Paprika iets voor mij?

Started by roteldebotel, September 12, 2008, 11:26:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

roteldebotel

Hoi,

Ik kan een extra blu raytje uitkiezen van Sony (2=3 actie) en ik ben erg benieuwd naar paprika. Probleem is dat ik sommige mangas geweldig vind, en andere compleet niet. Is ook wel logisch, manga is niet zo zeer een genre, eerder een verzamelnaam voor verschillende genres japanse animatie.

Om wat voorbeelden te noemen: vind de films van studio Ghibli fenomenaal, ben ik een grote fan van patlabor 1 (2 was ook wel goed), ninja scroll en de crying freeman reeks was ook goed.

Steamboy viel voor mij wat tegen (verwachtte ik veel van) en Metropolis idem dito.

Wat denken jullie: paprika een aanrader?

Alvast bedankt!

DrSmith

Paprika is een film van Satoshi Kon (Perfect Blu, Millenium Actress, Tokyo Godfathers) en die heeft in ieder geval al een heel andere "tekenstijl" dan Miyazaki van Ghibli. Ook benadrukt hij meer de psychische kant van het verhaal en heeft m.i. niet zo'n sterk moralistische boodschap als Miyazaki.

Ik vind Paprika een geweldige film (thriller á la Perfect Blue) met een intelligent script en overdonderende scenes, die m.i. niet onderdoen voor scenes uit Howl's Moving Castle, Spirited Away of Spirited Away.
Dus ja, Paprika is een aanrader ;)

Oh en manga zijn de strips, alles wat beweegt (films, tv series) heeft de verzamelnaam anime (soms nog japanimation).

roteldebotel

Hee bedankt!

Vermoedde al dat ik met de omschijving van manga er naast zat, maar hoe erg er naast wist ik dan weer niet. Ook daarvoor bedankt :). De titels die je aanhaalde van Satoshi Kon ken ik helaas niet. Weet wel dat met name Perfect Blue regelmatig wordt aangemerkt als een goede film.

Dat de film niet onderdoet voor enkele miyazaki scenes wil ik direct geloven, de vraag blijft of het mijn smaak is, maar je hebt me aardig op weg geholpen (een grote stap dichter bij bestellling)

DrSmith

Tja, of het je smaak is, is altijd afwachten (daar kan ik natuurlijk nooit een uitspraak over doen ;) ).
Helemaal niet me jouw indicatie: als je Patlabor goed vindt, denk ik meer mecha en dus aan Vexille (echt een aanrader) en de Appleseed films.
Ghibli heeft zó veel gemaakt en met hele verschillende sferen (vergelijk Spirited Away, Howl's Moving Castle en Nausicäa fo the Valley of The Wind maar eens met Kiki's Delivery Service, My Neighbor Tottoro of Pompoko), dat ik daar niet direct een genre bij kan bedenken.

Perfect Blue en Millenium Actress vind ik ook goede films en daar zit ook dat spelen met wat is werkelijkheid en wat is fantasie in (je moet goed opletten anders ben je echt de draad kwijt). Alleen in Paprika wordt dat ook nog eens overweldigend in beeld gebracht. Als je 'm op een groot scherm gaat kijken, kijk je je ogen uit :)

Tokyo Godfathers is meer een tragi-komedie en kan mij niet boeien.

simsatit

Quote from: DrSmith on September 12, 2008, 18:01:15
Perfect Blue en Millenium Actress vind ik ook goede films en daar zit ook dat spelen met wat is werkelijkheid en wat is fantasie in (je moet goed opletten anders ben je echt de draad kwijt). Alleen in Paprika wordt dat ook nog eens overweldigend in beeld gebracht. Als je 'm op een groot scherm gaat kijken, kijk je je ogen uit :)

Perfect omschreven!

Paprika is een hele gave film als het gene hier boven staat je aanspreekt, het is behoorlijk weird weer allemaal maar wel weer heel gaaf.. en prachtig getekend bovendien.. sounds zijn ook echt over the top.. heel tof.

Ben trouwens ook bezig met paranoia agent, ook van Satoshi Kon (en wellicht NOG weirder dan Paprika), en heb laatst eindelijk een keer my neighbor Totoro gezien (Ghibli,Miyazaki) en ik moet zeggen dat is echt de vets coolste Catbus die ooit getekend is en op het scherm te bewonderen, maar nu denk ik dan ook dat het dan ook de ENIGE catbus die ooit getekend is zal zijn, maar dan nog, zuperdeduper ja!!...

Greets,
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Jimmy Conway

Zat na een week nog met dat stomme deuntje in mijn hoofd... ;D

roteldebotel

My neighbour Totoro was inderdaad geweldig! Vind het moeilijk om een miyazaki favoriet te benoemen maar vond Kiki´s delivery service wel heel erg fantastisch evenals Porco Rosso:

"Pigs are meant to fly"....  geweldig!

Bedankt voor jullie tips. Heb een groot scherm (2,5 mtr breed) dus denk wel dat die die Paprika ervaring tot zijn recht zou moeten komen.

simsatit

Quote from: roteldebotel on September 16, 2008, 12:54:23
My neighbour Totoro was inderdaad geweldig! Vind het moeilijk om een miyazaki favoriet te benoemen maar vond Kiki´s delivery service wel heel erg fantastisch evenals Porco Rosso:

"Pigs are meant to fly"....  geweldig!

Bedankt voor jullie tips. Heb een groot scherm (2,5 mtr breed) dus denk wel dat die die Paprika ervaring tot zijn recht zou moeten komen.

Inderdaad die oude miyazaki's zijn ook echt heel goed, Laputa castle in the sky, Nausica from the valley of the wind, vind ik ook goed, whispers from the heart (ghibli, niet miyazaki) vond ik persoonlijk ook een mooie film al was het einde een beetje cliche.. (ik vond tokyo godfathers ook leuk;) ).
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

DrSmith

Wat ik ook een geweldige film vind: The Girl Who Leapt Through Time


Nu eens niet van Satoshi Kon of Miyazaki ;) en nu ook in Nederland op DVD te verkrijgen.

En nog een lekkermakertje voor Paprika:


simsatit

#9
Quote from: DrSmith on September 16, 2008, 14:49:19

Wat ik ook een geweldige film vind: The Girl Who Leapt Through Time

Nu eens niet van Satoshi Kon of Miyazaki ;) en nu ook in Nederland op DVD te verkrijgen.


The girl who leapt through time was ik idd al een tijdje naar op zoek!!
Mooi dat die nu verkrijgbaar is, hopelijk ook op blu-ray?
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

LittleNinja

Hmmm.. Je mag een extra BDtje uitzoeken en dan neem je iets wat weinig te maken lijkt te hebben met HD... Of zit ik er drastisch naast? Ik ken de film namelijk niet.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

DrSmith

#11
Quote from: simsatit on September 16, 2008, 15:07:35
The girl who leapt through time was ik idd al een tijdje naar op zoek!!
Mooi dat die nu verkrijgbaar is, hopelijk ook op blu-ray?
Volgens mij heeft Kaze alleen een DVD. Een Bluray versie is net uit in Japan (nog even geduld dus) ;)

[edit]Nog even een linkje van de review van de BluRay t.o.v. de DVD: http://www.excite-webtl.jp/world/english/web/?wb_url=http%3A%2F%2Fwww.watch.impress.co.jp%2Fav%2Fdocs%2F20080805%2Fbuyd251.htm&wb_lp=JAEN&wb_dis=2&wb_submit=+%96%7C+%96%F3+ [/edit]

Quote from: LittleNinja on September 16, 2008, 15:19:03
Hmmm.. Je mag een extra BDtje uitzoeken en dan neem je iets wat weinig te maken lijkt te hebben met HD... Of zit ik er drastisch naast? Ik ken de film namelijk niet.
??? Ik vind juist animatie extra profiteren van de hogere resolutie van HD