(snel) usenet downloaden op mac

Started by jaco, November 4, 2008, 10:00:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Is er hier iemand die van Usenet download met een mac op hoge snelheid ?

Ik doe dat nu op een PC via een Ramdisk omdat anders het systeem alle losse parts op een fysieke drive moet cachen, en de disk continue bezig is. Tevens zakt de snelheid dan in.

Mijn huidige PC trekt geen download met SSL hoger dan 10 Mbyte/sec omdat het single threaded is en 1 core tot 100% oploopt.
Dus ofwel:
- neem ik hier maar genoegen mee
- bouw een snellere PC
- koop een snelle mac.

Ik wil graag weten hoe je dit op een mac regelt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Bart_M


AllStar

Er is een versie van SABnzbd voor de Mac, werkt perfect! Gebruik SABnzbd ook op de PC, heerlijk programma. Op de Mac (MacBook 1.83 Core Duo / 2GB geheugen) gaan de downloads even snel als op de PC  ;)

J.A.F._Doorhof

downloads hier ook geen enkel probleem op een macpro.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ccpl

#4
hier via parallels grabit lopen op mac

jaco

#5
Quote from: Bart_M on November  4, 2008, 10:05:58
Wat voor pc gebruik je nu?
Dual Xeon 3.4 gHz met 4 GB ram.
Newsleecher cache directory gemapped op een 1 GByte ramdisk, en de files worden weggeschreven naar een Raid-5 volume van 1.6 TB (hardware Raid controller Areca)

Snel download is hier dus 120 mbits/sec wat dus met SSL ~ 10 MByte/sec is en zonder SSL 14 Mbyte/sec.

Er zijn wel goede argumenten voor een mac:
- stil, de huidige PC is relatief luid (Xeon is 130 watt per stuk, en 10 hdd's hebben ook wat koeling nodig)
- Geen domme geheugen limiet van 4 GB (of ik moet een 64 bit Vista gaan installere)
- Gelijk klaar, geen PC meer bouwen.

Ik wil dus snel kunnen downloaden, en de files met PAR kunnen checken. Ook de TS files aan elkaar plakken.
Verder speel ik Wolfenstein Enemy territory, maar daar is ook een mac versie van heb ik al gezien.

bedankt voor de hulp.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Moony

Quote from: AllStar on November  4, 2008, 10:28:15
Er is een versie van SABnzbd voor de Mac, werkt perfect! Gebruik SABnzbd ook op de PC, heerlijk programma. Op de Mac (MacBook 1.83 Core Duo / 2GB geheugen) gaan de downloads even snel als op de PC  ;)

Heb die ook ooit geprobeerd maar snapte er echt geen hout van destijds.

Ik gebruik nu Unison of iGrabNews icm UnRarX. Werkt perfect, behalve dat iGrabNews niet altijd even stabiel is en er weinig instelmogelijkheden zijn bij dit programma. (bv priority server instellen enz)
stereo: Dynaudio Xeo 4 | BK P10-150-GEM | Marantz NR1510 | Marantz CD5004 | Technics SL1411 + AT-VM95e
surround/tv: Good Old Pioneer Plasma | Denon AVR-X1400H | Philips BDP2900 | Dune HD Solo Lite | Chromecast | Teufel Consono 35 Mk3 | Klipsch R-10SW

HAL

Quote from: Moony on November  4, 2008, 20:46:30
Heb die ook ooit geprobeerd maar snapte er echt geen hout van destijds.

Ik gebruik nu Unison of iGrabNews icm UnRarX. Werkt perfect, behalve dat iGrabNews niet altijd even stabiel is en er weinig instelmogelijkheden zijn bij dit programma. (bv priority server instellen enz)


Hier ook Unison maar ben geen fan van de Mac newsprogramma's. Grabit draait ook onder wine op een Mac en dan hoef je dus geen windows te installeren. SabNZB draait ook prima op de Mac.

BarcoCRT

Quote from: jaco on November  4, 2008, 20:06:35
Snel download is hier dus 120 mbits/sec wat dus met SSL ~ 10 MByte/sec is en zonder SSL 14 Mbyte/sec.
En welk abo heeft U? O0
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

diceman

Quote from: BarcoCRT on November  4, 2008, 21:05:49
En welk abo heeft U? O0

Ben wel geen Jaco ;-), maar denk hetzelfde abbo die ik heb, namelijk UPC Power fiber 120.
werk als een trein, moet ik bekennen.

jaco

ja UPC, iedereen maar afgeven op upc, maar dit is wel een mooi product.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

AllStar

Quote from: jaco on November  4, 2008, 22:10:51
ja UPC, iedereen maar afgeven op upc, maar dit is wel een mooi product.

Mag van mij hier ook beschikbaar worden, dan hebben ze er een klant bij denk ik. Service / helpdesk van UPC zal ik maar niet teveel over zeggen, maar als alles werkt is het prima hoor  :)

jantje112

Wat een snelheid, dat moet ik ook hebben!

Even controleren wanneer het leverbaar is

bart_nl

zet een SSD in je huidige PC dan ben je ook van je geheugen probleem af.

jaco

Quote from: bart_nl on November  5, 2008, 21:06:52
zet een SSD in je huidige PC dan ben je ook van je geheugen probleem af.
Maar die houdt het niet zo lang, 40 GB per uur download..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bart_nl

Quote from: jaco on November  6, 2008, 05:24:43
Maar die houdt het niet zo lang, 40 GB per uur download.
ik bedoel ssd i.p.v. je ram disk, of ben je bang dat een ssd dat bij jouw gebruik niet lang volhoudt?

jaco

Quote from: bart_nl on November  6, 2008, 07:03:48
ik bedoel ssd i.p.v. je ram disk, of ben je bang dat een ssd dat bij jouw gebruik niet lang volhoudt?
Ik denk dat SSD langzamer is dan ramdisk
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bart_nl

Quote from: jaco on November  6, 2008, 23:06:42
Ik denk dat SSD langzamer is dan ramdisk
dat weet ik wel zeker maar het is mij niet duidelijk dat het ook de beperkende faktor zou zijn bij jouw gebruik aangezien je de data naar een raid 5 schijf wegschrijft. Ik bedoelde het als oplossing voor de door jou ervaren beperking in geheugen onder windows.

Erik

Ik weet niet of je hier wat aan hebt, maar hier mijn ervaring op mijn oude pc Pentium 4 op 2.8 ghz. daar had ik via een hack OSX op geinstalleerd en daarmee mijn pc zeg maar in een mac verandert. Alles werkte tenslotte.

Natuurlijk heb ik ook downloaden geprobeerd en ik had 2 pakketten geprobeerd, Unison en eentje waar ik de naam niet meer van weet. Nadat ik de mac versie van unrar had geïnstalleerd ging alles net zo soepel als op de pc. Ik heb/had een 20mb lijn en ik haalde de volledige snelheid dwz 1950kb per sec net als de pc met newsleecher of sabnzbd.
Oh sorry ik lees nu pas dat je 120mb heb ik las eerst 20 mb  :-X


"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

Kun je niet even de mac van Frank of een andere Applefiel lenen voor een weekje ;D
Kom op Frank zie het als een review ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Robbo

Quote from: bart_nl on November  6, 2008, 07:03:48
ik bedoel ssd i.p.v. je ram disk, of ben je bang dat een ssd dat bij jouw gebruik niet lang volhoudt?

Ik had ook hoge verwachtingen van SSD voor deze toepassing, maar het werkt simpelweg niet voor dit gebruik.   

De Usenet bestanden werkt met kleine 'parts' van ongeveer 100-200 Kb en na de volledige download plakt het download programma dit aan elkaar.  Dit principe van kleine bestanden werkt blijkbaar niet, want de SSD staat continue te lezen/schrijven, terwijl wanneer je een normale harddisk gebruit, je het HDD lampje af en toe zit flikkeren.

Die SSD heb ik er dus maar snel weer uitgehaald en ben teruggegaan naar het gebruikt van een Ramdisk.

Robbo

En dit is overigens met maar 15Mb/s  download.   Iets hoger en het gaat volgens mij helemaal over in downloadfouten.  Simpelweg om de SSD het niet meer bij kan houden.

bart_nl

Quote from: Robbo on November  7, 2008, 21:46:45
Ik had ook hoge verwachtingen van SSD voor deze toepassing, maar het werkt simpelweg niet voor dit gebruik.   
ik ook een illusie armer. Heb het zelf wel overwogen maar aangezien mijn internetverbinding helaas geen 120mbit is voldoet een enkele hardware raid-5 setup.

Als je zo'n 120mbit verbinding hebt kun je m.i. ook raid-0 overwegen. Als de boel crasht download je het nog een keer ;)

jaco

Quote from: bart_nl on November  7, 2008, 22:18:46
Als je zo'n 120mbit verbinding hebt kun je m.i. ook raid-0 overwegen. Als de boel crasht download je het nog een keer ;)
Als ik slechte delen heb download ik ze nu ook gewoon op nieuw, soms zijn ze wel goed, is sneller dan reparen :)

Ik betwijfel of mijn controller in raid-0 mode sneller is. Bij een 100 MByte file zie ik eigenlijk geen impact. Met een 200 MByte file is blijkbaar het I/O systeem iets te lang belast en stopt de download even (1 seconde)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

#24
Wanneer je googled op 'Ramdisk OSX' kom je diverse oplossingen tegen.  Dus wat jij wilt is mogelijk.

Overigens heb je perce een RAID5 oplossing nodig om je downloads snel genoeg weg te kunnen schrijven ?   Ik neem aan dat een moderne harddisk in een Power Mac ook wel 80MB/s kan halen.   Headroom genoeg lijkt voor een een 120mb/s download.

Die XSAN oplossing van Apple is overigens wel zeer cool.   Beetje prijzig  ;D  maar wel een manier om je hoofd pc klein te houden en de rest van je storage in een andere ruimte te dumpen.