Yes! Canon 5D MarkII

Started by Spacebass, September 17, 2008, 20:13:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spacebass



21,1MP volbeeld CMOS sensor
DIGIC 4 processor
ISO bereik uitbreidbaar tot 25600
Full HD (1080, 30 bps) videoregistratie
Hoge resolutie 3,0" VGA LCD-scherm met Live View
3,9 bps JPEG opnamen tot capaciteit van geheugenkaart is bereikt
9-punts AF + 6 AF hulppunten
Body van magnesiumlegering
(Eindelijk ook stof en waterbestendig, alhoewel vast niet 1D niveau  ;) )


full spec's canonsite: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_5D_Mark_II/index.asp?specs=1
review dpreview: http://www.dpreview.com/previews/canoneos5dmarkII/
Het wachten is op de echte in-depth reviews en liefst handson ervaring voor aankoop  ;D!

Voorbeelden van foto's en FullHD filmpjes (foto's helaas middels flash)

http://cweb.canon.jp/camera/5dmark2/index.html


Bart_M

ISO bereik uitbreidbaar tot 25600 ???

J.A.F._Doorhof

25600 is redelijk standaard tegenwoordig (dacht 2 jaar geleden nooit dat ik dat zou zeggen :D)

Camera staat bij mij al op de aankoop lijst.
Denk dat Canon wel moest met de concurrentie van Nikon en Sony (dacht 2 jaar geleden ook niet dat Sony zo snel zou opkomen :D)

Zie het alleen somber in voor de 1DsIII.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bart_M


Spacebass


R

Nice, ben benieuwd naar je eerste shot!

Bart_M

Quote from: Spacebass on September 17, 2008, 21:24:36
Dat bepaal jijzelf uiteraard  :D

Tja... er zijn ook PS camera's met 3200 ISO...
Ik vraag me af of het een verkooppuntje is, of dat je het ook echt bruikbaar kan inzetten.

GTDesign

De Digic 4 processor zou zelfs sneller zijn als de dubbele 3 processor in de 1D.
Kan niet wachten tot november.  :P

Spacebass

#8
Quote from: Bart_M on September 17, 2008, 22:07:47
Tja... er zijn ook PS camera's met 3200 ISO...
Ik vraag me af of het een verkooppuntje is, of dat je het ook echt bruikbaar kan inzetten.
De vraag of je met die kwaliteit je doelstelling van de foto behaalt kan alleen jij beantwoorden.

Net zo goed voor die PS camera's. Iemand kan heel blij zijn met zo'n foto omdat de fotograaf
dat ene moment hoe dan ook wel heeft kunnen vastleggen. In dat soort gevallen is de inhoud het
aller belangrijkste en dat ie vaag of zelfs veel ruis heeft...jammer dan!

Ik heb ook mode series gezien waar men bewust de hoge ISO ruis heeft gebruikt omdat dat in het concept was
vastgelegd en het dus daadwerkelijk bedoeld was (onderdeel van het creatieve proces in dit geval in ID Magazine)

Voor echte voorbeeld foto's van deze camera op de diverse instellingen ben ik ook aan het wachten
(echt hands-on reviews van gerenommeerde en betrouwbare websites)
Volgens mij zijn ze al wel beschikbaar van bijvoorbeeld de Nikon D3  8) op dpreview ;) en die waren pixelpiep-technisch gezien
zonder meer beter dan de ISO 3200 van de doorsnee PS die die optie heeft.

Spacebass

#9
Quote from: GTDesign on September 17, 2008, 22:07:53
De Digic 4 processor zou zelfs sneller zijn als de dubbele 3 processor in de 1D.
Kan niet wachten tot november.  :P
Schiet je dan veel sport of andere foto's
waarbij fps cruciaal is?  Want voor de snelheid hoef je de 5DII volgens mij niet voor te kopen ;D
Dat is nou niet bepaald zijn sterkste punt (Nikon blijft op FF gebied nog steeds een grote stap voor
zeker met de D3)

Wat erg handig is (als we het dan toch over snelheid hebben) is dat "hij" de snelheid van de nieuwe generatie
CF UDMA kaartjes benut (X 300) . (Handig bij het "downloaden" van foto's).
Tenminste...de daadwerkelijke MB/ps prestaties moeten nog komen.


J.A.F._Doorhof

Als je download dan gebruik je toch een card reader ?
Ga niet elke keer mijn camera aan mijn pc/mac hangen :D

of 25600 bruikbaar is, is af te wachten.
Voordeel is dat het een CMOS FF sensor is.
Nadeel is dat er 21MP op gepropt zit en dat is vaak een negatieve slag voor de signaalruis ratio.

De 5D stond bekend om zijn ZEER lage ruisvloer op ISO3200, sterker ik heb VEEL geschoten op ISO3200 en nog nooit de behoefte gehad om een noise killer te gebruiken, met de 20D begon ik me bij ISO1600 al zorgen te maken.

Ik heb de 1DsIII een paar keer getest in een studio omgeving en erbuiten en de basis ISO vond ik al behoorlijk ruizen, ISO1600 was erger dan de 5D op ISO3200.
Ik HOOP dus dat de 5DII dit beter gaat doen.

Maar goed, er is meer dan de hoge ISO.
Denk aan de HD film mogelijkheden, lijkt me fantastisch voor special effect shots met wijd open diafragma voor funky scherpte diepte effecten.
Daarnaast natuurlijk de nieuwe display, nieuwe viewfinder, antistof, weather sealing, live view etc.

Genoeg redenen om te upgraden.

En bij die hoge ISO's is het altijd, het is OF de foto niet hebben OF hem wel hebben maar met ruis, en dan kies ik voor dat laatste :D

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 17, 2008, 23:24:23
Als je download dan gebruik je toch een card reader ?
Ga niet elke keer mijn camera aan mijn pc/mac hangen :D
Het ging ook niet over hoe jouw workflow is, maar ik had het over mijzelf  ;D
Want waarom zou ik dat niet doen als de camera wel UDMA 300 snelheid ondersteund en mijn cardreader niet?
Lijkt mij dat het dan sneller is direct vanuit mijn camera de bestanden op te pikken. Ik doe dat overigens
al jaren heel trouw met de Canon Zoombrowser EX memorycard utility die alles precies zo download en indeelt zoals ik
dat wil.

Volgens mij ben jij een van de weinigen op dit forum die real time zijn camera aan zijn PC heeft hangen ;D



Quoteof 25600 bruikbaar is, is af te wachten.
Voordeel is dat het een CMOS FF sensor is.
Nadeel is dat er 21MP op gepropt zit en dat is vaak een negatieve slag voor de signaalruis ratio.
Ik heb gelezen dat zij de afstand tussen de fotosites kleiner hebben gemaakt en niet de fotosites zelf.

Ik hoop er dus op dat hij ondanks de grotere pixeldichtheid met de nieuwere technologie minstens zo goed is
als de D3.

QuoteDe 5D stond bekend om zijn ZEER lage ruisvloer op ISO3200, sterker ik heb VEEL geschoten op ISO3200 en nog nooit de behoefte gehad om een noise killer te gebruiken, met de 20D begon ik me bij ISO1600 al zorgen te maken.
Grappig, ik ervaar het tot nu toe anders. Ik heb nog geen bewuste toepassing kunnen bedenken voor die Chrom/Lum noise  ;D

QuoteIk heb de 1DsIII een paar keer getest in een studio omgeving en erbuiten en de basis ISO vond ik al behoorlijk ruizen, ISO1600 was erger dan de 5D op ISO3200.
Ik HOOP dus dat de 5DII dit beter gaat doen.
De 5D was en is gewoon echt een top camera in die prijsklasse als het het om beeldkwaliteit gaat  8)

QuoteMaar goed, er is meer dan de hoge ISO.
Precies!  8)

Quotenieuwe viewfinder
Nog steeds geen 100% jammer genoeg  :(
Quoteantistof, weather sealing
Niet 1D niveau helaas  :(

QuoteGenoeg redenen om te upgraden.
Ik ga het denk ik een half jaartje tot een jaar uitstellen.
Het is tegenwoordig traditie dat de eerste modellen aanloop problemen hebben  ::)
Twijfel nog steeds over een D3. Minder pixels, maar veel meer allround/pro minded.


QuoteEn bij die hoge ISO's is het altijd, het is OF de foto niet hebben OF hem wel hebben maar met ruis, en dan kies ik voor dat laatste :D
;D ;)


[/quote]

J.A.F._Doorhof

Er is een verschil tussen tethered schieten en je camera leeg halen via een kabeltje.
Met mijn camera heb ik weinig keuze, met tethered heb ik directe feedback over wat ik doe en GEEN buffer, maw ik kan door schieten totdat de HDD vol is.

Als ik wel op de kaart schiet dan gaat de camera de kluis in als ik thuis ben en de kaarten naar de kaartlezer.
Heb ik het verleden een paar keer de camera aan de PC gehad voor het leeghalen maar vond dat een ramp, helemaal als je meerdere kaarten gebruikt, daarbij komt dat een goede cardreader tegenwoording rond de 19.00 kost.

Over de ruis op ISO3200.
Als je snachts schiet is de ruis een probleem en dat zal zo blijven, ruis is ZEER aanwezig in donkere gebieden ook bij de 5D, ik heb het echter meer over sport wedstrijden tegen de avond waar je gewoon veel lichte partijen hebt maar toch de snelheid wilt halen die tegen die tijd ISO1250 of 1600 niet meer halen.
heb onlangs in een circus geschoten met de 5D op ISO3200 en ook die foto's kwamen er wonderbaarlijk goed uit, totdat je ging kijken naar de foto's die in het donker genomen waren waarbij ik dus bedoel met veel schaduw/donkere partijen.

Maar goed dat zal altijd een probleem zijn.
ECHTER..... meestal betekend een hoge maximale ISO dat de lagere ISO's beter worden.
Dus dat zou bv kunnen betekenen dat de ISO3200 kwaliteit terug gebracht word naar de kwaliteit van nu bv ISO800-1250 en alleen dat zou al fantastisch zijn want die zijn op de 5D nagenoeg ruisvrij (ook in de wat donkere gebieden).

Over de fotosites, volgens mij is de spacing inderdaad flink terug gebracht, waardoor er ook meer problemen zijn met de difractie, maar zijn ze ook kleiner, maar ik zou dat moeten nazoeken, je kan daar best gelijk in hebben.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Wat ik zo snel kon vinden:

Canon 5D 8.2 microns
1DsIII (en je mag er van uit gaan dat dit dezelfde sensor is als de 5DII) 6.4 microns.

De 40D heeft trouwens nog meer problemen met 5.7 microns

Het zou dus handig zijn om naar de performance van de 50D te kijken welke met ruim 15MP's op een APS-C sensor ook gevaarlijk cramped word.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jimmy Conway

Kukelekuuuuuuuu!!!!

Way not impressed by the Canon.... ;D

Al stopt Canon een 100 megapixel sensor met een vierdubbele pixpeepdigic10 met supressor en dubbele ruisvloernoisekiller in een camera. Het doet niets af aan het feit dat de meeste lenzen die ze maken matig zijn.... ;D ;D ;D >:D

Een Tamron 24-70 van een paar tientjes verslaat met gemak de Pro Canon variant! ;D

Spacebass

#15
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 18, 2008, 00:18:30
Er is een verschil tussen tethered schieten en je camera leeg halen via een kabeltje.
Met mijn camera heb ik weinig keuze, met tethered heb ik directe feedback over wat ik doe en GEEN buffer, maw ik kan door schieten totdat de HDD vol is.
Was als grapje bedoeld  ;)

QuoteAls ik wel op de kaart schiet dan gaat de camera de kluis in als ik thuis ben en de kaarten naar de kaartlezer.
Heb ik het verleden een paar keer de camera aan de PC gehad voor het leeghalen maar vond dat een ramp, helemaal als je meerdere kaarten gebruikt, daarbij komt dat een goede cardreader tegenwoording rond de 19.00 kost.
Maar niet die UDMA 300 readers. Volgens mij liggen de high speeds van Sandisk en in mijn geval van de Lexar tussen de 60 en 80 euro in.
Momenteel is mijn huidige cardreader sneller, maar met de UDMA ondersteuning in de 5DII zou het heel goed andersom kunnen zijn. Momenteel schiet ik zelden mijn 4gig kaart vol.
Dat zou zo maar kunnen veranderen met een tig keer groter bestand per foto!  :o  ;D

QuoteOver de ruis op ISO3200...
Klopt en dat heb ik vooral bij concertfoto's waarbij ik niet wil/kan/mag flitsen. Dan kom ik nog redelijk
weg met ISO 1600 + Noise Ninja voor de donkere/schaduw partijen ;D  tis inderdaad situatie afhankelijk en waarvoor je ze uiteindelijk gebruikt.  8)

Maar goed dat zal altijd een probleem zijn.
QuoteECHTER..... meestal betekend een hoge maximale ISO dat de lagere ISO's beter worden....
Dat is nou precies waar ik ook op hoop en liefst MKII ISO6400 =  MKI ISO 1600 of zo ;D  8)

QuoteOver de fotosites, volgens mij is de spacing inderdaad flink terug gebracht, waardoor er ook meer problemen zijn met de difractie, maar zijn ze ook kleiner, maar ik zou dat moeten nazoeken, je kan daar best gelijk in hebben.
Ik kan niet wachten tot de echte reviews uitkomen. Zal heel bepalend zijn of ik van systeem ga switchen of niet  :o  ;D
Spannend dus ;)
Quote from: Jimmy Conway on September 18, 2008, 00:32:31
Kukelekuuuuuuuu!!!!
Jij alleen al zou een goede reden zijn om niet te switchen naar Nikon ;D

Sjez opzouten met die nikon trol  ;D  ;D
Waar kan je "bans" aan vragen? Is dat via die report to moderator knop ;D  ;D  ;)


GTDesign

Quote from: Jimmy Conway on September 18, 2008, 00:32:31
Een Tampon 24-70 mm van een paar tientjes verslaat met gemak de Pro Canon variant! ;D

Da' toch iets voor vrouwen ?  ;D

Jimmy Conway

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 00:37:39
Sjez opzouten met die nikon trol  ;D  ;D
Waar kan je "bans" aan vragen? Is dat via die report to moderator knop ;D  ;D  ;)

Leica aficionado is het voor jou ja....  ;D

Canon moet gewoon doen waar ze goed in zijn, kopieermachines maken voor de massa.
Oh ja! dat doen ze al..... Die print knop zit er zeker ook nog op? >:D ;D ;D ;D

J.A.F._Doorhof

Lees eerst al het nieuws voordat je onzin uitkraait.
Zeis maakt nu ook lenzen voor Canon :D

Qua kwaliteit glas vind ik de goede L lenzen nog steeds de beste overal kwaliteit voor Canon.
Maar het kan VEEL beter inderdaad, de lenzen van mijn RZ67ProII bv zijn wijd open scherper dan een 135mm L afgestopt, maar goed, je loopt niet echt lekker met een camera waarvan de lens zwaarder is dan een 5D :D

Daarbij komt dat het de Tamron 28-75 is die over het algemeen beter is dan de OUDE 24-70L van Canon.
pffff. ken je facts :D

@spacebass,
Snap je grapjes wel don't worry :D
Nadeel van internet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Spacebass

Quote from: Jimmy Conway on September 18, 2008, 08:12:22Leica aficionado is het voor jou ja....  ;D
Een Leica maakt je nog geen fotograaf, wat rest is een fanboy die meer heeft met het merk dan met de fotografie ansich ;D

QuoteCanon moet gewoon....
Nikon moet, Canon doet zoals gewoonlijk ;D.
De direct print knop zit er inderdaad nog steeds, maar heeft nu als hoofdtaak het activeren van Liveview gekregen 8)

Mja, ik moet eerst een goede basis flitsset hebben, veel  belangrijker dan een nieuwe camerabody! (En nu maar kijken of ik dit volhou  ;D  ;D )

QuoteMaar het kan VEEL beter inderdaad, de lenzen van mijn RZ67ProII bv zijn wijd open scherper dan een 135mm L afgestopt
Je vergelijkt dan volgens mij een heel camerasysteem en niet alleen een objectief toch? Of heb je adapter ringen?

QuoteDaarbij komt dat het de Tamron 28-75 is die over het algemeen beter is dan de OUDE 24-70L van Canon.pffff. ken je facts :D
Je bedoeld de oude 28-70 en dan nog absoluut niet op degelijkheid, betrouwbaarheid en afdichting om zowel het objectief
als de body te beschermen tegen stof en vocht. Er is meer dan scherpte.

TheSpeedSkater

Wat zou deze ongeveer moeten gaan kosten?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Spacebass

Adviesprijs is 2499, maar staat al te koop (pre order?) voor 2399 euro (zonder eventuele cashback acties die hopelijk nog moeten komen)

TheSpeedSkater

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 10:27:21
Adviesprijs is 2499, maar staat al te koop (pre order?) voor 2399 euro (zonder eventuele cashback acties die hopelijk nog moeten komen)
Gaaf! November komt ie toch?
Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

Jimmy Conway

Quote from: Spacebass on September 18, 2008, 09:44:04
Een Leica maakt je nog geen fotograaf, wat rest is een fanboy die meer heeft met het merk dan met de fotografie ansich
Je hebt gelijk! De fotografen hebben leica gemaakt!  ;D ;D ;D
Fanboys.... zouden een topic starten over de nieuwe M8 mk2. >:D

Quote
Nikon moet, Canon doet zoals gewoonlijk ;D.
De direct print knop zit er inderdaad nog steeds, maar heeft nu als hoofdtaak het activeren van Liveview gekregen 8)
Waarom noem je Nikon zo vaak? Zijn die ook zo goed? ;D
Hoofdtaak is volgens mij direct printen?

QuoteMja, ik moet eerst een goede basis flitsset hebben, veel  belangrijker dan een nieuwe camerabody! (En nu maar kijken of ik dit volhou  ;D  ;D )
Die Canon kan toch iso 25600, dan heb je aan een Ikea schemerlamp genoeg. :P

Spacebass

Quote from: TheSpeedSkater on September 18, 2008, 10:29:02
Gaaf! November komt ie toch?
Als het goed is wel  8)

Quote from: Jimmy Conway on September 18, 2008, 10:52:59
Je hebt gelijk! De fotografen hebben leica gemaakt!  ;D ;D ;D
rare stuiptrekking nav mijn post ;D Zal vast net zo diepzinning bedoeld zijn als je foto's  :P ;D  ;D

QuoteFanboys.... zouden een topic starten over de nieuwe M8 mk2. >:D
Nee, die beweren dat zij geen MKII nodig hebben (hij's zo goed!!  :P ) en aangezien je die nog niet opgestart ben, trek ik voor het gemak de conclussie dat je een fanboy bent  ;D

QuoteWaarom noem je Nikon zo vaak? Zijn die ook zo goed? ;D
Omdat ik anders dan een fanboy wel positief over andere merken durf te posten (tenminste....sinds de D3 valt er eindelijk iets positiefs te posten :P ;D)

QuoteHoofdtaak is volgens mij direct printen?
Tuurlijk niet! Wie zou nou die knop als hoofdtaak gebruiken voor de printfunctie? Jij wel? :P ;D


QuoteDie Canon kan toch iso 25600, dan heb je aan een Ikea schemerlamp genoeg. :P
Meer licht is inderdaad niet nodig om de onzinnigheid van jouw duistere posts in deze thread helder te krijgen.... ;D ;D