Yes! Canon 5D MarkII

Started by Spacebass, September 17, 2008, 20:13:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jimmy Conway

Mijn conclusssie Space ;D, als je net zo goed kon fotograferen als lullen, dan was je nu rijk geweest! ;D ;D ;D :-*

Even serieus, het is een slechte zaak voor iedere fotograaf dat een trendsetter als Canon niks anders kan verzinnen dan meer megapixels op dezelfde sensor size met wat gadgets. Terwijl het concept van de 5D het tegenovergestelde was. Snappen die fabrikanten het dan nooit? De eerste foto's van de mk2 op de Canon site was ik echt niet onder de indruk...
Een gemiste kans?

J.A.F._Doorhof

Ik bedoelde inderdaad de oude 28-70L.
Niets meer ???

Wacht dat je van HD video.
Live view
Sensor cleaning
Etc.

MP's is het minste wat er geupdate word :D
Voor de HD video is redelijk uniek.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on September 18, 2008, 11:42:11
Mijn conclusssie Space ;D, als je net zo goed kon fotograferen als lullen, dan was je nu rijk geweest! ;D ;D ;D :-*
een van de twee kan je leren ;D

QuoteEven serieus[knip]...Een gemiste kans?
Ik wil eerst echte review foto's en een dergelijk zien voor ik die conclusie  (;D) trek.
Tis wel een beetje een zoethoudertje, dat ben ik met je eens (een gepimpte 5D). Ik vertrouw er op dat er iets nieuws gaat komen en dat dit weer een
soort tussen ontwikkeling is. Tis nog niet de gehoopte evolution helaas.....

Spacebass

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 18, 2008, 12:06:27Niets meer ???
Hij bedoeld denk ik mega verbetering in beeldkwaliteit en fotografie technische innovatie.
Meer stops dynamisch bereik en betere kleurcontrole/diepte zoals bijvoorbeeld de S serie van Fuji. De rest zit al in reeds uitgebrachte modellen en dus geen innovatie die de concurrent dwingt om nog verder te verbeteren.


ps
FullHD is top, maar waarom dan weer 30fps en niet 24 of 48?


Joep

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 18, 2008, 12:06:27
Ik bedoelde inderdaad de oude 28-70L.
Niets meer ???

Wacht dat je van HD video.
Live view
Sensor cleaning
Etc.

MP's is het minste wat er geupdate word :D
Voor de HD video is redelijk uniek.

HD Video... ::) Dat vind ik toch meer een gadget voor de lagere klasse camera's, eerlijk gezegd. De D90 van Nikon heeft het en ik geloof ook een P&S van Casio ook. Voor serieuze camera's als een 5D toch wel zonde, en een beetje nutteloos bij dit kaliber. Geef hem dan iets meer FPS dan de 4 foto's die je nu per seconde kunt maken. Of mis ik hier een grote gebruikersdoelgroep die de videofunctie, samen met de microfoon, hele interviews gaan afnemen met hun 5D2? :)


Jimmy Conway

#30
@Spacebass: Ja, dat bedoel ik. ;)

@Joep: Ja, de Youtube generatie! :)
Bruidsfotografen zou het ook wat voor kunnen zijn.
RED zou ook gaan komen met een hybride video/spiegelreflex camera.

Edit: naamsverwisseling

Jimmy Conway

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 12:18:40
ps
FullHD is top, maar waarom dan weer 30fps en niet 24 of 48?
30=60hz misschien? Bedoelt voor de meeste televisies? Niet voor film, het witte doek.

Audiofiel

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 12:18:40
FullHD is top, maar waarom dan weer 30fps en niet 24 of 48?

Omdat alleen Nikon dat goed door heeft.... >:D de D90 doet wel 24 fps. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on September 18, 2008, 12:38:39
30=60hz misschien? Bedoelt voor de meeste televisies? Niet voor film, het witte doek.
Ik dacht dit meer in het kader van een gemiste kans om in elkaar overvloeiende media door 1 gestandaardiseerde formaat uniform te maken,
maar voor de consument die geen 24p of 48p heeft is het ook geen oplossing...sjez...wat een gedoe zeg  ;D

Quote from: Audiofiel on September 18, 2008, 12:42:44
Omdat alleen Nikon dat goed door heeft.... >:D de D90 doet wel 24 fps. ;)
Maar geen fullhd  ;)

Spacebass

Quote from: Joep on September 18, 2008, 12:30:03
HD Video... ::) Dat vind ik toch meer een gadget voor de lagere klasse camera's, eerlijk gezegd. De D90 van Nikon heeft het en ik geloof ook een P&S van Casio ook. Voor serieuze camera's als een 5D toch wel zonde, en een beetje nutteloos bij dit kaliber. Geef hem dan iets meer FPS dan de 4 foto's die je nu per seconde kunt maken. Of mis ik hier een grote gebruikersdoelgroep die de videofunctie, samen met de microfoon, hele interviews gaan afnemen met hun 5D2? :)
Sommige pro camera's schieten al meer dan 10fps en die camera's hoor je achter elkaar "spiegeltje klappen". Dus waarom dan niet meteen een film maken en dat beeld kiezen wat je nodig hebt ;D
Zou mij niets verbazen als het die richting op gaat (maar dan op foto resolutie  8) )

J.A.F._Doorhof

Red

Daar gaat het niet heen, daar is het al.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jiri

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 12:18:40
ps
FullHD is top, maar waarom dan weer 30fps en niet 24 of 48?

Daarom is deze camera ook geen serieuze optie voor de iets meer prof filmer.
Ook het europeesche 5Dmk2 model wordt uitgerust met 30fps.
In de VS mag dat dan misschien wenselijk zijn, maar in europa kan ik met 30fps geen normale SD dvd productie maken als het nodig is.
Dan moet ik mijn mac uren laten rekenen op een downconversie van 30 naar 25 fps. Dat is voor mij niet acceptabel.
De codec die gebruikt wordt is van het H264 formaat. Opzich een waanzinnige codec, maar de bitrate van de 5dmk2 is dermate laag (<4Mbit/sec) dat er nauwelijks iets in te corrigeren is. Kleurruimte sucks en na edditen er weer een compressie voor bv SD dvd of Blu-ray op los laten en het barst van de compressie fouten.
Hadden ze nou een lekkere bitrate van tussen de 12 en de 15Mbit/sec van gemaakt, dan kan je er nog mee uit de voeten.
Nu is het hetzelfde als als een foto maken met je camera op JPG - 3 ofzo. 4Mbit/sec is voor 1080P echt veel te laag.
Voor een filmpje van je kindje op vakantie is het prima, maar de serieuze filmer kan hier niets mee. Dan toch liever HDV, ook al is dat interlaced. En dan hebben we het nog niets eens dat je qua geluid (meerdere balanced mics e.d) bijna niets serieus erop kan gebruiken.
Wat wel prachtig is is het filmen op een 24x36 mm chip. Dit is echt Hollywood kwaliteit als het gaat om lenstekening en scherptediepte. Echt waanzinnig. Ik hoop dat dit de weg vrijmaakt voor grotere chips in de videocamera's van Canon. Dan is de RED wat chipgrootte betreft echt verslagen.

Groet,
Jiri

Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Jimmy Conway

Voor de mensen die denken waar hebben ze het in godsnaam over met hun RED...

http://www.red.com/

Jimmy Conway

ps. ook te gebruiken als rail-gun... ;D

Audiofiel

Daarom is de Nikon D90 optie ook veel interessanter, de compressie is een stuk lager met 1280x720 en de filmpjes van de D90 zien er veelbelovend uit.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Jiri

#40
Quote from: Audiofiel on September 18, 2008, 21:30:07
Daarom is de Nikon D90 optie ook veel interessanter, de compressie is een stuk lager met 1280x720 en de filmpjes van de D90 zien er veelbelovend uit.

Heb hier en hier net 2 filmpjes van de 5Dmk2 gedownload. Valt me echt tegen. Canon HDV is veel mooier.
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

Spacebass

#41
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 18, 2008, 13:35:46Daar gaat het niet heen, daar is het al.
Heb het uiteraard over mainstream pers/sport fotografie bijv.

Quote from: Audiofiel on September 18, 2008, 21:30:07
Daarom is de Nikon D90 optie ook veel interessanter...
Zien er best grappig uit die filmpjes  8)

Quote from: Jiri on September 18, 2008, 21:02:54
Daarom is deze camera ook geen serieuze optie voor de iets meer prof filmer.
Dat is denk ik ook niet de reden dat het er op zit :)  De Canon video afdeling zal dan ook niet zo snel verdwijnen.
Wat top is, is dat zij wel hun research en development kunnen uitwisselen.
Tis meer een gimmick waarbij de video mogelijkheid als extraatje is toegevoegd ;)

Ik las dat sommigen de ontwikkelingskosten van de videomogelijkheid liever in meer fps en een beter autofocussysteem
geinvesteerd hadden willen zien, mja die moeten dan maar een 1D serie kopen  ::)
Het blijft een opstap camera van de consumenten lijn naar de prograde lijn voor een relatief lage prijs die een
verrassend hoge beeldkwaliteit geeft (hoop ik  ;D ). Precies zoals de 5DMKI dat toen ook gedaan heeft.

VlisChris

Quote from: Audiofiel on September 18, 2008, 12:42:44
Omdat alleen Nikon dat goed door heeft.... >:D de D90 doet wel 24 fps. ;)

Waar ook over geklaagd werd omdat die "maar" 24fps doet, en niet op 30 zit.
Dus wat er ook gekozen wordt: mensen hebben altijd wat te klagen.
Ik ben erg benieuwd naar de eerste echte gebruikerservaringen die de komende maanden wel op internet zullen komen (ok, de eerste maanden na novermber dan :)). Dat geeft eigenlijk pas echt aan of het zo'n grote vooruitgang is.
Momenteel komt die eigenlijk een beetje op me over als een gadgetloaded camera. Leuk dat die liveview heeft, maar wie gebruikt dat nu echt heel actief? Ik kan me het sarcasme dat het geintroduceerd werd nog goed voor de geest halen. Meer mp's? Eerste reacties op het i'net waren daarover nogal negatief. Is ook vrij onzinnig. Sensor cleaning: leuk voor het losliggende stof, maar iets hardnekkiger blijft gewoon lekker zitten.
Ik had veel liever een autofocus gezien die wat/veel sneller was, en die wat zoekervullender was geweest. Liever iets minder mp's, en meer snelheid.
Al zal ik niet ontkennen dat als ik de kans heb om er ééntje te krijgen ik die kans zou laten lopen ;D ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

ik snap ook niet waarom die nu ineens moet filmen? Foto is foto en Video is video. De foto's die je neemt met je camcorder zijn al altijd crap geweest, en de filmpjes die je nu zal maken zullen ook crap zijn.

Red is idd het goedkopere alternatief om 35 mm d.o.f te hebben als je op video wil draaien, maar heeft voor de rest niets met fotografie te maken. (totnutoe)

Spacebass

Quote from: Christiaan S on September 18, 2008, 22:39:27
Waar ook over geklaagd werd omdat die "maar" 24fps doet, en niet op 30 zit.
Dus wat er ook gekozen wordt: mensen hebben altijd wat te klagen.
Zo is't Chris ;D

QuoteLeuk dat die liveview heeft, maar wie gebruikt dat nu echt heel actief?
In elke situatie waarbij je manueel moet scherpstellen bijvoorbeeld  ;) waanzinnig handig!

QuoteMeer mp's?
Meer resolutie is altijd welkom, maar niet ten nadele van de originele beeldkwaliteit.

QuoteSensor cleaning:
Voor dat losse stof is het toch handig?  Als dat niet helpt kan je altijd nog aan de visible dust  ;D

QuoteIk had veel liever een autofocus gezien die wat/veel sneller was, en die wat zoekervullender was geweest. Liever iets minder mp's, en meer snelheid.
Dan koop je een 1D toch?  Ik vind het altijd grappig dat mensen het bestaansrecht van de 1D serie ontkennen. Alles wat je zoekt is er al, maar daar wil men niet voor betalen  ;D

VlisChris

#45
Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 22:58:35
Zo is't Chris ;D
;)
Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 22:58:35
In elke situatie waarbij je manueel moet scherpstellen bijvoorbeeld  ;) waanzinnig handig!
Ok dan. Daar moet ik je meteen geloven. Ik sprak hier uit eigen ervaring, en ik kan voor mezelf op dit moment nog niet zeggen dat ik er toepassing voor heb. Maar mooi te horen dat er mensen zijn die er wel toepassing voor hebben 8)
Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 22:58:35Meer resolutie is altijd welkom, maar niet ten nadele van de originele beeldkwaliteit.
Amen 8) (waarbij dus wat mij betreft vooral opgelet moet worden dat de beeldkwaliteit minimaal gelijk moet blijven aan, liever beter moet worden dan de voorganger. Zoniet: dan niet meer mp's. Want of het echt heel erg nodig is? Het is leuk en in situaties handig om te hebben. Maar het is voor mij absoluut geen harde eis. Ik kom nu nog goed uit de voeten met mijn 30D met maar 8.2mp ;)
Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 22:58:35Voor dat losse stof is het toch handig?  Als dat niet helpt kan je altijd nog aan de visible dust  ;D
;D  Of anders even schudden met die camera :P
Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 22:58:35Dan koop je een 1D toch?  Ik vind het altijd grappig dat mensen het bestaansrecht van de 1D serie ontkennen.
Lijken met heerlijke camera's. Oud klasgenoot van me heeft een 1DIII gekocht. Geweldige camera om zo eens een paar tellen in je hand te hebben. Alleen al qua comfort (want meer dan dat uitproberen tijdens een les gaat niet ;) ) is die een dikke tien voor mij.
Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 22:58:35Alles wat je zoekt is er al, maar daar wil men niet voor betalen  ;D
;D ;D Betalen wil men nooit. Kwaliteit wil men altijd ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

Quote from: Christiaan S on September 18, 2008, 23:07:02
;) Ok dan. Daar moet ik je meteen geloven. Ik sprak hier uit eigen ervaring, en ik kan voor mezelf op dit moment nog niet zeggen dat ik er toepassing voor heb.
Heb je nog niet met de Digitale TC mogen stoeien op school? (5D + cambo set)

Jimmy Conway

Quote from: Gaetan on September 18, 2008, 22:49:25
ik snap ook niet waarom die nu ineens moet filmen? Foto is foto en Video is video. De foto's die je neemt met je camcorder zijn al altijd crap geweest, en de filmpjes die je nu zal maken zullen ook crap zijn.

Red is idd het goedkopere alternatief om 35 mm d.o.f te hebben als je op video wil draaien, maar heeft voor de rest niets met fotografie te maken. (totnutoe)

Het kan nu nog in de kinderschoenen staan, maar over een paar jaar ziet het er waarschijnlijk allemaal anders uit. Grenzen vervagen.
Het is de weg waar de fabrikanten, bedrijven, de media, internet, weergevers, telecom..... de massa naar toe gaan.
Hell, er zit zelfs een Youtube button op dit forum.

VlisChris

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 23:19:47
Heb je nog niet met de Digitale TC mogen stoeien op school? (5D + cambo set)

Nog niet. Zijn nu net begonnen met onderdeel documentaire + reportage. Vorige docente was overigens nog niet toegekomen aan module bestaand licht.... Huidige docent was zeg maar wat verbaasd over waar we waren met de lessen, en wat we behandeld hadden ;) ;D
Maar ben benieuwd hoe dat gaat: die "TC" 8) Welke dag loop jij er nu rond? Ik dinsdags.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass