Ook ik heb me eraan gewaagd, zelfbouw subwoofer KLAAR

Started by RonG, November 6, 2008, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Vraagje, moet ik er nog iets van dempingsmateriaal indoen?

@Interficior , ik heb je topic doorgelezen, super mooie sub. Ik zag in een foto dat je er wit dempingsmateriaal gebruikt hebt, daarom mijn vraag.


Interficior

Nah, ik zou wat BAF (zo heet dat witte spul, verkrijgbaar bij de speakerzaken maar ook bij bijvoorbeeld naaimachinewinkels) aan de wanden plakken, of wat pritex (niet dat spul van de bouwmarkt nemen).

De subwoofer in de link was een gesloten subwoofer, vandaar dat het iets anders is. Bij een gepoorte subwoofer (waar die van jou ook onder valt) moet je je goed aan je afstemming blijven houden (kastvolume en dergelijke).
Take it or lease it

RonG

Zo, gisteren zwart skai leer gehaald, echter voor de zijpannelen zoek ik nog mooi hout.
Dat zebrano hout lijkt me erg mooi maar ik kan dit hier in de buurt nergens vinden (Z-Limburg)
Iemand alternatieven m.b.t. het hout?

Met welke lijm kan ik het skai leer het beste lijmen op MDF?

thnx alvast

Interficior

Tja, alternatieven... Ik zou gewoon lekker een MDF plaat dan nemen en daar parket overheen leggen. Op de kantjes dan een constrasterende houtsoort en dan 45 graden afschuinen. Dan nog een laagje 4mm MDF die kleiner is ertussen en het ziet er perfect uit. Ikzelf wil het nog doen met afrormosia en eiken (het het hout er al voor liggen, maar wordt uiteindelijk rack voor mijn apparatuur).

Zelf ga ik nog speakers maken waar er dan marmer op de zijkant zit in plaats van hout.

Ikzelf vind Bison Kit (is dat de druiperige?) het lekkerst. Bison Tix, die gelachtige vind ik minder prettig werken. Die druiperige kun je veel gelijkmatiger uitsmeren met een kwast over beide oppervlakken. Bovendien heb je er ook klaarblijkelijk veel minder voor nodig.
Take it or lease it

ome subtilieco


RonG

Tja, als ik hier en daar op internet rondspeur wordt zebrano voor erg veel geld per M2 verkocht.
In Interficior's topic wordt voor een paneel welke ik zou moeten hebben ongeveer 15 Euro genoemd. Zijn er dan verschillen?

Interficior

Ik heb dan ook niet voor een m² betaald maar voor iets meer van wat ik heb gekocht, en bovendien had ik toevallig niet zo'n dik stuk te pakken.
Take it or lease it

RonG

Helaas, zebrano wordt niks. prijzig en bijna niet te krijgen in de normale doe het zelf zaak.
Had nog wel een grote houthandel in margraten gebeld maar doen alleen aan "grote" orders.

Ik heb dus 2 MDF platen genomen welke ik links en rechts dus plaats, beetje mooi de hoeken frezen en ga deze bekleden met Elesgoflex. Als iemand nog tips hierover heeft hoor ik het graag :).

Ik ga vanavond aan de slag en hoop morgen of zondag al e.e.a. klaar te hebben. Ik zal dan wat foto's hier direct posten (heb even geoefend :P)

gr,

Ron

Interficior

#33
Ik zou er in dat geval gewoon echt parket op plakken. Doe ik hier ook. Scheelt een hoop duiten maar toch écht hout. Bovendien vind ik het "streeppatroon" mooi.

Over Elesgoflex (waar heb je dat nog kunnen krijgen trouwens? ???): koop een paar nieuwe stanleymesjes en daarmee kun je het afsnijden. Gebruik absoluut scherpe mesjes. Zelf heb ik ook goede ervaringen met het afschuren van het Elesgoflex. Hiervoor is het belangrijk dat je er haaks opschuurt. Anders krijg je een schuin zichtbaar randje. Om niet het overige elesgoflex te beschadigen zul je het regelmatig moeten afplakken.

Krijg je zoiets:

Take it or lease it

RonG

Quote from: Interficior on November 14, 2008, 15:28:17
Ik zou er in dat geval gewoon echt parket op plakken. Doe ik hier ook. Scheelt een hoop duiten maar toch écht hout. Bovendien vind ik het "streeppatroon" mooi.

Over Elesgoflex (waar heb je dat nog kunnen krijgen trouwens? ???): koop een paar nieuwe stanleymesjes en daarmee kun je het afsnijden. Gebruik absoluut scherpe mesjes. Zelf heb ik ook goede ervaringen met het afschuren van het Elesgoflex. Hiervoor is het belangrijk dat je er haaks opschuurt. Anders krijg je een schuin zichtbaar randje. Om niet het overige elesgoflex te beschadigen zul je het regelmatig moeten afplakken.

Krijg je zoiets:

Zo, ziet er goed zo mooi afgewerkt.

Ik heb nog geen elesgoflex, enkel over gelezen en zag dit wel zitten. Het zou bij de formido te krijgen zijn.
thnx voor de tips.

gr,

Ron

Hanz71

Quote from: RonG on November 14, 2008, 15:36:26
Zo, ziet er goed zo mooi afgewerkt.

Ik heb nog geen elesgoflex, enkel over gelezen en zag dit wel zitten. Het zou bij de formido te krijgen zijn.
thnx voor de tips.

gr,

Ron
Jaartje terug ofzo ook nog zwaar op zoek geweest naar elesgoflex, maar dat was hier (omg alkmaar) nergens meer te krijgen...
Is toch niet zo aangeslagen blijkbaar. +/- Jaar terug stond er nog iets in Klang und Ton over plaklaminaat.

Henkjan_O

probleem was dat de firma die Elesgoflex maakt een patent van iemand anders had gebroken en het uit de winkels heeft moeten halen.  maar op spreciale bestelling is het nog wel verkrijgbaar verneem ik van diverse kanten (o.a. van Elesgoflex zelf, die verkopen ook nog wel af fabriek (te Peer, België)).

K+T had t een paar bladen terug over folie dat normaal voor deuren wordt gebruikt. ik heb de box in kwestie irl gezien op de beurs in gelsenkirchen en dat zag er netjes uit (zeker in vergelijk met andere K+T bouwsels ::) ).  zelf heb ik net een deur met dat spul beplakt, en dat ziet er echt goed uit, doet kwa uiterlijk niet onder voor Elesgoflex.  wel goed opletten dat er geen luchtbellen onder komen, en de hoeken verwacht ik ook wat lastiger netjes te krijgen.  maar hetis wel vergevingsgezinder dan Elesgoflex, want weer los te halen de eerste paar minuten (elsegoflex: vast=vast). en een stuk goedkoper, ~15 euri voor een rol van 210*90
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

RonG

#37
Dat Elesgoflex is idd nergens te krijgen helaas. Tevens heb ik besloten om de hele sub zwart te gaan verven.
Ik heb het geprobeerd met skai leer maar ben er gewoon niet handig genoeg voor.


Hier even een paar foto's waar de sub nu staat en denk ik ook zal blijven staan.



De 2 spots worden nog naar boven gedraaid

Deze zijpanelen komen er nog tegen aan, de onder kant is gedeeltelijk 4mm diep afgefreesd zodat er een kleine tussensparing is
Ze staan nu in de MDF grondverf welke ik van te voren goed ontvet heb.


RonG

De sub is klaar en ik ben erg tevreden over het resultaat qua uiterlijk en sound.
Allen dank voor de tips.


yorkie13

mooie kubus, 8)
voldoet de xls10 subwoofer aan je verwachtingen ?
of ga je de PR nog verder tweaken
voor de liefhebber heb ik nog een setje xls10 en PR liggen

RonG

Thnx,

De xls10 voldoet zeker aan mijn verwachtingen.
Op het moment laat ik het zoals het is, misschien in de toekomst een 2de erbij :P. Maar weet niet of he iets toegevoegd.

Onne

Mooi resultaat!! Een 2e erbij zal meer daadkracht opleveren, meer druk, dan kun je wellicht nog subtieler draaien.