Versterker schiet in de mute stand

Started by MLCinema, August 30, 2008, 17:27:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MLCinema

Dames en toch voornamelijk heren,

Ik heb sinds vandaag een nieuwe stereo set aangeschaft. Bestaande uit een Audiolab 8000SE en een Audiolab 8000CDE. Het volgende is er aan de hand. Wanneer ik het volume een klein stukje opendraai vanuit zijn begin punt, schiet de versterker op mute. Dit beviel mij niet, dus heb ik de versterker gelijk teruggebacht een nieuwe mee gekregen. Dezelfde versterker, echter wederom is hier sprake van hetzelfde probleem. Wie o wie weet raad?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

sr7000

Wellicht een beveiliging? Mischien dat je luidspreker kabels kortsluiting maken o.i.d.?

MLCinema

De mute functie word automatisch ingeschakkeld als je van bron verwisseld. Op een laag volume is er niets aan de hand. Pas als ik de versterker iets opendraai heb ik een probleem... Dat van die kortsluiting daar heb ik ook aan gedacht, maar de kabels zitten niet aan elkaar vast. Ik zal ergens wel iets fout gedaan hebben.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Audiofiel

Misschien zit het probleem niet in de versterker, maar in de CD-speler. Als die een restje DC (gelijkspanning) geeft, dan kan de beveiliging van de versterker daar wel eens op reageren. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

MLCinema

Versteker heeft het probleem ook wanneer ik mijn platenspeler als bron gebruik. Wellicht kun je me vertellen wat je precies bedoeld met gelijkspanning en hoe ik daar achter kan komen?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Audiofiel

Als de CD-speler is losgekoppeld (van de versterkeringang) en hij doet het nog steeds, dan is dat het in ieder geval niet. DC-spanning kun je meten met een spanningsmeter. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sr7000

wellicht eens onderdeel  voor onderdeel uittesten:


-alles ontkoppelen, en eens andere luidsprekers aansluiten met andere luidsprekerkabel.

-vervolgens meerdere bronnen testen (met meerdere interlinks)

-als hij het nog steeds doet, dan moet je het probleem in de versterker zoeken. (mischien is de impedantie van de boxen lager dan de versterker aan kan, of zeg ik dan iets doms)

MLCinema

Wat je zegt is best mogelijk, maar dat is hier niet het geval. Audioloog, ik heb gedaan wat je zei, dus de cd speler losgekoppeld van de versterker en nu de platenspeler aan gezet. Het probleem herhaald zich wederom. Kom niet verder dan een ietsiepietse verder dan het 0 punt. Andere speakers zal lastig worden, aangezien ik de enige in huis ben met een normale installatie. Andere kabels heb ik ook al aan gedacht. De hoofdtelefoon uitgang geeft wel normaal geluid, maar dat is dan ook een ander versterker gedeelte.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

sr7000

Zou je niet kunnen testen met je surround speakers en de kabels die daar naar toe gaan? Ik maar es wat....

El Penumbra

Quote from: Marc.Visser on August 30, 2008, 17:44:22
De mute functie word automatisch ingeschakkeld als je van bron verwisseld. Op een laag volume is er niets aan de hand. Pas als ik de versterker iets opendraai heb ik een probleem... Dat van die kortsluiting daar heb ik ook aan gedacht, maar de kabels zitten niet aan elkaar vast. Ik zal ergens wel iets fout gedaan hebben.

Mijn versterker had hetzelfde probleem ooit.

Uiteindelijk bleek het toch echt aan de kabel van die center te liggen.

Audiofiel

Quote from: sr7000 on August 30, 2008, 18:09:55
Zou je niet kunnen testen met je surround speakers en de kabels die daar naar toe gaan? Ik maar es wat....

Precies wat ik ook zou adviseren. Zet eens de luidsprekerkabels van de surroundspeakers op de aansluitingen van de fronts (en koppel die dus helemaal los). Heb je het dan nog steeds?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

MLCinema

Ik ga het zo proberen. Ben net terug van beatstad. En ik heb me daar toch een hoofdpijn ;D. Goede tip, had ik nog niet aan gedacht, naja, half. Ik ga het zo dadelijk testen.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MLCinema

Lag aan de speaker kabel van de fronts. Voor de fronts gebruik ik 4s11, voor de rears 4s8. Laatstgenoemde is een stuk dunner natuurlijk, denk dat deze kabel beter in de versterker aansluiting past. Probleem opgelost dus denk ik.

Heren, bedankt voor het meedenken! :D
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

El Penumbra

Mooi dat het opgelost is.

Heb je alles bare wire aangesloten?

MLCinema

Ja, ik heb wel bananen maar deze versterker is niet geschikt voor bananen. Ik zit eraan te denken misschien een extra paar luidsprekers erbij te kopen, enkel voor stereo luistergenot. Boekenplankmodellen, zodat ik gewoon een goede 5.1 en een goede 2 kanaals heb. Qua ruimte is het mogelijk en qua budget binnenkort ook. Even de mogelijkheden bekijken.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

sr7000

Cool dat het is opgelost: dus toch de kabels :)

MLCinema

Ik ben even helemaal de draad kwijt. Omdat ik even wilde genieten van surround plugde ik de fronts terug in de marantz, echter heb ik daar nu hetzelfde euvel... Om de haverklap schiet de marantz nu in protect. Ergens maken de kabels van de fronts dus kortsluiting. Ik ga denk ik nieuwe luidsprekerkabels bestellen... Word er een beetje moedeloos van...
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Ghosty J

sommige versterkers zijn gevoelig dat de kabels niet even lang zijn dat ze dan al op de mute springen!
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

NielsLu

Quote from: Ghosty J on September  1, 2008, 15:36:58
sommige versterkers zijn gevoelig dat de kabels niet even lang zijn dat ze dan al op de mute springen!

Dat heb ik nog nooit meegemaakt  :-X

Heb je al eens de kabels 1 voor 1 getest? Dus telkens even 1 kabel aansluiten, en dan kijken wat er gebeurd. Zo kun je zien aan welke kabel het ligt. Tevens zou je ook nog een stukje van de kabels af kunnen knippen en dan weer proberen, misschien zit er ergens een breuk die kortsluiting maakt.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

MLCinema

Ik heb de kabels al onafhankelijk van elkaar aangesloten. Echter heb ik het bij beide kanten. Ik ga vanavond nog wel even verder testen. Wat ik zeker weet nu is dat het aan de luidspreker kabels ligt. Ik heb scheinbaar iets gedaan toen ik de Audiolab aansloot met de kabels. Ik heb ze toen uit de Marantz gehaald. Hierbij is iets mis gegaan. Zometeen het geheel maar even ontkoppelen.
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

MLCinema

ZO! Kapotte handen. Maar het probleem zat hem ook aan de speaker zijde :-\. Best kneuzig eigenlijk. Ik denk dat ik bij het wisselen van de kabels geen rekening gehouden heb met het feit dat plus en min wellicht tegen elkaar aan zaten. Dat is nu opgelost! Geluid kenmerkt zich nu met veel detail, mooi geheel vooral. Interlink vervangen volgende maand en ik ben weer helemaal het mannetje ;D. Iedereen bedankt voor zijn input. Me handen zijn nu wel echt stuk door die stomme speaker kabel (draaien met je vingers en je vel is weg). Wel heel tevreden nu. Ik hoor veel meer dan met Philips en Marantz. Stemmen zijn veel duidelijker.

Groeten,

Marc
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

El Penumbra

Quote from: Marc.Visser on September  1, 2008, 18:30:30
ZO! Kapotte handen. Maar het probleem zat hem ook aan de speaker zijde :-\. Best kneuzig eigenlijk. Ik denk dat ik bij het wisselen van de kabels geen rekening gehouden heb met het feit dat plus en min wellicht tegen elkaar aan zaten. Dat is nu opgelost! Geluid kenmerkt zich nu met veel detail, mooi geheel vooral. Interlink vervangen volgende maand en ik ben weer helemaal het mannetje ;D. Iedereen bedankt voor zijn input. Me handen zijn nu wel echt stuk door die stomme speaker kabel (draaien met je vingers en je vel is weg). Wel heel tevreden nu. Ik hoor veel meer dan met Philips en Marantz. Stemmen zijn veel duidelijker.

Groeten,

Marc

Ach, die kapotte handen zijn een goede reden om de komende tijd veel te gaan zitten luisteren en genieten.  ;D

MLCinema

Kan ik me heel goed in vinden ;D. Net even vantage point gekeken. En dat was gewoon kicken. In surround klinkt het nagenoeg  hetzelfde en in stereo beter. Precies wat ik wilde :D
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |