Laserdisc vragen

Started by Selmar_Cleef, April 29, 2002, 02:42:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Selmar_Cleef

Hallo,

Heeft het nog zin om te investeren in LD? Sommige films zijn volgens veschillende mensen op fora beter dan of komen nooit uit op DVD.
Zijn LD's ook regio gebonden?
Kunnen alle LD's last krijgen van laser-rot of was/is dit aleen het geval bij de eerste uitgaven?

garmtz

#1
Nee, heeft naar mijn mening absoluut geen zin. Vrijwel alles is op DVD verkrijgbaar of komt op DVD verkrijgbaar en LDs hebben niet het eeuwige leven. Verder is de beeldkwaliteit slechter dan DVD.

J.A.F._Doorhof

#2
Ligt helemaal aan de omstandigheden.

Als je goedkoop een speler kan krijgen, en goedkoop de LD's dan heeft het best wel zin.

Er zijn alleen moeilijk nieuwe platen te krijgen, maar als je een verzameling kan opkopen ? Ik koop nog steeds af en toe LD's. De beeldkwaliteit is inderdaad minder dan van DVD, maar als je het via bv een TV bekijkt dan zul je daar minder van zien als via een vergelijk met progressive scan DVD en een scaler met LD. Als je zowel LD als DVD over bv dezelfde scaler laat lopen dan valt het allemaal ook wel mee.

Voor mij is het voornamelijk het gevoel en de geluidskwaliteit die mij toch een warm gevoel geven.

Investeren ?
Nee, tenzij je er goedkoop aan kan komen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#3
LD is dus meer nostalgie dan dat het echt waarde heeft. Gezien de prijzen die sommige mensen vragen op marktplaats.nl moet je weten wat een LD moet en mag kosten. Er staan 20 LD's te koop voor 100 euro en een iemand biedt 3 LD's aan voor 1500 Euro!. StarWars LD's in een speciale box met boek. Ik wist dat deze gewild zijn maar dit is toch erg belachelijk. Zal wel door de euro komen  ::)

jaco

#4
Selmar,

Die 3 star wars LD willen sommige mensen blijkbaar hebben uit verzamel hebdrift. Ik heb deze ook gehad, maar al een aantal jaar geleden verkocht. Toen was de prijs zo'n 250 gulden. Het is een box met daarin de 3 films op CAV (constant Angular Velocity). Die is de beste methode (kun je elk frame stil zetten) maar er past maar 30 minuten op een LD kant Gelukkig wisselen nieuwe LD spelers wel de kant automatisch, maar na 1 uur moet je toch de plaat wisselen voor een nieuwe.
Kijkt niet echt fijn.
Verder is wat betreft Star wars de nieuwere versie met DD verreweg te prefereren boven de CAV box qua beeld en geluid.

Als je nog geintresseerd bent in LD's: ik heb er ook nog wel..

Jaco


9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Selmar_Cleef

#5
'k Weet niet precies wat ik eigenlijk wil. Lastig zo'n hobby/verslaving als HT. Je ziet iets, denkt dat wil ik ook. Je leest wat meer over een ander onderwerp dan wil dat weer.
Toch bedankt voor alle informatie.

engelsje

#6
Voor mij is deze vraag niet al te moeilijk.
Ik ben eens met iemand een discussie aangegaan over dit onderwerp,die gast bleef er ook bij dat het voor hem toch de DVD was,die het veel betere was.
Toen ik hem vroeg of hij wel eens een film op L.D gezien en gehoord had,antwoorde hij nee ik heb alleen erover gelezen(testrapporten en vergelijkingen t.o.v DVD).
Dus die goeie man had dus ook nog nooit een L.D in zijn handen gehad,en hier komt dan ook het stukje nostalgie naar boven als je zo`n L.D in de handen hebt dan heb je toch wel meer hetgevoel dat je een film in de handen hebt.
Zo`n DVD doosje weegt toch ook niks en als ik ze dan bij in de kast zie staan ,dan doet het me ook zo niks dan als ik de kast openmaak waar mijn collectie L.D`s staan.
Laatst heb ik zelf nog een aankoop gedaan THE PHANTOM MENACE op L.D ,heb er nog 90$ voor betaald,op DVD betaal je er nog geen 30€ voor.
En dan mag het dan wel zo zijn dat het beeld van de DVD versie beter is,maar dat geluid van de L.D daar gaat niks boven hoor.
Ik kijk de DVD versie al helemaal niet meer,en zo is het toch met de meeste films op L.D waarvan het geluid beter is.
En zeker als je nog een DTS L.D weet te bemachtigen.
Er zij zelfs mensen die nog 3000$ uitgeven voor een Muse Hi-Vision LD speler uitgeven zoals de PIONEER HLD-X9.
Dus als je nog een speler weet te vinden voor een aantrekkelijke prijs ,zou ik het doen L.D`s zijn er nog genoeg te koop,en er zijn nog steeds films die voorlopig of helemaal niet op DVD verschijnen.
Je kunt zelfs nog heel af en toe recente films kopen op L.D ,wel zij dat dan japanse imports maar ja de echte liefhebber gaat er toch voor.Mission: Impossible - 2, U-571, The World Is Not Enough, X-Men The 6TH day,deze zijn allemaal op L.D verschenen.Let wel bij de aankoop van een gebruikte L.D speler op het loopwerk,bij sommige moet dat zorgvuldig opnieuw afgesteld worden.

J.A.F._Doorhof

#7
Hi,

En welkom op ons forum.
Fijn om nog een LD freak erbij te hebben.

Ik denk dat wij hetzelfde hebben als Garmt bv met zijn LP's, een LD geeft mij gewoon een gigantische KICK. En je koopt ze inderdaad tegenwoordig in winkels voor bv 1 Euro !!!

Inderdaad zijn er erg veel titels WEL op LD en niet op DVD, de beeldkwaliteit verschillen ben ik minder met je eens, LD is wel een stuk minder dan bv DVD op progressive scan, maar dat ligt erg aan je weergever. Wij projecteren op bijna 3mtr breedt, en dan is het verschil toch wel schokkend  ;D, toch heb ik nog steeds erg veel plezier van mijn LD's en koop ik nog geregelt titels bij, dat geluid is inderdaad niet te verbeteren.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

engelsje

#8
Hoi ,Frank

Wij kennen ons alleen via email,en dat mijn homepage toegevoegd is bij jullie website,onder gebruikers.

Na het nogmaals lezen van mijn ingezonden stuk over laserdiscs,komt het misschien zo over dat ik denk dat het beeld van een L.D beter is dan een DVD.

Daar wilde ik ook niet in discussie gaan,dat het beeld beter is dan een L.D daar zij we het wel allemaal overeens.
Maar bij sommige films twijfel ik daar soms wel over.
Wat ik gewoon wil duidelijk maken is,als je een echte filmliefhebber bent dat je dan zeker nog een collectie  L.D`s in je bezit mag hebben,
En het dan ook zeker de moeite waard is om als beginnende liefhebber zo`n ding goedkoop op de kop te tikken.
Het is ja ook niet zo dat er niet te kijken is naar de kwaliteit van een L.D.
Ik denk dat er meer verschil zit tussen een VHS tape en een L.D,dan een L.D v.s DVD.
Groet John Engels

J.A.F._Doorhof

#9
Zonder twijfel.
Hoewel het verschil met progressive scan DVD wel ERG groot wordt hoor, maar nogmaals dat ligt helemaal aan de weergever. Op een TV zul je dit nooit zien.

Sommige films zie ik zelf ook liever op LD, bv horror klassiekers hebben gewoon veel meer "feel" op LD, en op DVD begin ik me steeds meer te ergeren aan EE, dit had je op LD niet.

Kijk bv naar een LD transfer van bv Hunchback of Notre Damm, dit is een transfer die gewoon bijna feilloos is (en DTS).

Ach,
Als er geen laserrot was dan zou ik tot in de eeuwigheid naar LD's blijven kijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PVDB

Investeren in laserdisc....... het hangt er een beetje van af vind ik. Ten eerste gaat de term investeren als het om laserdisc's gaat niet echt meer op veel liefhebbers ruimen inderdaad hun verzamelingen voor belachelijke prijzen op. Persoonlijk vind ik laserdisc nog steeds een schitterend medium grote glimmende platen vaak gestoken in verschrikkelijk mooie glossy fold-out hoezen en daarnaast ook vaak nog eens gereleased als box-set met de nodige extra's.
Met name bij collector's editions en box-sets druipt de liefde waarmee deze uitgaven zijn gemaakt er vanaf. Dat is eigenlijk wat ik mis bij dvd's zo'n nietszeggend plastic doosje het breekbare geluid als je het schijfje er uit wrikt  het doet me allemaal weinig. De kwaliteit en dan met name de beeldkwaliteit ja die is superieur maar ook op dvd wordt er nog al eens een rotzooitje van gemaakt. Vergelijk de dvd release van de Texas Chainsaw Massacre maar eens met de special collectors edition op laserdisc er gaat ineens een geheel nieuwe wereld voor je open zoveel meer gedetailleerd is de ld release!. Daarnaast zijn dts laserdiscs superieur aan dvd's als het om de soundtrack gaat. Helaas zijn er niet zoveel dts ld titels maar allemachtig wat een geluid!! luister maar eens naar b.v. Casper, ID4, Dark City of In The Mouth Of Madness op dts ld. Ik ben van mening dat als je filmliefhebber bent een bescheiden investering in ld helemaal niet zo gek is. Voor de prijs van een goede dvd speler kan je tegenwoordig ook een goede laserdisc speler inclusief honderd films op de kop tikken. Zelf heb ik de afgelopen jaren diverse verzamelingen en spelers gekocht en vaak tegen belachelijk lage prijs. Natuurlijk zijn er uitschieters naar de andere kant, 1500,- voor een star wars box is natuurlijk je reinste flauwekul maar de 1200 nieuwe laserdiscs die op marktplaats een paar dagen geleden er uit gingen voor 175 Euro... tja daar kun je je toch geen buil aan vallen.

Groeten,
Peter.

P.S. nadeel van laserdisc's: ze nemen erg veel ruimte in en ook ik moet nodig wat opruimen. Als er iemand is die in de wondere wereld van de laserdisc wil duiken laat het mij even weten. Ik heb nog een speler (cld-d515) inclusief zo'n 100 films.... o ja krijg die star wars box (S.E. / DD) er ook bij, ik hou niet van star wars.

Dit opruimaanbod staat ondertussen ook in de Te Koop sectie van dit forum.

Peter

Selmar_Cleef

#11
Als je kijkt naar LD releases is Nederland/Europa weer een achterblijver met ongeveer 1000 titels. USA ongeveer 8000 en Japan met +10000 titels!! Een "echte" moviebuff ben ik bij lange na niet in vergelijking met de mensen die een reactie geplaatst hebben. Of voor mij LD's waarde hebben, geen idee. Zou dus eens ergens moeten kijken of ik een vergelijk kan maken tussen twee dezelfde films op LD en DVD. Voor zowel beeld als geluid. Beeld is dus op een TV nagenoeg gelijk bergijp ik uit Frank zijn post. Geluid is over het algemeen beter in vergelijking met DVD uitgaven, met name DTS.
Zit je met LD alleen met NTSC en PAL weergave of ook met regio-codering? En welke speler heeft de voorkeur? Veel goeds gehoord over de DVL-919.

J.A.F._Doorhof

#12
PVB mail me maar een lijst.

LD spelers hebben GEEN last van regiocoderingen, maar wel van NTSC/PAL.

Persoonlijk ben ik helemaal weg van de CLD-925 speler van Pioneer (heb er 2), maar de 919 schijnt ook zeer goed te zijn. Ik geloof dat Garmt die in zijn bezit heeft.

Beide spelers moet je voor een redelijk bedrag kunnen kopen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#13
Nog wat vragen,

Hoe erg is laserrot bij LD's? Is dit bij alle LD's mogelijk?
Aan welke prijs moet ik denken om een 919 te kopen?
Zijn alle LD's afspeelbaar als ik een NTSC/PAL speler heb, ik zie namelijk verschillende soorten LD's verschijnen er zijn CAV-LD's maar er zijn ook andere.

J.A.F._Doorhof

#14
Laserrot KAN een probleem zijn, maar de meeste LD's hebben er geen last van, bij mijn verzameling gaat het om ongeveer 5-6 LD's (meer dan 300).

Een 919 zal je tussen de € 400,00 - € 600,00 kosten.

Ik heb een 700 serie voor je voor € 250,00.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jaco

#15
CAV CLV is op elke speler afspeelbaar (of je moet een bijzonder oude trefen)
Wat van meer belang is is of je TV NTSC goed weergeeft. Maar als je nu R1 DVD's kan draaien zal dat ook met een LD wel goed gaan.

Laserrot heb ik maar bij 1 LD gemerkt. Had er in mijn toptijd zo'n 120.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

garmtz

#16
Leuk weetje: de DVL-909 (die ik heb) en DVL-919 hebben intern een CLD-925. De 909 echter is qua DVD-gedeelte gebaseerd op de DV-505 en de 919 op de DV-515.

Mooie aan de 909/919 is het feit dat je voor NTSC LD het zwartlevel op 0 IRE kan zetten. Dat kan met de 925 niet en is je zwartlevel met NTSC LDs dus hoger dan bij PAL LDs.

Selmar_Cleef

#17
Frank bedankt voor het aanbod van de 700 serie. Niet dat hem niet wil kopen of zo maar zal eerst eens kijken of een 919 nog te vinden is. Een tijd geleden had een audiozaak 'em nog staan. Misschien dat ze er nog een hebben of kunnen bestellen tegen een leuke prijs. Op internet gezocht en de prijzen liggen rond de 1100-1300 Euro :o zowel hier als bij onze oosterburen.

J.A.F._Doorhof

#18
Da's wel aan de hoge kant.
Ik zou niet meer dan € 500,00 betalen.
De 700 is een stukje minder, maar daar is de prijs ook naar.

Als je een goede speler zoekt kun je ook de CLD-925 overwegen, maar of je die nog tegenkomt ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#19
Even rond gekeken op het web voor LD's. Moet zeggen dat de keuze best groot is. Zoals Garmt al zei in het begin van deze thread zijn de meeste wel te krijgen op DVD. Sommige films die ik wil zijn alleen regio 1, ik heb zelf geen regio vrije speler dus regio 1 is voor mij geen optie op dit moment.
Iemand suggeties voor winkels hier in Nederland die nog LD's hebben. Rodisc in Rotterdam weet ik al, maar ook nog andere?? Online winkels zijn ook welkom.

J.A.F._Doorhof

#20
Vandaag even wat oude LD's gekeken, oa Return of the Living Dead 2, Freddie Mercury Tribute concert en Dinosaurs We're back (tekenfilm).

En ik moet toch eerlijk zeggen dat het er allemaal toch best goed uitziet. (was weer een tijdje geleden). Vooral bij cult films geeft de LD gewoon een extra kick.

Als je er dus goedkoop aan kan komen, DOEN.
Helemaal als we binnenkort alleen nog maar P&S DVD's gaan krijgen.

Als de Cinepro binnen is dan gaan we nog maar eens naar Indiana Jones en Star Wars kijken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

#21
Hallo,

Gezien de reviews die nog op het net te vinden zijn de Signature Collection van Universal Studios de LD's om te hebben. Sommige van die LD's zijn gebruikt voor de DVD (Apollo 13, Twelve Monkeys). Veel extra's die niet op DVD's te krijgen zijn staan wel op de LD.
Hoe meer ik erover lees hoe interessanter het wordt. Als er nog mensen iets willen weten heb ik nog een link wat veel vertelt over de LD en de techniek ervan.
http://www.frii.com/~rjn/laser/
kies dan de High Resolution PDF

Selmar_Cleef

#22
Hallo,

Raad eens wat ik vandaag heb gekocht ;D
Een nieuwe Pioneer CLD-D925. Een audiozaak had nog de 925 en 909 staan. De 909 kost dacht ik Euro 1350 en de 925 Euro 800. Er kon nog iets van de prijs af werd mij verteld voor beide. 1350 Euro vond iets te veel van het goede, dus vroeg ik voor de CLD-D925. Hij wilde hem perse kwijt omdat er weinig vraag naar was. Dus heb ik een voor een aardig prijsje mee kunnen nemen. Naar mijn idee heb ik niet te veel betaald voor deze speler.

J.A.F._Doorhof

#23
€ 800,00 is wel een hoge prijs, maar de speler is het wel waard, het is een tank.

Ik ben nu aan het experimenteren met een coax uitgang voor DTS, hoop daar volgende week meer informatie over te hebben.

Nu kan de strooptocht naar LD's beginnen, geloof me echt ZEER leuk.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Selmar_Cleef

800 Euro was de prijs op het kaartje ;D
Hij kon wel iets doen aan de prijzen van beide modellen (de 925 en 909). Mijn vraag was wat hij van de 800 Euro kon maken. Kwam even later weer terug uit het kantoor. 630 Euro, denk er nog wel over zei ik en wilde weglopen. Werd mij gevraagd of dit te duur was. Ik zei dat ik gehoord had dat ik niet meer dan 500 Euro moest betalen voor de 919 serie. "Wil je hem (de 925) dan voor 500 Euro meenemen?", vroeg de verkoper. Ik zei niets en was aan het denken. "Dit is lager als de inkoopprijs", werd mij gezegd. Heeft mij dit laten zien, inkoop is 603,xx Euro incl. BTW.
Dus ben ik nu in het bezit van een nieuwe CLD-D925 met garantie! voor 500 Euro. :-*
Nu nog een collectie beginnen van LD's. Deze of volgende maand eens naar Rodisc in Rotterdam gaan.
Toch hoop ik nog een 919 tegen te komen voor een leuke prijs.