Gaten in bracing maken, hoe?

Started by PM, October 13, 2008, 13:15:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

PM

Ik ben bracing aan het maken voor in een wooferkast, het gaat om gaten van 5cm doorsnede.
Nu is mijn vraag hoe gaat dit het gemakkelijkste?
In een testkast heb ik met een decoupeerzaag vierkante/rechthoekige gaten gemaakt.
Daarna in een volgende kast eerst met een 7 gaten-zaag (op boormachine) geprobeerd... dit was een goedkoop ding en helemaal niet precies.
De zaag slingerde nogal.
Vervolgens heb ik een andere gatenzaag geprobeerd, zoiets (plaatje van inet):


Deze wordt erg warm maar zagen.... tja.. dat schiet niet echt op. Het hout verbrand ook.

Daarna onderop de frees een metalen plaatje gemaakt, daar een spijkertje door om een kleine cirkel te kunnen frezen.
Niet zo heel stabiel maar werkte tot nu toe wel het beste...

Aangezien ik nu nog zo'n 60 gaten moet maken...

Hebben jullie tips om deze te maken? Hoe doen jullie dat? Ik heb op het internet al wel wat gezien over een gatenzaag.. is dat toch het beste?

Misschien moet ik gewoon een degelijke kopen... of toch iets anders...??
Groeten, Peter

Onne

Ongeacht of je een degelijke of minder degelijke gatenzaag hebt, het hout verbrand gewoon!
Wat veel mensen volgens mij doen is, met de gatenzaag de gaten en de ronde afwerking met de frees.
En dan even met een schuurpapiertje afwerken voor de flow !



astrobart

die gatenzaag zou tochmoeten werken?
Draait je boor wel de goude kant op ;D

Dirc

watergekoelde gatenzaag.

of steeds op tijd stoppen en af laten koelen (het hout).

Aangezien je genoeg gaten moet kun je steeds 1 opschuiven.

Aan de andere kant, wat boeit het dat het verbrand? Gewoon even schuurpapiertje erop en weg. Of lak. Of als het de binnenkant is dan maakt t helemaal niets uit.

astrobart

Quote from: Dirc on October 13, 2008, 13:56:45
watergekoelde gatenzaag.

of steeds op tijd stoppen en af laten koelen (het hout).

Aangezien je genoeg gaten moet kun je steeds 1 opschuiven.

Aan de andere kant, wat boeit het dat het verbrand? Gewoon even schuurpapiertje erop en weg. Of lak. Of als het de binnenkant is dan maakt t helemaal niets uit.

met perslucht kan je ook koelen, geeft wel wat rommel, maar je mdf blijft droog  ;D

Dirc


astrobart


ruud2

als de boormachine een toerentalregeling heeft dan deze langzamer laten draaien.
de tanden moeten de tijd krijgen om te verspanen en de spanen af te voeren, en met 3000rpm en 50 mm geeft dat alleen maar warmte ontwikkeling, in de "boor",werkstuk en el. gereedschap
dus langzaam aan , en als het even kan in een boorkolom.

Ruud.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bassmotion

Dit probleem had ik ook, heb uiteindelijk met de gatenzaag snel geboord aan beide kanten en vervolgens met de decoupeerzaag in de zaagsnede van de boor de cirkel uitgezaagd. Perfect rond en gaat erg snel

TornadoGo

Quote from: bassmotion on October 13, 2008, 16:44:01
Dit probleem had ik ook, heb uiteindelijk met de gatenzaag snel geboord aan beide kanten en vervolgens met de decoupeerzaag in de zaagsnede van de boor de cirkel uitgezaagd. Perfect rond en gaat erg snel

Zo heb ik het ook gedaan. Een alternatief is om een freesmal te maken van dun MDF en dan met de kopieƫrfrees de gaten te maken. Met 60 gaten ga je wel even bezig zijn.. Hoe dik is het MDF dat je gebruikt?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Ichi

#10
Hoi,

Dat doe ik altijd met deze in een kolomboor machine. Mooi krullen draaien :)


Op blz 14 staat ie. http://www.amtrade.nl/Heller/Heller%20houtboren.pdf Ze zijn er ook een maatje groter. Die ronde zagen zijn ondingen.


astrobart


patatje

idd voor mij ook een ideaal type boor om zulke gaten te maken!
(heb altijd muziek in wagens ingebouwd)

Ichi

Het was al een hele zoektocht naar dit plaatje. Geen idee dus of dit een goede prijs is voor zon boor. Ik kan alleen zeggen dat ze lang meegaan en het erg makkelijk werken is met dit type boren.


Rob_Dingen

Hoi

Ik maak altijd een mal en frees dan alle platen.

Rob

Henkjan_O

ik doe dat dus met de 7 gatenzaag in de kolomboor.  het verbranden komt doordat het zaagsel niet weg kan, en de zaag te veel weerstand ondervindt, dus regelmatig de boor omhoog en weer terug doen om t zaagsel af te voeren. wat schijnt te helpen (ik heb dit nog niet getest) is een klein gaatje door het MDF op de plek waar de zaagsnede komt heen zodat het zaagsel naar beneden kan vallen.

afronden met de afrondfrees uiteraard.

die boor die Roland liet zien lijkt me overigens een erg goede optie (mits kolomboor), zal zeker minder stof veroorzaken
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Erik van Voorst (in memoriam)

Het is precies zoals Henk-Jan zegt.

In combinatie met een niet te snel toerental en kolom is succes verzekerd.
Hoe groter de gatenzaag hoe beter je materiaal moet zijn want het blijft een belasting voor je spullen.

Voorbeeld ....met een 1000W boormachine in een kolom en een gatenzaag
dia. 7 cm kom je met rustig toerental door 4 cm ebbenhout.....dat is zo een beetje het maximale wat uit je spullen kunt halen cq. wat je met een gatenzaag kunt bereiken (thermische beveiliging boormachine enz enz).

MDF heeft als nadeel dat door de hitte de lijmsubstantie (lijm en zaagsel is MDF)als het ware aan je gatenzaag smelt..ook daar kun met grotere diameters lelijk vastlopen...dus blijf relaxed boren... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

astrobart


PM

Bedankt voor alle reacties... dit weekend maar eens een goede mal maken en frezen. Ik heb namelijk geen kolomboor en heb het idee dat freezen sneller zal gaan.

Ik heb al geprobeerd een mal te maken (van alluminium-plaatje).Op dit moment heb ik een plank van de bracing klaar (met gebruik van deze mal) deze is niet helemaal netjes geworden (mal kon tussen frees en copieerplaatje in komen omdat hij te dun was).

Ik zal dit weekend (mits het weer het toelaat) een mal maken van een plaatje hout en dan nog eens proberen of ik de gaten er netjes in kan krijgen. Misschien moet ik dan wel op zoek naar een iets langere frees (moet door 18mm mdf heen) en kan hem niet ver onder het kopieer tooltje uit laten komen...
Groeten, Peter

ruud2

Hoi PM,

als je wilt frezen zijn er twee manieren om dit te doen.
met een freeshulp , waar je eerst een gaatje in de plaat boort en dan de freesmachine  als zeg maar passer gebruikt.
handig voor grote re gaten.
of een mal met een copier frees, handig voor kleinere gaten.
echter, je hebt voor deze methoden twee verschillende frezen nodig.
de eerste kan een gewone rechte vingerfrees zijn.
de tweede heb je een frees nodig met een lagertje boven de vertanding van de frees.
beide methoden zijn veelvuldig al hier gepasserd op het forum.

Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

PM

Quote from: ruud2 on October 17, 2008, 08:09:57
Hoi PM,

als je wilt frezen zijn er twee manieren om dit te doen.
met een freeshulp , waar je eerst een gaatje in de plaat boort en dan de freesmachine  als zeg maar passer gebruikt.
handig voor grote re gaten.
of een mal met een copier frees, handig voor kleinere gaten.
echter, je hebt voor deze methoden twee verschillende frezen nodig.
de eerste kan een gewone rechte vingerfrees zijn.
de tweede heb je een frees nodig met een lagertje boven de vertanding van de frees.
beide methoden zijn veelvuldig al hier gepasserd op het forum.

Ruud
Ik had nu gefreesd met een gewone frees. Onderop de machine heb ik een geleider zitten die net zo breed is als de frees.
Hiermee kan ik dit randje van de geleider langs de mal laten lopen en daarmee hetzelfde gat frezen. Hier is geen kopieerfrees voor nodig.
Een kopieerfrees heb ik ook, zou ik ook nog kunnen proberen maar ik verwacht dat deze hetzelfde effect gaat geven als die geleider.

De machine als passer gebruiken heb ik inderdaad voor het gat voor de woofer zelf gedaan. Heel eenvoudig een heel mooi rond gat (verzonken gemaakt).
Groeten, Peter

PM

#21
Plannen voor dit weekend gewijzigd, geen frezen.. Maar wel wat foto's in mijn topic gezet HIER
Groeten, Peter