Audio Nirvana "Super 8" zelfbouwproject || De bouw is begonnen!

Started by Douma, September 12, 2008, 11:27:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JeKa


Douma

QuoteDe driver los leggen, 20 Hz sinus op pittig volume erop. Een driver moet bij het inspelen de spider vooral en de surround een beetje losspelen als het ware. Dus je moet gewoon veel grote uitslagen maken.

Grote uitslag is nogal relatief bij deze driver. ;) Gebruik jij deze methode om nieuwe drivers in te laten spelen? Klinkt inderdaad als een "snelle" methode. Nadeel is dat ik dan geen muziek kan luisteren, dus ik denk dat ik het bij de standaard methode hou. Al kan ik natuurlijk wel wat muziek op zetten die de driver een beetje in beweging zet. :)

Klopt mijn verhaal over baffle-step compensatie trouwens een beetje?

QuoteDe kast met driver ziet er gaaf uit trouwens! :D

Thanks! Ik vind dit bleke hout alleen geen gezicht. Maar met het vooruitzicht van een mooie rosewood o.i.d. afwerking, kan ik er voorlopig wel mee leven. :) Toevallig nog tips voor mooie afwerking? Ik neig naar een rode houtsoort.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

ziet er mooi uit zeg! het is vanaf mijn mobiele tel, wat lastig te beoordelen maar kan het zijn dat ik een basspoort mis? ik zie alleen het gat, maar geen pijpje. (of is dat bij dit ontwerp zo bedoeld? ) . nogmaals ik moet het bekijken op minder dan 4 inch beeldscherm :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

Interficior

Quote from: Douma on October 24, 2008, 10:08:42
Grote uitslag is nogal relatief bij deze driver. ;) Gebruik jij deze methode om nieuwe drivers in te laten spelen?
Ja.
QuoteKlinkt inderdaad als een "snelle" methode.
Je moet het zien als een veer die je een beetje wat minder rek moet geven. Als je zo'n veer dan ver stretched dan gaat het vele malen sneller dan als je maar kleine uitslagen maakt.
QuoteKlopt mijn verhaal over baffle-step compensatie trouwens een beetje?
Als ik het goed zag was dat wel een actief filter. Of geen actief filter maar iets dat wel vóór je eindtrap gezet moet worden. Tenminste daar leek het heel erg op.
QuoteThanks! Ik vind dit bleke hout alleen geen gezicht. Maar met het vooruitzicht van een mooie rosewood o.i.d. afwerking, kan ik er voorlopig wel mee leven. :) Toevallig nog tips voor mooie afwerking? Ik neig naar een rode houtsoort.
Je moet dat bleke hout echt gewoon zo laten. Ook niet lakken/beitsen/oliën. Gewoon zo laten. ;)

Anders had ik hem gewoon van MDF gemaakt in combinatie met Jatoba hout. Maar wie ben ik . . .
Take it or lease it

Douma

Quoteziet er mooi uit zeg! het is vanaf mijn mobiele tel, wat lastig te beoordelen maar kan het zijn dat ik een basspoort mis? ik zie alleen het gat, maar geen pijpje. (of is dat bij dit ontwerp zo bedoeld? ) . nogmaals ik moet het bekijken op minder dan 4 inch beeldscherm  :)

Haha, je ogen zijn nog prima in orde. Er zit inderdaad geen baspijp in. Zo is het ontwerp. Ook dat is een puntje waar ik later mee kan gaan spelen.


"Nothing lasts, but nothing is lost."

Douma

QuoteAls ik het goed zag was dat wel een actief filter. Of geen actief filter maar iets dat wel vóór je eindtrap gezet moet worden. Tenminste daar leek het heel erg op.

Wanneer is iets een actief filter? Er zitten namelijk alleen passieve componenten in. Op wat voor manier zou jij baffle-step compensatie toepassen of hoe ziet een compensatiefilter voor in de speaker zelf er uit? Of heb je misschien een mooie link met uitgebreidere uitleg?

QuoteJe moet dat bleke hout echt gewoon zo laten. Ook niet lakken/beitsen/oliën. Gewoon zo laten ;)

Anders had ik hem gewoon van MDF gemaakt in combinatie met Jatoba hout. Maar wie ben ik . . .

Als er iets is wat sowieso niet blijft aan het ontwerp is het de afwerking.  ;D Over smaak valt niet te twisten.

Jatoba is inderdaad een prachtige houtsoort. Die onthoud ik even.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Interficior

Quote from: Douma on October 24, 2008, 10:25:20
Wanneer is iets een actief filter? Er zitten namelijk alleen passieve componenten in. Op wat voor manier zou jij baffle-step compensatie toepassen of hoe ziet een compensatiefilter voor in de speaker zelf er uit? Of heb je misschien een mooie link met uitgebreidere uitleg?
Ja het is een actief filter als het een eigen voeding heeft. Er zitten dan opampjes in die natuurlijk hun eigen voeding willen. Maar die dingen worden dan ook altijd low-level gebruikt. En zo te zien is dit wel een low-level oplossing aan de grootte van de condensator en de weerstand te zien. Zelf los ik het in het passieve filter op door een grotere basspoel te nemen of als dat niet gaat (soms kan je hem maar blijven vergroten maar gebeurt er niets significants) een los sper- of zuigkring.
QuoteJatoba is inderdaad een prachtige houtsoort. Die onthoud ik even.
Mooie van Jatoba is dat het ook niet heel veel werkt, heel hard is en nog veel meer goede eigenschappen en voor dat alles is de prijs ook nog eens behoorlijk laag!
Take it or lease it

Douma

QuoteZelf los ik het in het passieve filter op door een grotere basspoel te nemen of als dat niet gaat (soms kan je hem maar blijven vergroten maar gebeurt er niets significants) een los sper- of zuigkring.

Ik begin het een beetje te begrijpen. Ik zal eens gaan speuren naar uitgebreidere informatie over baffle-step en de compensatie hiervan. Ik heb al wat pdf-jes gevonden.

Hoe kom ik er trouwens achter wat de inductiewaarde van de spreekstoel van de driver is. Staat die waarde  hier bij:





"Nothing lasts, but nothing is lost."

Interficior

Ik denk dat de inductie niet zo hoog is. Maar de parameter "Le" staat niet er niet tussen. :( En deze kun je ook niet berekenen met behulp van andere parameters. Wellicht kun je nog wat aan met de impedantieplot.
Take it or lease it

Douma

QuoteIk denk dat de inductie niet zo hoog is. Maar de parameter "Le" staat niet er niet tussen.  En deze kun je ook niet berekenen met behulp van andere parameters. Wellicht kun je nog wat aan met de impedantieplot.

Ik heb David Dicks even een mail gestuurd. Misschien dat hij die waarde weet.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Voor het inspelen gebruik ik roze ruis (dus ook relatief veel LF), een week continue zo hard als ik muziek luisterend maximaal draai. Daarna zet ik er een paar dagen 'energieke' muziek op, weer 'as loud as I can bare'.

'k Heb nog snel even gekeken in mijn 'databankje', maar Le voor AN's kan ik ook zo snel niet vinden.

Info over BSC (er is erg veel info over op het Net, maar deze zijn IMO het verhelderendst):
http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf
http://www.tolvan.com/edge/
Maar nogmaals: voor al te zeer je aan de BSC vast te houden, zou ik eerst wachten tot alle nieuwe onderdelen in zowel de LS als de versterker ingespeeld zijn en je in je nieuwe akoestiek zit. Mijn ervaring is dat BSC vaak te 'zwaar' wordt ingezet, en soms gerust helemaal uit het systeem kan worden genomen.

De kasten, zoals ze nu al zijn, zien er erg mooi uit ! Stiekem kijk ik ook even naar de Marantz ... lekker hoor :P



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Le voor de AN 8", gegevens 2005: 0.03 mH

Alvast als indicatie; 'k blijf met een scheef oog nog wel even zoeken.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteVoor het inspelen gebruik ik roze ruis (dus ook relatief veel LF), een week continue zo hard als ik muziek luisterend maximaal draai. Daarna zet ik er een paar dagen 'energieke' muziek op, weer 'as loud as I can bare'.

Waar haal ik roze ruis vandaan?

QuoteInfo over BSC (er is erg veel info over op het Net, maar deze zijn IMO het verhelderendst):
http://www.quarter-wave.com/General/BSC_Sizing.pdf
http://www.tolvan.com/edge/

Bedankt voor de links. Die bovenste had ik inderdaad al gevonden. Vandaar mijn vraag over de inductie van de spreekstoel. :)

QuoteMaar nogmaals: voor al te zeer je aan de BSC vast te houden, zou ik eerst wachten tot alle nieuwe onderdelen in zowel de LS als de versterker ingespeeld zijn en je in je nieuwe akoestiek zit. Mijn ervaring is dat BSC vaak te 'zwaar' wordt ingezet, en soms gerust helemaal uit het systeem kan worden genomen.

Ga ik doen. Ik heb net een paar mooie meerslagen potmeters in de eindtrap gezet. De Marantz is nu aan het opwarmen. Straks eens netjes de ruststroom instellen. Die stond namelijk wel erg scheef en laag voor beide kanalen. 18mA en 33mA. Daarna de boel aansluiten en lekker laten spelen. Komt goed uit dat ik straks naar A'dam ga en pas morgen eind van de dag terug kom. Kan de boel de hele nacht draaien.

QuoteDe kasten, zoals ze nu al zijn, zien er erg mooi uit ! Stiekem kijk ik ook even naar de Marantz ... lekker hoor :P

Dank je. Zodra ik naar de zolder ben verhuist zal ik eens een topic openen in Private hometheaters. Daar zet ik dan ook even een kort verslag in van de "restauratie" van de Marantz.

QuoteLe voor de AN 8", gegevens 2005: 0.03 mH

Alvast als indicatie; 'k blijf met een scheef oog nog wel even zoeken.

Fantastisch! Bedankt voor de moeite wolf.  :D

"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on October 24, 2008, 14:53:28

Waar haal ik roze ruis vandaan?


In de pauze bij een kleuterschool gaan staan en opnemen ;D 8). Nee geintje: er zijn vast CDs waar eea. opstaat (iemand die dit leest een link ?), 'k heb 'm zelf ook als soundfile op een zelf gebrand CDtje (ooit eens gekregen), en waarschijnlijk staat er op het Net ook wel een pink-noise soundfile. Even zoeken dus.


Veel plezier in A'dam !


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Ik was iets te snel met mijn vraag. Natuurlijk is zoiets op het net te vinden. Heb al een wav bestand gevonden. Maar ik denk toch dat ik liever naar muziek luister.  :P ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on October 24, 2008, 15:38:00

Maar ik denk toch dat ik liever naar muziek luister.  :P ;D


Woorden van een rasechte audiofiel  :-*  ;D



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

-madison-

Ziet er mooi uit zeg! :D
Die Marantz is overigens ook érg mooi 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

solitaire

Het is lastig exact in te schatten welk dempingsmateriaal je tegen de wanden toepast, maar het lijkt me Pritex-achtig polyester/PU-foam te zijn (met fiberglas als kastvolume demping ?).
Je hebt al gezegd dat het gebruik van deze materialen ook zo in het originele plan staat, en dat je op termijn wel met dempingsmateriaal wil gaan experimenteren ...
Als ik er op je foto's naar kijk beginnen toch een beetje m'n vingers te jeuken (en niet van het fiberglas ;)). Zoals ik je eerder ook al schreef, heb ik zelf geen erg positieve ervaringen met dergelijk foam, zeker niet wanneer toegepast in een mid/hoog omgeving.
Misschien komt het omdat in basis het toch redelijk hard is, en de veerkracht van de lucht binnen deze 'harde' foam-schil moet komen, waardoor eea. toch meer dan toelaatbaar frequenties reflecteert ...
Probeer eens een insintriek zacht product (bv. wol); wellicht dat de afstemming dan al meer in je gewenste richting komt (¤ wondermiddelen bestaan niet ¤).


W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

QuoteHet is lastig exact in te schatten welk dempingsmateriaal je tegen de wanden toepast, maar het lijkt me Pritex-achtig polyester/PU-foam te zijn (met fiberglas als kastvolume demping ?).
Je hebt al gezegd dat het gebruik van deze materialen ook zo in het originele plan staat, en dat je op termijn wel met dempingsmateriaal wil gaan experimenteren ...
Als ik er op je foto's naar kijk beginnen toch een beetje m'n vingers te jeuken (en niet van het fiberglas ). Zoals ik je eerder ook al schreef, heb ik zelf geen erg positieve ervaringen met dergelijk foam, zeker niet wanneer toegepast in een mid/hoog omgeving.
Misschien komt het omdat in basis het toch redelijk hard is, en de veerkracht van de lucht binnen deze 'harde' foam-schil moet komen, waardoor eea. toch meer dan toelaatbaar frequenties reflecteert ...
Probeer eens een insintriek zacht product (bv. wol); wellicht dat de afstemming dan al meer in je gewenste richting komt (¤ wondermiddelen bestaan niet ¤).

Het is inderdaad Pritex. Dit is een keuze geweest die gebaseerd is op puur gemak. Volgens de originele plannen wordt deze demping ook niet gebruikt. Alleen fiberglas. Maar aangezien ik alleen een enorme rol fiberglas kan kopen en ik geen ruimte heb om een rol te bewaren, ik toch van plan was met verschillende soorten demping te spelen, dacht ik dat ik net zo goed met Pritex kon beginnen.  :-\
Hier leer ik weer een les uit. :)

Morgen zal ik alsnog fiberglas gaan halen. Ik verzin wel wat om die rol op te bergen. Ook zal ik de verzilverd koperen bekabeling eruit halen en vervangen voor koperen. Dan is het in ieder geval precies zoals in het ontwerp staat.

Ik heb ook contact met David Dicks. Hij liet me ook al subtiel weten zo snel mogelijk die Pritex rommel te verwijderen en eerst koperen bekabeling te gebruiken. Misschien moet ik iets minder eigenwijs zijn.  ;D
Over het gebruik van een compensatie filter heeft hij een behoorlijk uitgesproken mening. Hij houdt er absoluut niet van. Hij vindt dat je beter tonecontrols of een equalizer - wel van fatsoenlijke kwaliteit - of iets dergelijks kan gebruiken. Helemaal als je niets aan de akoestiek van je kamer doet. Daar heeft hij betere ervaringen mee.



"Nothing lasts, but nothing is lost."

Interficior

Als bekabeling zou ik gewoon massief 1mm² koper kopen met teflon mantel.

Als dempingsmateriaal moet je eens aan Twaron denken. Is vrij duur spul (ach, laatst zijn de prijzen verlaagd) maar dempt heel goed en is ook heel zacht.
Take it or lease it

solitaire

@ Douma: 'Eigenwijs' is echt niet zo erg IMO, als je maar blijft experimenteren en open staat voor de uitkomsten ervan :P. Ideetje voor de glassfiberrol: met het kouder worden der nachten is wellicht een extra laag in je dekbed een oplossing. Verslapen is er dan ook niet meer bij ;D.

@ Interficior: Over Twaron als dempingsmateriaal hoor je veel de laatste tijd: 'k zal ook eens wat proberen 8).



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Quote@Douma: 'Eigenwijs' is echt niet zo erg IMO, als je maar blijft experimenteren en open staat voor de uitkomsten ervan :P. Ideetje voor de glassfiberrol: met het kouder worden der nachten is wellicht een extra laag in je dekbed een oplossing. Verslapen is er dan ook niet meer bij  ;D.

Ik sta zeker open voor de uitkomsten. Dus dat komt wel goed. ;)
Je zegt dat verslapen er dan niet meer bij is. Ik denk uberhaupt dat slapen er dan niet meer bij is.  ;D
"Nothing lasts, but nothing is lost."

solitaire

Quote from: Douma on October 26, 2008, 11:14:41

Je zegt dat verslapen er dan niet meer bij is. Ik denk uberhaupt dat slapen er dan niet meer bij is.  ;D


;D

extra tijd om muziek te luisteren ? :-*



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

Douma

Aangezien ik gisteren toch weinig te doen had heb ik al even de verzilverd koperen bekabeling vervangen door koperen bekabeling. En het Pritex eruit gehaald en vervangen door een soort van dempingswatten(hier lijkt het het meeste op).

Een deel van het scherpe randje dat om het hoog zat is verdwenen. Verder hoor ik nu nog geen verschil. David Dicks stuurde me nog een mailtje met de tip de speakers eens op de grond te zetten en vertelde me nogmaals niet bang te zijn tone controls te gebruiken. :)
Zodra ik naar de zolderkamer verhuist ben kan ik eens gaan spelen met de plaatsing.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

mimic

Hey douma,

dat "scherpe randje" staat toch los van je eerdere omschrijving denk ik? Hoe zit het daar nu mee, is er al wat veranderd tijdens het inspelen?
KEF LS50W - Velodyne DD12