The Linn UNIDISK 1.1 Universal Digital Disc Player

Started by Jiri, May 24, 2003, 17:52:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jiri

 The Linn UNIDISK 1.1 Universal Digital Disc Player

An original Linn design, the UNIDISK 1.1 player is an integrated universal digital disc player that establishes high sonic and video standards and delivers universal disc recognition and processing for all major optical digital disc formats.

The UNIDISK 1.1 player automatically recognises all major Audio and AV optical disc formats, uniquely configuring audio and video playback. Using Linn's SILVER DISK ENGINEā„¢ technology, the UNIDISK 1.1 player automatically recognizes and optimises playback for two-channel and multi-channel Super Audio CD (SACD), CD, DVD-Video, DVD-Audio, and more.

The UNIDISK 1.1 incorporates a comprehensive range of video outputs including Progressive Scan, Interlaced, Component and DVI incorporating HDCP encryption. For added versatility all video outputs carry a constant signal, enabling concurrent use of several video playback devices.

Phono and balanced analog outputs access stereo and multi-channel audio playback, with SPDIF and optical digital audio outputs streaming CD and DVD related data.

The new UNIDISK 1.1 player has a variety of quality control interfaces available. These include on-screen graphics, a user-friendly fascia with simple direct control of the large digital display and a comprehensive luminous remote handset. Additionally, the UNIDISK 1.1 player offers an RS232 control interface and can integrate with Linn's Knekt multiroom system.

The UNIDISK 1.1 player is available for $11,000 in black and silver finishes from authorised Linn retailers and Linn custom installation professionals worldwide.
Stereo: Lavardin IT | Mark Levinson 390S | Clearaudio Avant Garde Magnum | Finite Elemente Spider | Tannoy Dimension TD 12 | Nordost Valhalla 
Surround: JVC DLA-HD1 | Arcam DV137 | Toshiba HD-E1 | Vantage HD | Arcam AV888 | JBL Synthesis | JBL Synthesis Project Array | Velodyne SPL Ultra 1200

jaco

Er staat een test in de stereoplay van dacht ik deze Linn player.
Wat ik erg opvallend vond:
In een apart kader staat een stukje van een van de ontwerpers van het ding. Deze schijft: het geluid komt het beste tot uiting op goed opgestelde grote speakers.

Zoek ik overal wat achter of had er misschien moeten staan: Ons product heeft geen bass management, en ook geen time alignment.

Er wordt inderdaad in het gehele artikel niet geschreven over bass managment, en time alignment. Dit is wel heel selectief schrijven, een pioneer die dit doet is niet goed en een Linn wel ?

Jaco

bmateijsen

Das inderdaad wel apart.. maar ik denk dat je gelijk hebt... als ze er niet over schrijven, zou het weleens zo kunnen zijn dat het er gewoon niet op zit..

Ik geloof dat linn dan weer corrigeert in de versterker..., maar ja met analoog dvd-audio wordt dat weer lastig..

Groet bjorn

jaco

Ik heb het aretikel nu beter gelezen.
Hij heeft geen bass alignment, en geen time alignment. Dat geven ze ook aan.
Verder ook geen interne decoder voor DD en DTS. Dat is wat vaag, want dan mag je het geen DVD speler noemen lijkt me. Ze noemen het ook een universeel transport, dus dat klopt dan wel weer.

Hij kan wel SACD en DVD-A analoog weergeven. Komt verder als klankt wel erg goed naar voren, maar heeft concurentie voor DVD-A aan een Denon, en voor SACD ook aan een speler (naam staat me zo niet bij)

Jaco

Scarp

Jaco, in het blokje "Ausstattung" staat dat ie wel een DD en DTS decoder heeft.

Qua concurrent op stereo SACD wordt Musical Fidelity Tri Vista genoemd.

De prijs van 10.000 euro is nogal hoog vind ik trouwens, terwijl hij maar een paar punten meer scoort dan een Lexicon RT10 (4700 euro) en een Marantz DV8300 (2300 euro).

jaco

Dan heb ik het toch nog niet geoeg genoeg gelezen, maar waarom staat er dan geen score in voor DVD-V audio ?

Zou het ding nog niet zo stabiel lopen ? Ik vondt verder de test gebrekkig. Wel allerlei uitgangen: progressive op YUV en RGBHV zo te zien en DVI, maar niets over de kwaliteit en opties daarvan.

Echt goedkoop is het inderdaad niet, maar ik ken duurdere spelers...

Jaco

Scarp

Beetje onduidelijk artikel ... bovenaan bladzijde 33 staat "Ac-3 und DTS surroundton nur uber externe decoder", maar in het blokje ausstattung staat dat ie "Einbau-decoder dolby digital / DTS" heeft. Echter in het overzicht van spelers staan er geen aanduidingen bij dat die decoders erin zitten.

Dus het zal er niet in zitten.

Het is een redelijk kort artikel inderdaad die volgens mij alleen ff het geluid belicht, maar verder niet dieper ingaat op beeld enzo.

jaco

Ik heb vanmorgen nog eens extra goed de slaap uit de ogen gewreven, en nog maals gelezen.
Er zit wel een DD/DTS decoder in, maar deze mixed naar 2 kanalen down, omdat Linn vindt dat de multikanaals decodering in de surround versterker thuis hoort en niet in de DVD speler.

Tja als je dan eerlijk bent scoort hij bedroevend slecht op de DD/DTS decodering en trekt dat de score omlaag. Dus tel je die niet mee, en heb je een winnaar...

Jaco

Scarp

Is de totaal waardering tov de andere speler dan nog wel eerlijk? Die hebben wel de invloed van DVD-V (audio), dus dat kan hun score omlaag halen.

garmtz

Ach, je moet die Duitse tijdschriften ook maar met een korrel zout nemen. Al die preciese puntindelingen missen vaak volledig "the point". Die Unidisk klinkt naar de mening van mensen die ik WEL vertrouw EXTREEM goed. Ook beeld zal wel dik in orde zijn. Linn is een fabrikant die zichzelf erg serieus neemt en geen slechte speler af zal leveren. Het feit van geen bass-management/time-alignment is voor een groot deel de no-nonsense filosofie van Linn, maar nog geen direct excuus om dit soort zaken niet te regelen. Ik heb nog nooit bass-management in een speler gehoord die voor SACD geen invloed had op de geluidskwaliteit en denk dat Linn hoopt op een volledig digitaal pad. Maar waarom dan weer zulke goede analoge uitgangen leveren? Ach... Zomaar wat overpeinzingen...  :)

Scarp

Ja, die punten tellingen vertrouw ik sowieso niet echt. Hun mening verandert in de tijd ook, dus vooral bij oude producten vergeleken met nieuwe is het onzinnig.

welkom terug van vakantie trouwens garmt :)

garmtz


jaco

Gisteren op de Cedia Expo niet deze speler kunnen zien. Was een passive opstelling, en hij viel me zo niet op. De gehele Linn stand was in het kader van multi room ingericht. Dat was overigens wel zo met de meeste stands: In wall speakers, Home automation en multiroom waren de belangrijkste kenmerken.

Jaco