Blu ray: The Gladiator

Started by Wuppy32, September 3, 2008, 11:23:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Geert

#350
Quote from: celerontje on August 28, 2010, 15:10:11
Wel de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt, noemt met zoiets! ;D

http://en.wikipedia.org/wiki/Color_grading

Als ik aangeef wat mijn persoonlijk voorkeur verdient wat beeld aangaat, dan hoef ik naar mijn idee niet te weten wat color grading precies inhoud. Heeft niets met klok en klepel te maken. Op een dergelijke reactie zit ik dan ook niet te wachten.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

celerontje

Kom op, vat 't een beetje luchtig op!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

je ziet wel dat de BD meer detail heeft.
De harde kleuren zijn bewust gedaan door de filmmakers in deze scene (dat is wat celerontje bedoeld volgens mij).

Ik vind zo'n vergelijk wel moeilijk, want waar kijken we naar? Naar de BD vs. DVD? de kwaliteit van de pioneer TV? de kwaliteit en instellingen van de fotokamera? het resizen van het plaatje?

Als je puur op kleur wil vergelijken zou ik een meer natuurlijke scene kiezen, hoewel er over de hele film wel een warme gloed hangt. Kijk eens naar de scene op de trappen als ze weer in Rome terug komen. Let dan eens op het detail. Daarin ook de scene's met de mooie kostuums met bewerkingen. Daar is de BD echt stukken gedetailleerder dan de DVD vind ik. Ook is de nieuwe BD contrastrijker volgens mij dan de oude BD.

Als ik de mooiste DVDs in de speler leg en op 2.24cm breed weergeef heb ik altijd het gevoel alsof m'n contactlenzen niet goed in zitten :) Eenmaal aan het detail van een bluray gewend kan je niet makkelijk terug. Als ik als eerste de DVD in leg valt het nog mee, maar genieten van beeldkwaliteit is er voor mij dan niet meer bij. Wel van de film natuurlijk.

celerontje

Btw: De nieuwe Blu-ray komt van een volledig nieuwe 4K transfer die ''approved'' is door Scott.

Tja, je kan de kleuren van de BD minder mooi vinden, maar een film als Gladiator is juist erg gebaat bij een hete en harde look, om het zo te zeggen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Geert

#354
Quote from: celerontje on August 28, 2010, 16:01:39
Btw: De nieuwe Blu-ray komt van een volledig nieuwe 4K transfer die ''approved'' is door Scott.

Tja, je kan de kleuren van de BD minder mooi vinden, maar een film als Gladiator is juist erg gebaat bij een hete en harde look, om het zo te zeggen.

Het is natuurlijk maar net welke scenes je eruit pikt om een en ander te vergelijken. Ik heb echter wel het idee dat het beeld er op veel punten er vrij hard en verscherpt uitziet. Naar mijn idee krijgt dit dan af en toe ook iets kunstmatigs. Dit blijkt vooral uit de twee foto's die ik er zelf op heb gezet. Volgens mij was het verschil van de betreffende scene op de vorige blu-ray versie kleiner. Feit is natuurlijk ook dat een en ander nog beinvloed wordt door de instellingen van de camera waar mee de foto's gemaakt zijn en je dit vervolgens weer bekijkt op een ongecalibreerde computer. Het is ook zo dat ik een beetje gewend ben, en hier ook de voorkeur aan geef, aan een wat zachter beeld, mede veroorzaakt door een calibratie van mijn toestel.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

celerontje

#355
Verscherpt? Natuurlijk is de nieuwe BD veel scherper, want de bron is een 4K DI afkomstig van scans van de orginele cameranegatieven, terwijl de DVD (en de oude BD) afkomstig is van een HD telecine van het interpositief.
Maar van kunstmatige scherpte is geen sprake.

Doordat het beeld contrastrijker is lijkt het ook scherper.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Grindtegel

Ik snap niet dat er nog zoveel mensen zijn die zeggen geen verschil te zien tussen een dvd of een bd, ik kan niet meer met goed fatsoen naar een dvd kijken, ook al is het nog zo'n goede transfer. Er zijn zat bd's die kwalitatief mindert zijn, maar dan zijn ze vaak nog 10x beter dan de dvd versie.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

Geert

#357
Quote from: celerontje on August 28, 2010, 18:41:37
Verscherpt? Natuurlijk is de nieuwe BD veel scherper

Dat is nog maar de vraag. In dit geval van de twee foto's zoals door mij geplaatst vind ik dat absoluut niet het geval. Als ik naar de ogen en haren kijk dan zit er meer detail in de DVD versie. Tevens ziet het er op de DVD versie een stuk natuurlijker uit. Kortom het halleluja gevoel wat veel mensen met de BD versie hebben, zowel de oude als de nieuwe, heb ik in ieder geval minder.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

celerontje

Afgezien van minder highlightdetail is de nieuwe versie veeeeeel gedetailleerder!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Geert

Quote from: celerontje on August 28, 2010, 18:54:31
Afgezien van minder highlightdetail is de nieuwe versie veeeeeel gedetailleerder!

Dan worden we het uiteindelijk toch nog een beetje eens met elkaar.  ;D
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

CoSo

Quote from: celerontje on August 28, 2010, 19:01:41
Oude en nieuwe BD, compare!
http://www.dvd.nl/forum/showpost.php?p=1721174&postcount=205
Ik heb de oude weg gedaan, waar is de nieuwe te koop en hoe zie je het verschil.

celerontje

Je had de oude kunnen omruilen! ;D

Maargoed, de nieuwe is makkelijk te herkennen, er staat in een gouden randje ''10th anniversary edition'' op de voorkant van de cover. (en als de je eerste lichting hebt op een sticker op de achterkant)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

CoSo

Quote from: celerontje on November 25, 2010, 14:28:18
Je had de oude kunnen omruilen! ;D

Maargoed, de nieuwe is makkelijk te herkennen, er staat in een gouden randje ''10th anniversary edition'' op de voorkant van de cover. (en als de je eerste lichting hebt op een sticker op de achterkant)
Hoezo omruilen?

celerontje

Dat kan, bij Universal. (al moet je zelf kijken op het DVD.nl forum hoe dat moet, want ze hangen het alles behalve aan de grote klok hier in Nederland)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

WickedGame

even een klein kickje, ik zocht net even bij de bolle meneer en kwam op 5 blu-ray varianten van Gladiator. Welke van die varianten is nu de beste? Want je hebt Gladiator (eerste release ergens rond 2009) dan de S.E. Release, vervolgens een 10th edition van Gladiator en nu zag ik weer een single disk met als release date 2011. Ik raak een beetje confused...

Of moet ik nu gewoon de 10th edition nemen vanwege daar de "betere" beeldkwaliteit. Want echt duidelijk is het allemaal niet.

AnubisNefer

Quote from: WickedGame on February 11, 2011, 11:28:46
even een klein kickje, ik zocht net even bij de bolle meneer en kwam op 5 blu-ray varianten van Gladiator. Welke van die varianten is nu de beste? Want je hebt Gladiator (eerste release ergens rond 2009) dan de S.E. Release, vervolgens een 10th edition van Gladiator en nu zag ik weer een single disk met als release date 2011. Ik raak een beetje confused...

Of moet ik nu gewoon de 10th edition nemen vanwege daar de "betere" beeldkwaliteit. Want echt duidelijk is het allemaal niet.

10th anniversary. !  :headbanging:
Mea mihi conscientia pluris est quam omnium sermo

Lucky.L

Quote from: AnubisNefer on February 11, 2011, 12:34:44
10th anniversary. !  :headbanging:
Beetje late reactie:is de beeld en geluidskwaliteit [veel]beter dan de dvd,omdat ik ook een recencie bij die bolle meneer lees dat het juist slechter is dan de dvd!

Mvg Michel
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Martijnst1990

Quote from: Lucky.L on January 28, 2012, 07:33:55
Beetje late reactie:is de beeld en geluidskwaliteit [veel]beter dan de dvd,omdat ik ook een recencie bij die bolle meneer lees dat het juist slechter is dan de dvd!

Mvg Michel
Slechter dan de DVD is echt onzin. Ik vind hem echt heel erg mooi zowel qua beeld als geluid en duidelijk scherper dan de gewone BD variant (welke al scherper was als DVD).
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

MichaelBify

Ik denk dat dit ook vooral in deze jaren voornamelijk nog voor de die hards en hidef-enthusiasts interessant zal zijn. Wil Blu Ray wat meer marktaandeel wegsnoepen, dan zullen ze met Blu Ray-only titels moeten komen. Deden ze geloof ik destijds ook met DVD, om de mensen wat van de VHS af te helpen..

wrcveen

Er is nu ook een 15th anniversary edition iemand bekend of die weer geremasterd is?
| Sony VW 760 | Cinemascope 380 cm | Apple TV 4K | Sony Playstation 5 | Anthem MRX 1120 7.2.4 | Revel W990 | Revel W893 | 2x JBL Synthesis S1S-EX |