18"MJM Subwoofer

Started by bassmotion, October 2, 2008, 02:51:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bassmotion

Het is alweer een tijdje geleden sinds ik iets gebouwd op speakergebied.
Heb het redelijk druk gehad afgelopen tijd en had daardoor driver al enkele weken thuis liggen. Vandaag toch maar even begonnen met het bouwen van de sub. De subwoofer heeft een xmax van 15mm en wordt redelijk veel gebruikt op amerikaanse fora: AVS etc. Het ontwerp had ik al eerder gemaakt en had gekozen voor een sealed enclosure ivm met formaat. Inhoud van de sub wordt netto 93 liter, en met wat polyfill zo'n 100/110 liter virtueel. De driver word ondersteund door de bracing, de bracing past echt perfect, iets waar ik zelf erg blij mee ben. Tot nu toe is alles vlekkeloos verlopen en heb ik ongeveer 5 uurtjes achter de kiezen.

Anyway hier de foto's
(hogere kwaliteit foto's volgen)




bassmotion

.

bassmotion

Bracing is af, zit nu alleen nog even te twijfelen of ik de randen ga afronden i.v.m. airflow. Ik me vraag me af of het het extra werk waard is aangezien het een sealed subwoofer is. Input hierover zou handig zijn.

bassmotion

.

snikkeltje

Mooie degelijke kast! Afronden lijkt mij niet nodig bij een sub, maar ja als het toch blijft knagen in je achterhoofd dan gewoon doen natuurlijk  ;D

Welke driver gebruik je overigens?
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

bassmotion

#5
afronden heb ik net toch even gedaan bleek 15 min te duren, daarvoor hoef ik het natuurlijk niet te laten.
betere foto's komen vanavond als ik mijn camera weer heb.

De sub is een mach5audio mj18m uit canada. Er zijn verschillende builds geweest op avs, hometheatershack etc.
Had er goede dingen over gelezen en voor de prijs (€180 incl shipping, importbel.) is het echt koopje. Hij staat ook in de top 3 van meeste
displacement per dollar, en had gelezen dat de driver een hogere Xmax zou hebben dan aangegeven word.



bassmotion

.

sj0er-D

Quote from: bassmotion on October  2, 2008, 16:03:13
.
smooth! echt een kunstwerkje!, jammer dat het zometeen niet meer te zien is :) wat is het effect trouwens van een houten bracing in een plexiglazen "doos"?

bassmotion

Quote from: sj0er-D on October  2, 2008, 16:05:48
smooth! echt een kunstwerkje!, jammer dat het zometeen niet meer te zien is :) wat is het effect trouwens van een houten bracing in een plexiglazen "doos"?

Ja dat is jammer maar het gaat uiteindelijk om de geluidskwaliteit. Het lijkt me dat bracing in een plexi behuizing niet anders is dan een houten behuizing.
Misschien klinkt het geluid wat anders door gebruik van 2 verschillende materialen, anders dan dat zou ik zeggen dat het vrijwel identiek is, behalve natuurlijk de looks.

Onne


sj0er-D

Quote from: bassmotion on October  2, 2008, 17:19:23
Ja dat is jammer maar het gaat uiteindelijk om de geluidskwaliteit. Het lijkt me dat bracing in een plexi behuizing niet anders is dan een houten behuizing.
Misschien klinkt het geluid wat anders door gebruik van 2 verschillende materialen, anders dan dat zou ik zeggen dat het vrijwel identiek is, behalve natuurlijk de looks.
hmm.. ik heb een idee  >:D :D

bassmotion

Quote from: Onne on October  2, 2008, 17:26:12
Echt mooi werk !!!

Bedankt, ben overigens benieuwd naar de vorderingen in je legacy sub project.


Quote from: sj0er-D on October  2, 2008, 23:43:00
hmm.. ik heb een idee  >:D :D

Mooi, ik kan morgen dus een nieuw topic verwachtten?  :P


sj0er-D

Quote from: bassmotion on October  3, 2008, 02:47:29
Bedankt, ben overigens benieuwd naar de vorderingen in je legacy sub project.


Mooi, ik kan morgen dus een nieuw topic verwachtten?  :P


haha waarschijnlijk over een tijdje.. nu nog even veeel te druk... :(

snikkeltje

Quote from: bassmotion on October  2, 2008, 15:31:38
afronden heb ik net toch even gedaan bleek 15 min te duren, daarvoor hoef ik het natuurlijk niet te laten.
betere foto's komen vanavond als ik mijn camera weer heb.

De sub is een mach5audio mj18m uit canada. Er zijn verschillende builds geweest op avs, hometheatershack etc.
Had er goede dingen over gelezen en voor de prijs (€180 incl shipping, importbel.) is het echt koopje. Hij staat ook in de top 3 van meeste
displacement per dollar, en had gelezen dat de driver een hogere Xmax zou hebben dan aangegeven word.


Idd een mooie unit, Waarmee ga je hem aansturen?
Strakke afronding trouwens, keep it up!
Amp: Onkyo Integra A-9911, CD: Onkyo Integra DX-7711, Speaker: Scanspeak Reference SE, Sub: 2x BK XLS200FF MkII , Plasma: Panasonic 42PV60, Mediaplayer: Openelec: Raspberry PI2 incl. Hifiberry Digi+

bassmotion

#14
De sub zal aangestuurd worden door een dap 1600 pa versterker. Deze levert een 2x800w bij 4ohm. Sluit dus mooi aan op het 700w vermogen van de driver. Als filter zal de simpele reckhorn F1 gebruikt worden. Kan later altijd besluiten om te upgraden naar een echte eq, mocht de reckhorn niet voldoende zijn.

Onne

Zit de woofer al in elkaar ? Maak anders even een foto met een referentie object om de grootte in te kunnen schatten!

bassmotion

#16
Quote from: Onne on October  8, 2008, 21:07:08
Zit de woofer al in elkaar ? Maak anders even een foto met een referentie object om de grootte in te kunnen schatten!


Sub is tijdelijk gemonteerd om te testen, wacht momenteel op het polyfill. De sub presteert erg goed, denk alleen wel dat ik een beter filter nodig heb dan de reckhorn om een vlakke response te krijgen. Kwa afwerking houd ik het simpel en spuit ik de sub glanzend zwart, ook worden alle randen rond gefreesd zodat de sub minder groot oogt.

Onderstaand 2 foto's voor reference.

bassmotion

#17
.

Onne

Holy Crap! ;D dat is een mooi formaatje! Ga je de woofer ook infrezen of was dat niet de bedoeling, je kan er altijd nog een plaatje MDF voor plakken met het woofer gat er in,

bassmotion

Quote from: Onne on October  8, 2008, 23:06:23
Holy Crap! ;D dat is een mooi formaatje! Ga je de woofer ook infrezen of was dat niet de bedoeling, je kan er altijd nog een plaatje MDF voor plakken met het woofer gat er in,

Het idee is inderdaad om er nog een mdf plaat tegen aan te lijmen met woofergat.

PaulSQ

neem zo'n 'Behringer feedback destroyer / eq  ding' je geduld is de enige beperking bij het instellen ;D

cool ding verder!
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

bassmotion

Quote from: PaulSQ on October 10, 2008, 22:52:09
neem zo'n 'Behringer feedback destroyer / eq  ding' je geduld is de enige beperking bij het instellen ;D

cool ding verder!

Daar had ik ook al naar gekeken. Ik vraag me alleen af of de FBQ2496 veel voordelen heeft t.o.v. de "simpele" DSP1124P.
Aangezien ik met een gesloten behuizing werk lijkt me dat ik prima uit de voeten zou moeten kunnen met de DSP1124P.

bassmotion

Vandaag toch de knoop doorgehakt en de Behringer dsp 1224 gekocht. Las dat dit de beste eq was voor een sub. Ik zal mijn bevindingen t.z.t. wel even melden.

Walter_PPK

Hee leuk de MJ18m hier te zien. Ik heb zelf 4xMJ18 in een IB subwoofer en de PA van onze band gebruikt 2xMJ18m in basreflex circa 110 liter. Ik stuur ze zelf ook aan met een dap versterker. Een goeie processor zoals bv een omnes audio dbc 12 is wel aan te bevelen. Ik had veel 'plop' problemen met de feedback destroyer bij het aan en uitzetten. De kast ziet er prima uit! je zal er veel plezier van hebben.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

bassmotion

#24
Quote from: Walter_PPK on October 18, 2008, 20:28:59
Hee leuk de MJ18m hier te zien. Ik heb zelf 4xMJ18 in een IB subwoofer en de PA van onze band gebruikt 2xMJ18m in basreflex circa 110 liter. Ik stuur ze zelf ook aan met een dap versterker. Een goeie processor zoals bv een omnes audio dbc 12 is wel aan te bevelen. Ik had veel 'plop' problemen met de feedback destroyer bij het aan en uitzetten. De kast ziet er prima uit! je zal er veel plezier van hebben.

:o 4 mj18's, dat moet wel een goede geluidsdruk geven. Ik zit erover na te denken om misschien nog een mj18m uit Canada te halen en er een stereo setup van te maken.
Ik wacht eerst even tot dat de prijzen van de mj18m passive radiators op de site staan.  Dat ploppen van de behringer heb ik ook af en toe last van, maar de plop is vrij zacht dus niet echt hinderlijk. Die omnes processor ziet er inderdaad interessant uit alleen de prijs is me iets te hoog, momenteel moet ik ook nog een beetje wennen aan de behringer, deze is nog lang niet perfect afgesteld. Maar goed geen haast, gewoon een rustig dagje finetunen.