Mobiel internet op de laptop in het buitenland

Started by Xstream, September 13, 2008, 16:10:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xstream

Hi all,

Ik heb hier een paar vragen over ... Misschien dat iemand met ervaringen me er meer over kan vertellen.

Situatie:
Ik zit binnenkort voor langere periode in Azie. Ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om internet (onbeperkt per maand) op m'n mobiel te hebben. Op zo'n manier dat ik ook internet heb op m'n laptop, waar ik dan ook zit op de wereld (zolang er telefoon ontvangst is uiteraard).

Mobiel:
HTC Touch Cruise phone met Wi-Fi en tal van andere verbindings mogelijkheden.

Laptop:
MacBook Pro

Oplossingen:
Ik heb al even gekeken op Vodaphone en T-Mobile en Vodaphone is gunstiger als het om onbeperkt internet pakketten gaat in Nederland, maar T-mobile lijkt voordeliger in het buitenland.
Nu zie ik alleen dat er een speciale modem nodig is voor de laptop om internet door te sluizen naar de laptop.
Mijn vraag is dan, waarom? Als ik een ontvanger / modem heb en een netwerk aanmaken met Wi-Fi, werkt dit dan niet gewoon? Is de internet verbinding zeker versleuteld zodat het alleen met de Vodaphone/T-Mobile modem kan?

Daarnaast lopen de kosten nogal op als je in het buitenland bent, bij Vodaphone in een "niet Passport land" €15 per MB, bij T-Mobile in Zone 3 (wat het ook mag zijn ,dat heb ik nog niet gevonden) €10 per MB.
Dan is het uiteraard niet interessant meer. Het leek me met name interessant voor bellen met Skype bijvoorbeeld, maar dan is bellen nog goedkoper. Ook voor email uiteraard, maar als elke attachment me al €10 of meer kost dan is het ook niet meer zo interessant.

Nu kwam ik dit ook tegen: http://www.pluk-in.com/thai/support_mobiel_internet_usb_modem
Is dat wat?

Ik vraag me af wat er mogelijk is en of er nog alternatieve methoden zijn om dit goed op te zetten.

Iemand ideeën of suggesties?

Thanks,
Xs.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Ghosty J

is het misschien niet handiger om daar een pre pay kaart te kopen en daar op te internetten ?

ik internet soms wel eens via mijn mobiel en laptop door een bijgeleverde telefoon kabel te gebruiken en via internet sharing het internet te sharen.
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

Xstream

#2
Ja, na een paar uur vogelen kwam ik daar ook al achter ... zag in m'n phone ook de optie remote sim access.
Volgens mij kan ik dan met bluetooth oid internetten met GPRS/EDGE op de laptop.

Die Pluk & Play is ook wel aardig denk .. daar prop je de sim gewoon in en je kunt gaan internetten.
Lijkt me een mooie oplossing.

Ik ga nu even vogelen om m'n mobiel te connecten met m'n laptop ... pairing gaat wel in Mac Os, alleen verbinden lukt nog niet ... moet ik een PAN opzetten en daar kom ik nog niet uit.
Kga het nu eerst ff op windows proberen via sync software - kijken of dat beter gaat :)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Xstream

#3
Nou, ben er wel uit hoe het met usb gaat ... ik kan iig internetten op de mobiel indien aangesloten, dus andersom zal het hopelijk ook werken.
Bluetooth connecten is een vak appart, heb alle stappen in de manual gevolgd, maar werkt nog niet. Hopeloos.
Wi-Fi is me ook nog niet gelukt ...

Zit er toch aan te denken om gewoon voor de Pluk & Play te gaan ... overal hoor ik iedereen er positief over (behalve de prijs) ... en dat werkt gewoon recht toe recht aan, zoals ik het hebben wil :D
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

SpeedyAndré

Een PAN verbinding is het snelste wat je met bluetooth kan halen.
PAN werkt 2 kanten op, verbind je vanaf een mobieltje een pc/laptop dan gebruik je de internet verbinding van die pc/laptop op het mobieltje.
Verbind je vanaf de pc/laptop met het mobieltje dan gaat internet op de pc/laptop via het mobieltje.
Bij PAN zijn er veiligheids instellingen zoals encryptie die de boel kunnen blokkeren door een verkeerde instelling.
Er wordt een IP toegekend aan het andere apparaat en dat moet geen 169.x.x.x zijn omdat er dan iets mis is.
Voordeel van PAN is dat je niet hoeft in te bellen, alleen even de apparaten pairen (code invoeren) en je kan verder.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Raphie

gewoon een 3G abbo nemen sim in je laptop en klaar
JBL PRX Power!

Xstream

Quote from: SpeedyAndré on September 13, 2008, 21:31:39
Een PAN verbinding is het snelste wat je met bluetooth kan halen.
PAN werkt 2 kanten op, verbind je vanaf een mobieltje een pc/laptop dan gebruik je de internet verbinding van die pc/laptop op het mobieltje.
Verbind je vanaf de pc/laptop met het mobieltje dan gaat internet op de pc/laptop via het mobieltje.
Bij PAN zijn er veiligheids instellingen zoals encryptie die de boel kunnen blokkeren door een verkeerde instelling.
Er wordt een IP toegekend aan het andere apparaat en dat moet geen 169.x.x.x zijn omdat er dan iets mis is.
Voordeel van PAN is dat je niet hoeft in te bellen, alleen even de apparaten pairen (code invoeren) en je kan verder.

André  8)

Bluetooth pairen is me wel gelukt, ook code ingevoerd en succesvol. Alleen dan geeft ie aan dat ik PAN nog op moet zetten ...
Op Mac OS kwam ik een heel eind. Ik verbond dan met m'n MAC ... en dan was ik verbonden, maar er gebeurde niks. Op de Mac stond nog steeds dat ik niet connected was. Als ik connecten gaf hij ook een melding dat PAN nog niet goed was enzo ... Maargoed, misschien morgen nog maar 's een dagje klussen.

@Raphie:
Sim in je laptop? Hoe doe ik dat. Heb al e.e.a. gelezen over PCMCIA kaarten enzo, maar dat volg ik nog niet helemaal ... Ik kan geen Sim in m'n mac proppen in ieder geval, dus daar moet ik nog wat voor doen? Enig advies?
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

SpeedyAndré

Je hebt een pcmcia kaart of usb stick nodig met een gsm/3G module erin.
In NL kan je ze bij een abo 'krijgen', in het buitenland moet je even opletten welke gsm/3G frequenties ze hanteren anders werkt het misschien niet.
Als je hem in het buitenland koopt dan werkt het wel, maar misschien weer niet in NL  ::) ;D
Overigens doet zo'n kaartje hetzelfde als je gsm, de verbinding is alleen wat directer en je kan je gsm nog gebruiken als je 2 sims hebt.
Hoe het bluetooth verhaal bij een Mac werkt weet ik niet, toch zal het wel lijken op de Windows versie omdat je dezelfde handelingen moet doen (pairen, PAN verbinding maken enz).

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Xstream

#8
Ok, dan ga ik maar 's op onderzoek uit m.b.t. PCMCIA kaarten ... dat is dan in weze hetzelfde als die Pluk n Play, maar dan goedkoper neem ik aan.
De meeste landen in Azie hebben echter nog GPRS/EDGE ... Dus 3G zal ik niet direct wat aan hebben. Als beide erop kunnen dan is dat mooi meegenomen.

Zoiets dus: http://cgi.benl.ebay.be/GlobeTrotter-Internet-Anyware-PCMCIA-Tri-band-GPRS-Card_W0QQitemZ140249758863QQihZ004QQcategoryZ79545QQcmdZViewItem

Deze ondersteund geen GPRS, wat ik volgens mij wel nodig heb: http://www.expansys.nl/d.aspx?i=102449
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub