Ook ik heb me eraan gewaagd, zelfbouw subwoofer KLAAR

Started by RonG, November 6, 2008, 12:44:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Beste mensen,

Gezien mijn oude sub het begeven had (de rubberen ophanging poreus en ingescheurd) heb ik zelf een nieuwe sub gebouwd.

Ik had al een hypex HS 200 en na veel leeswerk vooral hier op het forum besloten om een sub te bouwen met een 10" XLS van peerless incl 10" radiator welke ik mooi overgenomen heb van "Ra subs"

Het design welke ik gebruikt heb is ook niet nieuw. Ik heb geheel geen verstand van berekeningen maken enz. en het leek me veiliger om van een bestaand concept uit te gaan.

Ik moet zeggen dat het bouwen me meeviel en het resultaat er zijn mag. Het ruwe werk is gedaan en ben op dit moment aan het testdraaien. Ook hier is het even zoeken geblazen naar de beste instellingen, m.n. bass management.

De laatste stap is het afwerken, en hier ben ik nog niet over uit. Ik denk dat het verven wordt, wilde eerst fineren maar dat schijnt nogal ingewikkeld te zijn.
Als er tips zijn m.b.t. het afwerken (af andere tips) hoor ik dat graag

Hier de link met wat foto's en info.
http://rgielgens.googlepages.com/foto'sbouwsubwoofer


Gr,

Ron

Interficior

#1
Skai over de hele sub heen trekken en dan een mooi stukje hout op de bovenkant plakken. Of natuursteen. Wat jij wilt natuurlijk.





Edit: Oh, ik zie dat je actieve woofer onder zit. Dan heb je meer vrijheid qua directie om het bijvoorbeeld zo te doen als de bovenste foto.
Take it or lease it

yorkie13

het begin is er
als er een subwoofer project is , dan die wel van peerless
als je een beetje handig bent met hout moet het lukken

Ralf

Interficior

#3
Ik zit trouwens dat je actieve woofer upright zit. Zelf zou ik dat omdraaien. En ik zou je PCB's goed aan je HS200 vastkitten! Ook goed dichtband ertussen doen.

Edit: over hoe ik dat Skai heb gedaan vind je hier wat aanvullende info: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=66181.msg1064711#msg1064711
Take it or lease it

RonG

Quote from: Interficior on November  6, 2008, 12:50:09
Edit: Oh, ik zie dat je actieve woofer onder zit. Dan heb je meer vrijheid qua directie om het bijvoorbeeld zo te doen als de bovenste foto.

De actieve woofer zit aan de voorkant, thnx voor de tip!

RonG

Quote from: Interficior on November  6, 2008, 12:54:05
Ik zit trouwens dat je actieve woofer upright zit. Zelf zou ik dat omdraaien. En ik zou je PCB's goed aan je HS200 vastkitten! Ook goed dichtband ertussen doen.

Je bedoeld dus de actieve woofer beneden? Da kan ik helaas niet meer veranderen. Wat is de redenen om dit te doen?
Ik ben uitgegaan van dit design,
http://www.vikash.info/audio/xls10/design.asp

Dichtband heb ik idd gebruikt, weet even niet wat je bedoeld met PCB's ???

gr,

Ron

Interficior

Je kunt hem er toch uitdraaien? De reden is dat een slave veel meer uitzakt dan een actieve woofer.

Met de PCB's bedoel ik dat groene plaatje waar zich tonnetjes en andere enge elektronica op bevinden. Deze zit bij je HS200. Ikzelf had bij een DS1.2 last van het PCB die tegen de zwarte "hoofdplaat" aanratelde..
Take it or lease it

yorkie13

#7
plaatjes zeggen zo veel meer dan woorden
overrigens hoe wordt er gedacht over de gebruikte PR ?
in dit geval een 400 grams uitvoering ipv dce doorgaans gebruikte 265 grams PR
de xls300/PR van BK gebruikt zelfs een 6.. grams uitvoering in een 31 liter kast
de PR zit dan aan de onderzijde

Hanz71

Een slave verticaal ophangen lijkt me niet echt slim i.v.m. doorhangen? Je kunt berekenen hoeveel dat wordt, hoe moet ik even opzoeken.
Is de hypex HS200 luchtdicht? Ik zou die in een apart compartiment bouwen.
Het ziet er wel fraai uit. Als eerste bouwsel vind ik het indrukwekkend!  >:D

RonG

Thnx,

Ik heb er alles aan gedaan om het luchtdicht te maken. Voor de hypex en de woofers heb ik een soort "tochtstrip" gebruikt. Bij het testdraaien heb ik niet de indruk dat e ergens lucht ontsnapt. Het MDF heb ik met constructieve lijm gelijmd (soort bruislijm)
Of de hypex zelf luchtdicht is?, tja daar heb ik eigenlijk geen rekening mee gehouden.

Hanz71

Niet alle subwoofermodules zijn luchtdicht, ze 'tochten' dan langs de draaiknopjes. Volgens mij zit in het reference design van Peerless de HS200 in een eigen compartiment in de kast.

RonG

Dan ga ik toch eens kijken wat ik er nog aan kan doen en waarschijnlijk een kastje eromheen maken. Moet even kijken hoe ik dat het beste kan doen gezien ik er natuurlijk niet meer goed bij kan.

Zijn dus tot nu toe 2 foutjes,
passieve radiator moet naar de front
en de amp in een apart compartiment

Onne

Goede keuze qua onderdelen!! Dat geeft vast een mooi geluidje! ,



---------------------
Hier even een foto van mijn eerste zelfbouw sub, redelijk compromisloos opgebouwd.





RonG

thnx!

Ik zie ook dat jij de actieve woofer onder hebt gemaakt.

gr,

Ron

Hanz71

Quote
If the sag is more than 5% of the Xmax of the driver, then it's not meant for horizontal mounting.
Volgens dit docje van adire (ook de quote is uit dit document) heb je een doorzakkertje van 2mm..... en dat is 2/12,5 = 16%... Ik zou de passive 'normaal' mounten.....
Je kunt natuurlijk gemakkelijk de woofer en de passive wisselen. Dat lijkt me een goede oplossing in deze.
De woofer 'mag' wel downfiring....
Daarvoor (peerless 830452) bereken ik een doorzakker van 0,695641787 mm, dat is 5,5%. Moet kunnen. Die heeft door het mindere gewicht van de conus minder last van het doorhangen.

RonG

Bedankt voor de uitleg,

even wisselen kan niet zo makkelijk vanwege de brace

yorkie13

misschien leuk, ik ga de woofer aan de voorzijde en de PR aan de achterzijde plaatsen
de subamp is extern in dit geval
kast 31 liter en de PR 400 gram
ik kan zo de woofer of de PR naar de muur richten en kijken wat dit doet

Ralf

gvy

#17
Dag Ron,

Heel mooi project . Dit wordt een heel degelijke sub.
Nu een mogelijk ideetje voor afwerking is het volgende.

Tegen de zijkant van je MDF kast bevestig je twee op maat gezaagde meubelpanelen. Wel de randjes netjes met een strijkbout afwerken.
Of je kan kiezen voor twee mooie platen massief hout of stukken parket.
Hiervoor kan je lijm gebruiken , of gewoon van binnenuit , met de juiste lengte van schroeven bevestigen.

de boven, voor,achter en onderkant kan je met een stuk goedkoop laagpolig vasttapijt bekleden. Die vindt je op de rol (2m breed) in zowat elke tapijtwinkel of doe het zelf zaak .Dit snijdt heel gemakkelijk op maat met een cuttermes en kan je eenvoudig bevestigen met een rol dubbelzijdige tapijttape.
Je gaat gewoon met één lang stuk rond, dan heb je slechts op één hoek (vanachter onderaan) een naadje.

Dit is een snelle , maar toch mooie afwerking.



De bouw van mijn twee subs , vind je terug in het topic  "d'ondergrondse"

Veel succes

Geert

Hanz71

#18
Quote from: RonG on November  6, 2008, 17:17:22
Bedankt voor de uitleg,

even wisselen kan niet zo makkelijk vanwege de brace
1 woord: ZAAG   ;D
Of nee, toch nog een 2de! Haakse slijper?  >:D
3de optie: Op zijn kant? De HS200 heeft toch geen koelvinnen (of wel aan de achterzijde?).

RonG

#19
zagen idd ;D,

Op z'n kant is de makkelijkste oplossing, maar niet de mooiste natuurlijk. De HS200 heeft idd geen koelvinnen.
Ik had me beter moeten informeren achteraf gezien, maar ik was van een bestaand design uitgegaan denkende dat dit zo moest

RonG

Quote from: gvy on November  6, 2008, 18:50:02
Dag Ron,

Heel mooi project . Dit wordt een heel degelijke sub.
Nu een mogelijk ideetje voor afwerking is het volgende.

Tegen de zijkant van je MDF kast bevestig je twee op maat gezaagde meubelpanelen. Wel de randjes netjes met een strijkbout afwerken.
Of je kan kiezen voor twee mooie platen massief hout of stukken parket.
Hiervoor kan je lijm gebruiken , of gewoon van binnenuit , met de juiste lengte van schroeven bevestigen.

de boven, voor,achter en onderkant kan je met een stuk goedkoop laagpolig vasttapijt bekleden. Die vindt je op de rol (2m breed) in zowat elke tapijtwinkel of doe het zelf zaak .Dit snijdt heel gemakkelijk op maat met een cuttermes en kan je eenvoudig bevestigen met een rol dubbelzijdige tapijttape.
Je gaat gewoon met één lang stuk rond, dan heb je slechts op één hoek (vanachter onderaan) een naadje.


Dit is een snelle , maar toch mooie afwerking.

De bouw van mijn twee subs , vind je terug in het topic  "d'ondergrondse"

Veel succes

Geert


Hoi Geert, bedankt voor de tip, dit lijkt idd een snelle mooie afwerking.

Iedereen trouwens bedankt voor de reacties cq tips.

ome subtilieco

Hey Ron,

Gaaf bouw project!

Toen ik voor het eerst een speaker wou gaan fineren heb ik eerst een tafeltje in elkaar gezet en daar op geoefend.

Ik ben toen bij de hout handel super geholpen met uitleg.

Hoe je hem ook afwerkt succes en veel bouw plezier.

slobberbone

 ;D

Zo ome subtilieco is graag bij de tijd  ;D ;D ;D

Maar erg leuk om zo te oefenen.

ome subtilieco

Quote from: slobberbone on November  7, 2008, 19:06:21
;D

Zo ome subtilieco is graag bij de tijd  ;D ;D ;D

Maar erg leuk om zo te oefenen.

8)op me slippers

RonG

Ik denk dat ik ook de sub bekleed met skai en idd aan de zijkante mooie meubelpanelen. Sub staat nu te draaien, moet me even dwingen om weer aan de slag te gaan :P.

Ik ga me niet wagen aan fineren, ben bang dat dit gaat mislukken.

Ga meteen dan ook proberen om de amp in te boxen en de woofers te verwisselen.

gr,

Ron