Reportage over het niet zichbare taxiwerk - graag commentaar op schoolopdracht

Started by VlisChris, October 21, 2008, 17:00:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Ik heb jullie hulp nodig.
Voor school moet ik een reportage bedenken, en schieten. Momenteel ben ik een heel eind qua foto's die ik wil/moet hebben. Maar graag zou ik jullie reactie hebben op wat ik gemaakt heb.
Wat vinden jullie er technisch van? Wat vinden jullie er verhaaltechnisch van? Wat is teveel, wat ontbreekt in de serie? Foto's die elkaar versterken, of juist niet?
Gebruikte apparatuur op dit moment nog even niet van belang.
De volgorde zoals hier getoond is nog niet definitief.


Graag jullie eerlijke, duidelijke en liefst onderbouwde commentaren. Dan kan ik de komende dagen nog mooi wat foto's bijschieten
Foto's die bijgeschoten worden: de chauffeur op de centrale. Een algemeen overzichtsshot van de bus op het werk. Verder moet ik nog eens nadenken over een mooie afsluitende foto.
Waar ik zelf momenteel minder blij mee ben is dat een aantal foto's qua kleur niet in de serie passen. En ik krijg het niet echt lekker bijgewerkt in photoshop  om eerlijk te zijn
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

pfff ik zou graag helpen maar ik zie het er niet in? wat je wil vertellen? ik denk dat ik pas bij de laatste 2 foto's doorhad waar het over ging en dan vond ik 10 zelf al iets te veel getelefoneerd

over dat kleur probleem: misschien is dat dan wél weer iets dat in zwart wit beter kan werken? of z/w met een tint

VlisChris

Het is duidelijk dat de serie meer variatie nodig heeft, meer snelheid, en iets van een tijdlijn achtig iets. Gaat nog leuk worden in 6 dagen tijd :) Waarschijnlijk scheelt het ook om de chauffeur te fotografen terwijl die staat te ouwehoeren met collega's. Ook een belangrijk deel van de dag (als je school kinderen rijdt moet je ongeveer half uur van te voren aanwezig zijn om uberhaupt nog een plekje te pakken te krijgen....)
Onderstaande foto eigenlijk eruit gelaten omdat op foto 7 ook koffie voorkomt, maar ben benieuwd naar jullie mening over onderstaande foto.

12
Zit nu ook met een wat andere volgorde in gedachten.
Even met alle foto's die hier getoond zijn.
1/2/3/9/12/4/5/7/6/8/10/11
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

#3
Quote from: Gaetan on October 21, 2008, 17:43:10
pfff ik zou graag helpen maar ik zie het er niet in? wat je wil vertellen? ik denk dat ik pas bij de laatste 2 foto's doorhad waar het over ging en dan vond ik 10 zelf al iets te veel getelefoneerd

over dat kleur probleem: misschien is dat dan wél weer iets dat in zwart wit beter kan werken? of z/w met een tint

Sorry, nog even reactie op jouw reactie :D
Wat bedoel je precies met "teveel getelefoneerd"?
Je had het zo laat door omdat er echt beelden ontbreken voor je gevoel, of meer omdat de volgorde van de foto's niet logisch is? Dat laatste hoop ik iets te ondervangen met een andere volgorde.
Zwart/Wit heb ik inderdaad over nagedacht. Maar heb in mijn PVA voor school geschreven dat ik het in kleur doe. En om dan bij je assessment opeens in B&W te komen moet je redelijk kletsen wil je dat rechtbrijen denk ik :) Ik zal het nog wel thuis uitproberen om naar het resultaat te kijken.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jimmy Conway

Chris, ik ben niet zo thuis in het taxiwereldje :), maar wat is een verborgen taxirit?

Misschien moet je keuzes maken. 1=2, 4=5, etc.


VlisChris

Heb de topictitel maar even aangepast. Had gehoopt dat die een beetje duidelijk was. Maar krijg daar (opvallend) veel commentaar/vragen over.
1 en 2 ben ik met je eens. Daarbij ben ik geneigd om 1 eruit te laten.
4 en 5 ben ik tot op zekere hoogte ook met je eens, waarbij ik nu nog van mening ben dat ze elkaar aanvullen. Maar dat kan ook zijn omdat ik teveel in die wasstraat sta, en daardoor niet objectief kan kijken.
Ben tot nu toe blij dat de serie op 3 fora staat. Krijg goede respons terug waar ik zeker wat mee kan in aangepaste vorm 8) Dank tot nu toe voor de feedback.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Jimmy Conway

Ben je niet bang dat door al die invloed het straks je eigen keus/mening niet meer is?
F#ck al dat forum-volk... ;D ;D ;D
Ik zou er schijt aan hebben en gewoon je gevoel laten gaan!

VlisChris

Ik laat me ook op mijn gevoel afgaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet open sta voor de mening van anderen ;)
Vaak kijk je zelf door een roze bril naar je eigen werk. En je mist dingen of ziet dingen die anderen niet zien.
Daarom heb ik daarnet een contactsheet van mijn volledige fotoreportage gemaakt, en ben daarin aan het strepen en selecteren geweest.
Zometeen mijn volgorde eens chronisch omgooien waardoor de verhaallijn beter tot zijn recht komt.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Dit is een volgorde die mezelf eigenlijk veel beter aanstaat.
Zo zit er meteen meer van een verhaallijn in. Maar die schrijf ik wel neer nadat ik wat reacties op de vernieuwde volgorde heb ;) (anders zijn jullie reacties (die hopelijk weer komen) te gekleurd in dat opzicht).


1


2


3


4


5


6


7


8


9


10


11

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Audiofiel

Die man lijkt weinig zin in zijn werk te hebben met die uitdrukking op zijn gezicht. Is dat wel wat je voor ogen hebt? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Chris, ben het eens met Jimmy.

Het doel van je assesments is iets van de opdrachten te leren. Dat je er punten voor krijgt is prima (uiteindelijk noodzakelijk)
maar dat is niet de reden dat je een opleiding volgt (ik kan het verkeerd hebben  ;D)

Maak de serie zoals jij denkt dat hij goed uitbeeld wat je voor ogen hebt en laat je medestudenten en een echte vakfotograaf
beoordelen. Deze zich kunnen beter inleven in je opdracht en kunnen adh daarvan goeie tips en beoordelingen geven.
Als het "fout" blijkt te zijn dan zal je aan je docent moeten vragen hoe je het beter kan aanpakken en de opdracht
met de vernieuwde kennis opnieuw doen. Daar leer je meer van dan goedbedoelde adviezen op fora in de hoop dat je
je assesment punten binnensleept.

Ik begin mijn PVA altijd met een korte samenvatting van de opdracht. Leg steeds deze samenvatting tegen je foto aan en bekijk
of jij het erbij vind passen en waarom. Je mag altijd van je PVA afwijken indien je een goede reden hebt. Je moet hem alleen
goed weten te onderbouwen en tussentijdse verandering doorgeven aan je docent. Stug volhouden aan iets dat achteraf niet
goed werkt is een grotere valkuil dan onderbouwd afwijken!
Je bent er om te leren en daar horen ook fouten bij.

ps
wat ik schrijf gaat ook voor mijzelf op ;)

ps 2.
Gebruik de magnum rapportage foto richtlijnen. Deze zijn vrijwel altijd van toepassing ;)
Die heb jij toch ook gehad?

VlisChris

Hi SB. Bedankt voor je mening :D
Mijn PVA moet ik inderdaad ook beginnen met een korte samenvatting. Zal hem er vanmiddag eens bijpakken om die samenvatting en mijn fot's zoals ze nu liggen nog met elkaar te matchen zijn. Zoniet moet ik absoluut kijken waarom niet, en wat ik met die informatie ga doen.
Magnum richtlijnen heb ik niet gekregen (wel die van de Times, maar wellicht komen die ver overeen?). Die probeer ik nu ook aan te houden.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

met getelefoneerd bedoel ik té duidelijk benadrukt om iemand iets duidelijk te maken, waardoor iemand zich als kijker rap te dom voelt, omdat het zo 'in your face' gepresenteerd is, snap je? Het is een term die bij filmen vaak gebruikt wordt, als de maker een close up laat zien van iets heel voor de hand liggend, meestal nog van een bord, logo, woord die het verraad, in plaats van het subtieler te verpakken.

in dit geval het woord 'ochtendroute'
langs de andere kant is dit ook het enige wat mij duidelijk maakte dat het een chauffeur was (ok, je ziet hem wel rijden, maar iedereen kan met een auto rijden)

wat ik mis zijn passagiers denk ik, om er een taxi van te maken

gsm's, koffie impliceert wachten, op zich misschien een deel van de job, maar probeer de 3 dan misschien in 1 foto te krijgen (chauffeur, koffie, gsm's, kranten/tijdschriften) ...

ik zeg niet dat dit betere foto's zullen zijn, ik probeer alleen luidop met je mee te denken. ik zou in dit geval ook niet bang zijn om geposeerde portretten ertussen te steken, dat kan ook in een reportage

veel succes ermee alleszins,
Groet,
gaetan

VlisChris

Quoteik probeer alleen luidop met je mee te denken
Wordt op prijs gesteld :D
Als kleine opmerking erbij: ik wil dus juist de standaardfoto's als passagiers te vermijden. Juist omdat iedereen wel weet hoe dat eruit ziet, of hoe dat precies zit.
Het gaat eigenlijk juist om de foto's die dingen laten zien die je als normale passagier niet vaak/nooit ziet. En dat is voor mij ook bewust de reden geweest sommige zaken te spreiden over meerdere foto's waar dat in principe in een ander concept ook in één foto had gekund ;)
Dat het om een taxi gaat kan inderdaad beter uitgelicht worden. Ik heb ook een foto in de wasstraat waarbij je de blauwe platen duidelijk (maar niet nadrukkelijk) ziet. Plaatst één en ander wellicht in een helderdere context.
Bedankt voor je uitleg over getelefoneerd :D Weer wat geleerd.
@ SB: zou het een probleem zijn om die Magnum richtlijnen door te geven? Ben benieuwd of ze anders zijn dan de richtlijnen die ik thuis heb liggen. Hartelijk bedankt :D
@ Wie dan ook:
Ik heb vandaag mijn foto's allemaal op 13x18 laten afdrukken. Kan ik vanavond/morgen/overmorgen op mijn gemakje eens op de grond de foto's uitspreiden en kijken wat er in de prakijk het lekkerste kijkt, en het meest logische is. Vanavond ga ik ook nog eens op mijn gemakje kijken of zwart-wit lekker uitpakt. Kan me er op dit moment nog niet echt iets bij voorstellen bij deze foto's, maar misschien komt er wel iets prachtigs uit ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

Quote from: Chrisje op de Fiets on October 22, 2008, 19:37:28
@ SB: zou het een probleem zijn om die Magnum richtlijnen door te geven? Ben benieuwd of ze anders zijn dan de richtlijnen die ik thuis heb liggen. Hartelijk bedankt :D
Ahhh dus je hebt de time magazine richtlijnen (die bedoelde ik ook!)

Waarom leg je die niet naast je serie? Je kan in 1 opslag zien of je serie eraan voldoet of niet ( als start punt).
Daar heb je de hulp van 3 fora niet voor nodig.

99,99% van de forumgangers heeft misschien nog nooit gehoord van die richtlijn (waar jouw foto's straks op
beoordeeld gaan worden)

VlisChris

Volgorde moet ik wat aanpassen zodat ik mijn kijkers niet als een kind door de serie loods.
Verder moet er nog minimaal één foto geschoten worden waarop de chauffeur bezig is met een rolstoel, en ik moet wat minder braafjes fotograferen. Technisch had Noud (mijn docent) geen op/aanmerkingen, maar het is eigenlijk allemaal te netjes en te braafjes. Moet er wat meer ziel en pit in zien te krijgen. Meer zoals de allereerste foto (nu een linkje) op deze pagina.
Maar voor de rest was hij tevreden met de serie, vond hem goed en netjes, en heb 7 van de 8 studiepunten binnen voor deze module. Volgende assesmentdag mijn aanvullende foto laten zien, en alles opnieuw afdrukken.
Nu was alles op a4 formaat beeldvullend op glanzend papier. Maar ik wil het op a3 formaat, en dan al het papier of landscape, of portrait. Welke, daar ga ik nog over nadenken ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.