vraag over bestandsformaten en kwaliteit

Started by PatrickD, October 22, 2008, 09:54:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PatrickD

Er bestaan tegenwoordig enorm veel bestandsformaten voor films, b.v. DVD-5, DVD-9, Blu-Ray, maar ook iso, DivX/XVid, avi, mkv, enzovoort...en daar heb ik eigenlijk heel veel vragen over.
Enkele daarvan zijn:
kan men alle soorten formaten grosso modo indelen in de gecomprimeerde en de niet-gecomprimeerde en dan misschien bijgevolg ook met of zonder kwaliteitsverlies?
Bestaan er gecomprimeerde zonder kwaliteitsverlies?
En welke "elektronische vorm" (ik weet niet precies hoe ik het moet uitdrukken maar ik wil daarmee zeggen een manier om b.v. van originele DVD's kopieën te bewaren op de computer) gebruiken de echte HT-freaks hier meestal om de kwaliteit te kunnen behouden (en toch minder ruimte in te nemen natuurlijk want zo raakt een harde schijf wel heel snel vol...).

ferdi

elk formaat die jij noemt is gecomprimeerd.
dvd 5 en 9 is mpeg2 en mpeg is altijd compressie, de hoeveelheid compressie hangt van de uitgever af, maar over het algemeen, hoe hoger de bitrate, hoe hoger de kwaliteit.
ongecomprimeerd video komt alleen in de professionele video branche voor, maar zelfs professioneel digibeta is al een compressie van 50%. de bitrate van digitaal sd video is 270 Mbits/ sec tegenover 8-9 Mbits voor een goede dvd.
ongecomprimeerd hd 1080p is zelfs 3 Gb/sec, een blu-ray met .264 compressie (mpeg4) is zo'n beetje 30-40 Mb/sec, tel uit je winst (verlies).
kwaliteits verlies is er dus altijd!
als je dus een dvd op je harde schijf met nog minder ruimte wil bewaren lever je dus altijd in.