Hoe maak je een goede HT-foto in het donker?

Started by Dirc, September 13, 2008, 20:33:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirc

Ik probeer een paar mooie opnames te maken van mijn HT.
Ik kom met mijn Nikon D50 op het moment niet verder dan volgende:




Ik vind deze totaal niet kleur-echt. Het rood overheerst veel te veel (ook al is het symfonica in rosso ;D)



Dirc

Daarnaast kan ik de sluitertijd wel lager zetten omdat het donker is, maar dan zie je weer geen scherp beeld...

SpeedyAndré

Heeft ie geen stand voor 'kaarslicht' ofzo?
Verder kan je nog met iso waardes stoeien e.d., zelf ben ik iemand die het eerste het knopje 'automatisch' opzoekt  >:D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Dirc

Dit was automatisch:D

Kaarslicht staat er niet nee:D
Moet die naast GSM-verlichting staan? ;P

SpeedyAndré

Is dit iets realistischer  ???
Gewoon even bewerken en je bent klaar  ;D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

westham

#5
zet je camera in de P of A stand en stel de witbalans handmatig in, dan krijg je wel de juiste kleuren.
verder moet je wel een statief gebruiken, of iets anders waar je de camera stabiel kan opzetten

Harry HT

De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Dirc

Quote from: SpeedyAndré on September 13, 2008, 21:12:40
Is dit iets realistischer  ???
Gewoon even bewerken en je bent klaar  ;D

André  8)

Zo kan ik t ook ja:p

Dirc

Quote from: westham on September 13, 2008, 21:13:00
zet je camera in de P of A stand en stel de witbalans handmatig in, dan krijg je wel de juiste kleuren.
verder moet je wel een statief gebruiken, of iets anders waar je de camera stabiel kan opzetten

Gs ik morgen mee aan de slag! Heb weinig verstand van witbalans. Kun je meer uitleggen hierover?

Bornin7ty2

Het is ook aan te raden de zelfontspanner te gebruiken, ook op een statief. Hierdoor krijg je scherpere foto's omdat je camera 100% stilstaat.

groet,
72

J.A.F._Doorhof

Normaal mag het niet met wit papier maar goed ik neem niet aan dat je een grijskaart hebt liggen en hiervoor kan het wel.
Leg voor je display een wit vel papier en maak een foto.
Haal het vel papier weg.
Open in photoshop eerste foto 1 en balanceer op het vel papier.
Onthoud die waardes en open de 2e foto en vul die waardes in.

OF sync de 2 files, OF sla het op als new camera raw defaults (net wat je kennis van PS is).

Je kan ook 3 foto's maken.
1 goed belicht, 1 onder en 1 over en deze met HDR software samen voegen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Dirc

oei wordt goed zoeken in PS, maar samenvoegen van 2 pics weet ik niet meer...

en die waardes vervangen waar was dat? welke optie?

new camera RAW default is in je camera zelf toch?

Dirc

toch eens goed de handleiding van mijn camera checken.
Als ik hem op P of M zet heb ik ineens veel meer witbalans instellingen enzo.

Nooit gezien ;D

Hopen dat ik ergens een mooie handleiding heb buiten mijn digitale fotografie boek.

Dirc

#13
Quote from: J.A.F._Doorhof on September 13, 2008, 21:27:38
Normaal mag het niet met wit papier maar goed ik neem niet aan dat je een grijskaart hebt liggen en hiervoor kan het wel.
Leg voor je display een wit vel papier en maak een foto.
Haal het vel papier weg.
Open in photoshop eerste foto 1 en balanceer op het vel papier.
Onthoud die waardes en open de 2e foto en vul die waardes in.

OF sync de 2 files, OF sla het op als new camera raw defaults (net wat je kennis van PS is).

Je kan ook 3 foto's maken.
1 goed belicht, 1 onder en 1 over en deze met HDR software samen voegen.


ik kan hierop niet scherp stellen of moet ik gewoon handmatig een willekeurige zoom nemen op t witte vlak en dat als witwaarde nemen bij mijn cam?

HTip

#14
Wat je waarschijnlijk ook kan doen is de witbalans "opnemen".

Stel de camera in op witbalans opnemen (staat in je handleiding op p.49 en 79). Je richt op je camera op een wit oppervlak, bijv. het scherm als het naar beneden is. Je richt op dat vlak en maakt zgn. een opname. De camera onthoud die waarde, bijv. 5300K en daar maak je de rest van je foto's mee. Statief is een must, anders kan je nooit langere belichtingstijden bereiken.

EDIT: even in de handleiding gekeken ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Dirc


Dirc

Witwaarde instellen scheelt inderdaad aanzienlijk.

Nu even goed het verschil tussen de M-stand en de P-stand ontdekken.
Volgens mij kan ik in de M stand de sluitertijd aanpassen en in de P stand de ISO waarde + sluitertijd.

HTip

M=manual. Alles wat de camera kan instellen kan dan worden ingesteld. Sluitertijd en diafragma moet je apart instellen.

P=programma (of ook wel eens Paniek genoemd ;)) Veel functies worden door de belichtingsautomaat van de camera bepaald. Afhankelijk van de camera kan je toch nog een aantal variabelen instellen (bijv. ISO, WB, ...)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

xgabox

erg moeilijk in het donker zonder flits, hierin onderscheiden zich wel een boel camera's.
ik heb zelf een dikke week ook wat er mee geëxperimenteerd,
op dat moment was de conclusie tijdens de omstandigheden, de P-stand en dan stapsgewijs de ISO waarde tot een maximum brengen.
de witbalans heb ik neutraal gehouden.
alle overige instelling die voorhanden waren neigden ook teveel naar rood.

dit probeersel leidde tot dit resultaat, weliswaar niet met mijn beste camera, maar wel een "lekker ding" de EOS 1000D.
uit de hand genomen, volledig uitgezoomd met 18-55 ISm, zonder flits om ca 23.00 uur. alleen met buitenlamp schuin achter me, geen halogeen maar een bolletje.
in het donker lever je natuurlijk wel veel scherpte in, maargoed ik vond het een redelijk resultaat zonder rode gloed en in het donker.
voor een amateur dan he.... :crazy:
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

SpeedyAndré

Gisteren na een optica cursus kwam iemand op het idee om de verschillende koplampen van onze auto's eens te vergelijken  :hehe:
Ik had alleen mijn gsm bij me en die bracht het er zeker niet slecht vanaf in het donker  O0
Iemands Nokia gaf een beroerd resultaat met een grote dichtgevloeide lichtvlek  :devil:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

xgabox

heb je waarschijnlijk een bijna nieuwe Sony ericsson. 902 ofzo?
ik heb de N82, die brengt het in het donker, met tegenlicht ook een erg mooi plaatje.
tegenwoordig die 5mp gsm's zijn zeer precies in te stellen met een breed scala aan opties, hoge iso, nightshot en al dat soort zaken.
HIFI: Denon AVR3300 - dvd/sacd DVD 1400 - dcd755ar.g - Rotel rb990.Aurum5 front- MC 501 - MC 302 - Quadral ascent Base- Kimber LSc - Kimber interlinks.
Nubert aw850 subw.

Linux: Dreambox 7020s hdd120.- xbox executer.

TV, 32PW9527 pp1.
Camera Canon EOS 20D en 1000D

SpeedyAndré

Tis een P1i met 3MP, het Symbian broertje van de SE 902i  :music:

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

mrrepel

Als raw schieten, met het pipetje kan je een grijs vlak selecteren en dan zie je dat de witbalans zichzelf bij trekt. Het nadeel van jpeg schieten is dat je 80% van je info meteen kwijt bent en je camera uitmaakt wat de juiste witbalans is.