Ralph's woonkamer

Started by Ralph71, September 11, 2008, 09:16:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ralph71

Quote from: LittleNinja on December 30, 2008, 16:10:27
Tja... Wat kan ik er van zeggen. Ben nog steeds benieuwd hoe enorm goed deze combi moet klinken!! 8)

Gewoon tijd voor maken, de uitnodiging staat nog steeds...  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Durk

Quote from: garmtz on November 27, 2008, 22:36:18
Moet je van houden... Kan zeker in een hardere kamer met Nordost wel eens 'mighty brighty' worden... ;)

deze combi heeft het verdwenen vrouwelijke forumlid toch ook?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

bmateijsen

Quote from: Durk on December 30, 2008, 20:39:36
deze combi heeft het verdwenen vrouwelijke forumlid toch ook?

Ja, weet alleen niet of ze nog steeds ermee draait. Het is ook vooral in combinatie met een harde ruimte waar Garmt naar refereert.

LittleNinja

En vanaf morgen kan ik ook privé gebruik maken van mijn zakelijke auto.. Dus ik zal hier ook zeker op in gaan. ;D

Quote from: Ralph71 on December 30, 2008, 19:30:04
Gewoon tijd voor maken, de uitnodiging staat nog steeds...  ;)

Hebben we ( naast Yessica ) nog een vrouwelijk forumlid gehad? :o
Wat is er gebeurd?! Wie heeft haar weggejaagd??
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

THX-UltraII

W&B, geweldige speaker. Ik was zeer onder de indruk tijdens de demo van BB&G op de VAD2008.

LittleNinja

Ik ben uiteraard benieuwd naar de combi met de AVR350.. ::)

Quote from: THX-ultraII on December 31, 2008, 10:44:58
W&B, geweldige speaker. Ik was zeer onder de indruk tijdens de demo van BB&G op de VAD2008.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

R

Kate ja. Al tijden niet meer gesproken jammergenoeg.

Quote from: LittleNinja on December 31, 2008, 10:28:03
En vanaf morgen kan ik ook privé gebruik maken van mijn zakelijke auto.. Dus ik zal hier ook zeker op in gaan. ;D

Hebben we ( naast Yessica ) nog een vrouwelijk forumlid gehad? :o
Wat is er gebeurd?! Wie heeft haar weggejaagd??

Ralph71

Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

Ralph71

Afgelopen zaterdag hebben we een gezellig en leerzaam dagje vertoefd bij BB&G voor een zogenaamd "high-end buffet" (Bjorn, dank voor deze bewoording! ;)).

Op termijn moeten er namelijk nog steeds achterspeakers aangeschaft worden. Ik was erg nieuwsgierig of we nu alles uit de WB Arc halen of zou er nog meer mogelijk zijn in combinatie met andere versterkers? Daarnaast wilde ik ook graag weten of de WB Curve als frontspeaker heel veel zou toevoegen aan de set ten opzichte van 4 Arc's.

Bjorn en Garmt hadden de volgende sets voor ons klaargezet en ingeregeld i.c.m. de Velodyne DD15, 4 WB Arc's en bijpassende WB-center.

- Arcam AVR350 + Arcam DV137
- Meridian G91A + G55
- Lexicon MC12HD + GX7 + Arcam DV137 + Playstation 3
- Linn Kisto + Akurate eindversterkers + Arcam DV137


- Arcam AVR350 + Arcam DV137

We begonnen met de Arcam set in combinatie met 4 Arc's. Dit klonk erg indrukwekkend, zeker bij films. Bij muziek-dvd's was het effect minder en soms zelfs gewoon vermoeiend. Het blijft immers erg onnatuurlijk om muziek achter je te horen, terwijl de artiest voor je staat te spelen. De achterspeakers hebben zeker meerwaarde bij de AVR350 en zijn door deze ook uitstekend aan te sturen. Ook hebben we stereo nog enige cd's geluisterd om het effect van de bioscoopruimte bij BB&G beter te kunnen inschatten op de andere versterkers.

- Meridian G91A + G55

Vervolgens hebben de heren de Meridian-set aangesloten. Het eerste dat opviel was het mooie fluweelzachte hoog. De trompetintro bij "Hotel California (Farewell Tour)" van de Eagles klonk opeens veel fraaier. Het laag werd ook een stuk strakker aangezet dan bij de Arcam. Wat wij echter minder vonden bij Meridian was dat het middengebied ook erg neutraal was. Op het moment dat Phil Collins achter het drumstel gaat zitten bij "In the air tonight" gebeurde er bijna niets. Ook bij films klonk het erg rustig en op afstand. Dit zorgde ervoor dat wij het complete geluidsbeeld erg ingetogen vonden. Ondanks de zeer positieve eigenschappen van Meridian vonden wij het totaalbeeld van Arcam zeker niet minder. Bij stereo viel hetzelfde effect op.

- Lexicon MC12HD + GX7 + Arcam DV137 + Playstation 3

Na deze "ingetogen" Meridian-set werd de Lexicon-set aangesloten. Bij de eerste klanken van Phil Collins hoorden  we reeds dat de klankeigenschappen van Lexicon compleet anders zijn. De geluid "spatte" van de speakers af, met enorm veel detail. Nadat Garmt ons vertelde over de "Logic-7"-stand voor zowel muziek als films, wisten we helemaal niet wat we hoorden! Het leek alsof het geluid "opgeblazen" werd, luidsprekers waren totaal niet meer te plaatsen, er zat opeens ontzettend veel meer power in, het was als ware 1 ballon van geluid.

Het hoog van deze set was echter wel aanzienlijk feller dan bij de Meridian-set (soms te fel, iets vermoeiend). Terug naar de normale DTS-stand was deze muur van geluid echter aanzienlijk minder aanwezig, er leken kleine "geluidsgaten" te vallen tussen de speakers. Nadat we op deze set de DVD van de "Dark Knight" hadden beluisterd en bekeken in de "Logiq-7"-stand en vervolgens op Blu-Ray, viel op dat bij Blu-Ray alles nog een stapje hoger werd getild, de "grote geluidsballon" bleef, maar details waren nu nog veel meer aanwezig, echt heel indrukwekkend dat dit allemaal uit 4 Arc's en bijpassende center kon komen! Met name het verschil tussen Dolby-Digital van de DVD (zonder Logic-7) en Dolby TrueHD 5.1 op Blu-Ray was megagroot! De "Logiq-7 functie" zorgt er echter wel voor dat het verschil een stuk kleiner wordt. Indrukwekkend!

- Linn Kisto + Akurate eindversterkers + Arcam DV137

Als laatste werd de Linn-set aangesloten. We dachten dat we bij de Lexicon wel het fraaiste hadden bereikt dat mogelijk zou zijn, maar niets was minder waar! De Linn-set had het fluweelzachte hoog van de Meridian-set in combinatie met het levendige van de Lexicon-set. Ook was de detaillering en plaatsing nog een stapje beter! Bij de normale DTS-tracks viel er bij Linn geen "geluidsgat" te ontdekken tussen de speakers, zoals bij de Lexicon, dit was nog fraaier! Het leek een zeer gedetailleerde muur van geluid! De grootste pré van de Lexicon-set was echter de "Logic-7"-functie, dit effect ontbreekt helaas bij de Linn-set. Doordat de normale DTS-tracks op de Linn-set fraaier klonken dan op de Lexicon-set en de "Logic-7"- functie bij Blu-Ray niet mogelijk is bij Lexicon, vonden wij de Linn-set toch de meest bijzondere set! Ook in stereo was de Linn-set een stap vooruit ten opzichte van Lexicon. Helaas hebben we geen Blu-Ray op deze set kunnen beluisteren.

- Conclusie

Als laatste heeft Bjorn toch nog even de Curve's aangesloten als front-speaker op de Linn-set. Er was echter geen tijd meer om deze optimaal in te regelen. Duidelijk was wel dat met name bij CD's de Curve meerwaarde heeft ten opzichte van de Arc. Het geeft gewoon meer power en een beter laag. Goed bass-management in combinatie met de Velodyne DD15 zou het verschil echter kleiner kunnen maken, zeker bij DVD/Blu-Ray.

Al met al ben ik deze dag tot de conclusie gekomen dat er voor mij veel meer valt te winnen in de aansturing (en op termijn met Blu-Ray)  in combinatie met 4 Arc's, dan te kiezen voor 2 Curve's en 2 Arc's. Prioriteit ligt dan ook voorlopig in deze volgorde:
-   2 Arc's als achterspeaker erbij & akoestiek thuis aanpakken
-   Blu-Ray met betere voor- en eindversterker (al zijn deze type's Lexicon en Linn echt te prijzig)
-   Wellicht ooit nog 2 Curve's als frontspeaker

Bjorn en Garmt, wederom heel erg bedankt voor deze leerzame en vermakelijke dag en de heerlijke koffie. Graag tot de volgende keer!
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Essential Audio Tools Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference - Solidsteel HJ-4

Nicode

Wilson Benesch - Naim - Atlas

Ralph71

Quote from: Nicode on January 19, 2009, 14:45:38
Mooi verhaal en leuk spul om mee te experimenteren O0

Het was allemaal bijzonder indrukwekkend, zeker om te horen wat er met een relatief kleine WB-Arc allemaal mogelijk is. Onze huidige Arcam-set haalt veel minder uit de Arc dan ik vooraf dacht. Zeker na het horen van BlueRay via de Lexicon-set, schat ik dat de Arcam maximaal slechts 60% van de mogelijkheden uit de Arc haalt...  :o
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

)p(

Quote from: DJ-Foxx on September 12, 2008, 00:56:47
magnifieke set! wow  :o alleen die staande lampen :-X erfstuk van oma zeker ?? ;)


Ik vind die lampen wel leuk!

Heel mooie set! Is die harde vloer niet erg nadelig voor het geluid...zeker ism met die rechter speaker zo in een kale hoek...of valt dat in de praktijk wel mee?

peter

Ralph71

Quote from: )p( on January 19, 2009, 15:21:33
Ik vind die lampen wel leuk!

Heel mooie set! Is die harde vloer niet erg nadelig voor het geluid...zeker ism met die rechter speaker zo in een kale hoek...of valt dat in de praktijk wel mee?

peter

De rechterspeaker staat op redelijke afstand van dat muurtje en staat licht ingedraaid. In de praktijk merk je weinig tot niets van het muurtje. Ik verwacht dat de grootste winst op dit moment te halen is door een karpet of kleed aan te schaffen. Wat mij betreft kan dat kleed niet groot genoeg zijn. Mijn vrouw denkt daar iets genuanceerder over...  :lookaround:
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Nicode

Quote from: Ralph71 on January 19, 2009, 14:53:34
Het was allemaal bijzonder indrukwekkend, zeker om te horen wat er met een relatief kleine WB-Arc allemaal mogelijk is. Onze huidige Arcam-set haalt veel minder uit de Arc dan ik vooraf dacht. Zeker na het horen van BlueRay via de Lexicon-set, schat ik dat de Arcam maximaal slechts 60% van de mogelijkheden uit de Arc haalt...  :o
Ik gebruik de Arcs icm Arcam A32 dus daar zal ook nog wel winst te halen zijn...ben ik bang voor ;)
Wilson Benesch - Naim - Atlas

Ralph71

Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

)p(

Quote from: Ralph71 on January 19, 2009, 15:30:03
Ik verwacht dat de grootste winst op dit moment te halen is door een karpet of kleed aan te schaffen. Wat mij betreft kan dat kleed niet groot genoeg zijn. Mijn vrouw denkt daar iets genuanceerder over...  :lookaround:

Een mooi karpet...meestal lukt dat wel met de waf :)

peter

LittleNinja

AU! Gevaarlijke ervaring... Moet je weer investeringen doen naast de speakers.. :-P
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

R

Ah, was jij zo hard aan het draaien?? Ik kwam even mijn nieuwe speakers ophalen.

Ralph71

Quote from: R on January 19, 2009, 17:15:17
Ah, was jij zo hard aan het draaien?? Ik kwam even mijn nieuwe speakers ophalen.

Wij hard draaien? De demostand van Bjorn is pas hard...  ;D
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

garmtz

Leuk verslag Ralph en goed overeenkomend met mijn eigen luisterervaringen met de verschillende sets. Wederom complimenten voor je zuivere oren! :)   

Ralph71

Quote from: garmtz on January 19, 2009, 18:43:09
Leuk verslag Ralph en goed overeenkomend met mijn eigen luisterervaringen met de verschillende sets. Wederom complimenten voor je zuivere oren! :)   

We hebben genoten Garmt, jullie bedankt voor de medewerking! Wel jammer dat jullie gelijk kregen over de zogeheten luistermoeheid. We waren eind van de middag echt moe maar voldaan...  ;)
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

bmateijsen

Quote from: Ralph71 on January 19, 2009, 18:47:36
We hebben genoten Garmt, jullie bedankt voor de medewerking! Wel jammer dat jullie gelijk kregen over de zogeheten luistermoeheid. We waren eind van de middag echt moe maar voldaan...  ;)

Ondanks dat het lijkt alsof je gewoon leuk aan het luisteren en kijken bent, ben je zowel bewust als onbewust veel aan het analyseren.
Na bijna 6,5 uur, mag je dan ook best luistermoe zijn ;)

garmtz

Quote from: Ralph71 on January 19, 2009, 18:47:36
We hebben genoten Garmt, jullie bedankt voor de medewerking! Wel jammer dat jullie gelijk kregen over de zogeheten luistermoeheid. We waren eind van de middag echt moe maar voldaan...  ;)

Graag gedaan! Ik vind het nog knap dat jullie het gered hebben alles te beluisteren wat jullie van plan waren! Bikkels! ;D