Nieuw project met Peerless en Seas

Started by NielsLu, October 17, 2008, 10:50:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Ik heb nog een stel Seas L21RNX/P (ofwel H0955) 21 cm woofers met aluminium cones liggen te niksen. Ik zit er wel over te denken om hiervan voor weinig geld een leuk speakersetje te bouwen (ik heb een goede Tannoy speakerset, dus dit zal meer voor de fun zijn dan om uiteindelijk te gaan gebruiken, misschien ga ik ze dan wel verkopen).

Gisteravond heb ik een drie-weg combinatie van Peerless drivers gekocht. Deze speakers blijken uit de Grundig BX 2000 speakers te komen :o Ik heb nooit geweten dat een merk als Grundig zulke goede drivers gebruikte 8). De Peerless speakers betreffen 2 x tweeters, 2 x 11 cm mids en 2 x 17 cm woofers. Deze speakers zaten in kasten van ongeveer 22 liter met een kleine basreflexpijp met diameter 4 cm, lengte 7 á 8 cm...

Peerless tweeters: 19145-015.47 (dat is alles)
Peerless mid: cat. nr. 821886, 19144-046.47
Peerless laag: 831885, 19164-019.47
Helaas kan ik geen datasheets vinden van deze speakers, maar ik heb Tymphany hierover gemaild.

Nu wou ik dan wel de drie-weg combinatie opzich zo houden, echter dan in een zuil bouwen, met mijn Seas L21 zijdelings geplaats voor het 'echte' laag. Hoe zou ik dan de L21 het beste kunnen filteren, parallel aan de 17 cm, en dan lager af filteren?

Ik wil dan de behuizing voor de 17 cm gesloten maken, en kleiner dan 22 liter (15 liter oid), en dan de L21 als basreflex en die dan behoorlijk laag afstemmen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Onne

#1
3 weg met 2 woofers parallel of 4 weg ? Volgens mij heb je daar een dijk van een stroom leverende amp voor nodig, ik denk niet dat een digitale 7.1 amp dat makkelijk trekt?

Of een 3-weg speaker met actieve sub in de zijkant ?

En de combinatie Peerless mid en hoog en seas laag als echte 3-weg?




NielsLu

Quote from: Onne on October 17, 2008, 18:14:07
3 weg met 2 woofers parallel of 4 weg ? Volgens mij heb je daar een dijk van een stroom leverende amp voor nodig, ik denk niet dat een digitale 7.1 amp dat makkelijk trekt?

Ja, dat vroeg ik me ook al af of dat wel mogelijk is. Ik heb net even gecheckt, alle drivers zijn 4 Ohm.

Quote from: Onne on October 17, 2008, 18:14:07
Of een 3-weg speaker met actieve sub in de zijkant ?

Actieve bas heb ik ook al over nagedacht, maar omdat dit een budgettair setje moet worden, wou ik de L21's eigenlijk liever gewoon aansluiten middels het bestaande filter, of met aanpassingen.

Quote from: Onne on October 17, 2008, 18:14:07
En de combinatie Peerless mid en hoog en seas laag als echte 3-weg?

Dit vind ik eigenlijk een beetje zonde, bovendien moet de L21 als die zijdelings wordt geplaatst erg laag worden afgefilterd, ik vraag me af of de 11 cm mids dat aankunnen..


Ik zal binnenkort eens even het filter proberen uit te tekenen.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik overweeg op dit moment sterk om toch de L21 actief te gaan aansturen met 1 subamp (mono). Dan kan ik het bestaande filter redelijk gelijk houden (wellicht verbeteren met betere componenten) en evt. wat verzwakkingsnetwerkjes om naar smaak in te kunnen stellen.

Ik wil dan óf zuilen gaan bouwen met de L21 zijdelings, óf losse laagkasten met losse monitoren er boven op. Ik wil sowieso de Peerless speakers gesloten gaan maken, zodat de kast voor de 17 cm woofer kleiner kan.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D