DD - nieuw huis - tijd voor 3e BIOS

Started by DD2, October 2, 2008, 23:39:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DD2

Ik gebruik de X-rite idisplay. Deze is betaalbaar (anders ga je richting een paar duizend euro).  Niet ideaal met weinig licht helaas! Dat is de compromis. Je merkt dat hij dan traag is en ik doe altijd 3 metingen voor de zekerheid.  vanaf 10% werkt hij prima.
Voor mij puur een hobby en leuk tijdverdrijf. Ik laat initieel altijd een professionele kalibratie uitvoeren.  HDR heb ik bijvoorbeeld tot gisteren nog geen ervaring mee ;)

Mooie van de iDispplay is ook dat je via de software profielen kunt maken voor een PC (die gebruik ik zelf overigens niet). Voor het kalibreren van je PC/Mac werkt het dus top. Ooit gekocht voor fotografie hobby om mijn beeldscherm af te stellen. Daarvoor is deze initieel bedoel!! niet voor een projector. Hij werkt wel in HCFR etc, goed support.

PascalP

Volgens mij werkt de x-rite ook met de JVC calibratie software toch?
Tenminste voor de X7900 en N5/7 dacht ik.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DD2

QuoteVolgens mij werkt de x-rite ook met de JVC calibratie software toch?
Tenminste voor de X7900 en N5/7 dacht ik.

Nee, dat is de versie 2 helaas (2000 euro). Ik heb versie 1,  350 euro ooit betaald. :)

En ik begrijp ook dat de autocal steeds op de laatste waarde "naar beneden" bijstelt, dan hou je na elke kalibratie minder licht over. De Spyder werkt hiermee wel begrijp ik. Dat is voor zover ik gezien heb een nog veel slechtere meter dan de iDisplay, dus die snap ik niet vanuit JVC. Lijkt me geen betrouwbare kalibratie.

PascalP

#478
Quote from: DD2 on September 12, 2019, 10:42:59
Nee, dat is de versie 2 helaas (2000 euro). Ik heb versie 1,  350 euro ooit betaald. :)

En ik begrijp ook dat de autocal steeds op de laatste waarde "naar beneden" bijstelt, dan hou je na elke kalibratie minder licht over. De Spyder werkt hiermee wel begrijp ik. Dat is voor zover ik gezien heb een nog veel slechtere meter dan de iDisplay, dus die snap ik niet vanuit JVC. Lijkt me geen betrouwbare kalibratie.

ja precies dat laatste is mijn punt... voor mijn RS400 werkt alleen software versie 5 en 6 en die werken enkel met de Spyder.
had gehoopt dat het op de nieuwere series met nieuwere software die x-rite ondersteund beter was

Weet jij trouwens of het met de JVC software ook mogelijk om hem helemaal te resetten zodat je weer op 0 begint? Stel dit 'bijstellen' in het verleden al eens gebeurd?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DD2

Bij mijn weten moet je een export maken van de initiele settings. Je kunt alles resetten behalve de gamma meen ik. Zoek even op de autocal functie anders, ik zag dat er hele handleidingen voor gemaakt zijn (meen AVSforum), daar heb ik deze info vandaan.

DD2

Wat ik overigens wel een enorme meerwaarde vind is de anamorphic lens! echt een van de betere upgrades welke ik ooit gedaan heb. Snap niet dat dit niet meer gebruikt wordt. In widescreen zo'n meerwaarde. In 4k beeld ook echt een zichtbare verbetering op mijn scherm (2,80 breed). die 30% meer scherpte in de hoogte en meer licht is goed zichtbaar. Dit zal dus ook voor alle nieuwe Sony/JVC modellen gelden.

Als je in widescreen draait een must/enorm rendabele upgrade wat mij betreft!

sprins

Quote from: DD2 on September 12, 2019, 11:04:41
Wat ik overigens wel een enorme meerwaarde vind is de anamorphic lens! echt een van de betere upgrades welke ik ooit gedaan heb. Snap niet dat dit niet meer gebruikt wordt.

Is dat niet schreeuwend duur zo'n lens (een goeie)?
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

denoontje


DD2

#483
QuoteIs dat niet schreeuwend duur zo'n lens (een goeie)?

De prijzen (nieuw) variƫren tussen de 1000 en 8000 (Panamorph PCR) bij mijn weten. Ik heb er 2e hands 1 gevonden hier op het forum voor 450, dat is echt een van mijn betere aankopen geweest! Ik meen dat deze nieuw tussen de 1100 en 1500 te koop is en deze is prima voor mij, Schneider is ook een goed merk begrijp ik. 2e hands is er wel wat te vinden, de oudere Panamorph fvx200 schijnt ook heel goed te zijn. Maar ik denk dat een nieuwe voor rond de 1500 zijn geld meer dan waard is. Zeker als je een projector van rond de 5 k of hoger koopt en in 21x9 draait. Je moet ook de breedte hebben uiteraard. op 2,20meter zou ik denk voor 16x9 kiezen.
Vrijwel alle films zijn in Cinemascope, je hebt gewoon 30% meer licht en scherpte, dit is echt heel goed zichtbaar!! met name de scherpte is top.
De Prismasonic welke ik nu heb heeft wel wat vertekening (lensdistortion) maar dat is niet storend vind ik bij films.  Chromatic Aberation is ook te zien in de hoeken maar het mooie van de X-7900 is dat de pixelshift enorm goed werkt. Voelt weer als het CRT tijdperk, uren spelen om het perfect te krijgen  ;D de voordelen wegen ieg zwaar op tegen de nadelen met een 21x9 scherm voor mij persoonlijk.  Bij de duurdere lenzen zal dit minder zijn verwacht ik, net als in de fotografie..

https://www.youtube.com/watch?v=njDMZPM81Bc

https://www.youtube.com/watch?v=nwh1o11Knt8&t=8s

https://www.youtube.com/watch?v=0bRH1syAVr4


In de nieuwere JVC modellen kan je ook de anamorph teruzetten naar 16x9 dat is ook handig! Je hebt dus geen motor gestuurde lens meer nodig, dat kan in de projecter geregeld worden. Een fixed lens is prima. 

DD2

QuoteFeli DD met de aanschaf...!!

Thanks!!!!  snel de M&G plannen maar  :popcorn:

sprins

Dank voor de uitleg. Misschien ga ik daar ook ooit nog eens aan...
AV7705 + Bose Panaray/Controlspace 7.1.4

DD2

#486
Even een kort stukje over mijn ervaring met de JVC X-7900 (spoiler alert, het is een aanrader!! ).

Op basis van reviews de keuze gemaakt voor de JCV X-7900, dit in combinatie met een zeer aantrekkelijke prijs voor al dit moois.
Ik was sceptisch over de mogelijkheden in HDR en had gehoopt dat dit acceptabel zou zijn, dan was ik blij geweest. De eerste ervaring was echter *jawdropping* wat een contrast en wat een lichtsterkte!!!  Kleuren spatten van het scherm af en het native contrast is echt top in HDR. De lamp is nog wel nieuw dus ik ben benieuwd hoe dit er over een aantal uren uit gaat zien. Maar voorlopig komt er genoeg licht uit. Ik had hiervoor een HD950 (goedkoop op de kop getikt na de verkoop van mijn HD990) en deze zat maar op 600 uren volgens de teller, echter kwam hier minder dan 1/4 uit qua licht van de 7900 in de normal stand..  Zeer positief dus. Ik denk dat het met de lamp van de HD950 te maken heeft gehad overigens want ik ben anders gewend. Maar niet in de hoeveelheden lichtsterkte die uit de 7900 komen. Knalt met een nieuwe lamp op 2,80 meter breed echt van het scherm af!! Heerlijk!
Ook gelijk 2 3D brillen erbij gekocht (high diamond brillen, welke in verhouding veel licht laten). Als de projector het kan dan moeten we er gebruik van maken natuurlijk ;)
De eerste ervaringen, nu 30 uur op de teller zijn echt super. Gisteren Spiderman "far from home" gekeken in HDR en dat is echt genieten. De kwaliteit van de film is ook top en het HDR en scherpte etc komt goed tot zijn recht. In HDR is het wel per film finetunen nog om de juiste balans onder en bovenin het contrast te krijgen. In de X-7900 moet ik de high bright vrijwel altijd compleet terugdraaien de blacks redelijk oppompen ook (iets meer dan halverwege vaak). Ik hou van veel zwart en wil absoluut geen "grijze waas" zien. Dat is hier makkelijk mogelijk, wat een contrast zet deze beamer neer!! :D :D :D  Het afstellen per film is niet storend maar wel even werk per film vaak (in HDR). Mijn vrouw is er inmiddels ook aan gewend dat het menu de eerste 5 minuten een paar x oppopt en ze klaagt meestal niet meer  :P :P

Ook wat nadelen/minpunten gevonden al zijn deze verwaarloosbaar en wellicht op te lossen ook nog.
Afstellen, dit gaat niet meer makkelijk handmatig qua custom gamma op meerdere punten, enkel over 2 assen. Als ik de grayscale na-meet dan wijkt deze per punt ook echt wel af. Dit moet je met de autocal functie oplossen. Ik vind het echter leuk om de afstelling handmatig te doen en wat te kunnen tweaker waar nodig. Dus voor mij is dit wel een gemis. Via de software kun je een calibratiefile aanleveren, wellicht is daar nog wat mee te doen maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Voor nu vind ik het jammer dat de Custom gamma niet meer mogelijk is zoals op de oudere modellen maar enkel over 2 assen via het menu. Uit de doos waren de primaries ook net niet goed. Ik las overal dat hij vrij goed uit de doos zou komen in de natural stand. Bij mij zat de REC709 driehoek er een stuk onder op rood en groen. Eenvoudig te corrigeren gelukkig. SDR beeld is simpelweg top... de lichtoutpunt en het contrast samen maken dat dit weer vele uurtjes gaat opleveren op het filmbestand.  ;D
Dan schijnt de frame interpolatie goed te werken op deze projector maar ik ben er simpelweg echt geen fan van. Onder low reduction heb je meerdere opties maar wat ik ook aanzet ik zie fouten in het beeld bij snelle bewegingen en het filmische karakter gaat er voor mijn gevoel vanaf. Dit gebruik ik dus niet. Echter heb ik wel het idee dat het beeld met alle opties uit al soepeler loopt dan op de HD950. Een mooie scene om dit te testen is de opening van Tron. Ik vind het "schokken" niet storend. Bij films waar snelheid belangrijk is verpesten de anti-blur opties de beleving. Zo had ik de stand op low staan en keek ik de opening van Cars, het snelheidseffect gaat gewoon verloren. Gewoon lekker 24p zonder blur opties gebruiken dus.   8)
Dan zitten er allerlij opties op om het beeld naar 4k om te zetten, deze gebruik ik wel echter zodra je iets van enhancement aanzet wordt het beeld heel snel compleet verpest naar mijn idee. Je krijgt een enorm grove korrel in beeld, hetgeen er erg digitaal uitziet. Dit al direct vanaf stand 2, dus in die zin niet echt een meerwaarde naar mijn idee. Ik heb deze op 1 staan in combinatie met de e-shift 4k optie. En NR en Softening staan uit. Anders kan je e-shift beter uit laten.
In 4k HDR heb ik de kleuren nagementen en ik kom rond de 68% uit van BT2020 (ik meen rond de 80% 90% DCI-p3). Ik denk dus dat dit ook het grootste nadeel is van de X-7900 ten opzichte van de N7, hier komt hij duidelijk lager uit. Dit zou voor mij ook de enige afweging zijn om de meerwaarde van een N7 te rechtvaardigen tov de X-7900. Qua scherpte vind ik het verschil, hetgeen ik gezien heb, tussen de 4k e-shift en de native 4k projectoren in de praktijk veel minder belangrijk dan het contrast en de kleur. Als je film kijkt heb je overigens niet het gevoel dat de X-7900 te kort schiet!! in tegendeel... het blijft *jawdropping* :D  maar de N7 zal hier (voor de dubbele prijs bijna) een beter plaatje neerzetten.
Het afstellen van kleuren in HDR is wat dubbel, hier heb ik geen ervaring meer en ik was gestart om de kleuren verder richting DCI-P3 te krijgen. Dat gaf geen mooi resultaat. De grayscale is wel eenvoudig af te stellen (weer over 2 assen helaas). En ik heb ontdekt dat bij het opstarten in HDR mijn kleuren ernaast zitten. Dit lijkt een fout in de software. Ik ga het kleurprofiel in en zet de custom color aan en weer uit, en dan is het goed. Maar vanuit een "verse start" zitten de kleuren er gewoon naast. Even de optie "aanraken" corrigeert dit direct, zonder dat ik feitelijk iets wijzig. Net alsof het kleurprofiel pas geladen wordt als je de optie verandert. Dit dan ook enkel in de HDR setting. in REC709 geen probleem. Het is ook duidelijk zichtbaar in het beeld. Wellicht kan ik dit met een reset verhelpen oid maar nog niet geprobeerd.
In 4k kan je de low latency mode gebruiken, dit is ook het advies van JVC voor het beste beeld. Echter draai ik in 21x9 en daar gebruik in de anamorph setting in de beamer voor, dit werkt niet in combinatie met low-latency.

3D - erg leuk.. al moet ik zeggen dat het snel gaat vervelen naar mijn mening. Ik heb nog geen hele film gekeken in 3D, het werkt op zich prima, zeker als je dichter bij het scherm gaat zitten. Maar mijn voorkeur gaat uit naar 2D.

Nog veel meer te vertellen,... maar bij deze vast de hoofdzaken qua eerste ervaringen. wordt vervolgt..

DD2

#487
Ik had met mijn telefoon nog even een fotootje geschoten, geeft uiteraard niet de kwaliteit weer van het daadwerkelijke beeld in HDR maar wel een idee van het contrast. In het echt ziet dit er veel beter uit! Maar check de punch in het gezicht t.o.v. het zwarte haar (let niet op de gamma/afstelling, JPG compressie op de foto want dat komt niet helemaal over).  Meer voor het idee ;)


PascalP

wow leuk om te lezen man! Echt een dijk van een projector dat geloof ik wel ja!!  :popcorn:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DD2

Quotewow leuk om te lezen man! Echt een dijk van een projector dat geloof ik wel ja!!

Overtreft echt al mijn verwachtingen!  En een mega verschil t.o.v. de HD950, veel groter dan verwacht.

PascalP

Ja had ik zelf ook toen ik van mijn oude Marantz VP11S1 naar de JVC RS400 ging, wat een ongelofelijk verschil, had ik niet voor mogelijk gehouden!
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

reza

#491
Je zou met het kleuren filter 100% P3 moeten halen.
De mijne doet dat ook zonder kleuren filter.
De 80% die jij meet is dan wel wat laag..
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DD2

#492
Ik zit ernaast idd, het is rond de 90%.  Maar geen 100%

Andere testen halen dit ook zie ik nu, vergelijkbaar met mijn meting. Deze bijvoorbeeld van tvspecialists

Color Gamut Readings
                    REC709          DCI P3    HDR REC2020
JVC DLA-X790R   99.6%   89.8%             67.7%

https://www.tvspecialists.com/sony-vpl-vw385es-vs-jvc-dla-x790r-projector-comparison-part-i/


"Looking at Rec.2020 coverage the X7900 will cover 76%"
https://www.avforums.com/review/jvc-dla-x7900-d-ila-projector-review.14346

DD2


reza

Een paar % voor volledige p3 weergave  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DD2

#495
 ;D ;D  ;)

Ben wel benieuwd of de andere X-7900 ook de profiel "settings aan moeten raken" voordat de kleur correct weer wordt gegeven in HDR. Wellicht iets met het filter dat niet automatisch goed reageert. Ik zal er eens een filmpje van maken. Valt bijna niet op, totdat je de gekalibreerde optie zover verkeerd zet dat het beeld zichtbaar niet klopt :D en nu let ik er continu op natuurlijk.  Al zal het het filter niet zijn vermoed ik, dat zou een nog duidelijkere afwijking moeten geven verwacht ik.

filmpje zal het direct verduidelijken. Vanavond vast weer film kijken, dan kan ik het opnemen ;)


Voor nu eens kijken of ik nog ergens een Spyder 5 op de kop kan tikken.  EOL zie ik...  kijken of dat werkt in de Autocal.. De X-rite Pro2 kost 1500 euri zie ik.. en die is ook alweer verouderd.. :/

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

PascalP

Quote from: DD2 on September 24, 2019, 15:20:04
;D ;D  ;)



Voor nu eens kijken of ik nog ergens een Spyder 5 op de kop kan tikken.  EOL zie ik...  kijken of dat werkt in de Autocal.. De X-rite Pro2 kost 1500 euri zie ik.. en die is ook alweer verouderd.. :/

Mijn JVC versie ondersteund enkel de Spyder5 en heb zodoende laatst eentje op ebay op de kop getikt, staan er diverse NOS op uit UK bijvoorbeeld.
Maakt verder niet uit of je de Pro of Elite pakt, hardware is gelijk.
Moet er zelf ook nog mee aan de gang voor de Autocal en daarna met mijn vertrouwde Spectracal / Calman eens kijken wat ie ervan gemaakt heeft :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

DD2

#498
JVC aan de telefoon gehad.

-De Spyder X zou ook moeten werken, schijnt compatible te zijn met de SPyder 5.  in een nieuwe firmware pas.

-De colorprofiel setting is ook bekend,
Quotede profiel "settings aan moeten raken" voordat de kleur correct weer wordt gegeven in HDR
de EDI (HDMI communicatie) moet uit. Hier gaat het soms op mis blijkbaar.

Vanavond even testen.

DD2

Interesting.....   8)

"A Spyder X has been recently released, but it's not yet supported by the autocal (as of V11 1.10). Support will be added in a future version, once the f/w announced for November 2019 adding support for it is delivered."

"If you want to save some money, there are two alternatives to the i1pro2:

The EFI ES-2000, a clone of the i1pro2, that apparently is detected as an i1pro2 by the Autocal Software and possibly by other calibration software, but can't be used with x-Rite software for licensing reasons. I haven't tried it personally but others have confirmed it works.
The older i1pro (preferably rev.B-D), that isn't officially supported and has a smaller range (0.2-300nits). Still it can be used with the Autocal software, but I would only recommend it for a color calibration (gamut + white point), not for a gamma calibration. It also needs an initialization more often than the i1pro2, which makes it more annoying to use. See https://xritephoto.com/documents/literature/en/L7-518_i1PRO-i1PRO2_en.pdf for the differences between the two versions.
Whichever meter you use, you need the manufacturer's driver (Datacolor or X-rite) to be installed, not another third party (for example ArgyllCMS). Also, if the manufacturer's software loads a utility (Datacolor does), you have to prevent this from being loaded or it will conflict with the JVC Autocal when it tries to access the meter.
"