Electric Dragon 80000V - Japanse Kunst?

Started by Lynxxx, June 3, 2003, 23:13:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lynxxx

ELECTRIC DRAGON 80000V Special Edition DTS
Ishii Sogo, Japan
Een regelrechte aanslag op je zintuigen

Vandaag heb ik de DVD van Electric Dragon 80000V eindelijk in de post ontvangen. Bij deze een korte indruk van de film en de dvd:

Electric Dragon 80000V (Japan) is zonder twijfel een van de meest geschifte, maar vooral meest luidruchtige T*RINGHERRIE films allertijden.. en dat wil wat zeggen. Ik zag deze film voor het eerste op het Rotterdams Filmfestival, waarna mijn oren nog twee dagen lang aan het piepen waren, omdat de regisseur dacht dat "om de film ECHT te kunnen ervaren, het geluidssysteem door hem persoonlijk moest worden afgeregeld". Hij vond het geluid van Pathe Schouwburgplein Rotterdam niet erg indrukwekkend (te weinig laag, terecht), dus besloot ie gewoon het volume maximaal te zetten. Na afloop voelde ik me alsof ik door een trein was overreden.



Citaat uit een review op http://www.mandiapple.com/snowblood/ed80000v.htm (meer reviews en screenshots!) over hoe het de film Electric Dragon wordt ervaren:


1. Take a bucketful of speed and wash it down with some nice cold rubbing-alcohol.
2 . Place one arm in a microwave and the other in a toaster.
3 . Attach both terminals of a car battery to your tongue



Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Electric Dragon is geheel in zwart-wit gefilm en gaat simpel gezegd over twee geflipte aziaten die beiden electriciteit in hun lichaam kunnen opslaan en mekaar uitdagen tot een gevecht.




De ene idioot (Dragon Eye, gespeeld door Tadanobu Asano, beter bekend als de door zijn wangen rokende sadomasochist uit ICHI THE KILLER), verzamelt hagedissen en is als kind regelmatig geelektrokuteerd (!). Nu "laadt" hij zichzelf snachts op op zijn elektrische bed. Zijn enige uitlaatklep is zijn elektrische gitaar, waarop ie , geassisteerd door enkele kilowatts aan versterkers de MEEST VERSCHRIKKELIJKEPOKKEHERRIEGITAARSOLO's TER WERELD(tm) ten gehore brengt.

Zijn tegenstander, Lightning Buddha, haalt zijn kracht uit de bliksem en ziet er redelijk normaal uit, ware het niet dat de helft van zijn gezicht een gouden buddha beeld is (?!). Hij is bijzonder geinteresseerd in een gevecht met Dragon Eye, en na een vage zoektocht komen ze elkaar dan eindelijk tegen om the ultimate battle aan te gaan.




SNAP JE ER NU AL NIKS MEER VAN? Dat geeft niks. Electric Dragon is gebaseerd op een al even chaotische manga en maakt slim gebruik van een schreeuwende narrator, uit het beeld schietende japanse teksten (ala manga strips) en een duidelijk door manga geinspireerde manier van filmen. Het uiteindelijke resultaar is absoluut kunst. Niet iedereen zal deze echter kunnen waarderen. (alhoewel ik denk dat Miike fans en aanhangers van de Tetsuo series zich er wel in zullen kunnen vinden :) )

MUZIEK + BEELD
De soundtrack van deze film (op de ECHT heel erg verschhrikkelijke - denk aan een kat die met een cirkelzaag in tweeen wordt gereten - gitaarsolos na), is een van de koelste in dit genre. De meestal rustige maar zeer diepe baslijnen roepen in combinatie met de verbluffend mooie en strakke beelden (zeer stijlvol zwart wit) een sfeer op die enigzins aan PI doet denken. Het verhaal is door zijn beperkte aanwezigheid ;D redelijk simpel te volgen en beide karakters behoeven niet veel uitleg.

De vonken spatten letterlijk van het beeld en de transfer is ondanks een kleine hoeveelheid EE zeer zeer mooi te noemen.



(SURROUND) SOUNDTRACK
Electric Dragon 80000V heeft een werkelijk geweldige surround track die de achterkanalen behoorlijk aan het werk zet. Dit was een van de redenen waarom ik ondanks de volledige waanzin van de film (mijn vriendin weigert om 'm ooit nog eens te kijken) deze DVD _MOEST_ hebben.

SUBKANAAL
Deze film bevat een zeer strakke LFE track die lager gaat dan menig andere film. Enige voorzichtigheid is geboden. Door de extreme dynamiek in de film krijgt de sub behoorlijk op zijn donder en vooral mensen met de wat heftigere apparatuur kunnen rekenen op een flinke aanslag op de fundering van hun woonhuis ;D Heb je een vrijstaand huis dan is dit DE dvd om je speakers eens lekker mee te testen/slopen ;-) Ik zou zelfs zeggen: EEN BENCHMARK



CONCLUSIE:
Deze film is niet voor iedereen (eigenlijk maar zeer selecte groep mensen) weggelegd. De absoluut geschifte rotherrie die de hoofdpersoon genereert is genoeg om de gemiddelde biosbezoeker gillend de zaal uit te drijven (dat gebeurde ook regelmatig op de premiere). Het beeld en de extreme surround/soundtrack, de absoluut ongewone synopsis en cyberpunk/tetsuo/takashi miike achtige inhoud maken dit echter verplichte kost voor de extreme asia film fan! Voor mij is deze film nu al een klassieker en qua vormgeving een absolute 10/10.

De soundtrack is een van de beste surround tracks die ik ooit heb gehoord en van zeer goede kwaliteit. Het zou me niets verbazen als de high-enders deze track ondanks de occassional punkrock outbursts tot benchmark soundtrack zullen verheven. (Dat is.. als je de slechts 55 minuten durende film uit kunt zitten :) )

Eigenlijk is deze film niet te beschrijven. Je moet 'm beleven. Op vol vermogen wel te verstaan. Je uiteindelijke oordeel is waarschijnlijk net zo zwart wit als de film: "Geweldig" of "Wat een &^#%&^!@%# film".

Don't say we didn't warn you.


-gekocht via Ebay.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

#2
Klinkt als een film die bij mij hoort 8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

garmtz

Briljant review van een blijkbaar briljante film! De films van Takashi en Tetsuo vind ik ook geweldig, dus ik denk dat dit voor mij een blindkoper wordt! Alles aan de film klinkt geweldig. En ach, ik vind Zero Tolerance For Silence van Pat Metheny slaapverwekkend, dus hier kan ik wel tegen... ;)

garmtz