Voorlopige resultaten dubbelblinde speakertest op AVRev

Started by Shorty, October 24, 2008, 10:08:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Shorty

Op het AVRev forum de voorlopige resultaten van een uitgebreide, dubbelblinde speakertest. Met 2000 deelnemers van wie tevoren het gehoor was getest, en een niet gespecificeerd aantal luidsprekers, van onder meer Bose, Klipsch, Polk Audio, Martin Logan, Magnepan, Def Tech, PSB, Mirage, Wilson, Anthony Gallo, Sony, KEF, Canton, B&W, Monitor Audio, Quad, Vandersteen, Avalon en Krell. Het project loopt al sinds 2005.  :o

Het verslag en de daarna losgebarsten discussie staat hier.

De grote (voorlopige) winnaars: Magnepan en Martin Logan....

Tegelijkertijd loopt er een soortgelijke test naar luidsprekerkabels, waarvan de resultaten waarschijnlijk nog dit jaar bekend worden gemaakt.

QuoteThe Top Rated Speaker for under $1,000:

Magnepan MMG, $550 direct from Magnepan. This speaker was the overwhelming choice in the category.

The Top Rated Speaker for under $2,000:

Magnepan 1.6 for $1,800 from Magnepan Dealers. Interesting note: The Magnepan MG12 and MMG (the top under $1,000) also made the top 5 highest rated under $2,000 pair of speakers. The Dali Ikon 6 and Martin Logan Source also made the top 5 rated. (Maggie 1.6, Martin Logan Source, Maggie MG12, Dali Ikon 6, and Maggie MMG in that order for those wondering).

The Top Rated Speaker for under $5,000:

Martin Logan Vantage, Magnepan 3.6, Anthony Gallo Reference 3.1, Def Tech Mythos Super Towers, Martin Logan Purity

The Top Rated Speaker for under $10,000:

Martin Logan Vantage, Martin Logan Summit (technically more expensive than the Vantage)

Top Rated Speaker for over $10,000:

Martin Logan Vantage

We're not done with our testing. We're about 60% finished, so the numbers could change.

VrGr,

Bart J.

simsatit

Nogal dubieus, geen enkele foto van de actual test en ook geen 'scientific' conclusies kunnen ontdekken, (behalve dat martin logan zo mooi is) wat je toch wel zou mogen verwachten van een universitair onderzoek waar 2000 mensen en 40 set ups en duizenden speaker sets bij betrokken zijn ??? De speakers en sets zouden in enkele minuten omgeswitcht kunnen worden en blijkbaar geld dat ook voor geleende ::) speakers van 10000+, hmmm bijzonder..
Maar ja, wellicht post de goede man nog eens een foto's van deze test of zou het dan niet meer blind zijn ;D
Ik zie niet zo heel goed in wat hier (universitair) wetenschappelijk aan is maar goed.
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

garmtz

Vanwaar gelijk de kritiek? Ik vind het op zijn minst een interessante conclusie...

LexiconLogan

Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

garmtz

;D

Ik bedenk me wel nu dat als de luisterkamers een belabberde akoestiek hebben (hard en reflectief), de dipolen sterk in het voordeel zijn vanwege hun richtwerking. Een electro/magnetostaat heeft gewoon minder last van 1e orde reflecties die het directe geluid vertroebelen.

B.J.


LexiconLogan

If anyone would like to upgrade their Summits to Vantage, please let me know. ;D
Magico M2  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Starred

Quote from: garmtz on October 29, 2008, 21:10:31
;D

Ik bedenk me wel nu dat als de luisterkamers een belabberde akoestiek hebben (hard en reflectief), de dipolen sterk in het voordeel zijn vanwege hun richtwerking. Een electro/magnetostaat heeft gewoon minder last van 1e orde reflecties die het directe geluid vertroebelen.

Wel wat voor mij dus die electro/magnetostaten?   ::)

garmtz

Quote from: Starred on November 18, 2008, 18:40:34
Wel wat voor mij dus die electro/magnetostaten?   ::)

Yep... :)   En de MartinLogan Source is niet eens duur of moeilijk aan te sturen...


Raphie

Electrostaten worden over het algemeen als "warmer" ervaren, dus dit is i.d.d. niet verrassend ;)
JBL PRX Power!

Starred

Quote from: garmtz on November 18, 2008, 18:45:31
Yep... :)   En de MartinLogan Source is niet eens duur of moeilijk aan te sturen...

Even serieus. Denk je dat iets dergelijks bij mij beter uit de verf kan komen dan de SF's?

Starred

En is de Source een betere keuze dan de Scripts?

Die sites van Martin Logan zijn soms wat verwarrend qua modellen trouwens

garmtz

Blijft een smaakkwestie...

De Script is eigenlijk echt bedoeld als surround speaker. Hij klinkt in die functie prima, maar als front is de Source een betere keuze.

Maar dit wordt erg off-topic... ;)

Shorty

Quote from: garmtz on November 18, 2008, 18:45:31
Yep... :)   En de MartinLogan Source is niet eens duur of moeilijk aan te sturen...



Altijd weer idioot hoe die reclamejongens net doen of speakers altijd draadloos in de kamer staan... ::)   ;)

VrGr,

Bart J.

Peerless Monster

Quote from: Shorty on November 24, 2008, 10:53:01
Altijd weer idioot hoe die reclamejongens net doen of speakers altijd draadloos in de kamer staan... ::)   ;)

VrGr,

Bart J.

Ze komen vanonder het laminaat vandaan.
Maar dat zie je niet...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

sj0er-D


garmtz


roland p

QuoteLike I said we tried to test as many cheap speakers as possible and removed complete lines that didn't test well. So take Bose for an example. They tested horribly, and by the time we eliminated their 101s and 201s, we only tested one of the Life series. Polk Audio, Klipsch, and many others suffered the same fate, with us just picking one of their line from a price range.

Wat bedoelen ze hier nou mee? Hebben ze zelf maar wat voorwerk gedaan?
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

VlisChris

Quote from: Shorty on November 24, 2008, 10:53:01
Altijd weer idioot hoe die reclamejongens net doen of speakers altijd draadloos in de kamer staan... ::)   ;)

VrGr,

Bart J.

Of je kunt zoals ik ook gedaan heb de kabels onder de vloer doortrekken en pal achter of zelfs onder je speakers de kabel weer omhoog laten komen. Kun je je speakers ook compleet onzichtbaar aansluiten vanaf je luisterpositie ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Peerless Monster

Quote from: garmtz on November 24, 2008, 11:30:04
;D

Of dat eigenlijk een goeie optie is...
Hmmm ze zijn dan wel uit het zicht natuurlijk, maar het is niet bevordelijk voor het geluid.
ML is wel een hele mooie speaker overigens.
Heb er nu een aantal mogen aanschouwen.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

B.J.

Quote from: Peerless Monster on November 24, 2008, 13:48:21
Of dat eigenlijk een goeie optie is...
Hmmm ze zijn dan wel uit het zicht natuurlijk, maar het is niet bevordelijk voor het geluid.
ML is wel een hele mooie speaker overigens.
Heb er nu een aantal mogen aanschouwen.


Ik ook, elke ochtend opnieuw  :D

Kingpin

Vind het persoonlijk een vage test, niets geen resultatentabel, kort verhaaltje.
Welke mensen hebben ze gebruikt? Alleen die een gehoor hebben binnen een bepaalde marge die is toegestaan  ::) ik zie liever een aantal goede musici van klassiek tot rock die een oordeel vellen omdat zij weten hoe een instrument behoort te klinken.
Daarnaast zouden ze 1000'en speakers hebben getest, vreemd dat ik dan een aantal zeer goede speakers in dit rijtje mis.
Daarnaast heb ik sterk mijn twijfels aan het rijtje van merken ... volgens mij wel veel amerikaans spul allemaal.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

stef662

Durf te wedden dat de Apogee niet getest is, kun je ook niet nieuwe krijgen, maar anders  ;D

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Shorty

Quote from: Kingpin on November 24, 2008, 14:35:27
Vind het persoonlijk een vage test, niets geen resultatentabel, kort verhaaltje.
Welke mensen hebben ze gebruikt? Alleen die een gehoor hebben binnen een bepaalde marge die is toegestaan  ::) ik zie liever een aantal goede musici van klassiek tot rock die een oordeel vellen omdat zij weten hoe een instrument behoort te klinken.
Daarnaast zouden ze 1000'en speakers hebben getest, vreemd dat ik dan een aantal zeer goede speakers in dit rijtje mis.
Daarnaast heb ik sterk mijn twijfels aan het rijtje van merken ... volgens mij wel veel amerikaans spul allemaal.

Nogmaals: het zijn voorlopige resultaten. En het lijkt me dat je niet kunt verwachten dat ze in een Amerikaanse test alle merken die er in de wereld verkrijgbaar zijn gaan testen....   ::)

VrGr,

Bart J.