DD - nieuw huis - tijd voor 3e BIOS

Started by DD2, October 2, 2008, 23:39:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

DD2

#350
Eerste spullen zijn besteld. Te weten de scheidingswand (gipsplaten etc) en een hele berg steenwol, alles 12cm dik  :D

voordat ik alles ga afwerken ga ik eerst in de "kale" ruimte testen met diffussie en absorptie, zal ook wat metingen plaatsen om de verschillen te laten zien. Ben zelf erg benieuwd.

De absorptie wordt als volgt;
Voorkant:
Voorkant ga ik voor dubbele platen a 12cm steenwol in een frame (24cm steenwol dus) met een twee cm lucht erachter voor vocht en ook extra isolatie (geluid kets weer terug en weer door 24cm heen). Dat zou dan in theorie dus zo'n 48cm absorptie zijn. Daar komt dan nog een zwart gordijn voor (en het scherm uiteraard). Aan de voorkant hangt wel een stalen garagedeur. Daar komt plastic zeil tegen, dun laagje isolatie en ook wat gips nog, zodat dit gelijk loopt met de rest vd muur. In de hoeken doe ik een extra laag nog (3x 12cm) als Basstrap.
Los van de absorptie heb ik dit ook nodig om het geluid naar buiten tegen te houden en de warmte binnen  :coffee:

Zijkanten:
Hier moet ik nog even over brainstormen maar wil hier ook simpelweg veel gaan testen (helaas nog geen ceiling speakers/processor/versterker). Het idee is om frames te maken van 12cm waarin ik 12cm steenwol plaats, dan afkleden aan de voorkant met zwart vilt. Deze hangen dan 2cm van de muur af met kleine afstandsblokjes.

Zie foto maar dan compleet zwart.



Achterkant:
Nog geen idee hier eigenlijk, ik denk dat ik het midden compleet voorzie van absorptie en de hoeken ook. Hier zit ook de deur in, op de deur en evenwijdig aan de andere zijde zal diffusie komen.




DD2

#351
Diffusie

Hier ben ik op zoek naar ervaringen. Om de kosten binnen de perken te houden (net een nieuw huis en een kind erbij :) ) worden diffusiepanelen, (20cm diep minimaal zou ik dan voor gaan) erg prijzig. Ik dacht om deze reden te gaan testen met een halve cirkel, in theorie zou je hiermee van het reflectieprobleem af zijn.


Deze wil ik dan van buigzaam MDF gaan bouwen.

zie fotootjes en filmpje als voorbeeld.  https://www.youtube.com/watch?v=a-raNtal8I8

Qua specificaties (komt van een fabrikant..... )van diffusie komt een halve cirkel er in mijn optiek ook erg goed uit.

Ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.    : 8)

Earthshaker

#352
Quote from: DD2 on August 26, 2018, 20:31:43
Diffusie

Hier ben ik op zoek naar ervaringen. Om de kosten binnen de perken te houden (net een nieuw huis en een kind erbij :) ) worden diffusiepanelen, (20cm diep minimaal zou ik dan voor gaan) erg prijzig. Ik dacht om deze reden te gaan testen met een halve cirkel, in theorie zou je hiermee van het reflectieprobleem af zijn.


Deze wil ik dan van buigzaam MDF gaan bouwen.

zie fotootjes en filmpje als voorbeeld.  https://www.youtube.com/watch?v=a-raNtal8I8

Qua specificaties (komt van een fabrikant..... )van diffusie komt een halve cirkel er in mijn optiek ook erg goed uit.

Ben erg benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.    : 8)

Op de site van Toine Dingemans staan ontwerpen voor diverse diffusers, zo te downloaden. Als je toch zelf gaat bouwen, lijkt me dat ook een optie.
https://dngmns.home.xs4all.nl/rs_down.html

Volgmodus staat aan... ;D

DD2

Zo, dat is idd genoeg info!  :clapping:  deze man heeft er werk van gemaakt. Thanks! ga ik zeker gebruik van maken.

Ik mis wel de cirkel diffusie panelen, kom ik sowieso weinig tegen. Vandaar dat ik hoopte dat iemand ze hier ook had. De "skyline" ontwerpen en absorptiekasten ken ik inderdaad..  dat is flink klussen, zeker als je er een leuk kleurtje zoals zwart bij wilt  :laugh:

De vraag is hoe deze zich verhouden tot een cirkel diffuser en een pak steenwol (qua diffusie en absorptie).  In theorie lijkt mij een cirkelvorm vrijwel alle tonen (welke weerkaatsen) prima te verspreiden. Klinkt bijna te eenvoudig?  ???

DD2

#354
Ik heb dit nu besteld voor de voorwand:
RockFit Duo met een harde toplaag (ca. 70 kg/m³), voorzien van een ruitraster en een flexibele achterzijde (ca. 45 kg/m³).  Dan 12CM dik.

Als ik de specs dan uit de absorbtiegrafiek haal zie ik dat de verschillen enkel in het hele laag zitten (was te verwachten utieraard). Ik ben dan wel erg benieuwd wat 12 tov 24CM gaat uitmaken voor het laag. Leuk om te meten.

Massa maakt hier echt wel het verschil voor het laag zie ik ook. Dik vlokkenschuim is dus voor de zijwanden wellicht wel een betere optie dan steenwol (ivm de beperktere ruimte).  Flink duurder alleen ook helaas.

   ABSORPTION COEFFICIENTS FOR COMMON MATERIALS                     
                        
                  FREQUENCY  Hz      
MATERIAL   Ref                                      Note   125   250   500   1000   2000   4000
Glass fibre 100 mm, 48 kg/m3   Dfee   Crown?   0,65   1,00   1,00   1,00   1,00   1,00



DD2

#355
Inmiddels aardig wat lopen zoeken naar diffusors.

https://www.auralex.com/tools/testing-data/performance-data/diffusion-testing-results/

Die T`Fusor 2" is 25cm diep lees ik en de specs (500-16khz) zien er veelbelovend uit. Lekkere afmeting ook van 60x60cm, beetje zwarte matte verf erop. Testen waard. Ziet er ook nog wel mooi uit en in vergelijking met zelf iets bouwen ben ik dan niet gek veel duurder uit ook denk ik.

Staat ook een leuk filmpje op met het verschil in geluid tussen de 2 type panelen (bolvormig en de T`Fusor).  Persoonlijk lijkt de T`Fusor een rustiger "effect" te hebben, spreekt mij meer aan. "theoretisch" gezien zou ik echter zeggen dat een bolvorm veel natuurlijker moet klinken..   :eh:

Check het filmpje even, benieuwd naar de meningen (compleet afraden met een goede reden mag uiteraard ook :P)

DD2

#356
De kogel is door de kerk voor de diffusors ook. Ik ga testen met halve cirkels toch. Dit vanwege de prijs (makkelijk zelf te maken) maar ook vanwege de specificaties die op papier erg goed uit de bus komen. Een "skyline patroon" vind ik op zich wel mooier, echter een stuk duurder en de diffusie start daar vanaf een hoger bereik (bij de 20cm gangbare diepte).

Hiertoe heb ik een aantal platen buig MDF besteld. Het idee is om er halve cirkels met een straal van 30cm van te maken. Dan 122 hoog. Op een plaat van 3 meter bij 1,22 haal ik er dan 3 uit 1 plaat. Dan iets van de muur af met LEDstrips erachter, moet mooi ogen. Mat zwart schilderen om reflecties van licht te minimaliseren (optie B is bekleden met stof maar dat hou ik even achter de hand ivm de absorptie in het hoog potentieel).

Ik ga ze dan vullen met steenwol om ook onder de 300HZ nog wat te absorberen.


DD2

#357
Dat zou dan dit plaatje gaan opleveren voor de zijwand en de voorwand.

(oranje is absorptie en grijs is diffusie/reflectie), even niet op de kleuren letten uiteraard ;)  alles wordt heerlijk zwart  8). Kleur van de muur ben ik nog niet over uit. Plafond ook nog niet

Wellicht dat ik achter het scherm ook nog wat discussie aanbreng "achter" de speakers, anders wordt het wel 1 grote absorptieplaat.  Dat ga ik door luisteren uitzoeken.

Nu eerst maar lekker bouwen en daarna luisteren en meten!   I'll be back..  (gaat ff duren voordat alles klaar is)


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DD2

#359
Even een updateje met de "kleuren" die ik waarschijnlijk ga nemen.


Earthshaker

Ik denk dat optie B, het bekleden van de diffusers een nadelig effect heeft. Ik heb zelf dan de Waveweavers hangen en daar wordt aangeraden om het oppervlak zo hard mogelijk af te werken, ivm een betere werking. Ik kan het fout hebben natuurlijk.

MaxxMark

Welke kleur is dat? Het lijkt namelijk op de plaatjes heel erg op een kleur die ik zelf ook heb genomen. "Graubraun" (en ook een kleur die BB&G in het verleden had gebruikt).

Een voordeel van die kleur is dat het géén zwart is maar dat het toch tegen de terra kleuren aan zit. Hierdoor krijgt het een warme uitstraling zonder dat je te veel inlevert op het batcave gevoel. Elke keer als ik een echt zwart of grijs HT zie merk ik dat ik blij ben dat ik niet voor 100% zwart ben gegaan.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

DD2

QuoteIk denk dat optie B, het bekleden van de diffusers een nadelig effect heeft.

Qua design denk ik ook dat het het mooist is om ze de kleur van de muur te geven, ik ga ze in eerste instantie gewoon schilderen dus.

QuoteWelke kleur is dat? Het lijkt namelijk op de plaatjes heel erg op een kleur die ik zelf ook heb genomen. "Graubraun" (en ook een kleur die BB&G in het verleden had gebruikt).

Goede vraag  ;D  ik ben spelen met kleuren in Home designer (waar ik het ontwerp in gemaakt heb), wilde eens wat anders dan het donkergrijs dat ik hiervoor had. Van alles geprobeerd maar ik kom hierop uit. Beetje grijs, paars en bruin inderdaad. Dan heel donker.  Ook al even wat kleurstaaltjes gehaald maar nog niet de juiste gevonden. 
Moet inderdaad luxe en warm aanvoelen en toch wat contrast bieden met zwart, zonder al te licht te worden.

Dit vind ik zelf een mooi sfeertje geven ook.



Peerless Monster

Quote from: DD2 on August 30, 2018, 22:12:45
 

Qua design denk ik ook dat het het mooist is om ze de kleur van de muur te geven, ik ga ze in eerste instantie gewoon schilderen dus.

Goede vraag  ;D  ik ben spelen met kleuren in Home designer (waar ik het ontwerp in gemaakt heb), wilde eens wat anders dan het donkergrijs dat ik hiervoor had. Van alles geprobeerd maar ik kom hierop uit. Beetje grijs, paars en bruin inderdaad. Dan heel donker.  Ook al even wat kleurstaaltjes gehaald maar nog niet de juiste gevonden. 
Moet inderdaad luxe en warm aanvoelen en toch wat contrast bieden met zwart, zonder al te licht te worden.

Dit vind ik zelf een mooi sfeertje geven ook.

Mooi hoor!
Maar dat soort diffusors zijn toch niet te koop?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

blue-eyes

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

DD2

Een deel van de spullen is binnen. Alvast een start kunnen maken met de diffusors.. was even vergeten hoeveel tijd erin gaat zitten om "even wat te maken" (en extra ritjes naar de bouwmarkt vergeten ;D)..

Maar gaat mooi worden  8)




DD2

#366
Ik wil overigens toch wel heel graag een anamorphic lens gaan nemen.

Iemand hier evaring mee? positief/negatief?

ip hoef ik enkel 21x9 formaat te kijken (90+ % van wat ik kijk). Rest mag kleiner.  Ik wil nu 260 breed pakken ook (ik zit op 3,3meter afstand, groter wordt niks om die reden)

Lijkt me mooi om dan het voordeel van de extra lichtsterkte en de volle resolutie van de beamer te kunnen gerbuiken (stretched via de beamer dan uiteraard).

Ik moet alles nog kopen, beamer en scherm etc heb ik met het vorige huis mee verkocht. Heb al wel een nieuw scherm gekocht maar die gaat weer weg (elektrisch 220 breed), ik was eerst van plan om een raam te nemen en eventueel naar buiten te kunnen kijken als ik enkel muziek luister. Ivm de akoestiek en de isolatie aan de voorkant toch maar weer voor een batcave gegaan. :wub:

high-q

#367
Quote from: DD2 on September  2, 2018, 21:18:20
Ik wil overigens toch wel heel graag een anamorphic lens gaan nemen.

Iemand hier evaring mee? positief/negatief?

ip hoef ik enkel 21x9 formaat te kijken (90+ % van wat ik kijk). Rest mag kleiner.  Ik wil nu 260 breed pakken ook (ik zit op 3,3meter afstand, groter wordt niks om die reden)

Lijkt me mooi om dan het voordeel van de extra lichtsterkte en de volle resolutie van de beamer te kunnen gerbuiken (stretched via de beamer dan uiteraard).


Ik draai er al een tijdje mee en zou niet anders meer willen. Ik vind het voor de beleving best een verschil maken, zeker als je alleen maar naar 21:9 materiaal kijkt. Welke lens en scherm heb je op het oog?

Edit:
Ik gebruik zelf de Prismasonic HD5000r icm de Prismasonic ceiling mount en een vast Kingpin VFS270 scherm. Een aantal tips die ik je kan geven:

- overweeg of je de lens vast voor je projector wilt hebben of wilt kunnen bedienen met een gemotoriseerd mechanisme voor plaatsing of passthrough
- ceiling mount bevestiging vs projector op een plateau aan het plafond plaatsen

Mijn eigen ervaring:
- Mijn lens zit er standaard voor, remote/passthrough modus was overbodig geweest
- Ceiling mount of slede geeft een hoop gedoe met installatie, tussentijds afstellen en schoonmaken van de lens

Achteraf gezien had ik mijn projector beter op een plateau kunnen plaatsen met de lens er los voor en niet aan een ceiling mount. Dit zou voor mij veel praktischer en goedkoper zijn geweest.

Dus dit:


ipv dit:


of dit:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

DD2

Mooi!

Dank voor de info!

In mijn geval zou ik de lens er ook fixed voor willen hebben. Vrijwel alles is 21x9 wat ik kijk.

Waar ik nu nog even mee zit is de meerwaarde in relatie tot de extra kosten (scherm, lens) en dat dan feitelijk voor een opbrengst van 30% meer licht en "scherpte". 

Dit wordt nu mijn 3e Bios en 3x is scheepsrecht ;)  in dat opzicht past een anamorph lens wel prima in het plaatje  8)

Qua scherm en beamer kan ik nu nog alle kanten op. Ik wil er wel 1 welke goed met HDR overweg kan als ik ga upgraden nu. Scherm dan 2,60 of 2,80 breed (kamer is 3,20 meter nu met isolatie etc).   
Hiervoor had ik de JVN HD990 welke met mijn huis mee is verkocht. Ik heb nu tijdelijk de oude beamer van HTip (en daarna Kermit) gekocht. Dit totdat ik weet welke beamer het gaat worden. Scherm is nu ook gewoon 16x9 (220 breed) nog. 
Hetgeen me nu aanspreekt is iets in de richting van de nieuwe JVC N7 of de Sony VW870/760  (nieuw nog wel boven budget nu!).

Eerst goed oriënteren dus nog op dit moment en even genieten van de HD950 tot die tijd, zodra de Bios kijk en luister klaar is.

DD2

#369
Nog even een updatje vanaf het front ook.

Status is nu als volgt;

-Stroomgroepen en netwerk getrokken, nog geen schakelautomaat op dit moment. Ik denk dat ik een stroom regenerator ertussen wil ook. Iets in de trend van een PS Audio powerplant of  on-line UPS oid (ook dit moet ik eerst nog goed testen want hier heb ik geen ervaring mee!!!). 
Principe van een nieuwe schone "spannings-sinus" zou moeten werken lijkt me. Bij HTip wel een x een test mogen ervaren met en zonder een PS Audio powerplant ertussen, dat leek toen voor mijn gevoel wel positief uit te pakken. Zal ook van de kwaliteit van de toelevering afhangen. testen dus....

-Voorwand is compleet geïsoleerd nu, bijna 45cm dikke glaswol. Er komt gek genoeg toch nog wel wat geluid doorheen merk ik maar dat is verwaarloosbaar. Steenwol gaf wel veel "stof" dus ik heb de voorwand bedekt met een doek tegen de deeltjes van de steenwol. Daarvoor een gordijn, lekker zwart.   8)

-Plafond is verlaagd, 10cm nu glaswol erachter en stucplaten erop, spotjes erin.  Aan de voorkant wil ik nog platen tegen het plafond hangen onder een hoek richting het scherm, deze dan bekleed met zwart vilt tegen lichtreflecties. Dat dan voor 1,5 meter de kamer in denk ik.

-Zijkanten nog niets mee gedaan behalve een likje verf...wel heb ik nu 6 diffusors gebouwd, allemaal halve cirkels met een doorsnee van 60cm (straal is 30cm naar voren toe de kamer in). Absorptie moet ik nog bouwen, dat wordt heel dik vlokkenschuim verwacht ik.  Hier wil ik eerst nog gaan testen en meten met enkel de diffusors maar ik verwacht dat er nog flink wat absorptie in moet  :tounge2:

DD2

#370
Er moet nog een hoop gebeuren maar er zit ieg wat "kleur' op de muur nu..  Ik ben voor Americano gegaan. Bjina zwart feitelijk, tikje bruinig..  ziet er in het echt wel luxe uit vind ik. En matched goed met de bank.


vd week wordt de vloerbekking geleverd, ik ga de cinema alvast kijk en luisterklaar maken voor nu. Er moet nog een hoop gebeuren maar dat ik ga ik in fases doen dan. Zodat ik in de tussentijd wel weer film kan kijken (hield het niet vol  ;D). En ik ben erg benieuwd naar de geluidsmetingen nu in de vrijwel kale ruimte.



Huidige status:






bmateijsen

Zo, dit wordt een vette cinema! Mooie verhoudingen ook! Kleur vind ik ook fraai! 8)

DD2

Thanks!

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat ook (doe nu alles zelf). Hoop dat ik de akoestiek goed krijg, dat is prio 1 nu.  :music:

En zo langzaam weer lekker verder hobbyen en iets moois verzamelen  :inlove:

Christof_G

Wauw, mooie kleur, wat is het merk en de kleur? Als ik naar Americano zoek, vind ik niet veel.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

denoontje

Mooi mooi[emoji1360]

Zo'n extra lens werk dat ook nog goed met 4k....(panelen in de projector)
Lens wordt steeds belangrijker bij meer resolutie...
?



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk