DD - nieuw huis - tijd voor 3e BIOS

Started by DD2, October 2, 2008, 23:39:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stevieB

Hoi

Wat een gave ruimte  :inlove:

Mooi ook dat jij met (half) ronde diffusie experimenteert; precies iets wat ik ook op het oog heb...Bedankt ook voor de link naar de film op YouTube; had al vaker gezocht maar ik kan maar weinig vinden over dit topic.

Wel een vraag: het niet symetrisch hangen/gebruiken van absorptie/diffusie is dit "beter" voor het optimaliseren van het geluid? Zo ja, dan moet ik daar ook zeker rekening mee gaan houden bij mijn ontwerp!

Volgmodus aan!!!

Gr StevieB
Under construction.....

DD2

Diffussie
Qua half ronde diffussie kan ik enkel zeggen dat dit tot nu toe het mooiste effect geeft dat ik gehoord heb, werkt echt enorm goed. Het maakt wel uit hoe je je speakers plaatst. Ik vind het prettig om de speaker op de diffuser te laten afstralen direct, geeft een heel brede soundstage (kamer voelt letterlijk 3x zo groot).


Absorbtie..... ander verhaal..
In de basis heb ik de voorwand compleet geïsoleerd - 30CM steenwol, tevens het plafond 10cm verlaagd met steenwol erachter en de achterwand is een tussenwand van 6cm dik met steenwol.

Extra absorbtie.. en hier moet je mee opletten!!
Eerste bevindingen nu met absorptie aan de zijkanten. Ik heb als test een pak Ecowol gehaald en ben daarmee gaan experimenteren. 8cm dik.

In eerste instantie;
-boven tegen het plafond aan de muren aan de zijkanten om en om geplaatst (op het plafond zelf zit niks).
-in de difussers glaswol gestopt, helemaal vol
-tussen de diffusers in.
-Ook extra op de achterwand in het midden om meer laag te absorberen

Geluid was meetbaar vlakker.

Echter........   

Muziek luisteren gaf een enorm "verkeerd" geluidsbeeld naar mijn idee. De kamer was veel te dood (niet gemeten) voor mijn gevoel en de soundstage in de kleine ruimte was niet mooi meer. Ik miste ook power in het laag en onderin. Muziek leek wel schel te klinken. Het ruimtelijk effect boven mijn hoofd was ook weg, ik kon de speakers individueel echt enorm plaatsen. Stereobeeld op de voorspeakers was weer wel goed maar klonk niet mooi voor mij.

Veel experimenteren dus voor je hiermee aan de slag gaat!!! dit kan ik zeker aanraden!!  heel veel testen. Persoonlijke smaak is duidelijk bepalend in deze. Volgens "het boekje" zou de absorptie op de plekken moeten hangen waar ik ze had aangebracht maar niet mijn ding dus. Wellicht dat het formaat van de kamer nog uitmaakt in deze. De speakers staan bij mij vrij dicht tegen de muur en slaan wellicht deels dood in de absorptie.


Ik ben vanaf daar begonnen met het verwijderen van de absorptie uit de difussors, dat gaf al meteen een completere geluidsbeeld voor mijn gevoel. Het waarneembare gat in het laag was weer weg. Muziek klonk weer voller (ik vind dit toch mooier).
Veel muziek geluisterd en met name zwaardere muziek als Metallica klonk gewoon te schel en miste power met de absorptie in de diffusers, maar ook rustige zang (Celine Dion als voorbeeld) was niet om aan te horen door teveel schelheid gevoelsmatig..   

Waar ik nu na een lange avond testen op uit ben gekomen is het volgende;

-Heel veel absorbtie midden op de achterwand, ongeveer een meter breed van vloer tot plafond en dan ook echt dik, cm of 20.  Meer lijkt hier beter. Enkel in het midden! directe reflectie van de voorspeakers en de Sub dus.
-Tussen de voorste difussers in geen absobtie.. dit geeft een veel ruimtelijker beeld (muziek over je hoofd en bredere stage).
-Tegen het plafond boven de diffusers wel absorbtie (voorkomt de flutterecho - suizen in het hoog), dan om en om.. ik moet zeggen dat je dit wel kunt horen aan de voorkant met name, dus aan de voorkant ben ik er nog niet helemaal uit. Ik denk dat ik de platen daar kleiner maar. Ik heb nu platen van 120 x 60 getest. Vanaf de zijkant van je oren en naar achteren toe is het perfect, zonder is simpelweg slechter.

Zal nog even foto's schieten van de testopstelling zoals ik deze nu heb.

DD2

#402
Hierbij wat foto's van de testopstelling.  Let niet op de afwerking want dat ga ik later allemaal aanpakken (muren etc beschadigd weer met het op en afhalen van de diffusers helaas), eerst het geluid optimaal krijgen nu  :music:
Ik ga een dun laagje stof spannen ook over alle diffusers straks om het af te werken, en dit geldt ook voor de absorbtie, zodat het geheel er strak uitziet.

Daarna nog upgraden naar Atmos, als de 7.1 opstelling goed draait.

Op de foto lijkt het allemaal wat krap maar de middelste diffusers hangen naast de bank/zitplek, de eerste absortie tussen de diffusers hangt dus achter mijn hoofd/oor.


Davey

Je maakt er in ieder geval geen half werk van, goed hoor  :worship:. Uiteindelijk gaat al deze "rommel" je alleen maar winst opleveren.

reza

Leuk hoor, zo lekker aan het opbouwen van iets moois  ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

stevieB

Quote from: DD2 on October 27, 2018, 11:21:06
Hierbij wat foto's van de testopstelling.  Let niet op de afwerking want dat ga ik later allemaal aanpakken (muren etc beschadigd weer met het op en afhalen van de diffusers helaas), eerst het geluid optimaal krijgen nu  :music:
Ik ga een dun laagje stof spannen ook over alle diffusers straks om het af te werken, en dit geldt ook voor de absorbtie, zodat het geheel er strak uitziet.

Daarna nog upgraden naar Atmos, als de 7.1 opstelling goed draait.

Op de foto lijkt het allemaal wat krap maar de middelste diffusers hangen naast de bank/zitplek, de eerste absortie tussen de diffusers hangt dus achter mijn hoofd/oor.

Thanks DD2

Foto's spreken meer als tekst  :D

Ik verheug me nu al op deze fase > is wellicht naast het bouwen wel de allerleukste waarbij mijn valkuil zal zijn om "tevreden" te zijn   :sarcasm:

Als je updates hebt, vergeet ze vooral niet te posten  :devil:

Gr StevieB
Under construction.....

DD2

Zal ik zeker doen!

Niet veel veranderd nog. Nu wel absorbtie besteld. Dus zsm weer een update.

DD2

Aan de zijkanten nu absorptiepanelen gebouwd. Mede vanwege de looks ben ik voor schuim driehoeken gegaan. Reverb times zaten met name ook in het hoog en dit klinkt nu ieg goed zo.  Achterwand en bovenin de zijkanten moet nog absorptie komen.

Ook 4 "posters" gekocht bij Displate, zijn stalen platen.. ben ik erg happy mee! goede tip voor iedereen.

Zie paar foto's voor de update:




DD2

#408
Financieel nu even krap maar het wensenlijstje is als volgt (waarschijnlijk niet in deze volgorde);

Upgrade audio naar ATMOS;
-4 ceiling speakers en een meridian g55 erbij
-Processor (geen idee nog, ik draai nu direct via de uitgangen van de Oppo 205 XLR voor stereo en wil in stereo ieg minimaal dezelfde kwaliteit - ben erg blij met deze sound nu zonder processor in stereo).  Qua surround is het "behelpen" mis mijn Lexicon MC12 heel vaak, zelfs zonder HD audio en maar 5.1 input kanalen (kijk ook wel veel oudere 5.1 films). In stereo en geluidskwaliteit is het nu overigens wel stukken beter, de mooie plaatsing is er alleen niet.

Upgrade Beamer:
-JVC N7??

Scherm:
-0,95 gain oid,... om de zwartwaarden nog iets "naar beneden" te krikken.  en breder 260cm oid 21x9

bmateijsen

Mooi geheel weer! Ik vind je sides wel erg ver naar voren geplaatst.

DD2

#410
Klopt, ze staan iets voor mijn bank.  Foto vertekend wel erg.   ik zit zegmaar middenin alle speakers qus afstand. enkel de sides staat iets (10cm) dichterbij en niet op 90graden maar 110.

Geeft bij rondgaand geluid een mooier plaatje, anders heb ik een "gat" aan de zijkant voelt het (tussen de fronts en sides in). Achterkant klinkt mooi zo ook.

Stereo klinkt ook erg goed. Fronts stralen nu direct op de diffusers af aan de voorkant. Als ik ze dichter bij het doek plaats moet er wellicht nog een set diffuser bij dan.

Het is ieg niet storend qua geluid, klinkt heel ruimtelijk en natuurlijk voor mijn gevoel.  Heb heel veel lopen schuiven  ;D ;D

DD2

Op de foto is het beeld wel vertekend overigens.

afmeting kamer is 5,20 lang, 3,20 breed en 2,40 hoog..  speakers voor center en rear op 2,40cm en sides op 2,20

HarrieA

#412
Ziet er bijzonder fraai alemaal, ook zeer interessant om te lezen hoe je e.e.a. test maar...........
.
.
.
.
.
Ik snap van al die grafieken helemaal niks. [emoji848][emoji1]

Teejoo


DD2

#414
Je kunt ze in sets kopen.  Heb 2 sets gebruikt in verschillende maten.

https://m.thomann.de/nl/the_t.akustik_nook_set_big_36.htm

Er staat bij dat ze zwart zijn maar ik vind het meer grijs, wel donkergrijs. Misschien dat ik ze nog een x ga spuiten. Heb ze op een 10mm mdf plaat geplakt.

Teejoo

#415
Ziet er mooi uit! Ik heb zelf Auralex, en heb recent hier een paar stroken laten bijmaken: https://www.schuimrubberbetaalbaar.nl/schuimrubber-schuimrubber-specials-akoestisch-polyester-schuim_398/

Het lijkt erg op het schuim dat Auralex gebruikt, en je kunt het op maat laten maken. Ik weet niet of het exact hetzelfde schuimrubber is, maar ze noemen het akoestisch.

DD2

#416
Ik ben nu puur voor de looks gegaan en mijn probleem zat enkel in het hoog.

Naar mijn idee, zeker voor de lage frequenties geldt de simpele regel hoe dichter en dikker des te beter. (dan wel met stilstaande lucht) Polypress en de hogere waardes dempen het meest (getest), voor glaswol geldt hetzelfde, daar zijn ook verschillende dichtheden van, des te dichter des te beter de demping.

Luchtig schuim werkt met name in het hoog naar mijn idee en is eigenlijk niet zo'n goede absorber vind ik. Al moet ik zeggen dat de driekhoekvorm ook wel lijkt te werken, geluid slaat er wel in dood. Ik moet nog meten wat het doet maar ik zou verbaasd zijn als het ook in het (semi) laag werkt.  Diepte is ook belangrijk uiteraard. Ik heb alles 30cm diep (diffusie en absorptie). Dan zou je in theorie ergens tussen de 200-500Hz uit moeten komen als start - t/m de 15Khz (meer hoor ik sowieso niet, ik denk eerder minder inmiddels  :music:   ;D ).  Mijn probleem zit echt in de reverb in het hoog, daar werkt het prima voor. En het ziet er mooi uit nu!  8)

stevieB

Hoi,

Nog iets nieuws te vertellen.....ik ben zeer benieuwd hoe het er nu uitziet? Foto....?!!

Gr stevieB
Under construction.....

DD2

Ligt even stil helaas.. ;)

Diffusors nog met leer bekleed. Voor de rest geen wijzigingen nog.  Rest vh huis was aan de beurt  :P  nu net overal hr++ besteld, dus geen biosupgrade deze periode helaas.

Wel veel film gekeken inmiddels. 


stevieB

Under construction.....

DD2

#420
QuoteUnder construction.....

idd   ;D ;D

Toevallig dit weekend wel speakerkabel besteld (Oehlbach 4 mm2) om de ceiling speakers ieg alvast te bekabelen (7.1.4) , dan kan ik de achterwand ook afmaken (wacht nu op de bekabeling omdat het anders zo lastig kabels trekken wordt, laatste plafonplaat zit er nog niet op nu).

De jeuk voor een Atmos en UDH upgrade wordt wel met de dag groter ;)   :P

denoontje

Virus[emoji1303][emoji85][emoji41]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DD2

#422
Toch weer een kleine maar hele mooie upgrade   :inlove:

Via dit forum een Anamorphic lens gekocht.  En ik moet zeggen dat het mijn verwachtingen overtroffen heeft, had ik eerder moeten doen!

Het was even stoeien om de lens mooi voor de projector te krijgen (een beetje scheef resulteert in afwijkingen in het beeld op de hoeken). Maar nu hij goed hangt is het resultaat subliem.

Eerste direct indruk is een helderder maar ook scherper beeld in widescreen films. Je stelt het beeld kleiner af in 16x9 en de lens rekt het beeld op naar 21x9. Dan heb je de keuze om het beeld te stretchen via de player (Oppo 205 in mijn geval) of de beamer zelf. Naar mijn idee werkt de stretch optie in de Oppo het best.
Oogt iets scherper (meer resolutie in hetzelfde beeldformaat).
De lichtoutput is wel een enorm verschil. De "grijze" balken zijn afwezig dus masking is niet meer nodig, heerlijk!! het is maar 30% meer licht maar optisch lijkt het meer (combinatie met afwezigheid van grijze balken). 

Nadelen:  ik had verwacht dat er wel wat nadelen zouden kleven aan de lens, net als bij een camera had ik in de hoeken Chromatische aberatie verwacht en donkerder beeld. Dit is als het al aanwezig is voor mij in de huidige set-up verwaarloosbaar. Mocht dit optreden dan kan je denk ik ook een kleiner deel van de lens pakken (beamer simpelweg meer van het beeld af, dan pak je het midden van de lens). Je offerte dan wat lichtoutput op in ruil voor scherpte. Mijn beamer HD950 is naar mijn mening scherp genoeg maar had te weinig licht. Dus ik heb hem zo ver mogelijk naar voren hangen voor maximaal haalbare helderheid op het scherm.
4k:  als ik nu kijk naar de scherpte met en zonder lens zie ik (in het midden) geen verschil qua scherpte. Dit zal dus m.i. met een hogere resolutie ook zo zijn. Er zal vast kwaliteitsverschil zitten in de lensen, vergelijkbaar bij camera's ... meer licht, minder vervorming. Voor nu een mooie upgrade voor weinig kosten.  8) 8)
De lens zelf dimt het licht wel ietsje, echter niet significant.
Het grootste nadeel is dat het kijken van 16x9 materiaal ten kosten van 21x9 gaat. Een keuze uiteraard, voor mij een no-brainer bijna alles is 21x9 en ik vind het gewoon mooier qua scherm ook. Jaren op 16x9 gedraaid maar nu in 21x9 een meer "bioscoopgevoel". Per direct een 21x9 scherm besteld van 280cm breed om mijn huidige 220cm 16x9 te vervangen..  :popcorn:

Binnenkort bij Denoontje op locatie de lens testen in zijn set-up om het verhaal omtrent 4k en de mogelijke winst op zijn projector te bepalen.. wordt vervolgt!!!  ;D :pompom:




reza

Mooi!
Cinescoop is the way to go!

Dat het beeld scherper wordt met de lens lijkt me onlogisch, aangezien er door nog een /glas/lens geprojecteerd wordt, mijn maatjes hebben o.a hierdoor de lens vervangen voor de zoom methode.
Maar als jij dit zo ervaart ^^
Ik heb echt zitten dubben om deze lens te kopen, maar wens jou veel plezier ermee.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

DD2

#424
QuoteDat het beeld scherper wordt met de lens lijkt me onlogisch, aangezien er door nog een /glas/lens geprojecteerd wordt, mijn maatjes hebben o.a hierdoor de lens vervangen voor de zoom methode.

Je voegt meer pixels toe, dat is zichtbaar. (in mijn geval 1920x1080 nu ipv 1340x1080 meen ik) inderdaad niet scherper maar meer resolutie dan. De lens zelf zal het softer maken idd (al moet ik zeggen dat dat niet zichtbaar is voor mij). Het beeld oogt een hogere resolutie te hebben, dat is de juiste benaming. :D