Ieniemienie-monitor! + -> IenieMienieSub nu ook klaar!

Started by mikekiwi, April 6, 2008, 20:24:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Ik heb hier in dit forum niet zoveel te melden; heb geen bijzondere set, ik verander niet veel, heb al een half jaar geen film gezien (zowel thuis als in de bios) en ook weinig verstand van zaken... Maar nu...nu heb ik toch eindelijk een setje speakertjes zelf gemaakt en weet je...ze zijn nu nog bijna af ook en het klinkt waarempel toch ook niet slecht... ;)

Heb nu een Tannoy EFX6.1 surround set staan en die is niet slecht, maar voor muziekweergave was er toch wel behoefte om te gaan upgraden. En dus ontstond het plan om toch iets te gaan doen met het setje ScanSpeak-tweeters (2905/9500) te doen dat ik nog had liggen.
Omdat ik wel gecharmeerd was van de Hatt's van Tony Gee (www.humblehomemadehifi.com) heb ik hem benaderd of er een variant mogelijk was met de ScanSpeaks; hij kwam met de suggestie om Seas CA12RCY midbass-units te gaan gebruiken en heeft zelfs met de beschikbare meetgegevens van de units een 1e orde-filter ontworpen.

Omdat de nieuwe speakers net als de oude satellietjes op het dressoir een plaatsje moesten kunnen vinden, was het noodzaak een kleine luidspreker te maken. Na wat passen en meten met mock-ups, zijn we uitgekomen op afmetingen van b15bh25xd18cm.

En dan de looks: om alles een beetje bij het interieur te laten passen wilde ik een mix maken van onderstaande luidsprekers, de SF Concertino (oude versie) en de MS Micro 2006 zelfbouwspeaker (waar ook dezelfde Seas driver inzit)



De SF-variant met houten zijpanelen lukt niet met de door mij gewenste afmetingen, dus is er besloten om er iets vanaf te wijken. Alle houten panelen behalve de voorkant zijn van massief beukenhout, de voorkant is gemaakt van MDF en omtrokken met kunstleder.

Om ruimte op het front te creëren is er gekozen voor een BR-poort als rechthoekige sleuf (net als de MS Micro hierboven), maar dan aan de bovenkant uitkomend.

Op het forum van ZelfbouwAudio.NL (linkje) staat het volledige bouwverslag, incl. alle missers en misrekeningen mijnerzijds (ja, die zijn er zeker!) en nog meer foto's.

De speakers zijn op twee stappen na klaar: het filter ligt er nog bovenop om nog wat aanpassingen te kunnen doen en de kasten moeten nog in de olie worden gezet.

Instellen en dan zagen met de zaagmasjien!


En dat levert dan een stapeltje hout op


mikekiwi houdt van cleane sound, dus de werkplek is er op aangepast...


De bovenkant, ook voorzien van een leder accent en daarachter de BR-poort


Interieur, met bitumen bekleed en daarover Leen Bakker-tapijttegels


het frontje, met gefreesde gaten


Achterkant met wat extra lucht gecreëerd voor de woofer en inslagmoeren


Gereedschap ligt klaar om het kunstleer op de frontjes te gaan verlijmen


Et voila...gedaan


Verlijmen van de frontjes op de kasten. In de woonkamer, om zo twee uur lang te kijken of de bruislijm niet aan alle kanten er tussenuitpiept


Operatietafel


Best strak, toch?


En zo staat het nu te spelen!



Peerless Monster

Wat cool!
Echt heel mooi gedaan.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

sphere

Beter geslaagd dan die meuk in de startpost :)
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Pieter-Jan

Ze zijn inderdaad heel mooi  8)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

R


copran

Marantz SR7002, KEF Q5, Q3
Infinity Kappa II , Velodyne CHT-8R
Philips 963 SA , Sanyo PLV Z4000
Logitech Harmony ONE , Dune HD Smart D1
Panasonic TH-46PZ85,Panasonic BD 65
Sonos gebruiker.

Fredsan

Ziet er echt prachtig uit. Kun je uitleggen hoe je dat met dat kunstleer hebt gedaan?

mikekiwi

Dank jullie voor de reacties... fijn om te lezen!

Quote from: Fredsan on April  7, 2008, 08:12:32
Ziet er echt prachtig uit. Kun je uitleggen hoe je dat met dat kunstleer hebt gedaan?

Natuurlijk kan ik dat uitleggen:
- uiteraard eerst van MDF het frontje gemaakt en alle randen wat vloeiend gemaakt zodat er geen scherpe randen zijn
- kunstleer grof op maakt geknipt
- MDF en kunstleer insmeren met Bison Kit en een kwartiertje laten drogen (ik heb eers het platte deel van het front gedaan, daarna pas de zijkanten
- dan voorzichtig centimeter voor centimeter het leer aangebracht en goed aangedrukt (heb zelf zo'n behangroller gebruikt)
- bij de gaten het leer met de fohn verwarmen, als kunstleer warm wordt, wordt het soepeler en kan je het makkelijker in de speakergaten vormen. Goed aandrukken daar ook, ik heb daar een rond blikje voor gebruikt om in de ronding ook goed druk te kunnen zetten.
- niet al te veel de rek in het kunstleer gebruiken, het wordt dan wat dun en lichter van kleur...
- de hoeken aan de achterkant zijn het lastigst, zeker als je zoals ik weinig ruimte en grip hebt om de plooiing goed te maken. Had bij mij mooier gekunt moet ik eerlijk zeggen. Leerpuntje voor de volgende keer, wat meer geduld hebben en wat meer ruimte nemen
- en dan dus goed laten drogen

Belangrijk is verder dat je je speakergaten 1-1,5mm ruimer uitfreest om zo ook wat ruimte voor het leer te maken...



Fredsan

Petje af hoe je dat met het leer hebt gedaan.

Hartelijk dank voor je uitleg.

Dit ga ik dus ook proberen met m'n komende subwoofer project.

daxie

Enig idee wat het rendement is ongeveer?

mikekiwi

Quote from: daxie on April  8, 2008, 08:56:22
Enig idee wat het rendement is ongeveer?

Er is nog niet gemeten, maar volgens de gemaakte simulatie is dat niet erg hoog, net onder de 85dB...

daxie

Quote from: mikekiwi on April  8, 2008, 09:32:01
Er is nog niet gemeten, maar volgens de gemaakte simulatie is dat niet erg hoog, net onder de 85dB...

jammer, ik zoek een micromonitorontwerp met vrij hoog rendement zodat ik ze kan aansturen met een laagvermogen klasse d versterkertje.

Ik vind het alleszins heel mooi gevonden

fgroen

Ik denk dat "minimonitor" en "hoog rendement" een beetje met elkaar in tegenspraak zijn.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

mikekiwi

Zoals al aangekondigd, was ik ook al met een bijbehorende subwoofer bezig om de 85Hz van de monitortjes wat aan te vullen. De sub is nu klaar en staat te spelen, hier de foto's!

Het begin...


Voorzijde bestaat uit 2x18mm MDF, zijkanten uit 18mm MDF


zij-aanzicht


het geheel, voorzien van pritex en bracing, in de "lijmklemmen"


halverwege het bekleden met leer; later nog wat aanpassingen gedaan om de hoeken beter te laten uitkomen.


De Sub is klaar


Sub met een speakertje erbij...


En wat nu?....eh...luisteren!!! ;)

Douma

Puik stukje werk hoor. Netjes. Hoe klinkt het geheel?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mikekiwi

Quote from: Douma on September 25, 2008, 20:13:49
Puik stukje werk hoor. Netjes. Hoe klinkt het geheel?

thanks! En het klinkt op zich goed, maar ga wellicht toch nog iets aan de filters van de speakertjes aanpassen. Heb afgelopen weekend het filter ingebouwd na een tijdje te hebben zitten twijfelen tussen 2 versies. Heb nu de versie gekozen met een wat nadrukkelijker hoge tonenweergave. Vraag me af of het niet net te veel is...

Maar, tijdens een luisterdag van het zelfbouwaudio-forum afgelopen weekend klonk het zeer puik, was zelf redelijk tevreden hoe deze combi in een zaaltje van een 40-50m2 rondspeelde.
Even een kwestie van wennen ook denk ik...

Interficior

#16
Ik kan begrijpen dat je een weekend hebt gedaan om dat filter in te bouwen. Wat een knollen in dat minikastje (ik ken het :-[) zeg!

Als je nog twijfelt zou ik het lekker zelf meten en dan simuleren en dan proberen enzo.
Take it or lease it

mikekiwi

Quote from: Interficior on September 25, 2008, 21:07:41
Ik kan begrijpen dat je een weekend hebt gedaan om dat filter in te bouwen. Wat een knollen in dat minikastje (ik ken het :-[) zeg!

Als je nog twijfelt zou ik het lekker zelf meten en dan simuleren en dan proberen enzo.

Nou weet je, dat paste eigenlijk nog wel prima...heb wel van tevoren even gekeken hoe het door het woofergat naar binnen moest en dan te monteren. Leek een beetje op zo'n bootje in een fles waarvan je denkt: hoe ken dat nou?

Ik zal zeker eens gaan meten; heb gemeten met hetzelfde filter maar dan in kroonsteenopstelling, zal nu nog eens gaan meten met de ingebouwde versie (enige verschil is de gebruikte interne bekabeling (van 0,75mm bouwmarktdraad naar 2,5mm koperkabel), een paar Vishay-kapjes over de condensatoren (2 per kant) en de kabel waarmee het hier op de receiver is aangesloten (QED SA) . Er zit een scherp randje aan dat ik eigenlijk in Beetsterzwaag niet hoorde tijden de ZBA-luistersessie daar. Kreeg wel wat opmerkingen dat het hoog ietsje gedempt zou kunnen worden, maar het komt hier thuis net wat nadrukkelijker naar voren lijkt het.

tijse400

k heb in beetsterzwaag gewoond, maar nog nooit van zo'n luistersessie gehoord. wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."