaliteit?
Volgens mij wordt er tegenwoordig ook wel gewerkt met Quicktime i.c.m. tijdcodes in Final Cut Pro.

alles wat niet 2K is of de volledige resolutie waarop je gaat afwerken is off line. maar soms kan dit waarschijnlijk ook HD zijn of 1K, ik weet het eigenlijk niet, ben geen monteur. Vroeger was het alleszins een rottige Telecine van het negatief, maar nu meer een meer digitaal gedraaid wordt, denk ik dat het vaak een HD proRes versie is. Tijdscodes zijn idd universeel, en worden altijd als referentie gebruikt. zowel bij film, digitaal, RED, enz...

maar vragen over montage, kan ik eigenlijk niet op antwoorden. of toch niet garanderen dat het juist is wat ik zeg  :)

Robbert54

|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Robbert54

Quote from: celerontje on May 15, 2009, 16:07:13
Snap je 't niet, Robbert? ;D
voor mijn gevoel praten jullie russisch :blink: maar ga gerust verder ;D
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

celerontje

Ik verzeker je, het is zeker geen Russisch.
't KAN uiteraard wel, dan moet je gaan praten met de regisseur van ''Wanted'', dat is een Rus. ;)

Gaetan, zou je eens enkele bekende producties kunnen noemen waaraan jij als camera assistent hebt meegewerkt?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

#69
zie PB

Starred

Quote from: celerontje on May 15, 2009, 12:03:33
Tot nu toe is er 1 Nederlandse film die op 3K is afgewerkt, Oorlogswinter.
En dat is ook duidelijk te zien op de Blu-ray, het beeld is ongelovelijk detailrijk, ik heb amper Hollywoodfilms gezien die zo'n goede beeldkwaliteit hebben.

Dus Oorlogswinter is wel een aanrader als demo movie voor beeldkwaliteit?

celerontje

Windkracht 10, die uit 2006? Daar heb ik een aflevering van gezien toen de VRT 'm als miniserie uitzond. Geen hoogtevrees gehad in de helicopter? ;D
Over Plop in de Stad gesproken :D, die is toch op HDCAM gedraaid? En hoe laten ze die mutsen nou op en neer gaan?

Quote from: Starred on May 15, 2009, 22:26:17
Dus Oorlogswinter is wel een aanrader als demo movie voor beeldkwaliteit?
Zeker weten, als het om een 35mm bron gaat.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Rob Eric Blank

Ging dit niet over Star Wars en LOTR?

MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Bakkums

Ik weet niet of het al bekend was, maar LOTR trilogie komt 3november uit.
IK pre order wel, kan bij HDmoviesource.