Phoebus-Apollo, met de tweeter van Vigier

Started by Interficior, September 14, 2008, 18:06:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Interficior

Hoi allen,

Een hele lange tijd geleden heb ik van Vigier twee Vifa HT300-D-tweeters gratis kunnen overnemen, op de voorwaarde dat ik er wat mee zou doen en hiervan foto's zou publiceren. Als ik het goed heb waren de tweeters zelfs van een "bekende" hier, namelijk Jack van Dijk. In een ruime week is het voor elkaar om een systeem in elkaar te zetten dat niet duur is maar toch zeer lekker klinkt. Uiteraard heeft het niet de allure van duurdere drivers maar voor de prijs wat je ervoor betaalt - ik heb een Peerless SDS 5" gebruikt - klinkt het schoon en netjes. Bas is zeker niet boemend (maar ik denk dat de poort wel een tikje korter had gekund), wat prettig is voor onderburen. Afijn, genoeg blabla: mensen willen hier toch alleen maar foto's zien. ;D















En als toegiftje:



Take it or lease it

Godtoh

Met name het detail van de woofer en de tweet met 1 schroef hetzelfde vastzetten is leuk.
Netjes gedaan ;D
Marantz SR-6006
Focal Aria 926

WMC

Een liter of 12, afgestemd op een goede 40 Hz? Ik wil waarschijnlijk deze woofer gebruiken in een ontwerp binnenkort en ben er nog over aan het twijfelen, een liter of 8 gesloten moet ook leuk zijn.

Filter zou ik wel nog eens naar kijken, ik heb het idee dat dat nog beter kan. Rond 5 kHz heb je nog wat canceling in je frequentie respons, de fase overlap kan dus nog beter in ieder geval. De ruimtelijkheid knapt hier in ieder geval wel van op (mijn ervaring). Ook vind ik een kleine tilt in je frequentie respons vaak wel lekker, maar dat is afhankelijk van het geheel.
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Interficior

#3
Een liter of 12 afgestemd op een goede 50 Hz. ;) Maar hij was eigenlijk bedoelt om op 60 Hz te tunen.

Het filter is goedgekeurd door degene die ze krijgt, gehoormatig gezien. Die zei: niet meer aan zitten, houden zo. Dus zodoende. Het woofertje filtert erg makkelijk weg met deze tweeter trouwens.

Edit: Dit is het systeem dat hij op het moment heeft:



Erg verwonderlijk is het niet dat hij dan al snel tevreden is. Die pretoogjes met van "hey hoor je dat die basgitaar in een loopje gaat en steeds een toon overslaat?" "Hey, grappig, die trompet blijft gewoon spelen hmm" en meer zijn toch onbetaalbaar.
Take it or lease it

WMC

Quote from: Interficior on September 15, 2008, 19:26:08
Een liter of 12 afgestemd op een goede 50 Hz. ;) Maar hij was eigenlijk bedoelt om op 60 Hz te tunen.

Het filter is goedgekeurd door degene die ze krijgt, gehoormatig gezien. Die zei: niet meer aan zitten, houden zo. Dus zodoende. Het woofertje filtert erg makkelijk weg met deze tweeter trouwens.


Dan zou ik er inderdaad niet meer aan zitten! Technisch correct betekent overigens lang niet altijd gehoord technisch het beste, dat bewijs je hier mooi. Een kennis van mij heeft een tijdje terug ook om advies voor een leuk luidspreker setje gevraagd en ik ben best bereid wat te bouwen voor hem. Het zelfde woofertje had ik ook in gedachte en dan de Seas 22TAF/G (h1283) erbij. Maar dat is voor een ander topic ;).
Chord SPM800, Sony DVP-NS900V, Denon AVR3802, Epson TW3200 , Tag Mclaren AV30R

Shorty

Quotehoor je dat die basgitaar in een loopje gaat en steeds een toon overslaat?

;D Maar dat zou ook aan het instrument kunnen liggen... op een houten hals zit altijd wel een 'dead spot' waar de eigenfrequentie van het hout de toonhoogte in de weg zit.  :P

VrGr,

Bart J.

Interficior

Take it or lease it

Vigier

Hi!,

leuk dat je woord gehouden hebt haha!
Veel plezier van het setje :)

Groeten, Joris