Wat is de beste wand/plafond afwerking voor HT?

Started by sandervg, September 8, 2008, 23:58:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sandervg

Voor een woonkamer waar veel muziek geluisterd en film gekeken gaat worden moet ik de wand/plafondafwerking kiezen. (Heb al eerder een topic geopend waar werd gesproken over difussie panelen e.d., maar het gaat me nu puur om wand/plafond afwerking) Ter info: normale hoeveelheid meubels en een parketvloer.

Doel: niet de typische nagalm creeeren die je zo vaak hoort in huizen met glad stucte wanden.

Opties voor wanden:
1. Glad laten stuccen
2. Heel dun glasvlies of iets dikker renovlies dat gesaust wordt.
3. Glasweefsel (ook wel scan genoemd) met een structuur dat gesaust wordt
4. ...

Ziet hier uberhaupt verschil in, of is dit eigenlijk allemaal even slecht?

Opties voor plafond:
1. Glad laten stucen
2. Spuitwerk aanbrengen (ook wel spac genoemd)
3. Speciaal akoestisch spul laten aanbrengen (peperduur, bv. http://www.sonacoustic.com/  of http://www.sonaspray.eu/)
4. ...

Zit er verschil in glad laten stucen of spac laten aanbrengen, of geld ook hier dat het lood om oud ijzer is?

Zijn er personen die gladde wanden/plafonds hebben met een harde vloer (tegels / parket) en desondanks geen dramatische akoestiek hebben overgehouden?

Dank!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Starred


EdoE

Cruijff zou zeggen: "Hard is hard, en zacht is zacht." Maar dat is logisch. En ook dat zou Cruijff weer zeggen.

Ik heb mijn set eens een tijdje van de woonkamer (parket, spuitwerk, stucplafond, glas, geen karpet, geen gordijnen) naar de studeerkamer (tapijt, boekenkasten, gordijnen) verplaatst en dat was akoestisch een kwestie van dag en nacht.

Persoonlijk zou ik met zo'n harde kamer toch mikken op gordijnen, een karpet en misschien veel boekenkasten.

Starred

Eh, waar tover je zo snel even veel (gevulde neem ik aan) boekenkasten vandaan?  ;D

EdoE

Quote from: Starred on September  9, 2008, 22:05:49
Eh, waar tover je zo snel even veel (gevulde neem ik aan) boekenkasten vandaan?  ;D

Er zijn (serieus) bedrijven die gevulde boekenkasten voor je kunnen inkopen.

sandervg

#5
Ben momenteel aan het denken richting:

- Plafond: sparyplan +:  spuitwerk voor het plafond van 2 cm dik (cellulose vlokken, een soort 'vers gevallen sneeuw op je plafond' idee) dat goed zou moeten absorberen. Ik heb goede referenties van andere forumleden over het effect ervan. Nu nog kijken of ik het ergens kan bewonderen.
- Wanden: stuccen, glasvlies erover heen en sausen
- Vloer: tapis parket

De laatste details kunnen dan afgetuned worden met zware of juist lichte gordijnen, hoog polig of juist laag polig vloer kleed en eventueel een paar absorptieplaten met een eigen fotoprint erop.

Zit overigens nog wel te twijfelen wat voor dikte van het sprayplan ik zou meten nemen (zie onderstaande tabel met absorptiewaardes). Warmteplan zelf geeft aan max. 20mm omdat het anders te grof wordt en niet meer mooi is voor een woonkamer.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Starred

Quotehttp://www.sonacoustic.com/  of http://www.sonaspray.eu/)

Dit kan toch strak/glad op het plafond worden gespoten?

En zou dit spul net zo goed zijn als het spul wat Erik op zijn plafond http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.msg159918#msg159918 heeft laten aanbrengen?

sandervg

Quote from: Starred on September 10, 2008, 21:31:27
Dit kan toch strak/glad op het plafond worden gespoten?

En zou dit spul net zo goed zijn als het spul wat Erik op zijn plafond http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=13988.msg159918#msg159918 heeft laten aanbrengen?
Heb de importeur gebeld: dat spul zou even goed werken (ze verkopen daar ook van de celluose vlokken a la srpayplan, dus ze kunnen het vergelijken). Probeem zijn echter de euros:
1. Sprayplan + ca. 50 euro per m2
2. Spray van Sana ca. 45 euro per m2
3. Sanastuc (soort granol) ca 65 euro per m2
3. Sanacoustic (glad) ca 125 euro per m2  :o  :o (ze moeten daar drie keer voor terug komen)
(alles ex btw, incl. aanbrengen)

Dus: ja Sanacoustic is een zéér goede oplossing, maar dan wordt het plafond duurder dan de hele geluidsinstallatie bij elkaar.  :D Een beetje over de top. Ik denk niet dat ik zo'n 85 euro (incl btw) extra ga betalen om een glad plafond te hebben ipv een 'gevlokt' plafond dat even goed functioneert.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

ivo1986

Quote from: sandervg on September 10, 2008, 23:53:26
Heb de importeur gebeld: dat spul zou even goed werken (ze verkopen daar ook van de celluose vlokken a la srpayplan, dus ze kunnen het vergelijken). Probeem zijn echter de euros:
1. Sprayplan + ca. 50 euro per m2
2. Spray van Sana ca. 45 euro per m2
3. Sanastuc (soort granol) ca 65 euro per m2
3. Sanacoustic (glad) ca 125 euro per m2  :o  :o (ze moeten daar drie keer voor terug komen)
(alles ex btw, incl. aanbrengen)

Dus: ja Sanacoustic is een zéér goede oplossing, maar dan wordt het plafond duurder dan de hele geluidsinstallatie bij elkaar.  :D Een beetje over de top. Ik denk niet dat ik zo'n 85 euro (incl btw) extra ga betalen om een glad plafond te hebben ipv een 'gevlokt' plafond dat even goed functioneert.

Hoeveel m2 moet er gedaan worden?

sandervg

Quote from: ivo1986 on September 11, 2008, 00:07:42
Hoeveel m2 moet er gedaan worden?

Beneden:
- Woonkamer is 65 m2 (rest glad stuccen) OF
- Eventueel de hele begane grond, dan 75 m2 (als ik voor de vlokken spray zou gaan om overal een zelfde uitstratling te hebben)

Boven:
- De werkkamer (daar wordt muziek gemaakt) is 20 m2 (rest glad stuccen)
- Eventueel de hele verdieping (bij de spray) dan ongeveer 55 m2


Dus mijn opties (Incl. BTW prijzen: 60 euro per m2 voor de vlokken, 150 euro per m2 voor glad en 30 euro voor gewoon glad stucwerk):
1. Vlokken in woonkamer (3.900 euro) en werkkamer (1.200 euro) rest glad stuccen (1.350 euro) = 6.450 euro
2. Vlokken in hele huis kost 7.800 euro
3. Glad in woonkamer (9.750 euro) en werkkamer (3.000 euro) en de rest glad (1.350 euro) = 14.100 euro
4. Glad in hele huis kost 19.500 euro

Wat een prijzen   :'( Ik neig momenteel naar optie 2. Ik vind een glad plafond zonder twijfel mooier. Maar optie 4 is belachelijk en ook optie 3 vind ik eigenlijk gewoon te duur. Is zo'n 7.500 euro duurder dan de vlokken en bij de vlokken heb ik dan in het hele huis een prettige akoestiek (altijd prettig).

Ik zoek nog een adres om e.e.a. in het echt te kunnen bekijken. Een forumlid waarvan ik weet dat ie dit op het plafond heeft wil liever geen bezoek ontvangen en een andere referentie die ik van warmteplan heb gekregen heeft volgens mij ook nog allemaal vertikale planken tegen het plafond voor de diffractie. Leuk, maar dan zie je niet goed hoe het estetisch oogt.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi

Dat forumlid ben ik dus... ;D

Ik hoop dat je een beetje begrip hebt voor het feit dat ik erg veel (forum)bezoek over de vloer heb en daar gaat nu een beetje de rem op... ;)

Ik weet wel dat Remco van der Kieft ooit bij mij is langs geweest en een ook beetje heeft gepost op mijn akoestiek topic...
Hij heeft toen ooit zijn plafond laten doen en daarna is hij meteen als forummer gestopt.... ???

Misschien kun je bij hem even langs gaan...adres weet ik echter niet...wellicht geeft sprayplan zijn 06 nummer net zoals ze dat van mij ongevraagd hebben gedaan... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Starred

Hoe kom je er nou achter hoe dik die laag op je plafond moet zijn?
En kan het ook op de wanden, of wordt dat overkill?

sandervg

#12
Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 13:01:59
Dat forumlid ben ik dus... ;D
Ik hoop dat je een beetje begrip hebt voor het feit dat ik erg veel (forum)bezoek over de vloer heb en daar gaat nu een beetje de rem op... ;)
Tuurlijk heb ik er begrip vooor als je momenteel liever geen forumbezoek wilt ontvangen! Die zinsnede van mij was er alleen op gericht om andere formumerste triggeren die ook een dergelijk plafondetje hebben om mij uit te nodigen om gedurende een kwartiertje de deur op te zetten terwijl er een CD-tje staat te spelen  ;)   :)

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 13:01:59
Ik weet wel dat Remco van der Kieft ooit bij mij is langs geweest en een ook beetje heeft gepost op mijn akoestiek topic... Hij heeft toen ooit zijn plafond laten doen en daarna is hij meteen als forummer gestopt.... ???
Ik ga idd ook maar weer met warmteplan contact opnemen voor meer referenties. Ik ga dan wel vragen of de referentie ervan op de hoogte is  :-\
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Erik van Voorst (in memoriam)

Kom maar bij mij een kwartiertje dan...want ik denk dat je weinig kans maakt.... ;)

IK PM WEL
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sandervg

Quote from: Starred on September 11, 2008, 13:39:09
Hoe kom je er nou achter hoe dik die laag op je plafond moet zijn?
En kan het ook op de wanden, of wordt dat overkill?

Ik heb al een paar dagen een mail uitstaan bij Thingman (soundscapes) met het verzoek of hij mij hierbij (tegen betaling) kan ondersteunen. Nog geen antwoord gekregen. Misschien op vakantie of heeft hij het te druk...

Als Thingman niet reageert/geen tijd heeft dan ga ik op zoek naar een ander akoestisch advies bureautje die kan helpen. En ik geloof dat warmteplan zelf ook voor 75 euro kan berekenen welke laagdikte je nodig hebt, maar ik weet niet of ze voldoende verstand van akoestiek hebben om het aan hun over te laten (volgens mij is hun voornaamste expertise warmte isolatie).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 15:44:35
Kom maar bij mij een kwartiertje dan...want ik denk dat je weinig kans maakt.... ;)
Wat niet de bedoeling van mij post hoor!! Ik wil me niet opdringen en snap volledig dat jij / je vrouw er niet op zitten te wachten om een levende showroom voor warmteplan te zijn. In ieder geval toch dank voor je aanbod! Ik ga eerst proberen nog een ander adres via warmteplan te krijgen en als dat helemaal niet lukt PM ik nog wel (dan kunnen we het misschien zo plannen dat het je geen tijd kost of als je vrouw even van huis is of zo)
Okay?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

THX-UltraII

#16
@ sandervg:
Van Thingman krijg je altijd wel een reactie, het beste kun je hem mailen op [email protected]

Wat betreft een akoustisch plafond. Je mag heus eens bij mij langskomen om te luisteren. Mijn kamer is ingericht op het ontwerp van Toine; dat is zeker te horen kan ik je vertellen! Ik heb oa. gewerkt met Sombra-D plafondplaten.

Zie ook mijn website (klik op website icoon)

Erik van Voorst (in memoriam)

#17
Ik zou die dikte gewoon op hun advies houden...wat erg belangrijk is,  is dat het er mooi uit blijft zien en niet als een zwembad/bioscoop/parkeergarage dak eruit gaat zien...(die werken met ruwe dikke plafonds)...

M.A.W.  je wilt het eigenlijk heel egaal en zo vlak als mogelijk en zo dun als mogelijk.....want let op.!!!..je plafond komt optisch een heel stuk naar beneden... :o

De absorptie waarde naar beneden toe verschilt niet zo zeer ....wil je "het laag"  noemenswaardig beinvloeden dan ga je meteen naar absurde diktes....

Je kunt in dat geval dan veel beter met een paar strategische traps werken en je meubelen hard/zacht zorgvuldig kiezen....

Die laatste veranderingen kun je puur op het gehoor toepassen en hoef je niet door te meten....

De vele meetapparatuur die mijn huis werd binnengedragen heeft eigenlijk nauwelijks invloed gehad ...maar min of meer enkel een bevestiging van wat je gehoormatig hebt besloten....

Kijk van levensbelang is dat het een woonkamer is en geen dedicated ruimte....dus meten is leuk maar als je te veel andere waf-parameters hebt moet je een stuk creatiever te werk gaan....dan de muren-wanden-vloeren met diffusers/reflectors/absorbers te beplakken om beter te meten (en te horen).
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Starred

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 16:04:47

Kijk van levensbelang is dat het een woonkamer is en geen dedicated ruimte....dus meten is leuk maar als je te veel andere waf-parameters hebt moet je een stuk creatiever te werk gaan....dan de muren-wanden-vloeren met diffusers/reflectors/absorbers te beplakken om beter te meten (en te horen).

Precies mijn idee. Het moet wel een woonkamer blijven  ^-^

sandervg

Quote from: THX-ultraII on September 11, 2008, 15:58:08
Van Thingman krijg je altijd wel een reactie, het beste kun je hem mailen op [email protected]
Verwacht ik ook wel. Gewoon even geduld hebben. Maar het zou kunnen zijn dat hij het erg druk heeft (en ik moet op redelijk korte termijn stucadoors e.d. gaan regelen).

Quote from: THX-ultraII on September 11, 2008, 15:58:08
Je mag heus eens bij mij langskomen om te luisteren. Mijn kamer is ingericht op het ontwerp van Toine; dat is zeker te horen kan ik je vertellen! Ik heb oa. gewerkt met Sombra-D plafondplaten.
Heb je 'website' bekeken. Leuk! Ben zeker benieuwd hoe een dergelijk 'akoestisch berekende' ruimte klinkt. Voor het optische (wat nu even het belangrijkste is) ga ik niet voor platen met naden ertussen, maar wil ik eigenlijk egaal stucwerk (dus uit één stuk). Anders wordt de woonkamer meteen zo kantoorachtig met zo'n typische systeemplafond platen. Als het een dedicated HT ruimte was, zou ik je voorbeeld direct volgen!
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

#20
Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 16:04:47
Ik zou die dikte gewoon op hun advies houden...wat erg belangrijk is,  is dat het er mooi uit blijft zien en niet als een zwembad/bioscoop/parkeergarage dak eruit gaat zien...(die werken met ruwe dikke plafonds)...

M.A.W.  je wilt het eigenlijk heel egaal en zo vlak als mogelijk en zo dun als mogelijk.....want let op.!!!..je plafond komt optisch een heel stuk naar beneden... :o
En dat is dus ook de reden waarom ik ga proberen om het in een woonkamer te zien! We hebben in het nieuwe huis zo'n mooi hoog 2,66m plafond en toch wel zonde als dat optisch veel lager wordt... Ik kan het me overigens niet zo heel goed voorstellen hoe dat komt. Zolang je het wit houdt en de laag niet te dik? Het is toch eigenlijk gewoon een soort grove spack / spuitwerk dat normaal ook op plafonds wordt gespoten?

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 16:04:47
De absorptie waarde naar beneden toe verschilt niet zo zeer ....wil je "het laag"  noemenswaardig beinvloeden dan ga je meteen naar absurde diktes....

Je kunt in dat geval dan veel beter met een paar strategische traps werken en je meubelen hard/zacht zorgvuldig kiezen....
Ook weer eens, maar bass traps zijn BIJZONDER lastig te koop! Thingman maakt ze niet meer en de exemplaren die ik commercieel heb gevonden zijn peperduur (acustica applicata en ASC was het enige dat ik kon vinden met prijs ergens in de orde grote van boven de 800 euro voor 1 bass trap geloof ik). En zelfbouw wordt krachtig onmoedigd omdat je de vereiste rockwool alleen per heel veel meter tegelijk kunt kopen (kan ik meteen een bass-trap winkeltje beginnen  8))
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: sandervg on September 11, 2008, 16:32:49
En dat is dus ook de reden waarom ik ga proberen om het in een woonkamer te zien! We hebben in het nieuwe huis zo'n mooi hoog 2,66m plafond en toch wel zonde als dat optisch veel lager wordt... Ik kan het me overigens niet zo heel goed voorstellen hoe dat komt. Zolang je het wit houdt en de laag niet te dik? Het is toch eigenlijk gewoon een soort grove spack / spuitwerk dat normaal ook op plafonds wordt gespoten?


Ik denk dat het door het  wilde  sneeuwpatroon komt.....
...2.66 mtr is "lekker hoog" dus zal je er ongetwijfeld minder last van hebben...

Lagere plafonds (de standaard 2.50 mtr) zou ik zeker mijn twijfels hebben.....aan de andere kant doet zo een plafond "wonderen"....you catch my drift... :P

Ik bof zelf dat je rechtstreeks op een hogere serre uitkijkt...anders... :-\.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Starred

Zou de gladde variant evenveel effect hebben als de 'sneeuw' variant?

sandervg

Quote from: Starred on September 11, 2008, 16:57:12
Zou de gladde variant evenveel effect hebben als de 'sneeuw' variant?
De fabrikant die de 'gladde variant'  maakt (niet warmteplan, maar andere leverancier) maakt een een sneeuwvariant. Hij geeft aan dat de absorptiewaarders gelijk zijn. De gladde variant is duurder omdat het estetisch mooier is en ze moeten er drie keer voor terugkomen. De gladde variant is overigens een vaste dikte: 2,5 cm, dus ik kan me voorstellen dat dit beter werkt dan 10mm sneeuwvlokken maar minder goed dan 60mm sneeuwvlokken. In Utrecht hebben ze de gladde variant bij Luce aangebracht (een Italiaans restaurant). Daar moest ik maar eens gaan eten!  8)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Starred

Quote from: Erik van Voorst on September 11, 2008, 16:42:31
.....aan de andere kant doet zo een plafond "wonderen"....you catch my drift... :P

Ik heb je hele topic doorgelezen en begrijp dat het plafond zo'n beetje de grootste bijdrage heeft geleverd aan het 'de puntjes op de i' zetten wat betreft de soundquality?

Misschien moet ik dat dan ook maar eens doen. Ik bedoel, ik kan nu investeren in een mooiere versterker, speaker of kabel, maar zolang ik galm in huis heb zal dat nauwelijks zoden aan de dijk zetten denk ik...