Laserdisc vragen

Started by Selmar_Cleef, April 29, 2002, 02:42:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#50
Wat voor lijnen ?
Dit is NIET normaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#51
Hoe moet ik dit uitleggen???
Ik zat nogal dicht bij het beeld ongeveer een 1,5 meter, tv zelf is dacht ik 72 cm. De lijnen zijn te zien alleen op de plaats waar je de film ziet, dus niet in de zwarte balken. LD speler is aangesloten via SCART. Op de LD speler zit een functie voor het beeld "beter" te krijgen deze staat aan kan het ook hier aan liggen, denk er net pas aan.

J.A.F._Doorhof

#52
Zet die inderdaad maar uit.
Maar vertel, zijn het zwarte scanlines horizontaal, lopende lijnen, meer info aub.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#53
Mijn eerste blunder op HT gebied heb ik bij deze :-[ ::)
Schijnt aan de tv zelf te liggen. Bij gewone tv zenders is dit ook te zien alleen minder. Als ik op de speler de functie uitschakel om het beeld beter te krijgen wordt het beeld onzuiver (ergens logisch).
Bij donkere vlakken valt het minder op dan bij lichtere. Bij Bambi is dit goed te zien in het begin van de film, waar de kleine konijnen komen kijken naar Bambi. Achtergrond is vrij van de strepen, de witte vlakken van de konijnen laten de strepen duidelijker zien. De strepen lopen niet over het scherm.
Zoals ik nu kan beoordelen ligt het aan de tv zelf. Zijn volgens mij de beeldlijnen van de tv zelf.
Frank, heb jij de LD speler ook op een tv aangesloten? Morgen kom ik toch de LD's ophalen kan ik je misschien duidelijk maken wat ik bedoel.

Nog iets. Bij donker op lichte vlakken zie ik de zwarte kleur een kam effect krijgen op de witte ondergrond, dit is wel "normaal"? Mijn kennis is nog niet je van het op dit moment, kom net kijken "in de wondere wereld die HT heet".

J.A.F._Doorhof

#54
Dat kameffect kan aan je TV liggen (100HZ ?).
De stand HQpicture heb ikzelf uit staan, het beeld wordt er een stuk softer door, logisch ook want de horizontale resolutie wordt beperkt.

Ik heb de LD niet op een TV staan, maar op een projector, je mag natuurlijk een blik werpen in ons HT.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#55
Kameffect stoort (nog) niet. Kan me indenken dat het op een projectiescherm wel storend kan zijn/worden.
Geen idee of mijn tv 100Hz is.
Is het kameffect op een tv ook minder te krijgen?

J.A.F._Doorhof

#56
Probeer eens je digitale enhancements uit te zetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

Hallo,
net een shipping quote binnen gekregen via de mail voor een LD box van Jaws. Verzending via USPS Air Mail (4-7 dagen) werd mij een prijs gegeven van $22.75
Is dit een normale prijs voor verzenden vanuit de USA?

J.A.F._Doorhof

#58
Redelijk normaal.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

Voor iedereen die willen weten welke Criterion Laserdiscs zijn verschenen.
http://www.mysunrise.ch/users/mmathis/criterion/criterion_bytitle.html

Selmar_Cleef

Op de achterzijde van een LD hoes staat meestal het soort audio vermeld. Wat is het verschil tussen de volgende
  • Dolby Digital
  • Dolby Surround
  • Dolby Surround (Stereo)
Vraag dit omdat ik mijn LD's in Excel wil zetten met vermelding van het soort audio dat de LD heeft. Zoals, DTS, DD, stereo, mono, etc,.

garmtz

#61
Dolby Digital is op LD alleen te ontsleutelen met een zgn. AC-3 RF decoder (o.a. gemaakt door Yamaha, Kenwood en Lexicon). Er gaat een RF signaal in en er komt AC-3 uit. Noem het geluid op die LDs AC-3 of Dolby Digital.

Alle Dolby Digital LDs hebben daarnaast ook altijd een PCM-track, die in vrijwel alle gevallen ook nog eens Dolby Surround is geencodeerd, maar omdat dat toch vrijwel altijd zo is, hoef je dat niet te noemen.

Als de LD geen Dolby Digital heeft, dan heeft deze OF een PCM, OF een DTS digitale track. De PCM track kan mono, stereo of Dolby Surround zijn. dat staat altijd wel ergens op de hoes.

Verder heeft iedere LaserDisc ook nog eens twee analoge kanalen, die ofwel dezelfde content hebben als de digitale PCM track, danwel een commentary track of andersoortige alternatief geluidsspoor kunnen bevatten. Sommige hele vroege LDs hebben helemaal geen digitaal geluid.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is...

Selmar_Cleef

Het meeste is duidelijk.
Dolby Surround en Dolby Surround Stereo zijn dus twee verschillende audio formats?
Er kunnen dus 6 verschillende audio formats bij een LD aanwezig zijn, namelijk
  • Mono
  • Stereo
  • Dolby Surround
  • Dolby Surround Stereo ?
  • Dolby Digital ook bekend als AC-3
  • DTS

J.A.F._Doorhof

Heel kort door de bocht Nee, en een beetje Ja.

Op LD is mogelijk.

PCM
DTS
AC-3 (RF)
Analoog

Met PCM kun je natuurlijk stereo en mono maken.
En met stereo kun je natuurlijk weer DPL maken.

De aanduiding Dolby Surround stereo is volgens mij de voorloper van de aanduiding Dolby Surround. Bij de eerste decoderingen van Dolby was er geen sprake van een center vandaar de aanduiding stereo (met een achterkanaal).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

Als achter op de hoes Dolby Surround of Dolby Surround Stereo kan ik in Excel onder "Sound" PCM zetten? Of is het beter/makkelijker om DPL er neer te zetten?

Beetje verwarrend al die geluidssporen op een LD :-[

J.A.F._Doorhof

In principe gewoon PCM.
Het is namelijk zo dat bijna alle films die verschenen zijn op LD een goede DPL mix maken, maar er zijn ook LD's die bij inschakeling van DPL een dikke mono mix maken. (dat hoort dan zo).

Meestal moet je ervan uitgaan dat je OF AC-3 of DTS luisterd OF DLP.

Maar dat is mijn ervaring.
Met muziek LD's is het wel vaak stereo.......

Tja, inderdaad verwarrend  ;D.
Gewoon uitproberen, maar waarom maak je niet gewoon een optie AC-3, DTS en open (voor PCM en analoog).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#66
In plaats van Excel heb ik het maar "even" in HTML gedaan. Simpel, maar doeltreffend.
Klik hier

J.A.F._Doorhof

Cool, ook direct een goede backup, je hebt wel veel X-files zeg  ;) ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

Tja, iemand wilde die X-Files kwijt. Dan ben ik wel zo aardig om die over te nemen ;D

eelco

Ik lees hier over een rf decoder naar ac-3.

Ik heb een pioneer 515 met ac-3 rf uitgang.

een tulp uigang lijkt het,ik heb er een ,schijnt, dure kabel bij gekregen, beide kanten tulp, ,goud kleurige connectors .
Heb ik nu een extra kastje nodig ,of zijn er versterkers waar al dirrect zo,n ingang opzit, wat ik hier lees lijkt het alsof je dus een extra modulator nodig hebt.
Al jaren gek op alles wat met (thuis ) bioscopen te maken heeft.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Ik heb nog een Yamaha RF modulator liggen van een vriend van me, ik dacht dat hij er € 140,00 voor wilde hebben, als je intresse hebt mail me dan even.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

Het is een kenwood Frank.. DEM-999D dacht ik zo uit mijn hoofd.
Die Yamaha die ik heb is een complete AC-Decoder. Die heeft ook wel een RF ingang, maar decodeerd ook AC-3 naar een 5.1 analoge uitgang. Ach dat was de goede oude LD tijd (laserrot, slechte roodtinten, brrr)

Het ding is nieuw in doos, gekocht om nog LD te kunnen kijken in samenhang met mijn Meridian, maar ik ben geschrokken van de beeldkwaliteit, en ga dat niet meer kijken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Lone Ranger

Die Kenwoods werden gedumpt voor 40 gulden,dus zo'n 18 euro bij Correct.
Helaas hebben ze ze niet meer.

J.A.F._Doorhof

Joh ?
Serieus, dat wist ik niet.
Het ligt eraan wat Jaco ervoor wil hebben met deze informatie, maar meer dan € 18,00 lijkt me. Het apparaat zit in de originele doos en ziet er als nieuw uit.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

eelco

Ok bedankt frank, ik hoor het dan nog wel.

Groeten Eelco
Al jaren gek op alles wat met (thuis ) bioscopen te maken heeft.