Blu ray: The Gladiator

Started by Wuppy32, September 3, 2008, 11:23:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nosoforos

Kijk er is absoluut maar 1 reden waarom ik ook maar enigszins geïnteresseerd met in Blu-Ray (waar ik ondanks mijn enthousiasme voor het medium niet echt veel toekomst in kan zien) - en dat is de sublieme beeldkwaliteit. Juist op dat onderdeel mogen er geen fouten worden gemaakt, zeker nu het medium zich nog moet bewijzen. Aangezien de gemiddelde consument toch geen BD koopt, is het oordeel in handen van een stel mierenn**kende perfectionisten die alleen het beste willen. En ik geef ze eerlijk gezegd gelijk.

Kjelt

@Gaetan:
ik dacht dat jij ook in de filmbusiness zat? Dit soort "blunders" horen in een post quality check eruit gehaald te worden. Zeker die overscherpte en halo's waar de reviewer van de bluray het over heeft zijn missers van de eerste orde. Die pijlen ala maar ook dat is echt een lachwekkende blunder en tenminste voor de schrijvers van de correctiesoftware een problemreport waard want belangrijke beeldinformatie wordt als een kras gedetecteerd en verwijderd. Dit zou een firma als criterion bijv. nooit overkomen, die bekijken frame voor frame en ook in de post processing nog eens door. Dat bedoel ik met kwaliteit en dat mag je voor 20+ euro en een verwachtte omzet van enkele miljoenen op de bluray verkoop toch best verwachten?
Dat de film (die ik zelf ook niet echt geweldig vind maar dat is niet ter zake doende al was het kabouter plop) best wel te genieten valt is dan een flauw excuus, de dvd is ook best te genieten dus waarom zou ik dan 20 euro uitgeven?
Als ze dit met LOTR hadden gedaan en de (niet brandende) pijlen zouden allen weggepoetst worden krijg je helemaal een storm aan internetkritiek over je heen als firma en terecht wat mij betreft. Ik ben zelf een filmfan en wil liefst een filmisch beeld, dus het digitaliseren van de originele print en dan hoeft er van mij helemaal niet meer gepoetst en enhanced te worden om er een MTV clip achtig resultaat van te maken. Ze hadden er gewoon met hun digitale pruts software tengels vanaf moeten blijven en dan was er niets aan de hand geweest. :D Ik vermoed dat hier wel een staartje aan komt te zitten al is het alleen het ontslag van de verantwoordelijke engineer/ quality engineer.

celerontje

@Geatan: Jij zit notabene zelf in de filmindustrie en je relativeert het?
Lees de review oop Blu-ray.com maar eens....
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Gaeje

begrijp me niet verkeerd, ik had ook liever gehad dat het top notch demomateriaal was geweest. ik heb de originele DVD ook en heb hem indertijd toen het allemaal nog nieuw was ook grijs gespeeld.

maar daar gaat het mij niet echt om. natuurlijk is blu ray iets voor mensen die het beste verlangen, dat ben ik zelf ook. Waar ik mij aan stoor is hoe dat iedereen zijn gedacht al klaar heeft nog voor dat 1 iemand hier de officiele disc in z'n handen heeft. Screenshots, motion samples, meningen op internetfora, ....

ik zou er geen probleem mee hebben als iedereen hem gekocht had en dan massaal teleurgesteld is (omdat je dan de film kan uitkijken en zien of het in zijn geheel te erg is of niet)

of ik al dan niet in de film werk heeft hier hoedanook weer niks mee te maken en ik snap niet dat dat er altijd bijgesleurd wordt, elke keer als ik mij ergens in een discussie meng. Mijn mening heeft toch evenveel of even weinig waarde als iemand anders. We zijn in deze gewoon allemaal consumenten, eindgebruikers...

Robbo

Punt is al we niet kritisch blijven dan hadden we vandaag de dag composite-bleed nog steeds de normaalste zaak gevonden.

celerontje

Goed punt! :D
Ik ben trouwens benieuwd hoe kritisch Gaetan op beeld is, want hij werkt vaak met peperdure 35mm opnameapparatuur.

Quote from: Gaetan on September  4, 2009, 12:07:03
begrijp me niet verkeerd, ik had ook liever gehad dat het top notch demomateriaal was geweest. ik heb de originele DVD ook en heb hem indertijd toen het allemaal nog nieuw was ook grijs gespeeld.

maar daar gaat het mij niet echt om. natuurlijk is blu ray iets voor mensen die het beste verlangen, dat ben ik zelf ook. Waar ik mij aan stoor is hoe dat iedereen zijn gedacht al klaar heeft nog voor dat 1 iemand hier de officiele disc in z'n handen heeft. Screenshots, motion samples, meningen op internetfora, ....

ik zou er geen probleem mee hebben als iedereen hem gekocht had en dan massaal teleurgesteld is (omdat je dan de film kan uitkijken en zien of het in zijn geheel te erg is of niet)

of ik al dan niet in de film werk heeft hier hoedanook weer niks mee te maken en ik snap niet dat dat er altijd bijgesleurd wordt, elke keer als ik mij ergens in een discussie meng. Mijn mening heeft toch evenveel of even weinig waarde als iemand anders. We zijn in deze gewoon allemaal consumenten, eindgebruikers...
Er waren voor de US releasedatum natuurlijk al mensen met een origineel review of onder-de-toonbank exemplaar. ;)
Die screenshots komen echt niet van een MKV ripje hoor, da's gewoon een afbeelding rechtstreeks van de originele videostream.
En die pijlensample die ik heb is exact 1:1 qua videostream.
En ondanks dat de BD zelf kijken de beste indruk geeft, al komt dit ook aardig in de buurt.

En nu een leuke vraag:
Waarom zou ik me laten besodemieteren met een matige BD, terwijl mensen VRIJWILLIG hun HT hobbygenoten waarschuwen?
Ik vind dat juist een goed iets!
Weten wat voor vlees je in de kuip hebt, zoals we dat in mooi Nederlands zeggen.

En over moedwillig afkraken gesproken: Ik prijs zeer regelmatig diverse BD's aan vanwege hun goede kwaliteit!
Vakwerk wordt beloond! :worship:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Quote from: Gaetan on September  4, 2009, 12:07:03
Waar ik mij aan stoor is hoe dat iedereen zijn gedacht al klaar heeft nog voor dat 1 iemand hier de officiele disc in z'n handen heeft. Screenshots, motion samples, meningen op internetfora, ....
Mee eens TOT de review die hierboven gepost is die de daadwerkelijke blu-ray hebben gereviewed en alle bevindingen van die fora worden bevestigd, dus ik snap niet dat je nu nog steeds daar aan stoort want het is dus gewoon nu werkelijkheid geworden en geen hersenspinsel of fictie van een groep op fora.

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Nooff

Quote from: Kjelt on September  4, 2009, 12:20:29
Mee eens TOT de review die hierboven gepost is die de daadwerkelijke blu-ray hebben gereviewed en alle bevindingen van die fora worden bevestigd, dus ik snap niet dat je nu nog steeds daar aan stoort want het is dus gewoon nu werkelijkheid geworden en geen hersenspinsel of fictie van een groep op fora.

Daarbij wordt anders wel vermeld dat Gladiator ook als FILM gezien moet worden. Niet alleen het beeld maakt de film, of het geluid, maar ook het verhaal, de film zelf, en daarmee geven ze aan dat hij nog niet zo waardeloos is als dat de meeste mensen doen over komen. Als je nu eens de gebruikersreviews ook meeneemt in het verhaal, dan kom je er dus achter dat Gladiator een BEHOORLIJKE stap boven de DVD staat en dat hoewel er mindere stukken in de film voorkomen, het echt niet zo'n waardeloze transfer is als sommige mensen beweren.

celerontje

Ik zou het niet echt ''stukken noemen'', want het blijft de gehele TC dezelfde oude master met edge enhancement en DNR, terwijl er een goede versie op de plank ligt, namelijk de extended versie waar de extended scenes op de Blu-ray WEL van afkomstig zijn.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

Quote from: Nooff on September  4, 2009, 13:51:29
Daarbij wordt anders wel vermeld dat Gladiator ook als FILM gezien moet worden. Niet alleen het beeld maakt de film, of het geluid, maar ook het verhaal, de film zelf, en daarmee geven ze aan dat hij nog niet zo waardeloos is als dat de meeste mensen doen over komen.
Dat vind ik persoonlijk niet to the point, de film en het verhaal op zich is bekend en heb ik al op dvd, daar heb ik geen bluray voor nodig.
Mensen kopen een bluray omdat ze de film ok tot geweldig vinden (vast gegeven) en dit nu op de best mogelijke kwaliteit willen zien en daarvoor geld gaan uitgeven (variabel gegeven).
Als je jouw argument zwaar zou tellen dan was het ook ok geweest als ze de geupscalede dvd op bluray hadden gezet. Het is de verwachting van een elite bluray (want het is geen gewone bluray uitgave maar een Sapphire Edition) die dan tegenvalt.
Wat ik al eerder aangaf, Criterion heeft op dvd (en nu op bluray) hun eigen versie van reeds uitgegeven films gemastered en wel zo goed en degelijk dat mensen er destijds graag het dubbele voor betaalden. Dat verwacht je van een saphire editie net als dat je dat destijds van een superbit dvd verwachtte.

Gaeje

Quote from: celerontje on September  4, 2009, 12:19:55
Goed punt! :D
Ik ben trouwens benieuwd hoe kritisch Gaetan op beeld is, want hij werkt vaak met peperdure 35mm opnameapparatuur.


ik kijk alleen maar of de focus puller alles scherp heeft kunnen houden. de inhoud en al de rest interesseert mij niet

celerontje

Wat dus teniet wordt gedaan als je ''digitale Vaseline'' op de lens smeert, namelijk DNR! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Nooff

Quote from: Kjelt on September  4, 2009, 14:18:44
Dat vind ik persoonlijk niet to the point, de film en het verhaal op zich is bekend en heb ik al op dvd, daar heb ik geen bluray voor nodig.
Mensen kopen een bluray omdat ze de film ok tot geweldig vinden (vast gegeven) en dit nu op de best mogelijke kwaliteit willen zien
Jij misschien niet, maar voor een heleboel mensen ook wel. De best mogelijke kwaliteit die er momenteel voor handen is ligt per 1 oktober in de Nederlandse schappen.  ;)

Quote
Als je jouw argument zwaar zou tellen dan was het ook ok geweest als ze de geupscalede dvd op bluray hadden gezet. Het is de verwachting van een elite bluray (want het is geen gewone bluray uitgave maar een Sapphire Edition) die dan tegenvalt.
Wat ik al eerder aangaf, Criterion heeft op dvd (en nu op bluray) hun eigen versie van reeds uitgegeven films gemastered en wel zo goed en degelijk dat mensen er destijds graag het dubbele voor betaalden. Dat verwacht je van een saphire editie net als dat je dat destijds van een superbit dvd verwachtte.

Je moet niet vergeten dat wij als enthousiaste HT'ers veel kritischer zijn dan de gemiddelde filmkijker. Gladiator wordt gewoon verkocht net als destijds de DVD verkocht werd, en op een hernieuwde versie hoef je de komende 2 jaar echt niet te rekenen. Je kunt dus wel ellenlange discussies gaan houden over hoe de transfer er dan WEL uit had moeten zien, feit is, die komt er niet.

Jimmy Conway

Gladiator, ouwe meuk, allang op dvd, twee keer gezien, hupsakee weg ermee. :laugh:

Robbert54

Quote from: Nooff on September  4, 2009, 17:55:25
Jij misschien niet, maar voor een heleboel mensen ook wel. De best mogelijke kwaliteit die er momenteel voor handen is ligt per 1 oktober in de Nederlandse schappen.  ;)

Je moet niet vergeten dat wij als enthousiaste HT'ers veel kritischer zijn dan de gemiddelde filmkijker. Gladiator wordt gewoon verkocht net als destijds de DVD verkocht werd, en op een hernieuwde versie hoef je de komende 2 jaar echt niet te rekenen. Je kunt dus wel ellenlange discussies gaan houden over hoe de transfer er dan WEL uit had moeten zien, feit is, die komt er niet.
sorry maar dan blijf ik m wel lekker kan kijken op dvd. ik haal blu-ray omdat het zoveel beter is dan dvd, maar gladiator op blu-ray is de moeite imo niet waard. daar ga ik niet nog eens +20euro voor uitgeven terwijl ik de special edition dvd hier ook heb.

ik vind het dus gewoon echt een misser.
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Nooff

#141
Quote from: Robbert54 on September  4, 2009, 18:24:11
sorry maar dan blijf ik m wel lekker kan kijken op dvd. ik haal blu-ray omdat het zoveel beter is dan dvd, maar gladiator op blu-ray is de moeite imo niet waard. daar ga ik niet nog eens +20euro voor uitgeven terwijl ik de special edition dvd hier ook heb.

ik vind het dus gewoon echt een misser.
Haal em dan 1 oktober op, kijk en trek je conclusie, je kunt altijd je geld alsnog terug krijgen.

Dit alles is nogal een beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Je koopt toch ook niet al je apparatuur omdat Klaas zegt dat het zo geweldig is? Of juist niet omdat Pieter zegt dat het ruk is? Ondertussen moet iedereen zelf gaan kijken of een TV mooi is of niet, of een speaker goed klinkt of niet, maar zodra het op films aan komt, dan opeens gaan we via plaatjes en gecomprimeerde rips beoordelen of het wel of niet goed is.

Robbert54

Quote from: Nooff on September  4, 2009, 18:31:14
Haal em dan 1 oktober op, kijk en trek je conclusie, je kunt altijd je geld alsnog terug krijgen.

Als mensen versterkers/tv's e.d. kopen die ergens goed uit een test komen dan is dat normaal, maar als er dan een film komt die een mindere beoordeling krijgt, dan opeens is het niet "goed genoeg" om te kopen. Beetje kort door de bocht als je het mij vraagt. Je koopt toch ook niet al je apparatuur omdat Klaas zegt dat het zo geweldig is? Of juist niet omdat Pieter zegt dat het ruk is?
volgens mij vergeet je nu dat ik het beeld zelf heb gezien...
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Nooff

Quote from: Robbert54 on September  4, 2009, 18:33:10
volgens mij vergeet je nu dat ik het beeld zelf heb gezien...

Via?

Nooff

#144
Heb je de hele film gezien? of juist het stuk waar ze de vuurpijlen hebben laten verdwijnen? Dat is echt een stuk van nog geen 3 seconden op een film van, hoeveel? 171 minuten? Ik heb hier ook een rip, maar zo slecht is het beeld helemaal niet. (en dan moet je nagaan dat dit flink gecomprimeerd is)

Robbert54

Quote from: Nooff on September  4, 2009, 18:36:22
Heb je de hele film gezien? of juist het stuk waar ze de vuurpijlen hebben laten verdwijnen? Dat is echt een stuk van nog geen 3 seconden op een film van, hoeveel? 171 minuten? Ik heb hier ook een rip, maar zo slecht is het beeld helemaal niet. (en dan moet je nagaan dat dit flink gecomprimeerd is)
het is idd alleen dat stukje. maar het feit dat vuurpijlen verdwijnen vind ik persoonlijk al echt niet kunnen. maar je hebt wel gelijk dat we misschien beter eerst de hele film kunnen gaan kijken. maar ook al is hij goed, hij had gewoon de beste moeten zijn ;)
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo

Kjelt

Quote from: Nooff on September  4, 2009, 17:55:25
Gladiator wordt gewoon verkocht net als destijds de DVD verkocht werd, en op een hernieuwde versie hoef je de komende 2 jaar echt niet te rekenen. Je kunt dus wel ellenlange discussies gaan houden over hoe de transfer er dan WEL uit had moeten zien, feit is, die komt er niet. 
Ik denk van wel, ik denk dat de productiemaatschappij door alle reviews en ophef het schaamrood op de kaken heeft staan.
Dat Jan Modaal gewoon deze bluray gaat kopen dat zou kunnen echter vergeet niet dat momenteel Jan Modaal helemaal nog geen bluray speler heeft. Die koopt (of heeft al)de dvd versie. Bluray is juist voor de ht fan met groot scherm die wil genieten van een perfect beeld.
Oftewel ik verwacht en hoop wel degelijk dat ze dit gaan merken en dat ze de consequenties trekken en een fatsoenlijke reprint uitbrengen.

Nooff

Quote from: Robbert54 on September  4, 2009, 18:41:22
het is idd alleen dat stukje. maar het feit dat vuurpijlen verdwijnen vind ik persoonlijk al echt niet kunnen. maar je hebt wel gelijk dat we misschien beter eerst de hele film kunnen gaan kijken. maar ook al is hij goed, hij had gewoon de beste moeten zijn ;)

Tuurlijk, ik ben het met je eens dat er een betere transfer voor handen ligt, daar is geen excuus voor te bedenken. Maar juist omdat mensen gaan lopen klagen om een paar luttele seconden filmmateriaal en een zelfs jpg gecomprimeerde plaatjes, of zelfs complete rips die TOTAAL NIET de bitrate halen van een blu-ray (en dat zijn nou juist de fijne details die verloren gaan) kan het beeld slechter overkomen dan het in werkelijkheid is. Als je op blu-ray.com kijkt bij de gebruikersreviews dan zijn er ook genoeg mensen die zeggen dat alles nogal overdreven wordt. Je moet niet vergeten dat mensen net schapen zijn, als er één over de dam is dan volgen er meer. Kijk als we dan gaan zeuren over die vuurpijlen, dan kunnen we ook nog wel over alle fouten in de film gaan praten, want als ik iets ECHT storend vind, dan is het wel het zien van bijvoorbeeld een gastank (duidelijk in beeld) onder een van de chariots. Dat bederft een film nog veel meer in mijn beleving.

Nooff

Quote from: Kjelt on September  4, 2009, 18:46:14
Ik denk van wel, ik denk dat de productiemaatschappij door alle reviews en ophef het schaamrood op de kaken heeft staan.
Ik denk dat je zwaar overdrijft, en dat de productiemaatschappij zich niets aan trekt van de gemiddelde HT'er  ;)

Quote
Dat Jan Modaal gewoon deze bluray gaat kopen dat zou kunnen echter vergeet niet dat momenteel Jan Modaal helemaal nog geen bluray speler heeft. Die koopt (of heeft al)de dvd versie. Bluray is juist voor de ht fan met groot scherm die wil genieten van een perfect beeld.
Dat neemt niet weg dat er genoeg mensen zijn die Blu-ray kopen en niet zo kritisch zijn

Robbert54

Quote from: Kjelt on September  4, 2009, 18:46:14
Ik denk van wel, ik denk dat de productiemaatschappij door alle reviews en ophef het schaamrood op de kaken heeft staan.
Dat Jan Modaal gewoon deze bluray gaat kopen dat zou kunnen echter vergeet niet dat momenteel Jan Modaal helemaal nog geen bluray speler heeft. Die koopt (of heeft al)de dvd versie. Bluray is juist voor de ht fan met groot scherm die wil genieten van een perfect beeld.
Oftewel ik verwacht en hoop wel degelijk dat ze dit gaan merken en dat ze de consequenties trekken en een fatsoenlijke reprint uitbrengen.
denk ook dat wanneer hij echt zo slecht ze het wel moeten merken, want idd, jan modaal koopt nog geen blu-ray. dus ze moeten het toch hebben van ons: de mierenn**kers :D

Quote from: Nooff on September  4, 2009, 18:46:59
Tuurlijk, ik ben het met je eens dat er een betere transfer voor handen ligt, daar is geen excuus voor te bedenken. Maar juist omdat mensen gaan lopen klagen om een paar luttele seconden filmmateriaal en een zelfs jpg gecomprimeerde plaatjes, of zelfs complete rips die TOTAAL NIET de bitrate halen van een blu-ray (en dat zijn nou juist de fijne details die verloren gaan) kan het beeld slechter overkomen dan het in werkelijkheid is. Als je op blu-ray.com kijkt bij de gebruikersreviews dan zijn er ook genoeg mensen die zeggen dat alles nogal overdreven wordt. Je moet niet vergeten dat mensen net schapen zijn, als er één over de dam is dan volgen er meer. Kijk als we dan gaan zeuren over die vuurpijlen, dan kunnen we ook nog wel over alle fouten in de film gaan praten, want als ik iets ECHT storend vind, dan is het wel het zien van bijvoorbeeld een gastank (duidelijk in beeld) onder een van de chariots. Dat bederft een film nog veel meer in mijn beleving.
ah niet zeggen! nou ga ik daar ook opletten!
|Pioneer KURO LX|Marantz NR1605||Hepta Exception|Hepta Ace Gold|W&M Black Magic|W&M Tornado/Black&Gold|W&M hdmi|PS4|Apple TV|

Woonkamer HT
Stereo