Hardstenen tegels voor speakers, doen of niet?

Started by niels1962, October 27, 2008, 11:57:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

niels1962

Hallo allemaal,

Ik heb momenteel mijn speakers op spikes in schoteltjes op mijn houten vloer staan. Omdat ik eind deze maand een keuken laat plaatsen (en een blad laat storten) doet zich de unieke gelegenheid voor tegels in de door mij gewenste vorm van de speaker te laten storten. Ik zit zelf te denken aan een dikte van vier centimeter.

Nu mijn vraag. Zijn er mensen die overgegaan zijn van spikes en schoteltjes naar redelijk zware tegels onder hun speakers en wat zijn jullie ervaringen daarmee? En heeft het bij een subwoofer ook zin? Ga ik echt verschil horen of ga ik extra kosten maken op niets af?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Spijkie

Hallo Niels,

Ook ik heb een houten vloer en speel al een tijd met een ntuurstenen onder tegel en daarbovenop de schoteltjes met spikes voor de ontkoppeling ( MA RS8 standaard).

Zeker aan te raden en als je de kans krijgt en t niet al te veel kost gewoon doen! anders eerst even naar de stoep lopen en 2 tegeltjes eruit halen en proberen ;) wel weer terug leggen he :)

Groeten,

Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

niels1962

Je hebt dus nog steeds de schoteltjes er onder? Dus niet de spikes rechtstreeks op de tegel? Ik meen dat ook wel eens gelezen te hebben.

Gr. Niels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Kjelt

Quote from: niels1962 on October 27, 2008, 11:57:30
En heeft het bij een subwoofer ook zin? Ga ik echt verschil horen of ga ik extra kosten maken op niets af?
Ik ben juist uitermate tevreden met mijn Gramma's onder mijn subwoofers, moet er niet aan denken als deze op granieten tegels op de fundering zouden staan, dan denk ik dat er meteen oorlog met de buren is.  ;D
Verder snap ik niet wat de meerwaarde van stenen tegels is als je daarna een ander ontkoppelmechanisme gebruikt (schotels met spikes)? Tenzij je houten vloer zo gammel is dat ie mee staat te veren maar dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Wat zit er onder je houten vloer? Ik neem aan de fundering van het huis of zit je op een etage van een 17e eeuws grachtenpand en liggen er alleen houten balken en lucht onder? In dat laatste geval zou het wel wat kunnen betekenen voor de stabiliteit van het systeem. Overigens ziet het er natuurlijk wel goed uit van die natuurstenen onder je speakers. Just my two cents.

niels1962

Dat is ook wat ik bedoelde. Ik wil dus rechtstreeks met de spikes op de tegel, niet het schoteltje meer er tussen. De reden waarom ik het wil (laten) doen is dat ik wel eens ergens gelezen heb dat het de geluidskwaliteit erg ten goed komt. Er is echter nog een reden. Mijn houten vloer is niet echt recht en als ik de speaker wat verschuif (bewust of onbewust) staat hij niet stabiel meer maar wankelt op twee spikes, de andere twee zitten dan niet goed in het schoteltje.

Onder mijn houten vloer ligt (nog) een houten vloer van underlayment (18 mm) dus samen met de toplaag dus zo'n 40 mm hout. Onder het hout de betonnen vloer. 
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Kjelt

In dat geval zal het zeker uitmaken aangezien je nu dus een instabiel systeem hebt.
Alleen wat is de meerwaarde van het gieten tov een aparte mooi geslepen granieten (of andere steensoort) tegel, wellicht de kosten?
Is deze dan nog steeds verplaatsbaar (verhuisbaar)?

niels1962

De meerwaarde is dat ik een terrazzo blad krijg die word net zolang geschuurd totdat hij half glanzend is. De tegels die ik laat storten zullen er dan ook zeker graniet achtig uit zien en het voordeel ik dat ik ze kan laten storten in de de vorm van de speakers. Mijn speakers (Dali suite) hebben een ovale zijkant, voor breed naar achter smal. Ik ga dan een mal laten maken die exact de vorm van de speaker heeft en iets onder de speaker uit zal steken (+/- 2 cm). Als je langs de rechterspeaker kijkt, kijk je de keuken in. Je kunt dan dus zien dat het materiaal onder de speaker exact hetzelfde is als het aanrecht. Leuk detail toch?
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

solitaire

Een zware tegel met 'full-body-contact' (;)) op je vloer voegt (locaal) massa toe aan je vloer. Als je met spikes je speakers op de tegel/vloer zet koppel je je speakers aan een hogere massa dan wanneer je ze alleen op de vloer gezet zou hebben. Dit betekend over het algemeen een klankmatig voordeel.

Als je vloer dusdanig non-egaal is dat 'full-body-contact' niet te verwachten is, koppel dan je tegel met 3 spikes aan de vloer, en je speakers weer met spikes aan de tegel (een koppeling dmv. spikes is OK, maar een 'full-body-contact' is onder bepaalde omstandigheden, vnl. afhankelijk van de structuur van de contactvlakken, beter).

Vilt of schoteltjes als tussenlaag toepassen is bijna altijd compromiterend voor het plaatsingssysteem als totaal. In deze zin is de houten (onder-)vloer ook een tussenlaag voor de betonnen basisvloer en je terrazzo tegel, en zou dus idealerwijze weggenomen dienen te worden (:-*).

succes, en veel plezier ook van je keuken



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Deleted member

Ik heb sinds kort 4 (Belgisch natuurstenen) tegels, twee per speaker, elk zo'n 30cm breed, 15cm diep en 15mm dik. De voorste spikes delen een tegel en de achterste spikes idem. Werkt erg goed in mijn situatie en mijn gelijmde (non-clic dus) laminaatvloer is niet zo egaal recht gelegd door de vorige eigenaar dus Solitaire z'n commentaar past bij deze situatie omdat ik denk dat de twee losse tegels meer contact maken met de vloer dan een enkele tegel zou doen. De tegels had ik nog liggen van m'n schouw dus het heeft me niks gekost.

niels1962

Oke Solitaire, resumerend kan ik dus stellen tussen mijn tegel en de houten ondervloer dus geen vilt te plaatsen. Ik had dat nog in mijn achterhoofd om de speakers makkelijk van de achterwand af te kunnen schuiven. Zonder vilt zal ik dat dus gewoon iets voorzichtiger moeten doen. Bedankt voor het advies. En de keuken? Dat gaat zeker lukken, thanks.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

solitaire

Quote from: niels1962 on October 28, 2008, 09:25:47
Oke Solitaire, resumerend kan ik dus stellen tussen mijn tegel en de houten ondervloer dus geen vilt te plaatsen.

Let bij het plaatsen dus wel even op dat de tegel en de vloer volledig contact maken: oneffenheden zorgen voor kleine trilling-bronnetjes. Even op meerdere plaatsen er op kloppen met een schroevendraaier oid. is voldoende om dat te ontdekken.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

niels1962

Pfoei, dat gaat moeilijk worden zeg Solitaire. De tegel gaat aboluut stevig op de grond liggen en zal dus nergens kantelen omdat hij een groot genoeg oppervlakte heeft. Maar of ie ook overal word gedragen door de ondergrond daar heb ik nu al mijn twijfels bij. Het is een nogal levendige vloer zeg maar ;-)
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

solitaire

Gewoon uitproberen (als de tegels een slecht idee blijken te zijn heeft het uitproberen je toch nagenoeg niets gekost).

Des te kleiner het oppervlak en des te hoger de massa van de tegel, des te kleiner is de kans op het vormen van storende genoemde trilling-bronnetjes.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

simsatit

Als je je speakers aan je vloer koppelt dmv spikes kan dat een gehoormatig voordeel geven, echter kan er ook een groot nadeel aan kleven, als je bv een betonnen vloer hebt en je set staat op zolder kan er veel meer geluids doorslag zijn naar buren, ik heb om die reden geen spikes meer onder mijn front speakers. een mooie oplossing zou zijn een hardstenen plaat onder je speakers met spikes en de plaat zelf ontkoppelen van de vloer met rubber doppen.

Greets,
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Joppietersen

k zag deze thread wat laat maar toch nog even een bijdrage.

Ik heb ook een houten vloer en die is ontzettend gevoelig voor audio: bepaalde bas-frequenties worden enorm versterkt, klinkt voor geen meter meer, echt waardeloos.

Dé oplossing in mijn geval was:

bij de locale tegelboer 4 gelijke vloertegels gekocht, iets van 8mm dik schat ik, 40*40 cm

onder de onderste een paar wat grotere viltjes tegen beschadigen vloer (kan je je speakers later ook wat makkelijker positioneren mbt plaatsing en toe-in etc)

daar bovenop een stuk speel-toestel-rubber-tegel. Bij de locale bouwmarkt gekocht, zijn vrij homogene (en dus lastig te doorsnijden) rubberen tegels die ter beveiliging van vallende kinderen bij speeltoestellen gebruikt kunnen worden, iets van 2 cm dik, zelf op maat gesneden ter grootte vd tegel

daar bovenop weer een (zelfde) vloertegel

Daar bovenop de speaker. Had ik eerst ook nog met spikes maar gezien de maat van de tegel stonden die spikes erg op t randje en als je ze per ongeluk aanraakte dan had je de kans op vallen dus nu heb ik er geen spikes meer onder

T is dus een soort van sandwich geworden, dat rubber tussen 2 tegels en de speaker is nu volledig ontkoppeld, mijn speaker heeft ook nog eens de baspoort ad onderkant en toch werkt t perfect (en kost weinig)

succes

Onne

Ik heb sinds gister,

Een rubbertegel van 25mm dik en 40*40,

Daar op de 2 tegels van onderstaande foto,


Nu lijkt het net alsof de 2 stenen tegels zweven, omdat die een 50*50 zijn en er overheen vallen!

Geluid blijft prima !


niels1962

Nog bedankt voor de aanvullende reacties. Ik ga gewoon eens expirimenten hiermee. Ik laat de tegels gewoon maken (kan nu bijna voor niets dus waarom zou ik het niet doen) en dat rubber voor speeltoestellen zal ook de kop niet kosten, dat snij ik dan op maat en ga gewoon proberen en kijken of ik verschil hoor. Ik blijf heel benieuwd.

Groet, Niels.
TV: LG 4K / Versterker: Naim supernait 3 met HiCap DR / Streamer: Naim ND5 XS2/  DVD speler: Denon DBP 2010 / Speakers: Focal Spectral 40th / Subw: Definitive Supercube I 1500 Watt / Speaker kabel: Supra ply 3.4

Rob G

QuoteT is dus een soort van sandwich geworden, dat rubber tussen 2 tegels en de speaker is nu volledig ontkoppeld, mijn speaker heeft ook nog eens de baspoort ad onderkant en toch werkt t perfect (en kost weinig)

Sluit je nu de bass-poort niet (gedeeltelijk) af? Dan is het nl. niet zo gek dat de bass een stuk minder aanwezig is....

Onne

Er zullen minimaal pootjes onder de speaker zitten als de baspoort aan de onderzijde zit ;) of deze nu op de grond staat of op een tegel,

Rob G

Dat is inderdaad logisch, maar gezien deze opmerking twijfel ik daar aan..

QuoteDaar bovenop de speaker. Had ik eerst ook nog met spikes maar gezien de maat van de tegel stonden die spikes erg op t randje en als je ze per ongeluk aanraakte dan had je de kans op vallen dus nu heb ik er geen spikes meer onder

Joppietersen

Er is idd minder ruimte zonder spikes dan met maar nog steeds zo'n 1,5 cm (zonder de spikes dus).

Geluid blijft prima, geen verschil kunnen horen. Zoals in het verhaal staat had ik ze eerst op spikes staan maar de spikes stonden erg dicht ad rand vd tegel.

En zo af/toe visite met een knulletje van 1 (die blijft staan als ie zich maar aan alles vast kan houden wat er in z'n buurt komt....) stonden de speakers niet safe.

Misschien als je heel hard speelt en veel lucht-toevoer nodig hebt dat het uit zou kunnen maken, die 1,5 vs 3 cm afstand vd baspoort naar de grond maar da's denk ik meer theoretisch dan dat het daadwerkelijk verschil maakt.

Overigens: met een stukje van dat rubber wat ik over had heb ik mijn harddisk in de HTPC fluisterstil gekregen. Vanwege koeling staat de kast open en de harddisk hoor je nu helemaal niet meer maar gewoon opgehangen hoorde je m heel erg seeken. Ook daar goed voor dus (wel even oppassen dat je hdd voldoende koeling krijgt...

@Niels1962: benieuwd naar je resultaten!

Rob G

Jouw speakers zijn toch Infinity Oveture 2? Hiervoor wordt in de handleiding bij harde vloeren een specifieke spike-hoogte gemeld om blokkade van de poort te voorkomen. Dat kan je afdoen als theoretisch verhaal, maar mijn ervaring is dat je door het gedeeltelijk dichtstoppen van een dergelijke poort (wat jij nu in feite ook doet) de weergave zeker wel kunt beinvloeden.

Heb je goed vergeleken tussen het gebruik van wél en geen spikes onder de speakers?


RexManning

Quote from: Joppietersen on November  6, 2008, 20:04:05
En zo af/toe visite met een knulletje van 1 (die blijft staan als ie zich maar aan alles vast kan houden wat er in z'n buurt komt....) stonden de speakers niet safe.
óf gewoon zo hard blazen dat het knulletje niet in de buurt kan komen door de luchtverplaatsing... ;D

Ga deze ook volgen, heb ook een houten vloer, maar dan wel dat grachtenpand met houten balken eronder. Ik hoor van twee verdiepingen beneden piano (wel goed overigens) door de verwarming alsof ik er naast sta.

Nu staan mijn vifa's op spikes met schotel, de vloer doet met de bas mee, niet eens een slecht geluid maar niet wenselijk. Ga denk ik dus ook voor de tegel (met filt) eronder en dan experimenteren met schotels onder de spikes.
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

solitaire

Experimenteren is altijd een goed idee 8); als je dan toch bezig bent, probeer dan ook eens een opstelling zonder filt onder de tegel. En verschillende soorten 'tegels' (bv. gasbeton en vulcanisch (vesiculair) basalt).

succes



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Joppietersen

#24
@Rob G:  sjonge, goed opgelet zeg!! Inderdaad, Infinity Overture 2 maar zonder handleiding  ;D 


Ik heb het verschil met/zonder spikes niet gehoord.

Ondertussen heb ik wat verbeteringen aangebracht in het geluid (o.a. aparte stroomtoevoer met spec. zekering), aparte eindversterker. Het is zo gedaan die spikes, ik zal ze er weer eens onder zetten en goed luisteren.

resultaat wordt hier vermeld niettemin (even back-on-topic) was de combi van 2 tegels met het speel-toestel-rubber wel de oplossing voor de boomerige bas.

Nee, nog geen ervaring om een hele piano in t rubber te zetten  :)


Edit: vandaag de speakers weer op spikes gezet. Was toch nog wel een werkje om alles precies waterpas te zetten zonder dat de spikes in het parket belandden...

Muzikaal resultaat kan ik weinig over vertellen: je kan niet even schakelen met/zonder spikes en echt een (groot) verschil hoor ik niet.