DD - nieuw huis - tijd voor 3e BIOS

Started by DD2, October 2, 2008, 23:39:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

denoontje

Met die schuine latten op plafond is ook mooi oplossing.
Aantal YouTube video's gezien waar ze dat ook hadden gedaan.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

DD2

QuoteWauw, mooie kleur, wat is het merk en de kleur? Als ik naar Americano zoek, vind ik niet veel.

Gewoon bij de bouwmarkten Praxis, Gamma etc :)  standaard kleur, donkerste kleur bruin


DD2

#377
Quote
Met die schuine latten op plafond is ook mooi oplossing.
Aantal YouTube video's gezien waar ze dat ook hadden gedaan.

Hier een mooi voorbeeld!  8)

Etiennevh

Mooi DD! Woon je nog steeds in regio Flevoland? Wel fraai om eens te komen gluren 👀😎🎶✌️
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

blue-eyes

Mijn zoontje vertelde dat een vader van een klasgenoot ook een thuis bios had / aan het maken was. Dat zou dan wel heel toevallig zijn :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

DD2

QuoteMooi DD! Woon je nog steeds in regio Flevoland? Wel fraai om eens te komen gluren

Jazeker. Altijd gezellig stuur maar een pm, kennis delen / andere opzet beluisteren is altijd leuk!

Bios is nog niet af alleen  ;D  HT in progress zegmaar  ;)

QuoteMijn zoontje vertelde dat een vader van een klasgenoot ook een thuis bios had / aan het maken was. Dat zou dan wel heel toevallig zijn

Die van mij gaan nog niet naar school (0 & 3).  Dus dat zal een andere zijn. 

Misschien maar een x een Flevoland M&G houden dan.  :popcorn:

DD2

Hierbij alvast wat eerste metingen  ;D

e.e.a. is nog lang niet af maar ik zal het proces met jullie delen ;)

6 diffusors hangen nu, dat werkt echt top!  Veel beter dan verwacht.  Op de grond rubber met daarop tapijt (redelijk goede kwaliteit, 12mm hoog).

Zijmuren en achterwand zijn nog niet van absorptie voorzien!  En de Sub is nog niet afgesteld (EQ).

Zie de screenshots  8)


DD2

Voorspelde dip op 70Hz klopt als een bus ieg! Even kijken hoe ik dat ga fixen.. Sub in het laag is ook nog niet goed en een enorme reverb in het laag nog.

Er moet nog een Basstrap op de achterwand komen in het midden en de hoeken sowieso, dat zal al schelen.

Wat me wel verbaasd is de reverbtime voor alles boven de 300hz..  ik heb op de voorwand en de vloer na 0 absorbtie.. zit nu al onder de 300ms..  helaas nog wel flutterecho.. dus ik moet absorbtie gaan aanbrengen rondom.

Alle tips zijn zoals gewoonlijk welkom!!  :popcorn:

DD2

Meting 2

Aanpassingen:

Bank 10cm naar voren toe, Sub omhoog geplaatst en wat isolatie (stuk glaswol) tegen de achterkant geplaatst.

Scheelt al enorm.

Ik zou de sub nog achter me kunnen plaatsen maar ik moet zeggen dat ik de Sub bij de voorspeakers het best klinkt voor mij (zou niet uit moeten maken wellicht maar ik krijg het nooit mooi met de sub achter me, zal de timing zijn oid..).


DD2

Nog 1 laatste dan,

iets getweaked nog met het volume en de EQ nu. Scheelt een klein beetje. De rest zal ik moeten oplossen door meer absorbtie op de achterwand aan te brengen.

too be continued..

Nu eerst even een film kijken..  :popcorn:

Sjaak_Banaan

Quote from: DD2 on October 16, 2018, 21:10:02
Wat me wel verbaasd is de reverbtime voor alles boven de 300hz..  ik heb op de voorwand en de vloer na 0 absorbtie.. zit nu al onder de 300ms..  helaas nog wel flutterecho.. dus ik moet absorbtie gaan aanbrengen rondom.

Alle tips zijn zoals gewoonlijk welkom!!  :popcorn:

Klopt dat wel? Ik kan het slecht lezen op de Ipad, maar moet er niet een verschil van 60dB zijn, dus de ondergrens van de waterval naar iets van 20dB? Dan zie je misschien meer.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

bmateijsen

Quote from: DD2 on October 16, 2018, 21:57:57
Nog 1 laatste dan,

iets getweaked nog met het volume en de EQ nu. Scheelt een klein beetje. De rest zal ik moeten oplossen door meer absorbtie op de achterwand aan te brengen.

too be continued..

Nu eerst even een film kijken..  :popcorn:

Ik ben wel benieuwd naar je waterfall. :D

DD2

QuoteKlopt dat wel? Ik kan het slecht lezen op de Ipad, maar moet er niet een verschil van 60dB zijn, dus de ondergrens van de waterval naar iets van 20dB? Dan zie je misschien meer.

:D  RT60 idd.. die 60 staat voor 60DB lees ik net... :notify:  weer wat geleerd.

Vanavond nog een x meten, blij toe want wilde nog redelijk wat absorptie aanbrengen tegen de reflecties.

jvanhambelgium

Quote from: DD2 on October 16, 2018, 21:07:10
Hierbij alvast wat eerste metingen  ;D

e.e.a. is nog lang niet af maar ik zal het proces met jullie delen ;)

6 diffusors hangen nu, dat werkt echt top!  Veel beter dan verwacht.  Op de grond rubber met daarop tapijt (redelijk goede kwaliteit, 12mm hoog).

Zijmuren en achterwand zijn nog niet van absorptie voorzien!  En de Sub is nog niet afgesteld (EQ).

Heb je metingen VOOR / NA de plaatsing van diffusors ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

DD2

#389
Nee die heb ik niet, ik kan ze er wel een x afhalen en meten.

Zonder klinkt het ieg als een badkamer  :D

Voor het laag zal het ieg weinig uitmaken, ik kan ze nog vullen met dempend materiaal, dat hou ik nog even achter de hand nadat ik de achterwand en de reflecties aangepakt heb.

RalphH

Ben wel benieuwd wat de halve cirkels doen als je toch nog flutter hebt, kun je dat beschrijven?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjaak_Banaan

#391
Quote from: DD2 on October 17, 2018, 10:15:52
:D  RT60 idd.. die 60 staat voor 60DB lees ik net... :notify:  weer wat geleerd.

Vanavond nog een x meten, blij toe want wilde nog redelijk wat absorptie aanbrengen tegen de reflecties.

Je hoeft er niet opnieuw voor te meten hoor, je moet je settings in REW aanpassen zodat je meer ziet, volgens mij rechtsboven ergens bij Limits of zo uit mijn hoofd.
60 staat voor de afname van 60dB, dus hoeveel tijd het nodig heeft om met 60dB te zakken.
De geleerde hier kunnen dat vast duidelijker en veel beter uitleggen, of Google eventjes.

Als je trouwens nog meer diffusers zoekt, ik heb er een aantal over, destijds gebouwd volgens WaveWeavers instructies van SoundScapes :



Wij gaan meer experimenteren met absorptie, dus deze mogen weg.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

papaleo

Wauw...zit ff mee te gluren maar dit is een wonderschoon project  :worship: :worship:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

DD2

#393
QuoteBen wel benieuwd wat de halve cirkels doen als je toch nog flutter hebt, kun je dat beschrijven?

De diffusie hangt niet overal dus er zijn nog reflecterende oppervlakken tegen elkaar, ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven maar je hoort letterlijk een hoogtonige echo in de verte. Ga maar tussen twee muren staan en klap in je handen. 

Ik ga de absorptie op de zijwanden etc ook zo plaatsen dat er geen reflecterende oppervlaktes meer zijn. langs het plagond bijvoorbeeld in spiegelbeeld versprongen van elkaar. Dit plaatje dus feitelijk (qua absorptie correspondeert A met C en B met D ):


DD2

#394
Quotehttp://Als je trouwens nog meer diffusers zoekt, ik heb er een aantal over, destijds gebouwd volgens WaveWeavers instructies van SoundScapes :

Zal je even een PM sturen, voor de achterwand en of het plafond mogelijk.

DD2

#395
Weer even een update.

Inmiddels de achterwand (tussenwand gips 6cm) compleet geïsoleerd en hier nu in het midden ook een dikke absorptiepaneel hangen (12cm "steenwol" dik, 90x 130cm).

Voor het laag lijkt dit echter niet uit te maken.. :notify:  had ik wel gehoopt eigenlijk, ieg een vermindering in de piek in het laag...  ???  grafiek is zelfs bijna 1 op 1 gelijk m.i.

voorheen:


en nu:

DD2

#396
Nu wel een goede RT60 meting gedaan met de juiste 60DB qua bereik..   ;D

Hoop absorptie nodig dus nog gelukkig. Tussen de 100 en 600 Hz wel redelijk ok. komt goed uit want dan hoef ik niet van die hele dikke absorbtiepanelen te maken, staat mooier ook.

Laag wordt nog even werk ben ik bang....   :sigh:

bmateijsen

Als je hoopt die piek in het laag te verminderen, dan heb je veel meer diepte nodig in je basstrap.
Maar geen nood, ik vind dit met goede RoomEQ ook erg goed op te lossen.

Quote from: DD2 on October 21, 2018, 17:52:40
Weer even een update.

Inmiddels de achterwand (tussenwand gips 6cm) compleet geïsoleerd en hier nu in het midden ook een dikke absorptiepaneel hangen (12cm "steenwol" dik, 90x 130cm).

Voor het laag lijkt dit echter niet uit te maken.. :notify:  had ik wel gehoopt eigenlijk, ieg een vermindering in de piek in het laag...  ???  grafiek is zelfs bijna 1 op 1 gelijk m.i.

voorheen:


en nu:

DD2

Er zit nog een loze ruimte achter. Ik had gehoopt dat het daarin zou verdwijnen maar helaas.

Hoop dat een eq dat dan idd oplost.  Thanks!

DD2

#399
Nog weer verbetering kunnen krijgen in het laag.

Ik heb de sub nu op 180 staan qua fase, dat geeft een kleine verbetering.

Toch ook de difussers maar volgepropt met glaswol nu, zichtbaar beter in het laag.  En qua gehoor ook duidelijk beter, enorme resonantie rond de 30Hz is weg gelukkig.   :pompom:

Wel nog de dip nu tussen de 40 en 80Hz maar geheel klinkt nu wel veel beter.