Technische vraag.

Started by GTDesign, September 17, 2008, 23:09:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GTDesign

Misschien typisch een vraag voor Frank die daar wel antwoord op weet.

Ik meet op mijn zwarte achtergrond een waarde van f4 via een spotmeting. Op het model meet ik een waarde van f11, dus schiet op f11.
Echter wil ik die zwarte achtergrond ook zwart hebben en geen grijs en moet ik dus 4 1/3 stop schuiven naar f18.

Het model is dan te donker uitverlicht. De softbox stond al op vol vermogen.
Betekent dit dat ik gewoon weg vermogen te kort kom met mijn flitser, gezien ik wil schieten op f18 ?

Spacebass

Ik ben weliswaar geen Frank ;D  ;D, maar een andere optie is om je model verder van de achterwand neer te zetten.
Zo vergroot je ook het verschil in stoppen tussen onderwerp en achterwand. Op die manier kan je een witte
achterwand zelf helemaal zwart krijgen.

Dat heeft wellicht een bruikbaarder eindresultaat dan en poriën-scherp model waarbij je zelfs het DNA scherp krijgt ;D
Tis natuurlijk maar net wat jij wil  :)

J.A.F._Doorhof

#2
Daar gaat het dus fout.

Als je je model meet op f11 dan moet je aan je verlichting NIETS meer veranderen.
Je achtergrond moet trouwens veel minder meten dan f18.
Namelijk 4 1/3 stop vanaf f11 dat is dus f2.4 of lager.

MAW je meet je model op f11 met een incident meter.
De achtergrond meet je met een spot en deze moet LAGER aangeven dan f2.4 (best is rond de 2.0)
Dan zit je 4 1/3 stop onder je hoofdlicht op f11.

Lukt dat niet vergroot dan de afstand van je model tot de achtergrond maar laat je model op f11.
OF verklein de afstand van de lichtbron tot je model maar laat je model op f11.

Als je je lichtopstelling veranderd (dichterbij zetten of verder af) moet je opnieuw uitmeten.

In dit geval zal de beste oplossing zijn om het licht dichter op je model te zetten en de lightoutput dus te verlagen (inverse square law) om toch f11 te blijven meten op je model.

Heb je nog steeds licht op de achtergrond ?
Dan het licht zo kantelen dat je geen lichtspill meer hebt.

Als je trouwens op vol vermogen en ISO100 nog steeds maar op f11 zit dan zul je waarschijnlijk de afstand tot je model VEEL te groot hebben, meestal kom je met 300W flitsers rond de f22 uit op vol vermogen bij een afstand van maximaal 1.5 mtr.
Wel een beetje afhankelijk van de softbox, striplights bv vreten licht.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Ja GT  ;D  Simpel toch!  ;D  ;)

@GT Uit nieuwsgierigheid vanwaar F11 op het model?

@ Frank!
8)

GTDesign

Mijn redenatie was inderdaad anders.
Dmv spotmeting kwam ik uit op f4 bij de zwarte achtergrond. Dus het model moet dan 4 1/3 stop hoger uitkomen op f18 gemeten met de incident meter.

Echter haal ik nooit f18 met de softbox op slechts 1 meter afstand en daarom eigenlijk de vraag van het vermogen. De gebruikte kop is slechts 150 W.

Jij werk dus net anders om, Je meet f18 op het model, en dus zorg je ervoor dat je achtergrond op f2.8 of lager uitkomt.

GTDesign

Quote from: Spacebass on September 17, 2008, 23:27:29
Ja GT  ;D  Simpel toch!  ;D  ;)

@GT Uit nieuwsgierigheid vanwaar F11 op het model?

@ Frank!
8)

Lens is dan op zijn scherpst.  ;)

GTDesign

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 17, 2008, 23:17:16

Je achtergrond moet trouwens veel minder meten dan f18.


Uiteraard, kwam uit op f4.

J.A.F._Doorhof

Ok,
Als je het die kant op werkt klopt het, ECHTER vergeet niet dat als je je licht op f18 zet je meer lichtoutput gebruikt en dan gaat je achtergrond ook omhoog in helderheid.

MAW er is maar 1 goede manier in dit geval en dat is gewoon zorgen voor die 4 1/3 stop verschil zonder dat je wat aanpast.
Beste optie blijft om te zorgen dat er simpelweg genoeg afstand tussen je model en achtergrond is, OF je softbox dicht genoeg bij je model staat.
Zet bv je softbox ipv op 1.5 mtr afstand op 40cm afstand en het verschil is ENORM.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Quote from: GTDesign on September 17, 2008, 23:40:21
Lens is dan op zijn scherpst.  ;)
Heb je wel eens geexperimenteerd met verschillende diafragma getallen
om het verschil in look and feel te zien? Of laat je altijd de scherpte spec van je objectieven bepalen welk
diafragma je gebruikt?



J.A.F._Doorhof

Nadeel van de 1DsIII is dat als je boven de f8 komt de camera zelf behoorlijk soft word.
Sterker boven de f16 is het amper meer bruikbaar.

Bij de 5D is f16 nog goed bruikbaar maar al softer dan f11.
Vandaar dat ik mijn hart ook vast houd voor de 5DII.
Aan de andere kant ik gebruik mijn DSLR bijna alleen maar wijdopen of tussen de f2.8 en f5.6
Dus echt een probleem zal ik er nooit mee krijgen.

Voor het studio werk gebruik ik MF welke veel minder last heeft van difractie.

Dus ik kan me Gé wel voorstellen dat hij niet boven de f11 wil komen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

GTDesign

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 18, 2008, 00:11:21

Zet bv je softbox ipv op 1.5 mtr afstand op 40cm afstand en het verschil is ENORM.

Dat weet ik wel, laatste keer zat Roos bijna in de softbox... ;D


Spacebass

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 18, 2008, 00:23:47
Dus ik kan me Gé wel voorstellen dat hij niet boven de f11 wil komen.
ik doelde eerder
op een lager diafragma getal  ;)