(snel) usenet downloaden op mac

Started by jaco, November 4, 2008, 10:00:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Ik kan inderdaad wel eens proberen de file op een hdd te schrijven die buiten de raid controller om loopt.

Voordat ik een Mac pro aanschaf wil ik het wel eerst zien werken. Anders is 3000+ euro iets te veel om het te proberen..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Ik denk dat je ook moet kijken of programma's zoals TSmuxer, TSremux etc. goed draaien onder OSX (emulator?)

bart_nl

Quote from: jaco on November  8, 2008, 14:25:29
Ik kan inderdaad wel eens proberen de file op een hdd te schrijven die buiten de raid controller om loopt.
ik draai hier 7x 320 WD (+1 spare) op een Areca in raid-5 en kopieeren / verplaatsen van deze raid-5 naar een losse schijf werkt een stuk sneller dan wanneer ik hetzelfde binnen de raid partitie doe.

jaco

1 ding vindt ik nog steeds bijzonder slecht aan de Areca: Als ik een grote file copieer, dan loopt de cache vol (1 GB) en dan pas begint het copieren naar de andere discs die aan de controller aangesloten zitten, of eventuele andere devices.
Waarom niet direct al wat vanuit de cache doorschrijven ? Het algortime lijkt me bijzonder dom, pas als de chache voor 70% of zo vol is dan wordt er geschreven, of als het wel in de chache past als de complete file binnen is.
Daarbij bevriest de I/O bus zo lijkt het op het moment dat het schrijven begint (althans dat denk ik)

Het is een 133 mHz 64 bit PCI-X bus, dus een 200 MByte file moet toch zonder problemen uit het geheugen de cache van de controller in kunnen. Dan kan die op zichzelf rustig de tijd nemen de file op de array te schrijven.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bart_nl

Quote from: jaco on November  8, 2008, 17:19:20
1 ding vindt ik nog steeds bijzonder slecht aan de Areca:
de " disk write cache" optie van areca werkt ook erg onduidelijk. Je zou verwachten dat die op "auto" kan maar deze moet je blijkbaar (ook al gebruik je een bbu) handmatig op "enabled" zetten. Als je die setting niet al gedaan hebt zou kunnen kijken of dat nog helpt.

jaco

Quote from: bart_nl on November  8, 2008, 21:49:57
de " disk write cache" optie van areca werkt ook erg onduidelijk. Je zou verwachten dat die op "auto" kan maar deze moet je blijkbaar (ook al gebruik je een bbu) handmatig op "enabled" zetten. Als je die setting niet al gedaan hebt zou kunnen kijken of dat nog helpt.
Disk Write Cache Mode  - Enabled
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Michel8

Wellicht een beetje een opsomming van wat al eerder is gezegd. Maar idd, SABnzbd is echt geweldig. Via openftd zoek ik nzb's op, vervolgens voeg ik deze in SABnazb. Deze download alles automatisch, controleert alles en als dat nodig wordt het ook nog eens gerepareerd (haast zonder dat je het merkt op een c2d proc). Tot pakt ie het ook nog uit :).

Daarnaast is er voor de mensen die via kabelaar downloaden die de snelheden van usenet knijpt een optie om te downloaden middels ssl.

Harry HT

Hi Frank,
Quote from: J.A.F._Doorhof on November  4, 2008, 10:32:50
downloads hier ook geen enkel probleem op een macpro.
Met welk programma('s) download,par en rar jij op je mac?

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

HAL

Quote from: Harry HT on February 25, 2009, 16:26:16
Hi Frank,Met welk programma('s) download,par en rar jij op je mac?

Gegroet,

Harry

Ik heet geen Frank :) maar ik gebruik Unison en MacPar

J.A.F._Doorhof

Unison kan maar ik gebruik SABNZB op mijn Qnap, kan de mac uitstaan.
Voor uitpakken gewoon unrarx
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 25, 2009, 17:50:16
Unison kan maar ik gebruik SABNZB op mijn Qnap, kan de mac uitstaan.
Voor uitpakken gewoon unrarx

Maar unrarx kan, zover ik weet, niks met par-files. MacPar kan repareren m.b.v. van de par-files en pakt ook nog uit. Heeft wel een hoge CPU-belasting maar je kunt aangeven hoeveel cores je wilt gebruiken.
Overigens is SABnzb er ook voor de Mac.


J.A.F._Doorhof

SABNZB gebruik ik voor de mac :D
Ik draai prive niets meer op windows eigenlijk.

Volgens mij gaat de unpar ook met unrarx maar ik weet dat niet meer zeker, is al weer een tijdje terug, via de qnaps gaat het veel makkelijker.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

#37
Ik denk niet dat een snellere PC gaat helpen eerlijk gezegt.  Als je tegelijkertijd download een berg par's checked en tegelijk nog wat gaat unrarren dan is het het al snel druk, als je dan ook nog eens wil games of een videotje kijken dan is het helemaal feest.

De meeste NNTP clients hebben tegenwoordig toch wel uitgebreide opties om het parren, rarren en saven van files dusdanig te configureren dat dit gebeurt op momenten wanneer het kan.  Een beetje harde schijf kan kan toch wel makkelijk 35MB/s die van mij in elk geval wel en dat is gewoon nog maar een mickey mouse laptopje.

Wellicht kan je ook nog proberen het NTFS file system van windows te fine tunen.  Denk aan grote cluster size/block size.
Zie bijvoorbeeld hier:   http://www.ntfs.com/ntfs_optimization.htm




16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

donaldk

#38
Mac was altijd een probleem, OSX is echter een grafische schil over een UNIX, dus konden mensen de linux versie van BNR2 gebruiken.

Maar waarom niet een goedkoop Core 2 Duo of recenter pc-tje in elkaar knallen een VNC erop, scheelt je 150 euro aan basale monitor en keyboard/muis. En dan je downloads verdelen over twee pc's. Je download machientje trekt toch wel de halve snelheid... Voor 300-400 euro ben je klaar, okay 500, want je wilt er vast 2000 gig schijven in hangen, zodat je maar een keer per dag zaken, via gigabit ethernet, naar je raid hoeft over te zetten. Al zijn 1000 gigabyte schijfjes nog goedkoper en volop verkrijgbaar, van de nieuwe WD is er alleen nog een green uitvoering en of die al goed verkrijgbaar is...

Tube-freak

#39
Gewoon het filesystem tunen (block size 64k zetten ofzo) en de RAID block size eventueel hier op aanpassen.
Ik vrees alleen dat er dan wel een format nodig is...

Verder zoal ik al eerder aangaf de mogelijkheden van de nntp client software zo optimaal mogelijk instellen.  Deze software kan vaak alle par en rar acties voor je uitvoeren en dit kan je dus ook vrij goed optimalizeren wanneer dit mag/moet gebeuren om de pc niet onnodig te belasten.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

neptune

Heb nu sinds vandaag mn downloads via firewire lopen naar een sata dock en merk dat mijn snelheid ineens veel hoger is met dowloaden maar ook met Macpar uitpakken enz.
werkte eerst met usb schijf extern maar is veel trager. Vreemd genoeg is dit met firewire ook sneller dan downloaden naar de interne hdd van mn Imac... :withstupid:
zet hier iets neer

J.A.F._Doorhof

USB op een mac is altijd al een probleem geweest, firewire en esata daarin tegen zijn super snel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

neptune

Quote from: J.A.F._Doorhof on February 27, 2009, 18:19:51
USB op een mac is altijd al een probleem geweest, firewire en esata daarin tegen zijn super snel.
Dat idee heb ik ook al een tijd.
Met firewire draait het echt super vind ik. Volgens mij is dat niet zo processor belastend als usb is.
E-sata zit ook op mijn dock, maar die aansluiting zit niet op mijn Imac, daarvoor heb je minimaal een mac pro of macbook pro voor nodig.

zet hier iets neer