hoogte surroundspeakers

Gestart door Boogi, september 21, 2008, 12:56:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Boogi

Ik heb 2 surroundspeakers welke ik aan de muur moet bevestigen.
Echter op welke hoogte moeten deze hangen?

Interficior

Dezelfde hoogte als je frontspeakers.
Take it or lease it

sr7000

Mee eens: dit zal dus meestal op oorhoogte zijn.

Boogi

#3
Oke,
Zo laag was bij mij niet mogelijk helaas (de vrouw des huizes ::) ).
Ze hingen eerst tegen het plafont aan, en nu hangen ze 60 cm boven het gehoor.
Eerst straalden ze richting de tv, en nu bijna geheel naar het gehoor toe (verder kon ik ze niet draaien).
Al met al een verbetering tov de eerdere situatie denk ik.
Even weer afstellen  :)

celerontje

De vrouw des huizes...... grrr, drommels en nog wat aan toe! ;)
Die WAF factor, een kwelling! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Boogi

ik vond het ook mooier zo staan, ze had wel gelijk  :-X

sr7000

Citaat van: Boogi op september 21, 2008, 15:44:08
ik vond het ook mooier zo staan, ze had wel gelijk  :-X

Maar hoe klinkt het: je surrounds staan over het algemeen toch achter je, dus daar zie je normaal gesproken niks van...... ;)

Boogi

#7
Mijn surrounds hangen naast de bank, ik heb geen ruimte achter de bank.

Zo was de situatie, nu hangen ze op de helft van de hoogte, en meer (bijna geheel) gericht op de bank.
Het klinkt veel beter, ik hoor veel meer  :)

sr7000

Smaakvolle inrichting O0 Maar goed: cool dat het beter klinkt nu je ze wat lager hebt opgehangen. Bij scenes waarbij het geluid om je heen beweegt zal het dan realistischer overkomen. Anders zouden auto's die van voor naar achter rijden spontaan opstijgen ;)

Boogi

Opstijgen is ook een leuk idee  ;D
Bedankt voor de reacties.

sr7000

Ach ja: anders zou een scene uit the fast and the furious gaan klinken als een Harry Potter film:kan niet de bedoeling zijn ;)

salo

[offtopic]

heb je meer info over het schilderij dat boven je bank hangt?

[/offtopic]

Dirc

Ik heb ze zo hangen.

volgens mij werkt / klinkt t prima!



El Penumbra

Je hoort zo toch dat het geluid van boven komt?

Rob Eric Blank

Citaat van: El Penumbra op september 25, 2008, 09:00:10
Je hoort zo toch dat het geluid van boven komt?
Volgens mij zijn het di-polen en dan hoor je dat minder goed.

yorkie13

#15
ik heb zelf ook dipool surrounds gehad, van klipsch die op 1.50 m hoogte hingen
best spectaculair bij film, maar met muziek en wat moeilijker materiaal toch niet je van het
nu gebruik ik kleine monitor surrounds welke een 1, 8 m vd luisterpositie staan op oorhoogte
veel mooier geluidsbeeld , vooral ook met sacd multichannel en muziek dvd

kermy

Op de site van Dolby staan volgens mij twee verschillende aanbevelingen voor plaatsing van surrounds.
De eerste is voor het gebruik als surround bij film en daar hangen inderdaad de speakers 60 tot 90 cm boven oorhoogte en zijn naar mekaar gekeerd.
De tweede is voor gebruik als surround bij het luisteren naar muziek, hier staan de speakers op oorhoogte naar de luisteraar gericht.
Aangezien ik de surround alleen hoef te gebruiken voor films hangen mijn Kef eitjes op de voorgeschreven hoogte en kijken naar mekaar, tot nog toe zeer bevredigend.
Met vriendelijke groet,

Kermy

Dirc

Citaat van: El Penumbra op september 25, 2008, 09:00:10
Je hoort zo toch dat het geluid van boven komt?

goed afstellen.
het valt mij niet op...

johnhifi

Ik heb ze ook hoger dan de fronts. Mijn fronts zijn dacht ik tussen de 1.20 en 1.30 meter hoog. De surrounds staan op boekenkasten die rond de 1.70 meter hoog zijn. Ze staan ongeveer twee á drie meter achter mijn luisterpositie. Op zich is dat wel ok, aangezien ik altijd onderuitgezakt in een stoel zit, waardoor mijn hoofd niet boven de rugleuning uitkomt en het directe geluid van de surrounds dus tegen de stoel weerkaatst, als ze lager staan. Nu ze hoger staan en ze dus in principe over de stoel heen afstralen lijkt het wel alsof er veel meer geluid uit komt, terwijl ik aan de instellingen niets veranderd heb.
Draaitafels, cd spelers, dvd spelers, een laserdisc speler, een streamer, veel te veel versterkers en speakers, ditjes en datjes.... 3500 cd's, een paar honderd lp's en dvd's... Nu nog een plan bedenken om het allemaal logisch neer te zetten (of een groter huis kopen).

RexManning

#19
Hopelijk niet erg dat ik inhaak op dit al wat oudere topic, maar mijn vraag sluit hier goed op aan;

Mijn twee surrounds zijn net vandaag binnen met twee wallbrackets erbij; dan nu de vraag, hoe hoog zal ik ze plaatsen?

Het is een ieniminie mediakamer puur voor films. De bank zit stijf tegen de muur achter en links aan. Esthetiek is duidelijk; zo hoog mogelijk, maar zelfs mijn gedachtes over het gehoor doen mij vermoeden dat oorhoogte wel eens té dichtbij zal zijn.

Zou een halve meter of hoger niet beter zijn in dit geval?

EDIT: Overigens kan het plaatje niet; de speakers kunnen uiteraard niet zoveel naar "binnen" richten aan die brackets.
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

squeek

even uittesten lijkt me, horen wat beste klinkt.

ben het niet eens met sommige opmerkingen betreft die hoogte. je hebt de 4G's waarin je alles op gelijke hoogte moet zetten, alleen geldt dit volgens mij enkel voor direct stralers. bij bipolen en dipolen MOETEN ze zelfs hoger hangen, gemiddeld tussen de 60 en 90 cm boven oorhoogte. en bij direct strales kan dit best ook gebruikt worden. surround mag gewoon niet te direct je oren bereiken of het ruimtelijke is er snel vanaf vindt ik.

eens het surround te direct wordt, is de lol er wel vanaf. mijn mening he  ;)

greetz
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

RexManning

Thanks. Heb het nu maar eerst precies zoals op de tekening gedaan en ze hangen nu aan de muur op 1.45 hoogte.

Zicht: Moet er wel aan wennen als je op de bank zit, die donkere vlek rechts-achter je. De linker box valt in het raam weg (was lastig te schetsen in de tekening) dus dat valt mee. Misschien kan ik ook wel de achterwand een donkerde tint geven en een plank aan de muur op rugleuninghoogte met wat prullaria er op, dan valt de speaker wel wat weg.

Gehoor: Hoogte is perfect, lager hoeft niet echt. Maar toch....wellicht is het wennen, maar zou kunnen dat ik toch de uiterste bovenhoeken ooit ga proberen, want het lijkt toch iets tè dichtbij.
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

Fox

Citaat van: sr7000 op september 21, 2008, 17:07:56
Smaakvolle inrichting O0 Maar goed: cool dat het beter klinkt nu je ze wat lager hebt opgehangen. Bij scenes waarbij het geluid om je heen beweegt zal het dan realistischer overkomen. Anders zouden auto's die van voor naar achter rijden spontaan opstijgen ;)

Tja andersom of dat vliegtuigen door je heen vliegen.

Een leuke test is een scene waar je geluiden van een verdieping boven je moet horen, met laag staande speakers komt dit niet over.  ;D
Bovendien in de bios en afmix ruimtes zijn de surrounds ook hoger geplaatst.  8)

RexManning

Verdorie....tóch maar weer veranderd!  ::)

Mijn auto's stijgen nu gewoon lekker op van voor naar achter,  ;D heb de surrounds boven in de hoek geplaatst, stukken relaxeder kijken.

Ook lijkt het of de fronts nu weer beter tot zijn recht komen in de kleine ruimte. O0
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

hifiman

Precies, flink boven oorhoogte hangen die hap, tenzij je je surround opstelling inderdaad voor muziek luisteren gebruikt.