XTZ Room Analyzer

Started by Starred, November 4, 2008, 08:55:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred



QuoteThe impact of optimizing subwoofer settings is, not surprisingly, very dramatic. First off I found the sound a lot drier with less reverb (decay), walking around the room bass was way more consistent than it had been. On certain albums where notes previously coincided with a suckout I found whole bass lines that had only been hinted at in the past. Bass strings and percussion achieved the greatest improvements. Timing was enhanced along with scale, tonal balance was more even and the incidence of unnatural sibilance was much reduced, as there was more upper bass to balance vocals. Integration between subwoofers and open baffles definitely took a big step forward. Some albums did not sound as good, these were ones that gained from the room modes because they were mixed to be bass-light or for some reason the music could that an artificial boost. A few albums that were uncomfortable to listen to due to over-blown bass now became much better balanced. Returning the subwoofers to their original settings still gave a tremendous sound but the new, much more balanced settings give a way more consistent sound that contains much more musical information with much improved timing. Getting to this point without a way to measure and analyze your setup requires skill that I don't possess and luck that I don't have. The XTZ Room Analyzer is very good value for money, the improvement it can bring to a subwoofer-based system is huge and it is hard to imagine how your can find another way of achieving this by spending just $320

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1108/xtz_room_analyzer.htm

Ramius

Leuke tool en niet zo duur 8)


Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

keezie

Hoi iedereen,

Ik ben nieuw hier. Dus ik weet nog niet precies hoe het alemaal werkt. Maar ik heb naar aanleiding van het artikel van enjoythemusic zo'n roomanalyzer aangeschaft bij Intosurround uit Eindhoven. Ik bouw zelf mijn luidsprekers en ben gewoon lekker aan het hobbyen.
Maar het moet wel lekker klinken. Nu heb ik wat probleempjes met mijn kamer acoustiek dus heb zo'n analyzer gekocht (en niet alleen voor het laag). Op m'n laptop aangesloten en microfoontje op mijn luisterplaats neergezet (SCHRIK) daar klopte dus helemaal niets van.
Het laag was niet aanwezig laag/midden veel TE en het midden liep weer wat achter (hoog was recht). nou ja dan maar gaan kijken wat ik kan doen. Ik ben aan het experimenteren met speakers in een plank (open baffle). Ik heb er nu niet heel veel tijd voor, maar ik heb wat geschoven met de planken en daardoor werd het al heel wat beter (nou alleen maar hopen dat mijn vrouw laat thuiskomt). Ik zal ze waarschijnlijk wel weer terug moeten zetten. Maar mijn eerste indrukken met dit apparaatje zijn zeer bemoedigend. Ik ga ook eens een keertje met dat ding bij m'n maat langs. Eens kijken wat zijn reactie zal zijn. Later meer......... :)

Jack-uit-Boz


mikeske

die heb ik gisteren in actie gehoord in samenwerking met hun sub met room equalizer en dat was echt super  :o
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Starred

Quote from: mikeske on November  6, 2008, 19:24:20
die heb ik gisteren in actie gehoord in samenwerking met hun sub met room equalizer en dat was echt super  :o

Heb je dan ook zonder equalizer geluisterd?

snikkeltje

Betaalbaardere variant t.o.v van de Velodyne SMS!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

bmateijsen

Het zijn totaal verschillende produkten. De SMS-1 is inderdaad een meetsysteem, maar meer is het nog een parametrische EQ voor het laag beneden 200 hrz. De XTX room analyzer is een meetsysteem, die aangeeft of je correcties moet doen, maar gaat er vanuit dat de parametrische EQ zelf al in de subwoofer aanwezig is. ;).



Quote from: snikkeltje on November  7, 2008, 10:21:39
Betaalbaardere variant t.o.v van de Velodyne SMS!

Starred

Quote from: bmateijsen on November  7, 2008, 10:38:26
Het zijn totaal verschillende produkten. De SMS-1 is inderdaad een meetsysteem, maar meer is het nog een parametrische EQ voor het laag beneden 200 hrz. De XTX room analyzer is een meetsysteem, die aangeeft of je correcties moet doen, maar gaat er vanuit dat de parametrische EQ zelf al in de subwoofer aanwezig is. ;).

Zou de XTZ toegevoegde waarde hebben als je al een Velodyne DD-sub hebt?

snikkeltje

Quote from: bmateijsen on November  7, 2008, 10:38:26
Het zijn totaal verschillende produkten. De SMS-1 is inderdaad een meetsysteem, maar meer is het nog een parametrische EQ voor het laag beneden 200 hrz. De XTX room analyzer is een meetsysteem, die aangeeft of je correcties moet doen, maar gaat er vanuit dat de parametrische EQ zelf al in de subwoofer aanwezig is. ;).


Ah idd, had het artikel alleen vluchtig doorgelezen, nou ja dan koop je d'r nog een Feedbackdestroyer, voor zo'n 50  Euro, van Behringer erbij en dan ben je ook klaar.
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

bmateijsen

Waar denk je zelf dat de toegevoegde waarde zit?

Quote from: Starred on November  7, 2008, 11:19:16
Zou de XTZ toegevoegde waarde hebben als je al een Velodyne DD-sub hebt?

mikeske

Quote from: Starred on November  7, 2008, 08:39:56
Heb je dan ook zonder equalizer geluisterd?

ze hebben de sub dus eerst laten spelen zonder enige aanpassing.
En klok goed, maar bepaalde frequenties hadden een redelijke boost.
Dan hebben ze een meting gedaan met de room analyser en die dan in de equalizer geprogrammeerd.
En daarna was het toch echt een stuk beter.
Daarna nog eens een meting gedaan en de curve zag er toch behoorlijk recht uit  :)

Wat ik wel een + punt vind aan het systeem is dat hij het volledige spectrum meet.
En op hun speakers kan je telkens op de achterkant via brugjes de tweeter of woofer een paar DB meer of minder laten spelen.
Dus dan kan je eventuele pieken of dalen opvangen door daar bv de woofer van je fronts op -4 DB in te stellen achteraan de speaker.
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

bmateijsen

Dan is de speelruimte voor het laag relatief beperkt... als het slechts -4dB is.

Quote from: mikeske on November  7, 2008, 13:25:00
ze hebben de sub dus eerst laten spelen zonder enige aanpassing.
En klok goed, maar bepaalde frequenties hadden een redelijke boost.
Dan hebben ze een meting gedaan met de room analyser en die dan in de equalizer geprogrammeerd.
En daarna was het toch echt een stuk beter.
Daarna nog eens een meting gedaan en de curve zag er toch behoorlijk recht uit  :)

Wat ik wel een + punt vind aan het systeem is dat hij het volledige spectrum meet.
En op hun speakers kan je telkens op de achterkant via brugjes de tweeter of woofer een paar DB meer of minder laten spelen.
Dus dan kan je eventuele pieken of dalen opvangen door daar bv de woofer van je fronts op -4 DB in te stellen achteraan de speaker.

mikeske

Quote from: bmateijsen on November  7, 2008, 13:31:47
Dan is de speelruimte voor het laag relatief beperkt... als het slechts -4dB is.


ik heb het enkel over de luidsprekers he Bjorn  :)
Daar kan je de tweeter en de woofer - 4 - 2 neutraal + 2 + 4 db doen.

De Subwoofer met de ingebouwde equalizer kan je iedere frequentie zoveel aanpassen als je wil.

Of je kan zoals ze al aangeven, meten met de room analyzer en dan alles ingeven in een behringer ( zoals het hier nu is ).
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

bmateijsen

Quote from: mikeske on November  7, 2008, 13:35:38
ik heb het enkel over de luidsprekers he Bjorn  :)
Daar kan je de tweeter en de woofer - 4 - 2 neutraal + 2 + 4 db doen.

De Subwoofer met de ingebouwde equalizer kan je iedere frequentie zoveel aanpassen als je wil.

Of je kan zoals ze al aangeven, meten met de room analyzer en dan alles ingeven in een behringer ( zoals het hier nu is ).
[/quote]


Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat het ook voor de subwoofer was.

mikeske

#15
Quote from: bmateijsen on November  7, 2008, 13:38:29
De Subwoofer met de ingebouwde equalizer kan je iedere frequentie zoveel aanpassen als je wil.

Of je kan zoals ze al aangeven, meten met de room analyzer en dan alles ingeven in een behringer ( zoals het hier nu is ).



Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat het ook voor de subwoofer was.


Ik denk dat de sub een 10-Band Grafische equalizer en een 5-Bands Parametrische equalizer heeft.
En je kan 10 presets maken, zodat je bv een verschillende instelling kan bewaren voor film, muziek, enz ... Of voor verschillende plaatsen in de kamer.

Je kan de sub ook aan de pc hangen en dan kan je werkelijk bijna alles instellen.
Gain, fase, high pass en low pass filter, parametrische aanpassingen, auto off tijd, zelfs waneer het schermpje moet dimmen op de sub  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Ramius

Zou dit een goede aanvulling zijn van mijn Monitor Audio GSW12 sub? Deze beschikt over een 10 band grafic equalizer!  ::)
Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

mikeske

Quote from: Ramius on November  7, 2008, 14:45:16
Zou dit een goede aanvulling zijn van mijn Monitor Audio GSW12 sub? Deze beschikt over een 10 band grafic equalizer!  ::)

ik denk het wel  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

keezie

Die Behringer apparaten hebben allemaal XLR aansluitingen. Als ik een "gewone" voorversterker heb en een "gewone" eindversterker, heb ik er dan iets aan of moet ik dan een soort van coverter hebben. Als ik niet met mijn speakers kan schuiven, kan ik altijd nog zo'n equalizer gaan proberen. en BTW hij meet het hele spectrum en laat zien wat er te veel of te weinig aanwezig is.

mikeske

#19
Quote from: keezie on November  7, 2008, 17:25:10
Die Behringer apparaten hebben allemaal XLR aansluitingen. Als ik een "gewone" voorversterker heb en een "gewone" eindversterker, heb ik er dan iets aan of moet ik dan een soort van coverter hebben. Als ik niet met mijn speakers kan schuiven, kan ik altijd nog zo'n equalizer gaan proberen. en BTW hij meet het hele spectrum en laat zien wat er te veel of te weinig aanwezig is.


je koopt gewoon 2 omvormers van XLR naar Cinch, kost je 3€ voor de 2 of zo  :P
Hier heb ik het ook zo gedaan.

Hij meet inderdaad het hele spectrum  :)

enkele afbeeldingen:








Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Starred

Quote from: bmateijsen on November  7, 2008, 12:56:56
Waar denk je zelf dat de toegevoegde waarde zit?


Het meten van het volledige spectrum. Zodat ik weet wat het effect (positief of negatief) is geweest van het toevoegen van kleed, gordijnen, planten etc

mikeske

Quote from: Starred on November  7, 2008, 19:05:25
Het meten van het volledige spectrum. Zodat ik weet wat het effect (positief of negatief) is geweest van het toevoegen van kleed, gordijnen, planten etc

inderdaad, de velodyne is prima voor het laag.
maar hiermee kan je de rest ook eens bekijken en eventueel verbeteren  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Ramius

Ik heb even de handleiding doorgenomen en daar staat in dat het voor pc geschreven is maar ik heb een appeltje  ::)


Pioneer |KRP-500M|
Yamaha |RX-V3067|BD-S1067|
Monitor Audio |GS 60|GSW12|Radius 250|Radius 90|
Van den Hul |Bay C5|HDMI|HDMI Flat|Octocoupler|Digicoupler|Videolink 75 Antenna|First Ultimate MKII| IsoTek |Sigmas|New Optimum|

bmateijsen

Ik zet wel mijn bedenkingen bij de microfoon van dit setje. Tevens wordt door het programma aangegeven dat nagalmtijden onder de 100 hrz minder nauwkeurig zijn.

Quote from: mikeske on November  7, 2008, 19:07:44
inderdaad, de velodyne is prima voor het laag.
maar hiermee kan je de rest ook eens bekijken en eventueel verbeteren  :)

mikeske

Quote from: Ramius on November  8, 2008, 11:00:43
Ik heb even de handleiding doorgenomen en daar staat in dat het voor pc geschreven is maar ik heb een appeltje  ::)




hier ook allemaal mac's.
Maar gewoon parallel's opgestart, aangesloten en klaar  ;)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost