centerspeaker verbouwen zodat deze in meubel past.

Started by TheBaz, October 21, 2008, 11:51:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TheBaz

Hallo allemaal,

Ik heb in m'n nieuwe huis een ander tv meubel gekocht, namelijk deze

En daar past mijn center speaker niet in (middelste vakje).

Nu kan ik deze er met veel geweld wel inkrijgen maar dat leek mij niet bevordelijk voor de kwaliteit van het geluid en de staat van het meubel in zijn geheel  ;D

Ik wil dus een ander kast gaan maken voor de speaker maar deze moet dus wel het zelfde volume hebben en daarom iets langer worden.
Daarnaast heeft deze een reflexpoort aan de achter zijde en dat is ook niet echt handig in het meubel, denk ik.
Nu komen de vraagjes  :)
- Kan ik zonder problemen de maten van de kast aan passen (daarbij wel het volume gelijk houdend)?
- Kan ik de reflex poort aan de voorzijde plaatsen (mits ik ruimte heb in de baffle)?
- Als ik de poort weglaat zal de freq. response veranderen, kan ik dit nog compenseren met bv een groter volume?

Groetjes,

Bas
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Onne

En je hebt de pootjes aan de onderkant er al af gehad ?


Interficior

Quote from: TheBaz on October 21, 2008, 11:51:26
- Kan ik zonder problemen de maten van de kast aan passen (daarbij wel het volume gelijk houdend)?
Nee.
Quote- Kan ik de reflex poort aan de voorzijde plaatsen (mits ik ruimte heb in de baffle)?
Ja.
Quote- Als ik de poort weglaat zal de freq. response veranderen, kan ik dit nog compenseren met bv een groter volume?
Je krijgt niet dezelfde respons meer terug met hetzelfde fasegedrag. Echter weet ik niet hoeveel die poort toevoegt in dit geval.
Take it or lease it

TheBaz

Quote from: Onne on October 21, 2008, 12:59:52
En je hebt de pootjes aan de onderkant er al af gehad ?
Het probleem zit hem niet in de hoogte maar in de breedte.
De ruimte is 44cm breed en de center is 48cm breed.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

PjotrrrNL

Met maar 4cm van de breedte af en dat in volume aan de achterzijde goedgemaakt moet het toch wel goedkomen?
Indien je de achterzijde van dat vak in de kast openmaakt is een reflexpoort in de achterzijde ook niet echt een probleem.

TheBaz

#5
@Interficior:
thnx voor de response.
Ik hoop dat je mij iets meer info kunt geven als ik wat concreter word.

De kast is dus ~4cm te breed, 48 moet ~43 worden.
Als ik dit even snel omreken (17,5*48*24cm externe maten, 18mm wanddikte) kom ik op 12,4 liter.
Als ik dit volume gelijk houd bij een kast van 43cm breed moet de kast ruim 1,5 cm langer worden 24 => 25,5

Wat voor een effect heeft een langere kast (afstand wooofer <=> achterwand??) op de freq. response?
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Interficior

Het gaat om de breedte danweg hoogte van de kast. Deze veroorzaakt een baffle-step zoals dat heet en daar is je filter op afgestemd. Als je je kast smaller gaat maken dan verandert je response ook. Ik durf alleen te betwijfelen of je dat verschil gaat merken van 48 naar 43 centimeter, zeker als je het ook nog eens in een kast plaatst.
Take it or lease it

PjotrrrNL

Enig verschil in klank zal er altijd zijn, de aanpassing in de kastmaten is echter klein.
Verschil zal dus klein tot onhoorbaar zijn...

Gewoon doen dus, je hebt ook weinig keus. ;)

TheBaz

Thnx voor alle response  O0
Ik ga het gewoon es pionieren.
Ik ben nog niet zover maar als ik ga bouwen dan graaf ik dit topic wel weer op.
" I knew it... I'm surrounded by assholes!!"

Brimme

hahah,

heb precies hetzelfde meubel,
heb hem deze week verbouwd om mijn AVR3808 in het middelste vakje te krijgen
heb de middelste la verwijderd. en het plankje iets hoger geplaatste zodat mijn receiver zijn warmte kwijt kan.





Denon AVR-3808A , Monitor Audio RS6 ,Monitor Audio Silver 3i , Playstation 3, Panasonic Th42pz80.