Indien je een analoge signaalmeter hebt op de ontvanger kun je die gebruiken voor het uitrichten, zoals vroeger kijken naar het TV beeld heeft weinig zin omdat je het resultaat pas met een vertraging in het beeld ziet vanwege de digitale signaalverwerking.
Door de L-vorm met de 6cm omgebogen pootjes naar de kroonsteen heeft deze dipoolantenne een richtingsgevoelig karakter, de lange, op de frequentie afgestemde delen kun je beter pas op maat maken na het 90 graden buigen van beide delen.
Ik zit hier dus op ruim 10km van de 40kW zender in Alkmaar, jij zou dus op kleine afstand van de 10kW zender in Den Haag een prima signaal moeten krijgen, belangrijk is echter dat de antenne zo hoog mogelijk geplaatst wordt, de omgeving en de materialen rond de antenne spelen ook een rol.
Hoger in de nok of veel lager heb ik een slechter signaal, uitproberen dus.
Hier dus een pannendak, een betonnen constructie met metalen wapening of modern glas met een metaalcoating in flats houden veel meer tegen, dan is het beter om met een buitenantenne te werken.
Mensen met een slecht signaal op grote afstand van een zender kunnen met dat online calculatortje ook een Yagi antenne met meerdere directors en een reflector uitrekenen.
Sukses!
Het is tenslotte weekend..

Kwam ook nog een ander simpel te bouwen ontwerp tegen, deze richt antenne staat op de foto's horizontaal, goed dus voor Belgie, voor Nederland de antenne dus weer vertikaal opstellen!
Deze antenne wordt gebruikt op 629Mhz en de 'benen' van elk van de acht V's in de antennee zijn elk 7 inch, dus zo'n 17,5cm lang, die antenne lijkt me ( is echter ander antenne ontwerp...) dus optimaal afgestemd voor rond de 800Mhz maar werkt dus ook prima daar...
http://uhfhdtvantenna.blogspot.com/